Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Har ikke satt meg spesielt inn i dette. Bare lurte ettersom jeg mistet en kjekk funksjon på på Mac-en da jeg koblet det slik jeg trodde det skulle være. Lurte derfor på om det kanskje kunne gjøres på en litt annen måte, men "det finnes ikke dumme spørsmål..." gjelder tydeligvis ikke i denne tråden.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Det andre der har jeg fått med meg. Skumleste bare raskt over noe for litt siden som fikk meg til å tro at det kanskje kunne gå.

 

Skulle egentlig bare kjøpe meg hodetelefoner til 2000kr. Endte opp med Denon AH-D5000, Argon HA1 og Hegel HD2. Jaja, det låter i hvert fall fantastisk! :p

Endret av qweac
Lenke til kommentar

fikk meg en virkelig wow-opplevelse nå. Koblet til headsettet til laptopen (Denon AH-D1000) i vanlig hodetelefon og spilte av en .flac sang. Hørte deretter samme sangen ved å koble til Nuforce hodetelefonforsterkeren. Ekstreme forskjeller. Mye mer trøkk, bass og et mye større lydbildet.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som skiller typiske DJ headsett fra vanlige hodetelefoner man får kjøpt f.eks på hi-fi klubben, Soundgarden osv ?

Eks.

 

AKG K 181 DJ

Allen & Heath XD-53

American Audio HP700

Audio Technica ATH-Pro700

Denon DN-HP1000

Ortofon O2

Pioneer HDJ-2000

Sennheiser HD25-1 II

Sennheiser HD 380 Pro

Shure SRH750DJ

Sony MDR-V700DJ

Stanton DJ Pro 2000

Stanton DJ Pro 3000

Technics RP-DH1200

Ultrazone DJ 1 Pro

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Ofte er det muligheten for å snu den ene eller begge klokkene. Det også vanlig at det går fort og greit å få de på og få de til å sitte greit samt. at de ofte har god lydisolasjon.

Lenke til kommentar

Må si jeg elsker mine nye AH-D5000! Begynte her om dagen å tenke litt på det med for høy lyd. Tenker dere her inne mye på det?

 

Ja, jeg er relativt forsiktig med volumknappen, for å si det slik. Jeg skrev litt om hva jeg mente om dette for en del sider siden i denne tråden.

 

Har det som sikkert er en dårlig desibel-måler på iPhonen min. Den viser at jeg stort sett ligger et sted mellom 70 og 80 dB

 

Jeg har tilgode å finne en pålitelig og presis desibel-måler for iPhone. Jeg tror neppe de ville imøtekommet IEC type 2-kravene for en desibel-måler for å si det slik. Med desibel-måleren jeg brukte så lå volumet stort sett rundt 65-75 desibel, litt avhengig av omgivelsene mine (mer støyete omgivelser -> høyere volum).

 

Det skulle da ikke være for høyt selv om jeg hører ganske mye på musikk?

 

Dersom vi antar at lydnivået faktisk lå på 70-80 desibel så skal ikke det være for høyt, ihvertfall hvis du tar deg noen lengre pauser innimellom. Hørselen din trenger imidlertid mer hvile ved 80 desibel enn ved 70 desibel (10 desibel oppfattes som omtrent dobbelt så høyt). Dersom hørselen din er utslitt fra før av og trenger en pause, skal du imidlertid være litt mer forsiktig (selv om hjernen din ikke sier klart ifra). Da skal det mindre til for at hørselen blir permanent skadet.

 

Har prøvd å måle musikk fra stereoanlegget ved PC-stolen også. Det ga mer utslag på måleren, men det føles lavere...

 

Husk at lyden oppleves som lavere dersom omgivelsene er mer støyete. Det typiske er da at man kompenserer ved å skru opp volumet og spille på et lydnivå som man ville oppfattet som for høyt i stille omgivelser. Det er også en av grunnene til at jeg foretok noen mer objektive målinger av lydnivået (med desibel-måler), for å finne ut hvor høyt jeg egentlig spilte.

