Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For noen uker siden skaffet jeg meg NuForce Icon Mobile, men denne ble etterhvert byttet ut med en NuForce Icon HDP:

http://www.nuforce.c...oducts/iconhdp/

Grunnen til at jeg byttet ut Icon Mobile var at jeg fant ut at jeg allikevel ikke trengte en ultraportabel DAC med hodetelefonforsterker. Da dette kravet falt vekk, var det mer aktuelt for meg å vurdere litt større, men portable desktop-løsninger istedet. Icon Mobile ble derfor sendt i retur, selv om jeg var fornøyd med lydkvaliteten og den ultraportable størrelsen (veldig kjekt at den bl.a. ikke trenger ekstern strømforsyning, og at den er i stor grad istand til å drive tyngre hodetelefoner som f.eks. HD800). Valget falt til slutt på Icon HDP, som altså har innebygd DAC, hodetelefonforsterker og forforsterker.

post-33346-0-24624200-1295641327_thumb.jpg

post-33346-0-33551500-1295641332_thumb.jpg

Jeg har så langt bare lyttet på DAC'en via USB, men jeg er veldig fornøyd med lydkvaliteten, sett i forhold til prisen. Den har heller ingen problemer med å drive litt mer tungdrevne hodetelefoner som f.eks. HD800.

Lyden kan karakteriseres som relativt nøytral, med et klart, luftig og fremoverlent lydbilde. Selv om lydkvaliteten er klart best med HD800, så låter HDP'en ganske flott via Denon AH-D1001 også. Lyden fra hodetelefonutgangen er ren og fri for during og annen hørbar bakgrunnsstøy.

Sett i forhold til Bel Canto'en (mer om den senere), så mangler den den samme delikate klangen og oppløsningen, samt at BC'en låter mer avslappet (akkurat dette er ganske typisk for mer påkostet utstyr: De har en tendens til å spille mer uanstrengt enn billigere produkter). Men nå koster HDP en brøkdel av BC'en og lydkvaliteten er i utgangspunktet bra, så prisen tatt i betraktning er dette et produkt jeg er veldig fornøyd med. Hvordan er lydkvaliteten i forhold til DacMagic? Nå begynner det å bli en stund siden jeg eide DM og en direkte sammenligning lar seg ikke gjøre, men mitt inntrykk er at lydkvaliteten er minst på høyde med DM.

Det eneste jeg savner er en gain-switch, men dette er egentlig bare en bagatell. Grunnen til at gain-switch'en kunne vært kjekt å ha, skyldes naturligvis det faktum at det blir enklere å justere volum presist for lettdrevne hodetelefoner. Med f.eks. Denon AH-D1001 så skal det ikke mer enn ca. 10-20 graders dreining på volumkontrollen før volumet blir ubehagelig høyt.

En kort kommentar vedrørende Bel Canto e.One DAC 1.5 som jeg skaffet meg før jul:

Etter mer tids lytting på denne DAC'en (kun via SPDIF) så er jeg enda mer imponert enn jeg var i starten. Jeg har liten tro på innbrenning av DAC'er/forsterkere, så denne endringen har mer å gjøre med at jeg har fått lyttet på mer kildemateriale over lengre tid. Lyden er veldig transparent og det gir en nærhet til musikken som jeg ikke har opplevd maken til tidligere (blir vel aktuelt med en ny sammenligning mellom Sony'en og BC'en). Jeg har så langt bare lyttet på 16/44.1-materiale, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan den låter med 24/192-filer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hey folks. tenkte det var på tide å skaffe meg en portabel DAC/hodetelefonforsterker. Gjerne en liten sak med alt i ett. Noen forslag? Jeg har sett litt på fio familien, men låter disse så bra som folk sier? Eneste kravet mitt er at den skal være så liten som mulig fordi jeg skal ha den i lommen 24/7.

Hare bare personlig erfaring med NuForce Icon Mobile. Jeg synes den låt mer enn tilfredsstillende sett i forhold til prisen (595 kr). Den har hodetelefonutgang og er veldig kompakt og lett (mindre og lettere enn en iPod). Mobile kan naturligvis også brukes som ekstern DAC for PC (PC'en fungerer også som batterilader).

