Gå til innhold

Fire personer fikk mobilbot i trafikkontroll

Anbefalte innlegg

Praksisen der å snakke i mobilen ikke er lov, men at det blir lov med handsfree, er rett og slett idiotisk. Dette er et veldig godt eksempel på lovgivende myndigheter som har innført en lov, ikke basert på seriøs forskning, men antagelser. Hadde de støttet seg til forskning ville de vist at det er det faktum at samtalen stjeler oppmerksomhet som gjør det utrygt, ikke det at man kun har en hånd til å holde på rattet. Jeg er av den oppfatning at det burde være totalforbud mot telefonsamtaler for førere i det store og hele. Om telefonen ringer kan man svinge inn til siden, eller gi telefonen til sidepassasjeren.

Men vil ikke det gjøre at man blir ukonsentrert og kan havne i farlige situasjoner, da?

Hvis det å snakke i mobil (med handsfree) også skal være ulovlig, må det å kommunisere med passasjerer også bli ulovlig. Burde vel også være ulovlig å tenke på andre ting enn det å kjøre bil og være aktpågivende og varsom også da.

Kinkig situasjon, det er i hvert fall sant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant nok, det er en kinkig situasjon. Hvis mobiltelefoni skal bli ulovlig må man jo spørre seg hva annet som også burde bli ulovlig. Å snakke med sidepassasjeren blir jo teoretisk sett omtrent det samme som å snakke med noen i telefonen. Faktisk enda verre siden man gjerne tar øynene litt bort fra veien. Jeg tror rett og slett man bør vurdere denne problemstillingen utifra kollisjonsstatistikken.

Lenke til kommentar

Burde heller bruke tid og penger på å utbedre dårlige veier, 4 felt e6/e18 fra kr.sand til trondheim med midtskiller f.eks.

Uansett ikke så mange som stryker med i trafikken i dag, ser ikke helt verdien av å forby alt som kan være farlig, ender jo med at det blir som i gamledager, at man må søke om å få ha bil.

Lenke til kommentar
Men er det virkelig så jævlig å ikke få snakke i mobiltelefon mens man kjører?

Man får snakke i mobil mens man kjører. Problemet er regelen om fastmontert mobil. I BMW er det et integrert rør av typen man gjerne har hjemme. Det er lov. En trådløs sak er ikke lov. Problemet med loven er at den er uforståelig pirkete.

Lenke til kommentar
Men er det virkelig så jævlig å ikke få snakke i mobiltelefon mens man kjører?

Man får snakke i mobil mens man kjører. Problemet er regelen om fastmontert mobil. I BMW er det et integrert rør av typen man gjerne har hjemme. Det er lov. En trådløs sak er ikke lov. Problemet med loven er at den er uforståelig pirkete.

Det vet jeg, men er det allikevel så ille?

Lenke til kommentar

Tja, jeg ønsker å kunne snakke med jobben om det trengs når jeg er ute på oppdrag, uansett hvilken bil jeg måtte bruke.

Er ikke bare å stoppe midt på E6 om det ringer, og i teorien bryter jeg vel loven om jeg bruker kabelhandsfree eller bluetooth på øret.

Men skal uansett mye til for å bli tatt, i alle fall om du bruker en eller annen form for handsfree.

Satt på med min bror og han satt med telefonen på øret og kjørte inn på bensinstasjon der politiet sto parkert, ingen reaksjon, men det kan så klart være at de hadde lunsj og det var derfor de ikke kunne bøtlegge han for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...