Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg elsker mine nye AH-D5000! Begynte her om dagen å tenke litt på det med for høy lyd. Tenker dere her inne mye på det? Har det som sikkert er en dårlig desibel-måler på iPhonen min. Den viser at jeg stort sett ligger et sted mellom 70 og 80 dB. Det skulle da ikke være for høyt selv om jeg hører ganske mye på musikk? Har prøvd å måle musikk fra stereoanlegget ved PC-stolen også. Det ga mer utslag på måleren, men det føles lavere...

Lenke til kommentar

Må si jeg elsker mine nye AH-D5000! Begynte her om dagen å tenke litt på det med for høy lyd. Tenker dere her inne mye på det? Har det som sikkert er en dårlig desibel-måler på iPhonen min. Den viser at jeg stort sett ligger et sted mellom 70 og 80 dB. Det skulle da ikke være for høyt selv om jeg hører ganske mye på musikk? Har prøvd å måle musikk fra stereoanlegget ved PC-stolen også. Det ga mer utslag på måleren, men det føles lavere...

Det er en diskusjon på det en del sider tilbake. Mener å huske at hal9k målte med noe litt mer presist enn en iphone.

Personlig hører jeg på veldig lavt lydnivå, så det er garantert ikke noe problem for min del. Største problemet er nok de som flyr rundt i trafikk, bråk og treningsstudioer med åpne hodetelefoner på fullt volum. Da er det lett å skulle overdøve bråk med høy musikk, noe som er veldig uheldig naturligvis...

Lenke til kommentar

Hmmm, nå må jeg si jeg er litt forvirret. Kjøpte meg Denon AH-D5000 her om dagen. Fortalte selgeren hos hifiklubben at jeg skulle koble dette til en iMac. Kom hjem med en hodetelefonforsterker av typen Argon HA1. Det jeg burde kjøpt er altså en dac? For etter hva jeg nå har forstått gjør nok ikke lydkortet på iMac-en min en så veldig god jobb, slik at jeg utnytter mitt D5000-sett heller dårlig? Jeg er langt fra noen lydekspert, men når jeg først har kjøpt hodetelefoner til 6000kr for å nyte musikk vil jeg gjerne utnytte dem.

Vil en dac forbedre lytteopplevelsen min? Eller er det en mer entusiast-greie? Ser hifiklubben anbefaler Cambridge DacMagic i denne artikkelen. Bør jeg ha noe slikt? Har jeg forstått det riktig når jeg sier at en dac vil overta jobben til lydkortet i iMac-en hvis jeg kjøper en?

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Bør jeg ha noe slikt? Har jeg forstått det riktig når jeg sier at en dac vil overta jobben til lydkortet i iMac-en hvis jeg kjøper en?

Ja, og du bør seriøst vurdere en DAC hvis du skal spille musikk fra f.eks. en PC siden du har såpass seriøse hodetelefoner!

Lyd & Bilde testet nylig en rekke (USB-)DAC-er her.

Cambridge DacMagic er heller ikke et dårlig alternativ!

Lenke til kommentar

Ok, var det jeg trodde. Vurderer det seriøst nå!

Takk, men har lest den testen. :) Hegel HD2 ser ikke dum ut. Så hvis jeg kjøper den kobler jeg den til iMac-en med USB. Deretter kobler jeg HD2 til hodetelefonforsterkeren?

Hvordan er forresten leveringstiden til Soundgarden?

Lenke til kommentar

Hmmm, nå må jeg si jeg er litt forvirret. Kjøpte meg Denon AH-D5000 her om dagen. Fortalte selgeren hos hifiklubben at jeg skulle koble dette til en iMac. Kom hjem med en hodetelefonforsterker av typen Argon HA1. Det jeg burde kjøpt er altså en dac? For etter hva jeg nå har forstått gjør nok ikke lydkortet på iMac-en min en så veldig god jobb, slik at jeg utnytter mitt D5000-sett heller dårlig? Jeg er langt fra noen lydekspert, men når jeg først har kjøpt hodetelefoner til 6000kr for å nyte musikk vil jeg gjerne utnytte dem.