Lenke til kommentar

Da bestilte jeg meg et par Denon D5000 i går. Ble desverre utsolgt hos amazon før jeg fikk tak i kompisen min. Kanskje ikke så rart da de ble solgt for $399 + sales tax inkludert frakt. Men fant de for $450 med frakt fra en top rated selger på ebay, så er bare 30 dollar forskjell. Ingen upris akkurat. Lurer dog på hvor lang tid det vil ta før jeg får dem hjem hit til landet. Vet ikke om jeg klarer å vente helt til mars med å få de, da det er da han kommer neste gang til Norge.

Holder på å sjekke ut forskjellige DAC/amp, må si det er litt for mye utvalg der ute. Har sett litt på Purity Audio K.I.C.A.S. Caliente som frister, mye fordi de sender fra Canada, og jeg har familie der borte som kommer på besøk hele tiden. Så vil ikke være noe problem med å få den hit fort. Men da vil jeg trenge en DAC også hvis jeg ikke tar helt feil. Det jeg har lest hittil er at den er en veldig god match til D5000, men de testene jeg har lest, har den blitt testen sammen med SACD spillere og receivere, og ikke en data.

Grunnen til at jeg skriver her, i tillegg til å skryte litt over at nye hodetelefoner er på vei, er fordi har et lite spørsmål. Hovedkilden min vil være en macbook pro, vil det da være dumt å finne en DAC/amp som bare har RCA inngang? Regner med at jeg kan få bedre lyd ut av enten usb kontakten, eller den optiske utgangen.

Ikke helt relatert, men tenkte jeg kunne spørre, noen som har erfaring med NAS og streaming av lossless filer? Begynner å bli litt dårlig plass på HDD'en min, og liker tanken om å ha all musikken min tilgjengelig så lenge jeg har internett.

@kaninkoker: Jeg har god erfaring med Go-Vibe sine portable amper, syns Go-Vibe Martini passer veldig godt til Sennheiser hodetelefoner. Det kan dog være at du syns den blir litt stor. Den er mindre enn en ipod classic, men er merkbart tykkere. Jeg har hverken ipoden eller ampen i lomma, de ligger i bagen, og hvis jeg ikke har den bruker jeg bare telefonen som mp3-spiller. Nøyaktige dimensjoner finner du helt sikkert hos jaben. Det kan være at de blir litt dyre med frakt og moms med mindre du kjenner noen som har tenkt seg til Singapore i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Syntes den var noe dyr i forhold til hva annet du kan få for 2-3k.

Vært gøy å fått lagd en liste med alternativer for de forskjellige prisskitene,

Samme egentlig med headphones, tror det kunne hjulpet endel som er usikre på hva de skal kjøpe.

Men det er litt jobb.

Lenke til kommentar
Syntes den var noe dyr i forhold til hva annet du kan få for 2-3k.`

Den er ikke så veldig dyr, hvis man tar lydkvaliteten i betraktning. Da HDP kom ut ifjor, ble den veldig godt mottatt, og den ble ansett som et røverkjøp med tanke på kvaliteten til både amp'en og DAC'en.

Icon HD er kvalitetsmessig veldig lik HDP: Forskjellen mellom HD og HDP ligger i at HDP har en forforsterker og tilbyr litt mer fleksibilitet i forhold til tilkoblinger (det er grunnen til at jeg kjøpte HDP og ikke HD, ettersom jeg ønsket muligheten for å kunne koble signalkilder til amp'en via SPDIF). Men dersom man bare er ute etter en USB DAC og forsterker til hodetelefonene så er HD et rimeligere og bedre kjøp enn HDP.

NuForce selger uDAC-2 til nesten 1/3 av prisen av HD, men hverken amp'en eller DAC'en stiller i samme klasse som HD eller HDP. Men det er klart at uDAC-2 er bedre egnet for de som ønsker en rimeligere og mer kompakt løsning. Det kan være praktisk å slippe å drasse med seg en ekstern strømadapter. uDAC-2 trenger bare strøm via USB.

