Gå til innhold

Mus Vs. konsoll kontroller


Anbefalte innlegg

Eg kan ikkje motsei deg, men klarer du f.eks. ein 180-graders vending like kjapt og presis på Xbox som på PC? Du er kanskje like god med Xbox-kontrolleren so du er med mus og tastatur i forhold til resultat i spelet, men eg har vanskeleg for å tru at du kan reagere like presist. Som eg nevnte over, om ein hadde satt opp eit spel der ein brukte mus og tastatur, den andre kontroller, gjerne to lag med 4-5 på kvart så er eg ganske sikker på at laget med mus og tasatur hadde vunnet.

Man kan jo bare justere "sensitivity" i de spillene det går an. Men jo, man rekker ikke å reagere like fort på konsoll som på PC, om man blir skutt i ryggen. Men da er det jo bare å sørge for å ha ryggen noenlunde dekket. Det er jo full mulig ;)

 

Jeg har spilt mot flere PC-brukere i Shadowrun, og vil ikke si at de skiller seg ut.

 

5on5, PC vs. konsoll ville vært interessant å prøve. Shadowrun-utviklerne sa i en video at 360-spillerne knusa PC-folka gang på gang da de testa spillet. Men det er Shadowrun. Der har man jo alle mulige hjelpemidler. Og det er jo bare snakk om å bruke de riktig.

 

Kan ikke noen hoste en PC vs. 360 i Shadowrun da? :D

 

 

Ma skal kunne ta en 180 graders vending med kontrol også også, ganske like nøyaktig som med mus, men det er lettere for en casual gamer å gjøre det mer nøyaktig med en mus, da det er litt vanskeligere å bli pro på med kontrol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg kan ikkje motsei deg, men klarer du f.eks. ein 180-graders vending like kjapt og presis på Xbox som på PC? Du er kanskje like god med Xbox-kontrolleren so du er med mus og tastatur i forhold til resultat i spelet, men eg har vanskeleg for å tru at du kan reagere like presist. Som eg nevnte over, om ein hadde satt opp eit spel der ein brukte mus og tastatur, den andre kontroller, gjerne to lag med 4-5 på kvart så er eg ganske sikker på at laget med mus og tasatur hadde vunnet.

Man kan jo bare justere "sensitivity" i de spillene det går an. Men jo, man rekker ikke å reagere like fort på konsoll som på PC, om man blir skutt i ryggen. Men da er det jo bare å sørge for å ha ryggen noenlunde dekket. Det er jo full mulig ;)

Det er ikkje snakk om sensitivet, men kor nøyaktig ein kan sikte og utføre kjappe vendingar. Å være dekka er ikkje eit argument, det er det same på PC. Poenget er om du kan sjå og sikte like nøyaktig, noko eg meiner du ikkje kan dersom det er likt for begge parter.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg alltid vært hellig overbevist om at mus+tastatur er desidert best. Det er jeg fortsatt. Jeg har store problemer med å se at selv ikke de som er "pro" med håndkontroll ville gjort det vesentlig bedre om de hadde hatt like mye trening med det jeg ser på som grunnleggende bedre kontrollere.

 

Men når det er sagt må jeg innrømme at til spill hvor det ikke er mestrings-opplevelsen/ferdighetstestene som står i sentrum, slik som rollespill/actionrollespill, eventyrspill osv. så er jeg svært glad i håndkontrollere. Mass effect og Halo (i alle fall på normal vanskelighetsgrad) er eksempler på spill hvor min reduserte effektive ferdighet som følge av mangelen på tastatur/mus, og ikke minst irritasjonen dette medfølger, oppveies av kosefølelsen det har å ligge i senga med en pute under magen og slappe av mens jeg spiller.

