Gå til innhold

Mus Vs. konsoll kontroller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjølvsagt er det mus, eventuelt ein sensorsak ala Wii-kontrolleren.

 

Ein joystick er ikkje i nærheten av å være like presis. For all del, det er plenty med folk som er fabelaktige med joystick, men like god sensitivitet som i mus får du ikkje. Ein del spel på konsoll har og auto-aim for å gjere det lettare. Det enklaste er å samanlikne Counter-Strike på PC og konsoll. Hadde du satt opp to jamngode spelarar mot kvarandre, ein med joystick, ein med mus er eg 99% sikker på kven som hadde vunne.

Lenke til kommentar

blir nesten som å spørre hva som er best å løpe 60'metern med. Krykker eller joggesko?

 

Mus uten tvil, er vel INGEN som er uenige i det. Er jo bare et faktum at vi mennesker er bygd opp slik at det er enklere å bevege et sikte i et FPS spill med en mus enn med joystick.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå at comfort og sittestilling noen gang kommer over presisjon og god kontroll i et spill. Det er ofte det ledende argumentet i slike diskusjoner at folk foretrekker å ligge i sofaen mens de spiller. Når jeg spiller spill er jeg engasjert og liker å sitte oppreist, en konsoll kontroller til å sikte blir bare helt feil for meg.

Lenke til kommentar

Har ikke noe å si om man spiller på konsoll eller PC. I alle fall ikke i mitt tilfelle. Jeg har spilt CS i maaange år på PC, og spiller absolutt ikke noe dårligere på Xboxen. For ca 3 år siden hadde jeg ikke en sjanse i verden i å spille FPS på konsoll (på PS1 gikk det som en drøm), men da jeg fikk Xbox 360, så begynte fingrene å vende seg til 360-kontrollen, og ting ble mye bedre. Nå, som sagt, spiller jeg FPS på 360, som om jeg skulle spilt det til PC.

 

Alt er vel egentlig smak og behag. Dessverre er mange så sta at de ikke engang vil prøve å gi konsollen en sjanse...

Lenke til kommentar
Har ikke noe å si om man spiller på konsoll eller PC. I alle fall ikke i mitt tilfelle. Jeg har spilt CS i maaange år på PC, og spiller absolutt ikke noe dårligere på Xboxen. For ca 3 år siden hadde jeg ikke en sjanse i verden i å spille FPS på konsoll (på PS1 gikk det som en drøm), men da jeg fikk Xbox 360, så begynte fingrene å vende seg til 360-kontrollen, og ting ble mye bedre. Nå, som sagt, spiller jeg FPS på 360, som om jeg skulle spilt det til PC.

 

Alt er vel egentlig smak og behag. Dessverre er mange så sta at de ikke engang vil prøve å gi konsollen en sjanse...

Eg kan ikkje motsei deg, men klarer du f.eks. ein 180-graders vending like kjapt og presis på Xbox som på PC? Du er kanskje like god med Xbox-kontrolleren so du er med mus og tastatur i forhold til resultat i spelet, men eg har vanskeleg for å tru at du kan reagere like presist. Som eg nevnte over, om ein hadde satt opp eit spel der ein brukte mus og tastatur, den andre kontroller, gjerne to lag med 4-5 på kvart så er eg ganske sikker på at laget med mus og tasatur hadde vunnet.

Lenke til kommentar
Prøv å spille CS med xbox360 kontroller.

 

fps er er digg med kontrol. H3 og COD4 er genialt med kontroll, så jeg tror nok at CS også ville fungert ganske bra.

 

Uansett er det diggere å sitte i en god sofa/stol med en kontroll i hånda enn bøyd over et tastatur.

 

Å si at en tastatur og mus spiller er naturligvis bedre enn en kontrol spiller er bedre er feil. Er mange som kunne slått en på data med en konsol, selv uten autoaim. Har man høy sensitivitet går det fort på sikting(litt teit å si).

fps er jo også taktikk, så det er ikke bare skyting, men også mye tenking.

Endret av ninkekun
Lenke til kommentar
Eg kan ikkje motsei deg, men klarer du f.eks. ein 180-graders vending like kjapt og presis på Xbox som på PC? Du er kanskje like god med Xbox-kontrolleren so du er med mus og tastatur i forhold til resultat i spelet, men eg har vanskeleg for å tru at du kan reagere like presist. Som eg nevnte over, om ein hadde satt opp eit spel der ein brukte mus og tastatur, den andre kontroller, gjerne to lag med 4-5 på kvart så er eg ganske sikker på at laget med mus og tasatur hadde vunnet.

Man kan jo bare justere "sensitivity" i de spillene det går an. Men jo, man rekker ikke å reagere like fort på konsoll som på PC, om man blir skutt i ryggen. Men da er det jo bare å sørge for å ha ryggen noenlunde dekket. Det er jo full mulig ;)

 

Jeg har spilt mot flere PC-brukere i Shadowrun, og vil ikke si at de skiller seg ut.

 

5on5, PC vs. konsoll ville vært interessant å prøve. Shadowrun-utviklerne sa i en video at 360-spillerne knusa PC-folka gang på gang da de testa spillet. Men det er Shadowrun. Der har man jo alle mulige hjelpemidler. Og det er jo bare snakk om å bruke de riktig.

 

Kan ikke noen hoste en PC vs. 360 i Shadowrun da? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...