Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

(........)

Alt i alt er K 240 S de beste hodetelefonene jeg har prøvd til dags dato når det kommer til korrekt og flat gjengivelse av lyd. Faktisk så korrekt at jeg er nødt til å bruke en programvare-equalizer for at det rett og slett ikke skal bli kjedelig å høre på vanlig musikk med de. Ellers har K 240 S avtagbar ledning på 3 meter som tillater en viss mobilitet når man bruker de.

Ser etter et par headset jeg kan bruke når jeg lager musikk hjemme på laptopen(med gitar og midi-keyboard og senere sikkert vokal), men har dessverre for lite erfaring med headset og bra/dårlig lyd generelt. Men, det jeg er opptatt av er at det blir en riktig lyd. Jeg skal altså kunne bruke de istedenfor studiomonitorer. Er dette da headsettet for meg? Hvordan fungerer settet til vanlig bruk sammen med iPod, sånn ellers?

Hvis noen forteller meg forskjellen på de? :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen vet jeg ikke, men K272 HD er en nyere versjon av K271 Studio, og forskjellen på disse er at K272 har behagelige velourputer. Så vidt jeg vet finnes ikke den nye versjonen i Norge ennå, men det kan godt hende jeg tar feil. Jeg bestilte mine fra utlandet i hvert fall :) Jeg har ikke prøvd K271 spesielt grundig, men lyden på disse to hodetelefonene skal visstnok være lik. Mens K271 har skinnputer, har K272 HD som sagt velourputer. Jeg tror det er forskjellen egentlig..

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Ser etter et par headset jeg kan bruke når jeg lager musikk hjemme på laptopen(med gitar og midi-keyboard og senere sikkert vokal), men har dessverre for lite erfaring med headset og bra/dårlig lyd generelt. Men, det jeg er opptatt av er at det blir en riktig lyd. Jeg skal altså kunne bruke de istedenfor studiomonitorer. Er dette da headsettet for meg? Hvordan fungerer settet til vanlig bruk sammen med iPod, sånn ellers?

I ditt tilfelle ville jeg absolutt anbefalt K240S når det kun er som studiomonitorer du tenker å bruke de. :)

Eneste problemet kan bli dersom du ikke har egen hodetelefon-forsterker. Husker jeg ikke feil har K240S en motstand på 55 Ohm, og jeg er litt usikker på om iPod o.l. bærbare spillere er så glad i så tungdrevet hodetelefoner (dog, det finnes hodetelefoner med 3 ganger mer motstand). For en bærbar datamaskin med større batterikapasitet og mulighet for ladning under bruk tror jeg det ikke skal bli noe problem, heller ikke at volumet blir for lavt med tanke på motstanden.

Dersom K272 HD låter likt K271 vil jeg ikke anbefale disse. Som jeg skrev i innlegget du siterte, skrev jeg om problemer med mye diskant på K271 og K141.

Lenke til kommentar

jeg er i markedet for nye hodetelefoner, og mest sannsynlig en portabel usb/amp.

Hva er å anbefale av lukkede hodetelefoner i markedet, da jeg kommer til å høre musikk i områder hvor det ikke er særlig heldig å ha lyd lekkende ut(jobb/ved siden av barnerommet).

Hva er å anbefale opptil sånn ca 1500,-?

Er det noen her med erfaringer fra hodetelefonforsterker (portabel) som har lyst til å komme med noen anbefalinger?

Musikk? Tja, alt fra Metallica til Mozart :-)

Lenke til kommentar
jeg er i markedet for nye hodetelefoner, og mest sannsynlig en portabel usb/amp.

Hva er å anbefale av lukkede hodetelefoner i markedet, da jeg kommer til å høre musikk i områder hvor det ikke er særlig heldig å ha lyd lekkende ut(jobb/ved siden av barnerommet).

Hva er å anbefale opptil sånn ca 1500,-?

Er det noen her med erfaringer fra hodetelefonforsterker (portabel) som har lyst til å komme med noen anbefalinger?

Musikk? Tja, alt fra Metallica til Mozart :-)

Skal du gå rundt med hodetelefonene, eller er de til innendørs/hjemmebruk? Og er det 1500 totalt, eller bare for hodetelefonene?

Edit: Hvis det er kun for hodetelefoner, så er det jo naturlig å anbefale Beyerdynamic DT 770... kjedelig å alltid anbefale det samme, men i den prisklassen så er de veldig gode.

Endret av Sinsen
Lenke til kommentar

Bruk blir vel hovedsaklig stillesittende, men kan vel hende jeg forflytter meg med musikk innimellom.

Har sett litt på storebroren til den du henviste til, DT880, samt Denon D2000, Ultrasone 750 samt Audio technica ESW9.

Mer korrekt er budsjett opptil 350-400usd, siden jeg hovedsaklig ser på ebay. Jada, klar over at mva og fortollingsgebyr kommer i tillegg.

Esw9

Ultrasone 750

Endret av gwh
Lenke til kommentar

Bra, jeg ville vel også kjøpt på Ebay om dagen med dollarkursen.