EDIT: Mens vi er inne på uDAC-2, her er en helt fersk omtale fra AVGuide.com:

uForce uDAC-2 USB DAC/Headphone Amp

Vært gøy å fått lagd en liste med alternativer for de forskjellige prisskitene, Samme egentlig med headphones, tror det kunne hjulpet endel som er usikre på hva de skal kjøpe. Men det er litt jobb.

Enig med deg der, men som du sier: Det er mye jobb dersom listen skal kompileres og holdes noenlunde oppdatert.

EDIT: Glemte å nevne at Head-Fi.org har en rekke lister med produkter, delt inn i ulike kategorier og sortert etter rangering (basert på karaktersetting fra medlemmene):

http://www.head-fi.o...egory/head-gear

Direkte linker til de mest relevante kategoriene og rankinglistene (listen vises litt lenger ned på sidene):

Hodetelefoner

Hodetelefonforsterkere

DAC'er

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Da bestilte jeg meg et par Denon D5000 i går.

Personlig så ville jeg ikke kjøpt dem i utlandet uten å ha prøvelyttet på dem først. Man kan lese side opp og side ned om hvor bra et produkt er, men til syvende og sist er det dine ører og ditt anlegg som avgjør. Eide selv D5000 i en periode og var forsåvidt fornøyd, selv om de var litt basstunge for min smak.

Holder på å sjekke ut forskjellige DAC/amp, må si det er litt for mye utvalg der ute.

Ja, det kryr av alternativer, på både godt og ondt. Jeg tror et bra utgangspunkt er å sette opp et budsjett og kartlegge hva du egentlig har behov for. For meg personlig så er kjapp leveranse av stod betydning. Jeg foretrekker også å handle i Norge (selv om det koster mer), siden det er enklere å forholde seg til retur, garanti osv. Profesjonelle omtaler, nettforum, nettsider og blader fungerer som veiledere dersom jeg er usikker. Jeg bruker sjeldent bare en kilde som referanse.

Hovedkilden min vil være en macbook pro, vil det da være dumt å finne en DAC/amp som bare har RCA inngang? Regner med at jeg kan få bedre lyd ut av enten usb kontakten, eller den optiske utgangen.

Naturligvis vil du få (mye) bedre lyd via USB eller Toslink :) Å anvende et analogt signal som i utgangspunktet ikke er spesielt bra (gjelder de aller fleste portable PC'er for den saks skyld), tjener du ikke noe særlig på. På toppen av det hele må du som regel betale ekstra for forsterkere med analoge innganger.

Ikke helt relatert, men tenkte jeg kunne spørre, noen som har erfaring med NAS og streaming av lossless filer? Begynner å bli litt dårlig plass på HDD'en min, og liker tanken om å ha all musikken min tilgjengelig så lenge jeg har internett.

Jeg har en Synology NAS med iTunes Server. Det gjør at man kan aksessere musikken via iTunes biblioteket (du trenger ikke ha musikken lagret på PC'en). Musikken kan streames trådløst via f.eks. AirPort Express. En NAS kan stå på 24/7/365, og PC'en din trenger ikke være slått på for at du skal få tilgang til musikken din.

Synology NAS'en lar deg naturligvis også aksessere musikken din via Internett, dersom du ønsker det. Du kan med andre ord f.eks. streame musikk fra Synology NAS'en direkte til iPhone, iPad eller iPod Touch (via DS Audio app'en), så lenge du har Internett tilgang via Wi-fi eller 3G.

Jeg bruker ikke iTunes Server til dette formålet selv (bruker den til backup/lagring), men muligheten er der.

Ifjor hadde jeg en Logitech Squeezebox i en periode: Denne gjør at du kan streame musikk fra PC'en eller NAS'en din til en boks med trådløs mottaker. Boksen har digitale utganger som gjør at du kan koble den til musikkanlegget ditt.

Lenke til kommentar
Personlig så ville jeg ikke kjøpt dem i utlandet uten å ha prøvelyttet på dem først. Man kan lese side opp og side ned om hvor bra et produkt er, men til syvende og sist er det dine ører og ditt anlegg som avgjør. Eide selv D5000 i en periode og var forsåvidt fornøyd, selv om de var litt basstunge for min smak.

Jeg har prøvd dem hos Hi-Fi klubben, og jeg tok med meg flere CDer med musikk som er typisk for min musikksmak. Tok også med meg ipoden min med Martini Go-Vibe forsterkeren for å se hvordan de var med hodetelefonene. Desverre var ikke de D5000 jeg prøvde ferdig innspilt, men jeg likte veldig godt lyden på D2000 og D7000 som var innspilte. Jeg syns lyden på D5000 var noe bedre, men var usikker på om det var verdt prisforskjellen, men når det ble bare 100 dollar forskjell så slo jeg like gjerne til med D5000.

Har faktisk passet på å ikke lese noe særlig med omtalelser om D5000, eneste omtalelsene jeg har prøvd å finne er de som har sammenlignet D2000/D5000/D7000. Men har selvfølgelig lest en del når jeg har prøvd å finne ut hva av forsterke jeg skal kjøpe som passer med.

Ja, det kryr av alternativer, på både godt og ondt. Jeg tror et bra utgangspunkt er å sette opp et budsjett og kartlegge hva du egentlig har behov for. For meg personlig så er kjapp leveranse av stod betydning. Jeg foretrekker også å handle i Norge (selv om det koster mer), siden det er enklere å forholde seg til retur, garanti osv. Profesjonelle omtaler, nettforum, nettsider og blader fungerer som veiledere dersom jeg er usikker. Jeg bruker sjeldent bare en kilde som referanse.

Jeg foretrekker også som oftest å handle i Norge, men når hodetelefonene ble rundt halv pris kunne jeg nesten ikke la være. Når det er et canadisk produkt/selger har jeg også veldig lite problem med å handle derfra. Dette er fordi jeg er i Canada relativt ofte, og jeg får også besøk derfra fra samme person fire, fem ganger i året, så å få levert det tilbake hvis det er noe feil er sjeldent et problem. Men selvfølgelig, forbrukerkjøpslovene her til lands er jo veldig mye bedre, så hvis det ikke er så mye å spare, ender jeg opp med å kjøpe fra Norge.

Naturligvis vil du få (mye) bedre lyd via USB eller Toslink :) Å anvende et analogt signal som i utgangspunktet ikke er spesielt bra (gjelder de aller fleste portable PC'er for den saks skyld), tjener du ikke noe særlig på. På toppen av det hele må du som regel betale ekstra for forsterkere med analoge innganger.

Det var det jeg regnet med. Har lest litt at det er ofte bedre å bruke Toslink koblingene enn USB porten, da det ofte brukes billigere deler på USB delen, om det er en myte eller ikke aner jeg ingen ting om, og bryr meg heller ikke så veldig så lenge jeg er fornøyd.

Vet ikke hvor mye forskjellig du har prøvd, men foretrekker du DAC og amp hver for seg, eller å ha det kombinert?

Jeg har en Synology NAS med iTunes Server. Det gjør at man kan aksessere musikken via iTunes biblioteket (du trenger ikke ha musikken lagret på PC'en). Musikken kan streames trådløst via f.eks. AirPort Express. En NAS kan stå på 24/7/365, og PC'en din trenger ikke være slått på for at du skal få tilgang til musikken din.

Synology NAS'en lar deg naturligvis også aksessere musikken din via Internett, dersom du ønsker det. Du kan med andre ord f.eks. streame musikk fra Synology NAS'en direkte til iPhone, iPad eller iPod Touch (via DS Audio app'en), så lenge du har Internett tilgang via Wi-fi eller 3G.

Jeg bruker ikke iTunes Server til dette formålet selv (bruker den til backup/lagring), men muligheten er der.

Ifjor hadde jeg en Logitech Squeezebox i en periode: Denne gjør at du kan streame musikk fra PC'en eller NAS'en din til en boks med trådløs mottaker. Boksen har digitale utganger som gjør at du kan koble den til musikkanlegget ditt.

