Trazor Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Hei! Har vært hos mine foreldre og "knabbet" en stasjonær PC, da jeg synes 13" er litt anstrengende å sitte og jobbe med i lengden. Den er litt utdatert, og jeg da jeg har vært litt vekke fra PC-verdenen i det siste, lurer jeg på hvor mye jeg evt kan tyne ut av denne maskinen før det lønner seg å kjøpe helt ny. Er det derfor lurt å kjøpe mer RAM, og bedre skjermkort til denne maskinen? CPU: Pentium 4 2.53Ghz RAM: 512MB (Har 3 slotter, max 3gb) Skjermkort: Geforce 4200 Ti 128MB (AGP) Får jeg ok ytelse med f.eks 2GB RAM og det nyeste innen AGP skjermkort? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Når det gjelder skjermkort så er det beste du kan få ATI HD 3850 AGP. Problemet er at dette koster fort vekk 1500 kr. ATI X1950 Pro AGP er et alternativ, men de butikker som har det, ser ut til å ta overpris (dvs mer enn 1500 kr). Ville ikke legge i mer enn 700 - 900 kr i skjermkort på denne PC-en. 2 GB minne til ca 600 kr er ikke noe stort problem å få tak i, Twinmos har et sett som er bra nok. I og med at PC er på 2,53 Mhz, er det meste av minne raskere enn PC-en kan nytte seg av.. Men skal du ikke spille, dvs bruke den primært til arbeid så holder vel faktisk skjermkortet relativt bra, mens ekstra minne gjør en god del med ytelse. Jeg har en P4 2,6 Ghz med 1,5 GB og et ATI 9800 Pro skjermkort, og den fungerer helt greit til det meste utenom spilling. Endret 24. februar 2008 av Bolson Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Hva skal du bruke den til? Etter min mening er det borkastede penger å oppgradere en såpass gammel PC. Minne/skjermkort du kjøper til den er ikke anvendbare om du skulle finne på å skaffe ny PC om litt. CPU'en gjør vel sitt til at maskinen uansett ikke er noen spillmaskin, og da kan du antakelig klare deg like greit med det skjermkortet som sitter i den. Litt mer minne kan jo være "kjekt å ha", men tror jeg ville begrenset meg til å putte inn 512 MB i tillegg til det du har. Noe mer er det etter min mening ikke verdt å koste på en så gammel PC. Sjekk med Task manager hvor mye minne du bruker når du kjører de programmene du normalt bruker så får du en pekepinn på om du trenger mer minne eller ikke. Dersom du f.eks. aldri bruker over 700-800 MB minne får du ikke bedre ytelse med 2GB i stedt for 1GB. Endret 24. februar 2008 av Pengu Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Det blir hovedsaklig spilling, og kanskje litt 3d modellering i Solidworks\Pro Engineer maskinen brukes til. Jeg ser på dinside PCen på komplett.no men det blir litt drastisk å bruke 10k på ny maskin, hvis jeg kan få akseptabel ytelse av denne maskinen med litt oppgraderinger. Av spill, så spiller jeg FPS, WoW, Conan og Warhammer når det kommer. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Hvis du skal spille nye spill så er det like godt å kjøpe ny PC. Endret 25. februar 2008 av KnewtFan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå