Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Spoiler

nhc-500x500.jpg

Kjøpte AudioQuest Nighthawk Carbon for en tid tilbake, og har noen tanker om kjøpet.

Rett ut av esken så er disse litt for tamme i høyfrekvensen. Jeg er vel noen år eldre enn Skylar som har designet disse og derfor noe nedsatt følsomhet på høyere frekvenser, men når jeg ser på EQ-kurven jeg bruker så viser den at til og med 1K må boostes, og da er man på frekvenser som strengt tatt alle naturlig er følsomme på.

Skal sies at jeg gjør EQ-justeringer på pink noise da dette optimalt justerer frekvensrespons både etter hodetelefon-signatur og hørsels-signatur. Justerer man etter et par favorittlåter så blir nødvendigvis ikke ting så helthetlig bra for andre låter, men justerer man etter en ordentlig referanse slik som pink noise (last ned for best kvalitet) så blir ting jevnt over best mulig.

Her er EQ-kurven jeg bruker på den via et "ok" RealTek ALC850. Dette støtter AC97 standarden (yay!). Heldigvis har det støtte for SP/DIF (optisk digialoverføring). Kurvene er for den analoge delen. Kan evt komme tilbake med den digitale kurven som jeg ser støttes av løsningen.

CarbonEQ.png.6a0ed8800ed8be2629bf42a7f96af546.png

Hvis du aldri har justert på denne måten vil jeg anbefale at men tester det for å prøve og optimalisere best mulig. Om en har flere modeller og justerer alle etter dette prinsippet så jevner en også ut mer sånn at det også har sin verdi.

Generelt er jeg etter EQ godt fornøy med denne. Generelt er det lite å klage på, noe som har lært meg over tid at ting er designet bra. Den føyer seg pent inn sammen med Fidelio X1, HD650 og MDR-1A når de optimaliserers. Har egentlig hoppet litt av hodetelefonjakten fordi jeg er greit fornøyd med allroundere. Vil man ha noe bedre så ender man som regel opp med å kompromisse på noe annet, eller så blir prisene sinnsvake og helhetlig vanskelig å forsvare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer sterkt å bytte headset. Har ett hifiman 4xx massdrop som jeg liker lyden i, men får vondt i hode av å bruke. Har også ett Sennheiser hd58x som sitter som ett skudd, men jeg synes det mangler en del dybde i lyden sammenlignet med det andre. Noen som kan anbefale meg noe til ett par lapper? Nytt eller brukt.

Bruker en FiiO E10K Olympus 2 DAC.

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar

Min erfaring er at veldig mange hodetelefoner er temmelig like når en gjør en god EQ-jobb.

Personlig bruker jeg Audioquest Nighthawk Carbon, Philips Fidelio X1/X2, Sennheizer HD650, Sony MDR-1A og Sennheizer HD 215. Det er jo litt merkbare forskjell på disse, men justerer man dem bra med EQ så er det overraskende hvor godt en kan forme lyden, spesielt med en god parametrisk equalizer, men også med en 10-bånds fast EQ.

Akkurat HD58x har jeg faktisk ikke sjekket, så der kan jeg ikke uttale meg, men har vært borti litt lavere 5xx modeller og de gikk rett i retur, mest fordi de ikke lot seg justere med EQ til å bli akseptabel.

Normalt sett kan jeg høre forskjeller i 0,25 dB i EQ, så justeringer der på flere dB kan for bety veldig mye.

Trodde hifiman 4xx var bra greier, så rart de genererer hodepine. Har du testet med EQ på dem ?

Lenke til kommentar

Problemet med hifiman 4xx er vel hodebåndet som har lite polstring og lite område det fordeler vekt på som skaper en hotspot på toppen av hodet som kan føre til hodepine hos enkelte. Er litt samme problemet med Hifiman HE-6SE V2, så ser en del på mods for å bytte hodebånd på disse selv. En enkel "fiks" for enkelte kan være og rett og slett bende hodebåndet innover slik en får høyere clamping force som gjør at mindre vekt blir fordelt på toppen av hodet, men her må en naturlig nok først forsikre seg om at interne konstruksjonen til hodebåndet er i metall før en begynner å prøve å bende på det.  

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Sjørøver said:

Jeg vurderer sterkt å bytte headset. Har ett hifiman 4xx massdrop som jeg liker lyden i, men får vondt i hode av å bruke. Har også ett Sennheiser hd58x som sitter som ett skudd, men jeg synes det mangler en del dybde i lyden sammenlignet med det andre. Noen som kan anbefale meg noe til ett par lapper? Nytt eller brukt.

Bruker en FiiO E10K Olympus 2 DAC.

3 minutes ago, vidor said:

Min erfaring er at veldig mange hodetelefoner er temmelig like når en gjør en god EQ-jobb.

Personlig bruker jeg Audioquest Nighthawk Carbon, Philips Fidelio X1/X2, Sennheizer HD650, Sony MDR-1A og Sennheizer HD 215. Det er jo litt merkbare forskjell på disse, men justerer man dem bra med EQ så er det overraskende hvor godt en kan forme lyden, spesielt med en god parametrisk equalizer, men også med en 10-bånds fast EQ.

Akkurat HD58x har jeg faktisk ikke sjekket, så der kan jeg ikke uttale meg, men har vært borti litt lavere 5xx modeller og de gikk rett i retur, mest fordi de ikke lot seg justere med EQ til å bli akseptabel.

Normalt sett kan jeg høre forskjeller i 0,25 dB i EQ, så justeringer der på flere dB kan for bety veldig mye.

Trodde hifiman 4xx var bra greier, så rart de genererer hodepine. Har du testet med EQ på dem ?

Støtter dette. Ville begynt med å bruke litt tid på å forsøke å finne en EQ som hjelper på.

Viktig å huske på at med hodetelefoner så vil hodet ditt og ørene bli en del av lydkonstruksjonen. Hvordan hodetelefoner oppleves av deg vil være ett av de mest subjektive valgene innen lyd. Og det er derfor viktig å angripe eventuelle problemer en møter med litt kunnskap og en stor fordel med EQ er at det er en gratis "oppgradering" i de fleste tilfeller.

En kan begynne med å bruke annerkjente EQ plots for deretter å benytte pink noice på hodet ditt for å validere at det er korrekt. Om du opplever variasjon fra hva andre mener skal være riktig, så ikke fortvil. Realiteten er ikke gått i oppløsning. Faktum er at du (som jeg) har ett hode som påvirker elementene og lyden på en måte som skiller seg fra normalen. Det betyr ikke at du ikke kan få ett godt resultat. Men du må angripe det med litt EQ og sette av tid til å gjøre det skikkelig (på ditt eget hode).

Etter hvert som du bruker EQ og Pink noice mer og mer så vil denne prosessen ta mindre og mindre tid. Og du ender opp med å spare mye peng på bytting av utstyr (som i ditt/mitt uEQ`ede tilfelle er bortkastet nesten uansett).

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (3 timer siden):

Trodde hifiman 4xx var bra greier, så rart de genererer hodepine.

Lyden er skikkelig bra, men det blir vanvittig mye press på hodet. Det er også veldig i grenseland om jeg får plass til ørene, noe jeg ikke tenkte på når jeg bestilte de helt fra uniten.

Evil-Duck skrev (3 timer siden):

En enkel "fiks" for enkelte kan være og rett og slett bende hodebåndet innover slik en får høyere clamping force som gjør at mindre vekt blir fordelt på toppen av hodet, men her må en naturlig nok først forsikre seg om at interne konstruksjonen til hodebåndet er i metall før en begynner å prøve å bende på det.  

Jeg tror problemet er motsatt, det er for mye press på hodet. Hodebåndet ligger fint mot hodet, og det er rundt ørene/nakken jeg føler ubehag.

Apathy skrev (3 timer siden):

Ville begynt med å bruke litt tid på å forsøke å finne en EQ som hjelper på.

Hvilken software vil du anbefale?

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Sjørøver said:

Jeg har benyttet meg av https://www.autoeq.app for å laste ned EQ innstillinger, også eqMac til Mac, siden det har en gratis versjon. Har dog opplevd at det noen ganger ikke starter opp etter at macen har vært i dvale, slik at jeg må starte det manuelt fra tid til annen. Til Windows bruker jeg EqualizerAPO, har fungert fint, men bruker Mac mesteparten av tiden, da det er den jeg jobber på. Nettsiden jeg linker til har også en wiki med en del software eksempler, og forklaringer. Man kan også justere litt på kurven på nettsiden før man laster den ned om man vil.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10.11.2024 at 3:56 PM, Sjørøver said:

Lyden er skikkelig bra, men det blir vanvittig mye press på hodet. Det er også veldig i grenseland om jeg får plass til ørene, noe jeg ikke tenkte på når jeg bestilte de helt fra uniten.

Jeg tror problemet er motsatt, det er for mye press på hodet. Hodebåndet ligger fint mot hodet, og det er rundt ørene/nakken jeg føler ubehag.

Ah. Passform vil jo ikke eq kunne gjøre noe med.

Avhengig av hvor nevenyttig du er så ville jeg forsøkt å finne en løsning så sant headsettet ikke er for lite for ditt hode. Å lage hjemmesnekra polstring er ikke uvanlig på hifiman headset. Vil tro der finnes noe om emnet på headfi og muligens på diyaudio.com

Jeg for min del har ikke trengt å gjøre noe med passform på noen av mine. Annet enn hodebånd på Beyer hvor de orginale tilsynelatende går i oppløsning og jeg må sy over en "sokk" eller nytt omsluttende stoff.

Når det kommer til eq så bruker jeg ROON sin løsning siden jeg har ROON lifetime og har lagt opp det aller meste av mine musikk-løsninger rundt det. Kjøpte lifetime på ett tidspunkt hvor 1 usd var ca 6 NOK (og usd kostnaden var vel "bare" 500 for lifetime).

Grunnet dette har jeg ingen erfaring med andre løsninger da jeg har hatt ROON sin dsp tilgjengelig hele veien.

Kan ikke si at jeg vil anbefale det kun for eq og dsp da det helt sikkert finnes gratis og eller billigere løsninger rettet mer spesifikt mot headphone listening.

Lenke til kommentar

Merket en artig sak med mine Hifiman HE6Se V2. Jeg har databriller som jeg ikke er flink nok til å bruke, men tok de på meg i gårkveld samtidig som jeg brukte hodetelefonene, og la meg i merke at bassen økte BETYDELIG med store bokstaver. Det er vel kanskje naturlig med tanke på at planar elementene får bevege seg friere med en "bassport" når hodetelefonene ikke sealer skikkelig rundt ørene. Så fikk jo en liten ide da med å prøve å tegne opp og printe ett mellomlegg mellom putene og klokkene med bassporter for når en vil ha en litt mer "gøy" lydsignatur :p 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Evil-Duck said:

Merket en artig sak med mine Hifiman HE6Se V2. Jeg har databriller som jeg ikke er flink nok til å bruke, men tok de på meg i gårkveld samtidig som jeg brukte hodetelefonene, og la meg i merke at bassen økte BETYDELIG med store bokstaver. Det er vel kanskje naturlig med tanke på at planar elementene får bevege seg friere med en "bassport" når hodetelefonene ikke sealer skikkelig rundt ørene. Så fikk jo en liten ide da med å prøve å tegne opp og printe ett mellomlegg mellom putene og klokkene med bassporter for når en vil ha en litt mer "gøy" lydsignatur :p 

Det virker som bare juling det.

Selv om det ikke er direkte sammenlignbart så finnes det jo en klokke som på mange måter startet denne tankegangen. Beyerdynamic Custom One Pro med sine bassreflex slots som kunne justeres.

Personlig hadde jeg gjerne sett andre (spesielt lukkede) konstruksjoner med en slik mekanisk tilpasnings-løsning. Da en selvsagt kan gjøre mye med EQ, men det enkle er ofte det beste imo. Og en slik enkel slider som vil endre de fysiske forholdene for elementene uten å ha de downsides som kommer ved å benytte EQ (ikke nødvendigvis forringelse av signal; men behoved for ekstra headroom som en må ha for å øke enkelte frekvenser over "digitalt" null DB redusjon (volum) punkt.

Det er selvsagt ikke uten kompromisser i andre aspekter av frekvensomfanget. Når en gjør slike endringer så blir det som oftest på bekostning av noe annet, men for min del kan en hodetelefon være perfekt over 100hz og i praksis lyde crap om bunnen ikke sitter skikkelig. Og bunnen er som oftest det som er mest avhengig av det mest subjektive aspektet av "konstruksjonen"; hodet til lytteren. Noe din test veldig enkelt viser bare ved den lille "glippen" konstruksjonen får mot ditt hode (igjen som en del av den totale lyd-konstruksjonen).

Mye kan gjøres med forskjellige puter, "3d printede shims" og annet. Men hadde gjerne sett at en produsent hadde plukket opp BD sin slot-løsning og implementert det på dyrere konstruksjoner. I første omgang venter jeg fremdeles på en 1770pro med samme løsning (slot på klokkene med 4 seperate åpningsstørrelser).

En annen fordel med en slik løsning er at den er såpass rask å bytte mellom forskjellige innstillinger fra spor til spor. Det brukte jeg mye i sin tid med mine. Men ellers i frekvensomfanget er ikke C1P levelig for meg, så det har begrenset bruksområde for meg i hverdagen. Ville kjøpt en "1770pro" med slots på dagen om de ble lansert though.

Edit: Leif var/er her

Endret av Apathy
Lenke til kommentar
On 15.11.2024 at 1:12 PM, Apathy said:

Men ellers i frekvensomfanget er ikke C1P levelig for meg, så det har begrenset bruksområde for meg i hverdagen. Ville kjøpt en "1770pro" med slots på dagen om de ble lansert though.

Edit: Leif var/er her

Kanskje Custom Studio med justerbar bass passer deg bedre. Med mye bedre (og større) element enn C1P og dermed mer presis bass og bedre gjengivelse av mellomtone. Ble levert med velour-øreputer. 
https://support.beyerdynamic.com/hc/en-us/articles/202073382-What-is-the-difference-between-CUSTOM-Studio-and-CUSTOM-One-Pro-Plus

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...