Gå til innhold

Fire personer fikk mobilbot i trafikkontroll


Anbefalte innlegg

http://rbnett.no/article/20080222/LOKALNYTT/21468259/1159

 

Som nyheten sier så fikk fire personer bot for å ikke ha brukt handsfree. Når jeg pendler fra og til skolen via buss, så ser jeg stadig vekk at bussjåførene snakker i telefon med en installert telefon som fungerer akkurat på samme måte som en mobiltelefon, altså at man må holde den inn til huet.

 

Hadde en buss blitt stoppet i en kontroll (hvis det er mulig), hadde sjåføren fått bot? Disse telefonene er installert i bussene, så hvorfor har ikke staten gjort noe med dette? Er det noen som ihvertfall burde hatt dette, så er det bussjåførene siden de har et langt større ansvar enn et menneske i en personbil. Så, er ikke dette en svært alvorlig sak?

Endret av Nrjey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Handsfreepåbud i bil er bare tull. Hvor mange av de som har bil kan si, med hånda på hjertet, si at dere kan betjene alle bilens funksjoner (CD-spiller, A/C osv) uten å løftet blikket bort fra veien? Regner ikke med at det er særlig mange.. Jeg kan i hvert fall ikke det. Er det forbud mot å spise i bil? Det har i hvert fall ikke jeg hørt om. "Mann stoppet og bøtelagt for å ha spist hamburger bak rattet.)

 

Dette er nok off-topic, så det beklager jeg, men jeg ville bare opplyse dere om at det kanskje ikke er like farlig å bruke mobiltelefon som man tror.

 

Så, tilbake til topic:

Jeg har også sett mange bussjåfører som benytter seg av mobiltelefon samtidig som de kjører.. De burde i hvert fall få bot, gjerne 10 ganger høyere enn fører av personbil, da det kan sitte over 40 stykker som sjåføren har ansvar for.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke det at man kun har én hånd til å styre bilen med som er faren med å bruke mobil i bil, men heller det at samtalen distraherer en. Husker dette ble testet av Mythbusters hvor de snakket med noen forskere på nettopp dette. Forskjellen mellom å snakke i telefon og fyllekjøre er jo at man kan droppe telefonen umiddelbart om det skjer noe. Man kan ikke umiddelbart slutte å være full skulle en farlig situasjon oppstå.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Forskjellen mellom å snakke i telefon og fyllekjøre er jo at man kan droppe telefonen umiddelbart om det skjer noe. Man kan ikke umiddelbart slutte å være full skulle en farlig situasjon oppstå.
Problemet er bare at når det skjer noe så er det ofte allerede for sent.

 

En jeg kjente kjørte alene da han mistet noe på gulvet. Han trodde han skulle bøye seg veldig raske ned, men svingte samtidig rattet slik at bilen gikk til venstre over midtlinjen. Ble en skikkelig saftig front mot front. Siden har jeg hatt 0-toleranse mot alt i bilen som kan distrahere meg. Ringer mobilen min gir jeg den til en passasjer som får svare for meg.

Lenke til kommentar

Å holde telefonen mot øret mens man kjører på en strak og oversiktlig vei kan vel knapt kalles farligere enn å spise ei pølse mens man kjører. Under litt mer utfordrende vei/føre/trafikkforhold er riktignok begge hendene viktig å ha tilgjengelige.

 

SMS mens man kjører er derimot noe man bør unngå, da både blikket, hånda og konsentrasjonen blir tatt bort fra bilkjøringa. Reaksjonstiden blir enormt lang.

Endret av Pellick
Lenke til kommentar
Røyking burde være forbudt for sjåføren også. Er ikke store forskjellen.

 

 

Hoho, det vil aldri skje. Hele norge kommer til å stupe.

 

Det er ikke stort mer distraherende å røyke enn å puste ;) Med mindre du mister sigaretten ned i skjorta eller noe da..

Lenke til kommentar

Noen som har sett Mythbusters her?

 

Der beviste de at prestasjonsevnen i trafikksammenheng (slik som lukeparkering, unnamanøvrering, brårems etc) er dårligere når du snakker i mobiltelefonen enn når du har 0,8 i promille.

 

Jeg synes handsfree påbud er kjempegreit men synes faktisk det burde være forbud mot å prate i telefon/calling anlegg når du kjører i byen. Dette er selvfølgelig vanskelig å håndheve og gjør næringer som buss og taxi vanskelig om ikke umulig men synes at når du er å kjører i en by, hvor det er mye som skjer rundt deg med trafikken, syklister og andre gående, er det idioti av føreren å sitte å telefonen, du er ikke 100% konsentrert da og risikoen for at du kjører på noen er stor da.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med loven, du kan bli dømt for å kjøre uaktsomt uansett om du kjører i grøfta eller inn i noen mens du snakker i telefonen.

Samme gjelder forsåvidt om det er pga cdbytte eller at du leser avisen og spiser frokost også, trenger ikke egne lover for det heller.

 

Er jo ikke tvil om annet enn at endel ikke burde hatt lov til å kjøre bil, langt ifra kjøre bil og snakke i telefonen likt, enkelte burde jo ikke få lov til å kjøre bil med noen andre i bilen, da disse også kan snakke til deg, men å legge alle under samme kam og forby at jeg skal svare på mobilen, da samtalen i seg selv er hva som forstyrrer, blir for dumt.

 

Som noen skrev høyere opp, det er det å konsentrere seg om den du snakker med som er den utløsende faktoren, og da hjelper det lite om du har handsfree eller snakker med noen i bilen. Ikke at jeg har fått bot for å snakke i mobilen enda, ser ut som at de har noen kontroller for show hovedsaklig, også bryr de seg mindre til vanlig.

Lenke til kommentar
Noen som har sett Mythbusters her?

 

Der beviste de at prestasjonsevnen i trafikksammenheng (slik som lukeparkering, unnamanøvrering, brårems etc) er dårligere når du snakker i mobiltelefonen enn når du har 0,8 i promille.

Bevist og beviste fru blom...

De setter mytene på prøve, men noe vitenskapsprogram er det ikke.

Morsomt program dog...

Lenke til kommentar

Praksisen der å snakke i mobilen ikke er lov, men at det blir lov med handsfree, er rett og slett idiotisk. Dette er et veldig godt eksempel på lovgivende myndigheter som har innført en lov, ikke basert på seriøs forskning, men antagelser. Hadde de støttet seg til forskning ville de vist at det er det faktum at samtalen stjeler oppmerksomhet som gjør det utrygt, ikke det at man kun har en hånd til å holde på rattet. Jeg er av den oppfatning at det burde være totalforbud mot telefonsamtaler for førere i det store og hele. Om telefonen ringer kan man svinge inn til siden, eller gi telefonen til sidepassasjeren.

Lenke til kommentar

Synes ikke det skal være mer ulovlig å snakke i mobiltelefon enn å snakke med han som sitter i setet ved siden av. Er tross alt det man fører en samtale som stjeler oppmerksomhet, ikke det at man holder noe i hånda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...