Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Morrsomt med litt mer bilder.

 

Fint om du kunne legge til model på både hodetelefon og forsterker. Og kanskje litt om hva du synst om de i forhold til dynamiske hodetelefoner du har.

 

Den nye riggen min

 

post-152602-1219106714_thumb.jpg

 

Electrocompaniet ECD1 - RSA Apache - Ultrasone Edition 9

 

Oi, heftige greier du har der, misunner en skikkelig dac, det er vel den jeg ser på som det svakeste leddet i pc-opppsettet mitt.

 

Ellers har jeg da en E-MU 0404->Stax SRM 323ii->SR-303 (vanligvis solgt som forsterker+hodetelefoner sett SR 3050ii).

 

Jeg vil ikke si det er noen absolutte forskjeller mellom et en elektrostat og en dynamisk hodetelefon for meg, men Staxen har helt klart et fortrinn på detaljer og mellomtone.

 

I stua bruker jeg Denon D5000 (GS-1 som amp), som egentlig har mange av de samme styrkene, på detaljer og mellomtone, men lyden er ikke like nær og naturlig, og separasjonen mellom instrumenter er mindre på Denonene. Det siste er jo helt naturlig siden Staxene er VELDIG åpne.

 

Jeg foretrekker å høre på musikk på Staxene, men jeg klarer ikke uten videre å sette fingern på nøyaktig hva det er jeg foretrekker med dem, men jeg tror det skyldes at de er nøytrale uten å være kjedelige (slik som K701 er for meg).

 

I tillegg så har man, som hodetelefonentusiast, en egen glede ved å eie en elektrostat. Følelsen når jeg endelig bestemte meg for å gå ned til Lyric hifi med en litt for stor sum penger, og så stå der med Stax-boksen er helt spesiell :)

Endret av Sinsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Puh, det tok lang tid å lese gjennom.. Jeg har tenkt å kjøpe et headset til filmtitting pga. ny (lytt) leilighet og dame som ikke liker acionfilm ;) Jeg er litt kresen på lyd, og har et medium anlegg og hadde et par Sennheiser som desverre ikke funker lenger. Ser det er mange "hodetelefonofile" her, og har noen spørsmål:

 

- Hva synes dere om trådløse headset? Finnes det noe med ok kvalitet?

 

- Hva gjør en hodetelefonforsterker bedre enn en vanlig forsterker?

 

- Stemmer det at "surround-hodetelefoner" bare er tull?

Lenke til kommentar
Oi, heftige greier du har der, misunner en skikkelig dac, det er vel den jeg ser på som det svakeste leddet i pc-opppsettet mitt.

 

Takker, DACen var en temelig sort oppgradering og kostet langt mer en jeg var tenkt å bruke, men var svært få balanserte DACer å velge mellom i den pris klassen jeg hadde sett meg ut. Og jeg har så vidt begynt å på en stereo rig med utstyr fra samme selskap så den vil passe fint inn i racken når jeg får den.

 

Ellers har jeg da en E-MU 0404->Stax SRM 323ii->SR-303 (vanligvis solgt som forsterker+hodetelefoner sett SR 3050ii).

 

Jeg vil ikke si det er noen absolutte forskjeller mellom et en elektrostat og en dynamisk hodetelefon for meg, men Staxen har helt klart et fortrinn på detaljer og mellomtone.

 

I stua bruker jeg Denon D5000 (GS-1 som amp), som egentlig har mange av de samme styrkene, på detaljer og mellomtone, men lyden er ikke like nær og naturlig, og separasjonen mellom instrumenter er mindre på Denonene. Det siste er jo helt naturlig siden Staxene er VELDIG åpne.

 

Jeg hadde selv en GS-1 på bestiling men etter ett halvt år men venting og null informasjon fra Headamp velgte jeg å kanselere orderen, og da hadde jeg i tillegg bestemt meg for en balansert ss forsterker og valget sto mellom Apachen og en GS-X og det var jo ett ganske lett valg med tanke på vente tid å kundeservicen jeg opplevde fra Headamp.