Takk for svar. Må sjekke det litt mer ut, men må si de frister mest for backup, men det å kunne streame musikken min uavhengig å ha med min egen maskin frister.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd dem hos Hi-Fi klubben, og jeg tok med meg flere CDer med musikk som er typisk for min musikksmak.

Jeg var ikke klar over at du hadde prøvelyttet i forkant. Da er det naturligvis mindre risiko for at du ender opp med noe som ikke faller i smak :)

Jeg foretrekker også som oftest å handle i Norge, men når hodetelefonene ble rundt halv pris kunne jeg nesten ikke la være. Når det er et canadisk produkt/selger har jeg også veldig lite problem med å handle derfra

Kanskje Denon gir support (reparasjoner o.l.) her i Norge selv om varen er kjøpt i utlandet? Tvilsomt, men en kan jo spørre. Jeg vet at bl.a. Samsung gir garanti/support på varer som er kjøpt i Skandinavia. Så man kan f.eks. kjøpe Samsung-produkter i Sverige og fremdeles beholde garantien på varen.

Det var det jeg regnet med. Har lest litt at det er ofte bedre å bruke Toslink koblingene enn USB porten, da det ofte brukes billigere deler på USB delen, om det er en myte eller ikke aner jeg ingen ting om, og bryr meg heller ikke så veldig så lenge jeg er fornøyd.

Det er ikke noen myte at USB ofte gir dårligere lyd (flatere, mindre luftig, osv.), spesielt i billigere DAC'er, men det kan variere, alt etter hvordan USB-koblingen er implementert. Det finnes jo flere DAC'er med asynkron USB som gir bra resultater.

Vet ikke hvor mye forskjellig du har prøvd, men foretrekker du DAC og amp hver for seg, eller å ha det kombinert?

Det kommer helt an på:

For (ultra)portabelt bruk så er integrert DAC/amp å foretrekke. For hjemmelytting så gir en separat DAC og amp mer fleksibilitet (du kan 'oppgradere' amp'en eller DAC'en uavhengig av hverandre). Fordelen med en integrert DAC/amp er at signalveien er kortere, og dersom hodetelefonutgangen er bra, så gir det renest lyd. Mange av de beste DAC'ene har imidlertid ikke noen innebygd hodetelefonforsterker (det sier seg selv at disse bør parres med bra amp'er som yter dem rettferdighet, men ting blir fort veldig dyrt). Her har det naturligvis mye å si hvor stort budsjett du har.

Takk for svar. Må sjekke det litt mer ut, men må si de frister mest for backup, men det å kunne streame musikken min uavhengig å ha med min egen maskin frister.

iTunes og iPod var forøvrig bare eksempler. Synology NAS'en støtter naturligvis også Android-telefoner, FLAC-filer, osv. Du trenger heller ikke bruke iTunes Server for å streame musikk over Internett.

En annen kjekk ting med NAS'er er at du kan fjernstyre nedlasting av filer på NAS'en så lenge du har Internett-tilgang. Du kan f.eks. starte en (eller flere) nedlasting(er) av store filer via mobiltelefonen mens du soler deg på stranden i Spania. Når du kommer hjem ligger filene klare på NAS'en :)

Her er et skjermbilde av GUI'en til NAS'en (du kan logge deg på fra hvor som helst så lenge du har Internett-tilgang, og så lenge du har åpnet for remote Internett-tilgang til NAS'en. Synology har gjort en veldig bra jobb med GUI'en forøvrig):

post-33346-0-65631900-1295803450_thumb.png

Lenke til kommentar

Dagens kjøpsanbefaling under 1000,-

Superlux HD662F

Disse gjør det aller meste riktig.

Basssen går dypt, og musikalsk forsvarer de veldig greit prisen.

Lydisolasjonen er fremragende, måtte faktisk skru opp telefonen som står ved siden av meg for å høre den, noe jeg ikke trenger med Denonene mine.

De klemmer litt, men ikke noe i nærheten av akg's dj518, som er noe av det mest ukomfortable jeg har prøvd.