 

Jeg holdt dog å tilte da jeg spilte Black på ps3, siden spillet fordrer headshots, og dualshock-kontrolleren hadde en diger "dødsone" i midten av spakene, slik at finjustering var unødvendig klønete. Fikk også verketommel av at venstrestikka sto langt ned. PS3-kontrolleren var bedre her, syntes jeg(på dødsonen, ikke verketommelen), men i alle tilfeller: min mening er at (gode) kontrollere gjør seg best til rolige ikke-kompetetive SP-spill, mens kompetetive fps-spill er morsomst (og mest effektivt) med mus+tastatur.

Lenke til kommentar

La oss ende denne diskusjonen med min fantastiske post:

 

Det kan ikke diskuteres. Poenget mitt er at hvis du liker å spille med kontroll og er god med den, så spiller du på konsoll mot fiender som også bruker kontroll. Da vil du, hvis du er god med kontroll, ha god aim og eie folka på konsollen. Jeg har to brudd i venstre tommel og bruker kun peke- og langefinger til å gå og skyte med Lefty-instillinger på Call of Duty 4. Likevell eier jeg de fleste. Og de har ikke to brudd.

 

Tilsvarende situasjon på PC.

 

Aim på PC vil alltids være bedre pga. presisjon. Er det virkelig så vitkig at det må diskuteres og settes opp mot hverandre? Det eneste vi kan diskutere er hvorvidt Gears er bedre med kontroll eller med mice and keyboard. Noe jeg betviler, med tanke på hvor sinnsykt vilt jeg bruker A-knappen til å ta cover. Aner ikke hvordan det kan gjøres med tastatur. Noen som vet? Kanskje for folk med ubermus, at en egen knapp på musa tilsvarer A-knappen på kontrollen? I guess.

 

Smak og behag. Jeg liker meg i sofaen med kontrollen, og spille mot folk som ikke har ubermus til 1000 kroner, folk som såvidt ser meg før de popper hodet mitt. Er klar over at en kan sitte i sofa med mus og tastatur og, men faen, der bør vi sette en strek.

 

Mus og tastatur - foran PCskjerm

Kontroll - i sofa litt vekke fra TVn

 

Slutt med bitchinga. Vi vet dere har bedre aim og eier oss med mus, vi som spiller på konsoll. Spørsmålet er bare hva man foretrekker. :)

Lenke til kommentar

Enkelt, det er ingen fasitsvar på det.

 

Men min mening er at det er umulig å sammenligne de 2 styremåtene, 2 vidt forskjellige oppsett og muligheter. Du kan selvfølgelig spille FPS med mus/tastatur på konsoll og men da synes jeg det til tider blir litt for lett.

 

Halve utfordringen synes jeg med konsoll FPS spilling er det å mestre kontrollen. Du knoter litt i starten men ettersom du kommer lengere ut i spillet så blir du flinkere å mestre kontrollmetoden. Du får ikke samme type mestring på en PC for det å flytte musa og klaske noe knapper på tastaturet er noe man har gjort noen ganger før.

 

Men det er da min mening.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er enkelt og svaret meiner eg er ganske enkelt. Under same omstendighetar er ei mus betre enn ein joystick. Ikkje så vanskeleg å diskutere det vel? Ikkje dra inn usaklege ting som at du vil sitje i sofaen, at det er eit poeng å mestre det på konsoll er tull. Når det gjeld denne A-knappen i GeoW så er det ikkje akkurat mangel på knappar å velge mellom.

Lenke til kommentar

Musa er bedre, captain obvious. Konsollgamere liker å spille på TVen og ligge i en sofa. Nå kommer vel du med argumenter som at PC-gamere kan koble seg opp mot en TV og ligge i sofaen med keyboard og mus (litt vanskelig eller...?), men vi må trekke en linje i diskusjonen. Så ikke noen mellomting, takk.

 

Virker som om du mener konsollgaming er for idioter siden det åpenbart ikke er noe poeng i det, og musa slår alt uansett.

 

Si meg, er du virkelig moderator? Trodde du kunne si dine meninger på en litt mer voksen måte jeg, men hva vet vel jeg. Dette er ikke personangrep, er bare litt skuffa over måten du skrev på.

Endret av Bamsemumsen
Lenke til kommentar
Spørsmålet er enkelt og svaret meiner eg er ganske enkelt. Under same omstendighetar er ei mus betre enn ein joystick. Ikkje så vanskeleg å diskutere det vel? Ikkje dra inn usaklege ting som at du vil sitje i sofaen, at det er eit poeng å mestre det på konsoll er tull. Når det gjeld denne A-knappen i GeoW så er det ikkje akkurat mangel på knappar å velge mellom.

 

Teknisk sett, i henhold til fart på sikting, så er mus åpenlyst best. Men i spilleglede og hva man foretrekker så er det ingen fasitsvar på "hva som er best" og da er det fåmælt å sette seg ned og bastant peke og si "den er best".

 

Jeg sier som Ole Brumm, ja takk begge deler.

Lenke til kommentar
Musa er bedre, captain obvious. Konsollgamere liker å spille på TVen og ligge i en sofa. Nå kommer vel du med argumenter som at PC-gamere kan koble seg opp mot en TV og ligge i sofaen med keyboard og mus (litt vanskelig eller...?), men vi må trekke en linje i diskusjonen. Så ikke noen mellomting, takk.

 

Virker som om du mener konsollgaming er for idioter siden det åpenbart ikke er noe poeng i det, og musa slår alt uansett.

 

Si meg, er du virkelig moderator? Trodde du kunne si dine meninger på en litt mer voksen måte jeg, men hva vet vel jeg. Dette er ikke personangrep, er bare litt skuffa over måten du skrev på.

Snakk om å dra ord ut av munnen min altså, korleis du presterer å tru at eg meiner at konsollgaming er for idioter forstår eg ikkje...lat meg sitere første post: "best å spille FPS spill med"

 

Det står "best å spille FPS spill med", ikkje "du liker best å spille med". Kva bil er best å kjøre med, ein Volvo 240 eller BMW 520? BMW 520. Kva bil likar du best? Det er individuelt.

 

Korleis du tolka det eg skreiv veit eg ikkje, men når folk gjentar dei same argumenta gang på gang utan å kommentere det eg faktisk skriv så må eg trø til litt. Ikkje at eg føler eg gjorde det heller, treng ikkje være pusekatt sjølv om eg er moderator.

 

Eg har sjølv ein Xbox 360 og synest kontrolleren er kjempegod, eg kan derimot ikkje påstå at eg ikkje har langt betre kontroll med ei mus.

 

Spørsmålet er enkelt og svaret meiner eg er ganske enkelt. Under same omstendighetar er ei mus betre enn ein joystick. Ikkje så vanskeleg å diskutere det vel? Ikkje dra inn usaklege ting som at du vil sitje i sofaen, at det er eit poeng å mestre det på konsoll er tull. Når det gjeld denne A-knappen i GeoW så er det ikkje akkurat mangel på knappar å velge mellom.

 

Teknisk sett, i henhold til fart på sikting, så er mus åpenlyst best. Men i spilleglede og hva man foretrekker så er det ingen fasitsvar på "hva som er best" og da er det fåmælt å sette seg ned og bastant peke og si "den er best".

 

Jeg sier som Ole Brumm, ja takk begge deler.

Vel, trådstarter spurte etter kva som er best, ikkje kva kvar enkelt føretrekk å bruke, det er noko anna. Her var det snakk om kva som var best. Om du sit i sofaen eller på eit PC-bord betyr lite om du skal finne ut kva som er best. Einaste som betyr noko er resultatene på skjermen, ikkje korleis du opplevde det.

Lenke til kommentar
Å si at en tastatur og mus spiller er naturligvis bedre enn en kontrol spiller er bedre er feil. Er mange som kunne slått en på data med en konsol, selv uten autoaim. Har man høy sensitivitet går det fort på sikting(litt teit å si).

fps er jo også taktikk, så det er ikke bare skyting, men også mye tenking.