Vil en dac forbedre lytteopplevelsen min? Eller er det en mer entusiast-greie? Ser hifiklubben anbefaler Cambridge DacMagic i denne artikkelen. Bør jeg ha noe slikt? Har jeg forstått det riktig når jeg sier at en dac vil overta jobben til lydkortet i iMac-en hvis jeg kjøper en?

En DAC er i teorien det samme som et lydkort i PCen så ja den vil ta over for lydkortet som står i PCen. DACen blir matet med en digital kilde fra PCen din , da du har imac er det vel USB eller toslink som er mest aktuelt her ? Det er litt uenighet helt i hvilken tilkobling som faktisk er best , personlig bruker jeg toslink og er godt fornøyd med det. Ellers er det ofte utrolig mye å hente i en god DAC , om du har en dårlig kilde som er første ledd i kjeden kan du ha så godt utstyr du bare vil i kjede 2 (forsterker) og kjede 3 (hodetelefoner) uten å få kjempegod lyd så en DAC er essentielt i et godt oppsettet etter min meining.

edit: ble litt sen der ja :p

edit 2 : Soundgarden sender vanligvis ut varene sine dagen etter du bestiller . Så er vel resten opp til posten , som vi alle vet ikke er så kjempe rask.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å oppgradere fra mine elskede DT-770 til et par som er mer åpne med litt mere luftig lydbilde. Jeg plugger mine 770 hodetelefoner til et Xonar Xense STX med oppgraderte Op Amps.

Jeg har ikke lyst til ofre så alt mye av den deilige bassen som jeg er blitt vandt med. Og liker godt den litt mørke lyden i 770 da mye treble og "lyse" øreklokker ofte gjør meg for sliten i hodet.

Hører nesten utelukkende på gitar basert musikk, rock, hard rock og metal.

Har sett litt på Beyerdynamic DT-990 og Sennheiser HD-650. Men er litt redd for at 990 ikke er så stor oppgradering fra de jeg har. Og at Sennheiserne blir litt for kjedelige og bassfattige.

Så jeg tar gjerne i mot forslag og tips. Pris er jeg ganske åpen for, men vil bare ta neste skritt fra 770 og ikke gå helt til topps for å si det sånn :whistle:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei folkens:) Har lest mye om ulike hodetelefoner i 1000-2000kr prisklassen, og etter å ha testet denon ah-d2000, dt990 og dt770 pro, endte jeg opp med dt770. Likte også denonen svært godt, men prisen ble litt for stiv. Fikk dt770pro 80ohm nye fra ebay for 1080 inkl frakt, så slo til på dette. Headsettet vil stort sett bli brukt på en stasjonær pc, men under lengre reiser også på laptop og samsung galaxy s.

Har fått med meg at jeg bør anskaffe en amp og evt dac til disse for å få utnyttet de skikkelig. Er student, så har ett temmelig begrenset budsjett. Ønsker å holde meg under 2000, jo lavere jo bedre.

Noen kandidater jeg har vurdert er følgende:

Nuforce uDac 2 fra dustin for 850,- som student

Kjøpe fiio e7 og teste denne(82$ på dx) og i etterkant eventuelt oppgradere med en fiio e9. Ser mange er positive til fiio comboen.

Audio-gd sparrow (litt dyr, men jeg har lest mye bra om denne).

Little Dot 1+

Sett at hifiklubben også har noen inne, men har ikke så mye info om disse.

Har ingenting imot å kjøpe brukt.

Lurer på om disse er gode nok til å drive headsettet? Litt vanskelig å velge, siden jeg har dårlige muligheter til å prøve, med unntak av hifiklubbens sine.

dredg: er ikke noen ekspert, men etter å ha testet og lest litt om denons ah-dxxxx serie, virker dette som ett hakk opp fra dt770, med en del bass. :)

Lenke til kommentar

Jeg får vel gå meg en tur og se om får lytte på et par D2000 i en butikk kanskje. Men hadde i utgangspunktet sett for meg et par åpne, eller halv åpne klokker. Sennheiser 650 er vel kanskje helt utelukket om man vil ha en fyldig bass?