ESW9 er knallbra, jeg kjøpte de til meg selv, men isolasjonen var litt for dårlig til bruk til og fra jobb (litt mye trafikk), så jeg bruker Sennheiser 25 i stedet. Men kona tok ESW9ene og er veldig fornøyd.

Du nevner også Denon D2000, og de er nok en del bedre, men også mye større, og i alle fall modellen over D5000, sitter for løst på hodet (mitt) til at man bør bevege seg særlig med dem på.

Så hvis du i det hele tatt skal bruke dem utendørs, så er Audio Technica sikkert det beste valget.

DT880 er åpne. Er dette også et alternativ? Jeg har bare så vidt hørt disse fra en dårlig kilde, men mange ser på disse som noe av det bedre man kan kjøpe av åpne hodetelefoner.

Edit: Hva er budsjettet for forsterker?

Endret av Sinsen
Lenke til kommentar

Sammenligna med godt isolerende hodetelefoner, som HD25 eller DT770, så lekker de lyd. Jeg synes de isolerer omtrent like godt som Denon D5000... men selvsagt mye bedre enn alminnelige åpne hodetelefoner.

Hvis du bor/er i Oslo, så kan jeg godt møte deg et sted, så kan du teste selv.

Lenke til kommentar

I ditt tilfelle ville jeg absolutt anbefalt K240S når det kun er som studiomonitorer du tenker å bruke de. :)

Eneste problemet kan bli dersom du ikke har egen hodetelefon-forsterker. Husker jeg ikke feil har K240S en motstand på 55 Ohm, og jeg er litt usikker på om iPod o.l. bærbare spillere er så glad i så tungdrevet hodetelefoner (dog, det finnes hodetelefoner med 3 ganger mer motstand). For en bærbar datamaskin med større batterikapasitet og mulighet for ladning under bruk tror jeg det ikke skal bli noe problem, heller ikke at volumet blir for lavt med tanke på motstanden.

Dersom K272 HD låter likt K271 vil jeg ikke anbefale disse. Som jeg skrev i innlegget du siterte, skrev jeg om problemer med mye diskant på K271 og K141.

Okei. Mener du at iPoden vil få slitasje av å bruke headsettet? Leste et sted at mellom 32 og 80 ohm var det beste for iPod(usikker kilde). Ingen som kan ta en liten lyntest med K240 S og en vanelig iPod? :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg har aldri hørt om at bærbare spillere kan ta skade av det. Det største problemet jeg har erfart selv er at lyden kan bli veldig lav om det ikke er litt "futt" i spilleren og stor motstand i hodetelefonene. Og jeg vil tro tungdrevet hodetelefoner spiser mer batterikapasitet enn letere drevet hodetelefoner. :)

Nå vet jeg ikke hva som er vanlig for hodetelefoner til iPod (les: knotter man dytter inn i øret, type som følger med iPod), men når det finnes hodetelefoner med 3 ganger så stor motstand er nok ikke K240S verstingen.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Sånn for sikkerhet skyld ser jeg også på Equation Audios hodetelefoner, og de virker særdeles prisgunstige/kvalitet per krone. Skal ikke være lett å bestemme seg om dagen. For mye info er ikke alltid bra.

Lenke til kommentar

Hehe, sant sant. Husker når jeg først begynte å se meg rundt etter et hodetelefonoppsett så opprettet jeg en tråd på head-fi og spurte om noen råd. Tråden ble selvfølgelig overøst av forslag og jeg satt igjen mer forvirret enn før jeg spurte. :wee: Mange gode alternativer er dog et herlig luksusproblem!

Lenke til kommentar

Er på head-fi jeg også har sett, og der er det info herfra og til evigheten og tilbake igjen.

Poenget er at jeg vil ha lukkede hodetelefoner, og disse er det færre av. Jeg har et budsjett på opptil ca 200€ har jeg funnet ut, og den heteste favoritten til å få mine surt ervervede grunker var Audio Technica's ESW 9, som ser pene ut, og visstnok skal være vellydende også. Så kom Equation audio inn i bildet. Ser ut som bra hodetelefoner det også, men prisen er under halvparten av AT's. Så blir spørsmålet jeg stiller meg selv. Vil jeg være fornøyd med EQ's RP21/22 eller burde jeg gå for ESW9'ene for å være på sikre siden. Har allerede et par Sony MDR-XD 400 som jeg er fornøyd men, men vil ha mer av alt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

kuttet ledningen på mine dt770 her om dagen... gikk lei den j**** 3 meters ledningen. Satte på en neutrik angled plug

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var mine AKG 240S kommet på plass! :) Utrolig gode å ha på og ikke noe å si på lyden(uten at jeg er spesielt flink til å høre bra/dårlig lyd). Noen som har et bra equalizer program til OS X forresten?

EDIT: Så utrolig gøy! Når jeg hører igjennom mange av favorittsangene mine nå dukker det plutselig opp ukjente hemmeligheter overalt! Uante gitarriff, skummel skriking og pusting og masse kule ting! :)

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...