Gå til innhold

noen som kan forlare hvordan 2 kjerner og 4 kjerner prosesorrer funker


thunstop

Anbefalte innlegg

hei

har lenge gått og lurt på hvordan disse flere kjerner prosessorene fungerer, sprørsmålet mitt er da

 

vis jeg har en amd 6400+ x2(3.2GHz) er det 3,2 GHz på hver kjerne , altså tilsammen 6,4 GHz prosessor? eller er det 3.2 GHz dele på 2 kjerner noe som blir 1,6GHz per kjerne

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

du kan bruke en kjerne til å ta seg av en ting med 2,4 kraft, og en annen til en annen ting med samme kraft. men du kan ikke ta to kjerner på en ting slik at du tar d med 4,8 kraft

 

stemmer dette over?

 

------------------------------------------------------------------------------------------

vis du har en quad core på 2,4 GHz blir det da 2,4 GHz delt på 4 kjerner som tilsvarer 600MHz per kjerne eller blir det da 2.4 per kjerne som tilsvarer 9,6 GHz ?

 

håper på svar så fort som mulig :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får to kjerner hvor hver av de er på 3,2GHz. Men flere kjerner kan ikke jobbe med samme tingen samtidig. (Én tråd pér kjerne). Derfor vil du i enkeltrådsprogrammer kun få samme ytelse som en 3,2GHz AMD med én kjerne.

 

Kjører du to kraftige program (enkelttråd) på en enkelt-kjerne-CPU så vil hvert program måtte dele prosessorkrafta. På en dobbeltkjerne kan hver kjerne ta seg av hvert program. Jo flere kjerner jo flere programmer kan man kjøre samtidig på full hastighet.

 

Det finnes programmer og spill som bruker flere tråder og det vil garantert komme flere i framtida.

Lenke til kommentar

Se på kjernene som kokeplater på en komfyr. Hver enkelt har den oppgitte klokkefrekvensen( i.e. 3.2 ghz i ditt eksempel ), så totalt sett blir blir det 6.4ghz. Problemet er at de fleste spill og programmer bare har 'stor nok gryte' til å bruke en eller to kokeplater( kjerner ) om gangen. Dvs at i fks. gamle spill så vil bare en av kjernene bli tatt i bruk, og da er den effektive CPU hastigheten 3.2 ghz. På nyere spill så tas gjerne 2 kjerner i bruk, og man kan da få opp til 6.4 ghz alt etter hvor godt spillet er programmert til å bruke begge kjernene.

Lenke til kommentar

Hmm, for å gjøre det helt klart; hver kjerne vil kjøre på 3.2ghz( eller 4ghz hvis du OCer ). Men dersom spillet eller programmet greier å ta i bruk flere av kjernene samtidig, så vil dette føre til at du i praksis kommer nesten like godt ut av det som om du hadde en 6.4ghz eller 8ghz CPU. Så enkelt er det.

 

Jeg mener derfor at det kpolberg sier er veldig feil. Støttes flere kjerner av programmet/spillet, så kan du i de beste tilfellene få tilnærmet 100% økning i ytelse så lenge det ikke er andre flaskehalser.

Lenke til kommentar

Programvare/spill/OS etc tjener på arkitekture der kildekoden kan bli kjørt i parallel. I de fleste operativ system vil det kreves at kildekoden blir kjørt i seperate tråder eller prosesser. Hver eneste applikasjon som er "oppe" kjøres som en prosess, så mange applikasjoner på engang kan "vinne" på at er flerkjernes arkitektur.

 

Applikasjoner kan og ha flere tråder, men i de fleste situasjoner må den skrives slik at den bruker flere tråder. Operativ systemer bruker somregel flere tråder som en del av sine normale prosesser.

 

 

IMG0012684.gif

 

 

edit leif.

Endret av TGC
Lenke til kommentar
Hmm, for å gjøre det helt klart; hver kjerne vil kjøre på 3.2ghz( eller 4ghz hvis du OCer ). Men dersom spillet eller programmet greier å ta i bruk flere av kjernene samtidig, så vil dette føre til at du i praksis kommer nesten like godt ut av det som om du hadde en 6.4ghz eller 8ghz CPU. Så enkelt er det.

 

Jeg mener derfor at det kpolberg sier er veldig feil. Støttes flere kjerner av programmet/spillet, så kan du i de beste tilfellene få tilnærmet 100% økning i ytelse så lenge det ikke er andre flaskehalser.

ja er enig ,

 

men det vil si at vis et spill krever 5 GHz prosessor og jeg har min og spillet har støtte for x2 så vill jeg fortsatt ha bra nok prosessor for å spille siden min har høyere tilsammen ?

