Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Det med å kjøre rolig i starten gjelder i hvert fall for høyttalere, hvorvidt det gjelder for headsett vet jeg ikke. Tror ikke det er like nøye der. Selv spiller jeg ikke særlig høyt da jeg vil sette pris på hørselen også da jeg blir eldre.

Kjennetegn på at innbrenning er "ferdig" er typisk at lydbildet blir større, lyden bretter seg opp og bassen blir mer fast/konsis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror enda ikke jeg har innsett hvor fantastiske T1-ene mine er.

Fy flate for en lydkvalitet.

Nøytral, men samtidig engasjerende. :love:

Hva slags dac og forsterker bruker du med de? Har du forsøkt med ulike forsterkere/kilder? Kunne vært interessant å høre hvor mye du mener forsterker/dac har å si for T1. Sikler på disse selv, men jeg kan ikke helt forsvare prisen for meg selv foreløpig, og i hvert fall ikke om jeg "trenger" ny dac/forsterker i tillegg. Kjøpte du de til fullpris i norge?

Jeg har lyttet nøye til Grado PS1000, Sennheiser HD800, AKG K701 og Beyer T1.

Grado er såpass fokuserte i bunn og på topp at de er i mine øyne det svakeste flaggskipet.

K701 er mye billigere enn de andre men de leverer et lydbilde nesten på størrelse med HD800, er svært oppløste, slanke i bunn men ellers nøytrale.

Sennheiser HD800 presenterer det største lydbildet men jeg oppfatter T1 som mer homogene og en bedre allrounder.

Jeg eier Beyer T1, DT770 og AKG K701.

Når en ser på pris/lyd forholdet så står alle toppmodeller seg dårlig sammenlignet med sine rimeligere søsken så er det opp til hver enkelt å vurdere om en er villig til å betale ekstra. Personlig synes jeg T1 er vel verdt pengene, det er rett og slett de beste hodetelefonene jeg har hørt.

Av elektronikk så har jeg hørt de fleste av de nevnte produktene hos en venn som har fullt Naim oppsett av god kvalitet og hjemme hos meg selv. Jeg har en Stello DP200 i stua og på soverommet har jeg en Kingrex dac og QED hodetelefonforsterker.

Av andre head-fi produkter har jeg Cmoy, Denon AH-D301 og Sennheiser PC131.

Lenke til kommentar

Takk for ditt bidrag Ledig_annonseplass.

Jeg har selv K701 og Denon AH-D2000, og vurderer selv T 1. Jeg liker veldig godt K701 sin detaljerikdom og "soundstage", og D2000 sin "varme" og basskraftige lydsignatur, og ser for meg at T 1 kanskje kan skilte med det beste(?) fra disse to hodetelefonene. Har du/dere noen formening om hvordan T 1 stiller seg med tanke på bassmengde og -kvalitet?

Lenke til kommentar

Det med å kjøre rolig i starten gjelder i hvert fall for høyttalere, hvorvidt det gjelder for headsett vet jeg ikke. Tror ikke det er like nøye der. Selv spiller jeg ikke særlig høyt da jeg vil sette pris på hørselen også da jeg blir eldre.

Kjennetegn på at innbrenning er "ferdig" er typisk at lydbildet blir større, lyden bretter seg opp og bassen blir mer fast/konsis.

Hvorfor skal man kjøre rolig? Har ikke hørt om dette. (høytalere)

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Takk for ditt bidrag Ledig_annonseplass.

Jeg har selv K701 og Denon AH-D2000, og vurderer selv T 1. Jeg liker veldig godt K701 sin detaljerikdom og "soundstage", og D2000 sin "varme" og basskraftige lydsignatur, og ser for meg at T 1 kanskje kan skilte med det beste(?) fra disse to hodetelefonene. Har du/dere noen formening om hvordan T 1 stiller seg med tanke på bassmengde og -kvalitet?

T1 har bra med bass uten at det blir overdrevent. En antydning mer enn HD800 og av høy kvalitet.

Hvis du vil sammenligne frekvenskurven mellom dine og T1 så er det mulig å gjøre det på headphone.com for å få inntrykk av bassmengde. Bare ha i bakhodet at snorrett frekvens er ikke noe mål for hodetelefoner som det er for høyttalere.

Lenke til kommentar

Jeg har selv K701 og Denon AH-D2000, og vurderer selv T 1. Jeg liker veldig godt K701 sin detaljerikdom og "soundstage", og D2000 sin "varme" og basskraftige lydsignatur.

Jeg er selv på utkikk etter nye hodetelefoner til rundt 3000, og har sett på AH-D2000, AKG K701 og Sennheiser HD650. Hører mye på klassik rock. Har du noe spesielt å anbefale med tanke på at du har 2 av disse selv? :new_woot:

Lenke til kommentar

Jeg har selv K701 og Denon AH-D2000, og vurderer selv T 1. Jeg liker veldig godt K701 sin detaljerikdom og "soundstage", og D2000 sin "varme" og basskraftige lydsignatur.