Kjøpte mine hos audiohipster på ebay, anbefalt selger.

Veit du om selger er grei mtp å verdimerke slik at man kan få sendt disse tollfritt inn i landet? Lurer også på om du kan si litt mer om komforten? Ser du sier at de sitter stram; hvordan er de å ha på i lengden?

Lenke til kommentar

Kan også varmt anbefale Synology. Bruker NASen daglig til å streame musikk til HTC Desire HD gjennom Synology sin DS audio. Genialt å kunne ha tilgang på hele musikksamlinga på ørten gig rett i lomma. I tillegg støtter den .flac filer :) Spesielt gøy når en har fri trafikk på mobilen. Aldri noe Spotify her i gården hvertfall..

Lenke til kommentar

Skjønner at jeg må bytte til fri trafikk på mobilen hvis jeg skaffer meg en boks fra Synology...

Er det noen butikker i Oslo og omegn som har godt utvalg av DAC/amper? Vurderer å slutte å lese om diverse DAC/amper der ute og bare vente til jeg har fått hodetelefonene mine sånn jeg før prøvd det selv. Man kan gå helt i surr om man leser for mye. Head-fi.org er en god kilde til kunnskap, men sjansen for at man er noe nærmere et valg når man leser der er vel heller liten. Kommer jo med uendelig forskjellige anbefalinger..

Lenke til kommentar

Dacer skal det vel være plenty av i butikker, men hodetelefonforsterker med eller uten dac, da tror jeg du sliter. Finner du mer enn Argon fra Hifiklubbeneller Moiz.no sine produkter(de kan levere til deg/du kan hente for å prøve ut)så si i fra :)

Lenke til kommentar

Du har nok rett. Eneste jeg har funnet hittil utenom Argon produktene er Oslo Hifi Center som har to hodetelefonerforsterkere fra Musical Fidelity. V-can som ikke frister veldig, da den er mer for portabelt bruk tror jeg, skal ikke være den beste forsterkeren heller, også har du M1 HPA, som blir for dyr for min del i første omgang.

Lenke til kommentar

Det er ikke noen myte at USB ofte gir dårligere lyd (flatere, mindre luftig, osv.), spesielt i billigere DAC'er, men det kan variere, alt etter hvordan USB-koblingen er implementert. Det finnes jo flere DAC'er med asynkron USB som gir bra resultater.

USB-DAC-er får tilført rå digitale utdata fra datamaskinen, som det skal vært my til at forstyrres på veien med mindre man har uvettig lange kabelstrekk med sårlige kabler - men da vil sannsyligvis evt. feil være åpenbare, i likeht med feilende HDMI-kabler (USB har òg innebyg EC i protokollen). Med mindre DAC-en også henter strøm fra USB-porten, og i tillegg har en for dårlig intern strømforsyningsløsning, har man nok ingnting å tjene på toslink vs. USB.
Lenke til kommentar
Med mindre DAC-en også henter strøm fra USB-porten, og i tillegg har en for dårlig intern strømforsyningsløsning, har man nok ingnting å tjene på toslink vs. USB.

Forskjellene jeg snakker om her er hovedsaklig relatert til forskyvninger i tidsdomenet (jitter). Jeg snakker altså ikke om evnen til å detektere og korrigere feil i datastrømmen.

I utgangspunktet bør det ikke være noen spesiell grunn til at det ene grensesnittet er fundamentalt bedre enn det andre i forhold til jitter, men i praksis ser en ofte at billige USB-løsninger anvendes på (selv litt dyrere) DAC'er der lydkvaliteten over SPDIF prioriteres. Jeg nevnte forøvrig asynkron USB fordi den tillater mer presis timing fra selve DAC'en (mindre jitter). Haken ved asynkron USB er at denne teknologien er vanskeligere å implementere (derfor er den heller ikke så utbredt).

Men som nevnt tidligere, til syvende og sist er det selve implementasjonen som er avgjørende, og ikke grensesnittet i seg selv :) Derfor kan det lønne seg å sjekke litt i forkant hvilket grensesnitt som anbefales for DAC'en man har siktet seg inn på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...