Microsoft prøvde seg jo med en cross-platform multiplayer for et års tid siden, selv om konsollspillere fikk auto-aim og PC-spillere ikke fikk lov til å endre noen særdeles kronglete kontroller, fungerte det hele særdeles dårlig, konsollspillerne hadde ikke en sjanse. Har man høy sensitivitet, er det fullstendig umulig å justere siktet med pixel-presisjon slik man kan med en mus.

 

At en god konsollspiller kan slå en dårlig PC-spiller, er det vel ingen tvil om, men det er på tross av kontrollen, ikke på grunn av den.

Selv om Petter Solberg hadde slått meg i et rally med en Lada, betyr ikke det nødvendigvis at Lada er en forbannet god rally-bil.

Lenke til kommentar

Mus og tastatur fungere best til fps, men håndkontrolleren passer best til bilspill, fotballspill, 3personspill ala gears of war, GTA, plattform spill ala Super Mario Galaxy, RPG spill som oblivion.

 

Men å si håndkontroll er drita på fps blir galt, jeg har 14000kills og 5600deaths på Cod4, skulle lett tatt dere pchorer!! :p

 

Men for min del så eier håndkontrollen pga rumble til PS3/360/Wii osv

Savner likksom rumble hos musene til pc :p

Endret av Toman85
Lenke til kommentar

Mus og tastatur er jo den du raskest kan få til et presisjons skudd fks med.

 

Men en erfaren fps konsoll spiller er ikke til å spøke med han heller.

 

En pc spiller liker ikke fps på konsoll fordi det er voldsomt vanskelig å få kordinasjonen på tommelene til å bli like nøyaktid som når en bruker en mus.

 

Tar tid og øvelse, husker første gangen jeg gikk fra kun tastatur til mus OG tastatur på pc. Synes det jo var helt for jævlig....men med trening så satt det som ei kule ;)

Lenke til kommentar
Mus og tastatur fungere best til fps, men håndkontrolleren passer best til bilspill, fotballspill, 3personspill ala gears of war, GTA, plattform spill ala Super Mario Galaxy, RPG spill som oblivion.

 

Er enig i at konsoll kontroller funker best til bilspill og fotballspill.

Men mener fortsatt mus+tastatur er best for fps.

 

Ikke helt enig i at gta funker best på konsoll.

GTA på konsoll har jo auto-aim.

 

Husker på GTA 3 at det var et mission der man skulle skyte ned en haug med modelfly som kom flyvende, trur jeg brukte 50 forsøk med ps2 kontrollern før jeg fikk det til.

Jeg prøvde samme mission på pc seinere da klarte jeg det på første forsøk.

 

Så noen over som hadde et innlegg om hvorfor jeg startet denne diskusjonene.

Det var rett og slett fordi vi hadde en diskusjon i klassen, og jeg bare vite hva dere mente om saken.

Lenke til kommentar
Har ikke noe å si om man spiller på konsoll eller PC. I alle fall ikke i mitt tilfelle. Jeg har spilt CS i maaange år på PC, og spiller absolutt ikke noe dårligere på Xboxen. For ca 3 år siden hadde jeg ikke en sjanse i verden i å spille FPS på konsoll (på PS1 gikk det som en drøm), men da jeg fikk Xbox 360, så begynte fingrene å vende seg til 360-kontrollen, og ting ble mye bedre. Nå, som sagt, spiller jeg FPS på 360, som om jeg skulle spilt det til PC.

 

Alt er vel egentlig smak og behag. Dessverre er mange så sta at de ikke engang vil prøve å gi konsollen en sjanse...

 

da får du uploade en film på youtube og linke her, som du viser mad sikteskills med kontrollen. for det tror jeg ikke noe på..

Lenke til kommentar

Enkelt og greit, fps(cs, cod4, ut3) og rts er best med mus og tastatur etter min mening mens plattform spill(prince of persia, god of war) og bilspill (gt serien, nfs, osv) er best på konsoll (konsoll kontroller)

 

Men når det kommer til third person spill så kan det være dårlig på mus og tastatur mens det kan være godt på konsoll eller omvendt.

 

Min mening :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...