 

NEI, det blir aldri 8 GHz. Skal se om jeg kan dra frem en post som Simen1 skrev om dette.

finner du the simen1 skrev?

Lenke til kommentar
men det vil si at vis et spill krever 5 GHz prosessor og jeg har min og spillet har støtte for x2 så vill jeg fortsatt ha bra nok prosessor for å spille siden min har høyere tilsammen ?

Nei, fordi nå for tiden skrives alle System Requirements greier med Core2 allerede i tankene. Dvs de skriver fks at spillet krever en 2ghz Core2Duo; den andre kjernen er allerede tatt med i beregningene.

Lenke til kommentar

Ehh, nå er det veldig få spill som er flertrådet, da spill ikke egner seg spesielt godt til å gjøres flertrådet.

 

Nja, fant så vidt en liten hentydning til at selvom 2 biler kjører i 40 km/t så vil dem ikke komme frem dobbelt så kjapt. Men han har egentlig en post hvor han utdyper dette litt mer. Poenget blir jo at man kan dra dobbelt så tyngre programmer, men de vil ikke kjøre dobbelt så raskt.

 

Blir for seint dette, tror ikke jeg skal rote meg uti en diskusjon på dette i kveld.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
men det vil si at vis et spill krever 5 GHz prosessor og jeg har min og spillet har støtte for x2 så vill jeg fortsatt ha bra nok prosessor for å spille siden min har høyere tilsammen ?

Nei, fordi nå for tiden skrives alle System Requirements greier med Core2 allerede i tankene. Dvs de skriver fks at spillet krever en 2ghz Core2Duo; den andre kjernen er allerede tatt med i beregningene.

så vis et spill krever en amd 3.2 ghz x2 så vil det si at spillet faktis krever 6 GHz vis du skulle ha en 1 kjerne prosessor

Endret av thunstop
Lenke til kommentar
Ehh, nå er det veldig få spill som er flertrådet, da spill ikke egner seg spesielt godt til å gjøres flertrådet.

 

Nja, fant så vidt en liten hentydning til at selvom 2 biler kjører i 40 km/t så vil dem ikke komme frem dobbelt så kjapt. Men han har egentlig en post hvor han utdyper dette litt mer. Poenget blir jo at man kan dra dobbelt så tyngre programmer, men de vil ikke kjøre dobbelt så raskt.

 

Blir for seint dette, tror ikke jeg skal rote meg uti en diskusjon på dette i kveld.

Men om man har en bil med to motorer så vil den kunne kjøre fortere. Dog ikke dobbelt så fort. Men egentlig passer ikke bil-analogien særlig godt inn her. :p

Lenke til kommentar
Ehh, nå er det veldig få spill som er flertrådet, da spill ikke egner seg spesielt godt til å gjøres flertrådet.

 

Nja, fant så vidt en liten hentydning til at selvom 2 biler kjører i 40 km/t så vil dem ikke komme frem dobbelt så kjapt. Men han har egentlig en post hvor han utdyper dette litt mer. Poenget blir jo at man kan dra dobbelt så tyngre programmer, men de vil ikke kjøre dobbelt så raskt.

 

Blir for seint dette, tror ikke jeg skal rote meg uti en diskusjon på dette i kveld.

Er blitt en del spill med tiden. Crysis, FootballManager08, Quake4, osv. Alle spillene som bruker Unreal Engine 3.0( Bioshock, RainbowSixVegas, etc. ) støtter 2 kjerner eller flere. Selve Unreal Tournament mener jeg støtter så mye som 4 kjerner. Crysis støtter forøvrig også 4 kjerner.

 

Poenget med flere kjerner er at man deler opp arbeidsoppgaven og gir den til flere arbeidere. Hvor effektivt dette blir gjort er avgjort av hvor godt spillet har blitt optimalisert til akkurat dette. Dvs at de to bilene som kjører i 40km/t trenger bare kjøre halvparten så langt.

Lenke til kommentar

Noe å ta i betraktning angående fler kjernes prosessor

 

- Kjernene kjøres synkront. Dem er klokket med samme hastighet og bruker samme multiplier.

- Dem kan ikke dele på en tråd, de vil si kjøre den samtidig.

- Single tråd applikasjoner kjøres ikke forte, men prosessorn vil ikkje "slite" så mye når du kjører flere applikasjoner i bakgrunnen.

- "Multithreaded" applikasjoner kan kjøre opp til 1.8-1.9 ganger så kjapt under idelle forhold.

 

Og en annenting om skulle lure på :p

-Svir du en av kjernene til på en fler kjeners prosessor, så er det ikke slik at du kan fortsette og bare bruke de resterende kjernene. :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...