Jeg er selv på utkikk etter nye hodetelefoner til rundt 3000, og har sett på AH-D2000, AKG K701 og Sennheiser HD650. Hører mye på klassik rock. Har du noe spesielt å anbefale med tanke på at du har 2 av disse selv? :new_woot:

Både K701 (ev. Q701 nå til dags) og D2000 bør være nokså lett tilgjengelig for en prøvelytt hvis du bor i eller nær en av de større norske byene. Det virker som mange blir helt "underveldet" over bassen til K701, så disse bør du absolutt prøvelytte før et eventuelt kjøp. Kraftig forsterker trenger de også ... :ph34r:

Jeg synes det er vanskelig å velge mellom de to - er vel derfor jeg bruker begge, for de virker å utfyller hverandre ganske godt. Til elektronisk musikk må jeg imidlertid innrømme at D2000 er å foretrekke, men når det gjelder rock er det ikke så lett å si - det er mer detaljer med AKG-en, men samtidig mer "impact" og varme med D2000. :yes:

Lenke til kommentar

Da har jeg fått alt jeg bestilte, ligger i senga å tester ut k518 må si det funker bra! Så får jeg teste med e7'en i morra! Og teste litt forskellig musikk :) hører på infected mushroom - pink nightmares i skrivende stund, slår bra! Så gler meg til å prøve med e7'en! Godnatt ;)

Lenke til kommentar

Både K701 (ev. Q701 nå til dags) og D2000 bør være nokså lett tilgjengelig for en prøvelytt hvis du bor i eller nær en av de større norske byene. Det virker som mange blir helt "underveldet" over bassen til K701, så disse bør du absolutt prøvelytte før et eventuelt kjøp. Kraftig forsterker trenger de også ... :ph34r:

Jeg synes det er vanskelig å velge mellom de to - er vel derfor jeg bruker begge, for de virker å utfyller hverandre ganske godt. Til elektronisk musikk må jeg imidlertid innrømme at D2000 er å foretrekke, men når det gjelder rock er det ikke så lett å si - det er mer detaljer med AKG-en, men samtidig mer "impact" og varme med D2000. :yes:

Jeg har en recivier, altså ikke en hodetelefonforsterker. Holder dette? Det er en Onkyo TX-SR703E

Lenke til kommentar

Jeg har en recivier, altså ikke en hodetelefonforsterker. Holder dette? Det er en Onkyo TX-SR703E

Tror ikke du får utnyttet så mye av K/Q701/2 sitt potensiale med en surroundreciever.

Du er nok bedre tjent med å finne et mer lettdrevent alternativ hvis du ikke ønsker å kjøpe deg en dedikert hodetelefonforsterker. Mangel på god forsterker er nok en av grunnene til at hodetelefonene ofte er til salgs på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Tror ikke du får utnyttet så mye av K/Q701/2 sitt potensiale med en surroundreciever.

Du er nok bedre tjent med å finne et mer lettdrevent alternativ hvis du ikke ønsker å kjøpe deg en dedikert hodetelefonforsterker. Mangel på god forsterker er nok en av grunnene til at hodetelefonene ofte er til salgs på bruktmarkedet.

Hvis du har noen gode forslag til 3000 kroner så tar jeg gjerne imot. Kan selvfølgelig bruke mer, men hadde foretrukket å slippe :tease:

Handler gjerne på ebay hvis det er billigere enn å handle i Norge.

Lenke til kommentar

Hvis du har noen gode forslag til 3000 kroner så tar jeg gjerne imot. Kan selvfølgelig bruke mer, men hadde foretrukket å slippe :tease:

Handler gjerne på ebay hvis det er billigere enn å handle i Norge.

Denon D2000/5000 er relativt rimelige på ebay sammenlignet med norsk pris.

Ser de har mange fornøyde brukere på nett men har ikke personlig kjenneskap til de.

Lenke til kommentar

Ser de har mange fornøyde brukere på nett men har ikke personlig kjenneskap til de.

Ja, har sett at jeg kan få Denon AH-D2000 til rundt 2000 på ebay, men hvis jeg må ha med hodetelefon forsterker og DAC må jeg ha litt mer informasjon rundt det før jeg kjøper noe :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, har sett at jeg kan få Denon AH-D2000 til rundt 2000 på ebay, men hvis jeg må ha med hodetelefon forsterker og DAC må jeg ha litt mer informasjon rundt det før jeg kjøper noe :thumbup:

Grunnen til at jeg nevnte Denon er at de fungerer ok uten en seperat hodetelefonforsterker og vil fungere med bærbart utstyr.

Hvis du uansett har tenkt å kjøpe seperat hodetelefonforsterker er AKG K701, Sennheiser HD650 og Beyer DT880 kandidater verdt sjekkes ut. Alle 3 koster rundt 2k.

Mange produsenter har gode hodetelefoner som ikke krever forsterker eller noen kraftig forsterker. Shure, Sony, Beyer, Audio Technica, AKG og Sennheiser har brukbart utvalg av gode hodetelefoner med lav impedans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...