Edit: mente 2k ikke 5k

Endret av dredg
Lenke til kommentar

Som eier av Sennheiser HD650 så vil jeg protestere på utalelsen om at hodetelefonen ikke leverer bass. :p

Den er kanskje ikke en Audio Technicas eller Denons nivå, men det er mer enn nok bass for min smak. Det viktigste er at bassen er pinlig nøyaktig og aldri høres fordreid eller grøtete ut.

D2000 høres dog ut som dette rette valget for deg, selv om de ikke er åpne.

Lenke til kommentar

Hei folkens:) Har lest mye om ulike hodetelefoner i 1000-2000kr prisklassen, og etter å ha testet denon ah-d2000, dt990 og dt770 pro, endte jeg opp med dt770. Likte også denonen svært godt, men prisen ble litt for stiv. Fikk dt770pro 80ohm nye fra ebay for 1080 inkl frakt, så slo til på dette. Headsettet vil stort sett bli brukt på en stasjonær pc, men under lengre reiser også på laptop og samsung galaxy s.

Har fått med meg at jeg bør anskaffe en amp og evt dac til disse for å få utnyttet de skikkelig. Er student, så har ett temmelig begrenset budsjett. Ønsker å holde meg under 2000, jo lavere jo bedre.

Noen kandidater jeg har vurdert er følgende:

Nuforce uDac 2 fra dustin for 850,- som student

Kjøpe fiio e7 og teste denne(82$ på dx) og i etterkant eventuelt oppgradere med en fiio e9. Ser mange er positive til fiio comboen.

Audio-gd sparrow (litt dyr, men jeg har lest mye bra om denne).

Little Dot 1+

Sett at hifiklubben også har noen inne, men har ikke så mye info om disse.

Har ingenting imot å kjøpe brukt.

Lurer på om disse er gode nok til å drive headsettet? Litt vanskelig å velge, siden jeg har dårlige muligheter til å prøve, med unntak av hifiklubbens sine.

dredg: er ikke noen ekspert, men etter å ha testet og lest litt om denons ah-dxxxx serie, virker dette som ett hakk opp fra dt770, med en del bass. :)

Jeg har akkurat solgt min udac2, da jeg har valgt en mer permanent setup på jobb med Audio-GD Sparrow.

Om du ikke har behov for å flytte ting med deg hver dag, ville jeg uten tvil gått for Sparrow.

Du får denne inn i norge, direkte ifra han som bygger den i kina, til rett under 2000,- inkl moms og alt.

Han vil da sette den opp med oppgradert chip om du ønsker dette.

Veldig bra dac/amp til den prisen. Jeg driver mine HD598 på den, og er kjempefornøyd.

Har også testet med mine HD650 hjemme, og den skuffet ikke her heller.

Som eier av Sennheiser HD650 så vil jeg protestere på utalelsen om at hodetelefonen ikke leverer bass. :p

Den er kanskje ikke en Audio Technicas eller Denons nivå, men det er mer enn nok bass for min smak. Det viktigste er at bassen er pinlig nøyaktig og aldri høres fordreid eller grøtete ut.

D2000 høres dog ut som dette rette valget for deg, selv om de ikke er åpne.

Må si meg enig med Lars her. Jeg bruker HD650 mer eller mindre daglig ifra 18-23, og ser ingen grunn til å klage på bassen.

Den legger ikke på noe ekstra, men jeg mener også at det blir et mer riktig lydbilde enn hva man får av endel andre headphones.

Jeg har også ATH-M50, og synes ikke de er så kraftige på bassen som enkelte påstår, men det blir litt ekstra trøkk pga lukket konstruksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...