 

Fikk beskjed om at det ville ta to uker å fullføre Apachen med 50 timer burn-in. Nøyaktig to uker etter jeg hadde sent betalingen kom postbilen med den. Og som om ikke det var en go nok overaskelse så hadde RSA "glemt" en null på toll-verdien så jeg sparte ett par tusen lapper på fortollingen.

 

Jeg foretrekker å høre på musikk på Staxene, men jeg klarer ikke uten videre å sette fingern på nøyaktig hva det er jeg foretrekker med dem, men jeg tror det skyldes at de er nøytrale uten å være kjedelige (slik som K701 er for meg).

 

Må si meg enig angående K701ene, nå har jeg ikke hørt de men har ett par K400 og K500 som skal ha samme lydsignaturen og de blir rett og slett for for kjedelige i lengden. Har ett par SA5000 som for min del er nøytrale uten å bli for kjedelige. Men de passer ikke så godt til rolig og akustisk musik.

 

I tillegg så har man, som hodetelefonentusiast, en egen glede ved å eie en elektrostat. Følelsen når jeg endelig bestemte meg for å gå ned til Lyric hifi med en litt for stor sum penger, og så stå der med Stax-boksen er helt spesiell :)

 

Ja, det er noe spesielt med elektrostater, har enda til gode å høre dem. Men det frister noe veldig å gå til innkjøp av ett par (krysser fingrene for at julebonusen skal bli god i år) og må si du skal ha kudos for å kjøpe de i norge. Såg pris listen fra den norske importøren her en dag og falt nesten av stolen da jeg såg prisen på OmegaII settet.

 

 

Puh, det tok lang tid å lese gjennom.. Jeg har tenkt å kjøpe et headset til filmtitting pga. ny (lytt) leilighet og dame som ikke liker acionfilm ;) Jeg er litt kresen på lyd, og har et medium anlegg og hadde et par Sennheiser som desverre ikke funker lenger. Ser det er mange "hodetelefonofile" her, og har noen spørsmål:

 

- Hva synes dere om trådløse headset? Finnes det noe med ok kvalitet?

 

Nei, ikke etter min menig. Har hørt sennheiser sine trådløse top modeler og de kan ikke samelignes med hodetelefoner til 1\3 av prisen engang.

 

- Hva gjør en hodetelefonforsterker bedre enn en vanlig forsterker?

 

Kan ikke gi deg ett godt teknisk svar foruten at de bare er bedre, der finest untak men det gjelder i stor grad forsterkere fra '70 og '80-tallet

 

- Stemmer det at "surround-hodetelefoner" bare er tull?

 

Ja, de aller fleste virker ikke eller svært dårlig.

Smyth Research holder på å utvikle ett konsept som faktisk fungerer veldi godt, men den antatte utsalgs prisen ville kome rundt 6000$ (om jeg ikke husker feil) i tillegg trenger du også ett high-end annlegg bare for å kalibrere hodetelefonene til rommet de skal brukes i.

Lenke til kommentar

Heisann

 

Ikke at jeg har det mest seriøse oppsettet akkurat, men jeg hadde en pc som tok kvelden, og et Sennheiser HD280PRO headsett som begynte å gå opp i liminga. Måtte teipes, og det funker jo, men jeg ville prøve noe nytt. Faktisk veldig fornøyd med det settet, men så var det nå en gang en liten gutt inni meg som ville prøve noe annet igjen osv osv..

 

Kjøpte ny maskin og følte at resten måtte stå i stil.

Jeg ville over på oldschool looken. Jeg ville over på et sett som så ut som noen som kunne ha ligget i skuffen siden 70-tallet, og så forbløffe lytteren.