Lenke til kommentar

Mener å erindre fra en forelesning at hvis det i etterkant av lyd-/støyeksponering "piper" i ørene så har man vært utsatt for for sterk lyd, og at grensen for når det er fare for hørselsskade er ved lydstyrke 85dB(A) kontinuerlig > 8 timers eksponering og 80dB(A) impulslyd(-styrke) > 8 timers eksponering. :hmm:

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar

Stortest av dacer i nyeste lydogbilde: http://www.lydogbild...439-117331.html

 

Jeg ser at Lyd & Bilde fremdeles bruker relative skåringer, noe som de har fått kritikk for i mange år.

 

For eksempel: Hegel HD2 får full pott på lydkvaliteten, mens den dyrere Hegel PD1 får 5 av 6. I selve testen kommer det imidlertid tydelig frem at de synes PD1 låter bedre (det burde den også, med tanke på prisen). Hvorfor får da HD2 høyere skåre? Jo, fordi de bruker relative skårer som er basert på pris og klasse. Dette kan være ganske forvirrende dersom man ikke kjenner til L&B's praksis. I en slik gruppetest bør de etter min mening heller bruke absolutte skårer.

 

Karaktersettingen virker noe inkonsekvent også: I omtalen går det klart frem at de synes Bel Canto 1.5 låter bedre enn Electrocompaniet PD1, med unntak av komprimert popmusikk, fordi de synes at PD1 da låter mer 'tilgivende' (men hvorfor skal den DAC'en som gjengir lyden mest presist 'straffes' fordi den gjengir 'skarp', komprimert popmusikk slik den egentlig er? Merkelig tankegang, spør du meg...). Til tross for dette har disse DAC'ene fått samme karakter for lydkvaliteten.

 

EDIT: Kanskje dette er litt av forklaringen (fra L&Bs innledning):

 

Lydkvaliteten er først og fremst vurdert gjennom USB. Har vi vært i tvil mellom to produkter, har vi også brukt optisk overføring dersom produktene har støttet dette, eller koaksial for de som har dette.

 

Ulempen med dette er at de DAC'ene som støtter S/PDIF da ikke får vist seg fra sin beste side, ettersom disse DAC'ene som regel låter klart best via S/PDIF (noe som også kommer frem i testen). Karaktersettingen for lyd bør ta utgangspunkt i det grensesnittet som gir best lyd (for hver enhet) synes jeg. Da blir det også mer samsvar med vurderingene i selve testen og skåringene.

Er interessant at de asynkrone dacene kommer dårligst ut på jittermålingene, jeg trodde de skulle teoretisk være uten jitter :hmm:

 

Asynkron USB innebærer ikke at de teoretisk ikke har noe jitter, bare at jitternivået forventes å være lavere :)

 

Jeg tror nok kvaliteten på selve implementasjonen er en del av forklaringen på hvorfor de måler relativt dårlig her (som jeg har vært inne på tidligere), hvis en da forutsetter at L&B ikke har målt feil. Det er godt mulig at en slik teknisk løsning har mer for seg i mer påkostede DAC'er. Dessuten har jo kvaliteten på resten av innmaten noe å si også, og det er klart at man må inngå kompromisser med hensyn på tekniske løsninger når totalkostnadene skal presses ned :)

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Mener å erindre fra en forelesning at hvis det i etterkant av lyd-/støyeksponering "piper" i ørene så har man vært utsatt for for sterk lyd, og at grensen for når det er fare for hørselsskade er ved lydstyrke 85dB(A) kontinuerlig > 8 timers ekspondering og 80dB(A) impulslyd(-styrke) > 8 timers eksponering. :hmm:

 

Kan tillegge at ved 91 dBA er anbefalt tidsperiode maksimum 2 timer i henhold til Europeiske forskrifter. I USA er tilsvarende periode 6 timer (!). Ved 97 dBA er grensen ca. 30 minutter her i Europa.

Lenke til kommentar

Kjenner ganske raskt ubehag i ørene med mine AH-D5000. Hvis jeg spiller veldig lavt skjer det ikke, men det skal virkelig ikke mye volum til. Skal sies at jeg spilte langt høyere enn dette med mine gamle hodetelefoner uten at dette noen gang var et problem. Er dette noe ørene mine vil venne seg til? Eller vil kanskje hodetelefonene bli snillere mot ørene når de blir spilt inn?

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...