Jeg gikk derfor for Beyerdynamic DT770-80 Pro

 

Resten av maskinvaren kan du lese i den første linken. Funker helt knall sammen =]

 

beyerdynamicqx1.jpg

Lenke til kommentar
Ja, det er noe spesielt med elektrostater, har enda til gode å høre dem. Men det frister noe veldig å gå til innkjøp av ett par (krysser fingrene for at julebonusen skal bli god i år) og må si du skal ha kudos for å kjøpe de i norge. Såg pris listen fra den norske importøren her en dag og falt nesten av stolen da jeg såg prisen på OmegaII settet.

 

Jeg fikk en god deal på 3050, det er grunnen til at jeg ikke bestilte dem fra pricejapan e.l. Det var verd den lille ekstrakostnaden å slippe å ha en step-down for å bruke de i Norge. Men, prisforskjellen på toppmodellene er vel litt for store til å rettferdiggjøre kjøp lokalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

CDOn har ultrasone HFI680 og Koss ESP950 elektrostatiske hodetelefoner til halv prios, henholdsvis 909 kr og 3099 kr. Nyskjerrig på de koss, første som slår meg er sennheiser orpheus, men det er Koss da..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

forsvinner fort, første dagen de hadde tilbudet hadde de MYE mer, blant annet en 8Gb sansa fuze til 599. ultrasonene er bote nå ser jeg

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

- Hva synes dere om trådløse headset? Finnes det noe med ok kvalitet?

 

Nei, ikke etter min menig. Har hørt sennheiser sine trådløse top modeler og de kan ikke samelignes med hodetelefoner til 1\3 av prisen engang.

 

Jeg var innom hifi-klubben her en dag og prøvde en av toppmodellene til Sennheiser (120 et eller anna) og det var skuffende! Prøvde også en Beyerdynamics trådløs modell hos BMH til 2000 kr, og den var bedre, men ikke nok trøkk i lyden... Etterpå prøvde jeg noen med ledning, og allerede på ca. 600 kr var lyden flere ganger bedre! Det blir nok lang ledning i stedenfor ja..

 

- Hva gjør en hodetelefonforsterker bedre enn en vanlig forsterker?

 

Kan ikke gi deg ett godt teknisk svar foruten at de bare er bedre, der finest untak men det gjelder i stor grad forsterkere fra '70 og '80-tallet

 

Er det noen som vet om en plass i Bergen de selger hodetelefonforsterkere? Slik at jeg kunne hørt selv etter at jeg har kjøpt nye hodetelefoner?

 

 

- Stemmer det at "surround-hodetelefoner" bare er tull?

 

Ja, de aller fleste virker ikke eller svært dårlig.

Smyth Research holder på å utvikle ett konsept som faktisk fungerer veldi godt, men den antatte utsalgs prisen ville kome rundt 6000$ (om jeg ikke husker feil) i tillegg trenger du også ett high-end annlegg bare for å kalibrere hodetelefonene til rommet de skal brukes i.

 

Ok, da slipper jeg å kaste bort tiden på å lete etter surround-hodetelefoner. Takk for gode svar :)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg skulle hat meg et nytt headset til å bruke til mobilen min, til ca 600kr max.

Vill ha av den store typen ikke sånne små som koss og lignende

Så litt på Skullcandy hesh.. Er dette noe brukbart? Eller er det mer design en kvalitet? er ikke så utrolig kresen på lyd kvalitet men litt skar det jo væra.

Endret av Turbo sindre
Lenke til kommentar
Hei. Jeg skulle hat meg et nytt headset til å bruke til mobilen min, til ca 600kr max.

Vill ha av den store typen ikke sånne små som koss og lignende

Så litt på Skullcandy hesh.. Er dette noe brukbart? Eller er det mer design en kvalitet? er ikke så utrolig kresen på lyd kvalitet men litt skar det jo væra.

De er nok mest design ja.

 

Skal de være åpne eller lukkede, og kan du tenkte deg å kjøpe de fra Ebay e.l.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...