Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips og råd om praktiske gjøremål og smarte ting å huske på i forbindelse med flytting

Anbefalte innlegg

Sitter her og prøver å lage en liste over hva jeg skal gjøre ifm. flytting. Skal flytte til Stavanger i begynnelsen av Mars ifm. ny jobb. Tenkte derfor jeg kunne starte en tråd her hvor folk kan poste tanker og forslag til hva som er smart å gjøre når man flytter, ting som er praktiske å ha med seg, rettigheter du har i forhold til husvert osv.

I og med at jeg er nokså fersk når det kommer til flytting så har jeg ikke så veldig mye å bidra me selv. Denne tråden kan kanskje komme godt med for andre som meg som også skal flytte.

De få tingene jeg kan bidra med pr nå er:

¤ Når du betaler inn et depositum så skal depositumssummen settes inn på en depositumskonto. Denne kontoen fungerer slik at begge parter må signere for at penger skal kunne disponeres. Det siste du må gjøre er ihvertfall å betale inn depositum på privat konto.

¤ Før du signerer leiekontrakt sjekk at leiligheten er vasket ordentlig. Sjekk at toalett og vask fungerer og at vannet ikke smaker vondt. Sjekk om vinduer, dører o.l har pakninger som er som de skal være.

¤ Når du flytter inn sørg for å få tatt bilder av leiligheten. Dette for at huseier ikke skal kunne holde noe imot deg som du ikke er skyld i. Måtte det være vannskader o.l.

¤ Skaff deg innboforsikring med mindre det inngår i leieavtalen. Usikker på hvordan dette praktiseres. Håper andre kan gi oss innsikt i dette.

¤ Flytter du til en helt ny plass? Stikk innom et turistkontor eller en plass hvor de har kart over plassen. Samme gjelder bussruter.

¤ Skaff en liste over telefonnummer som er kjekke å ha. Nr til taxi, buss-selskap, pizzasjappe osv. Ta deg en dag og fiks dette. Sparer deg for utrolig mye stress og arbeid senere.

- - - - -

Noe jeg kunne tenkt meg å få tips om er hvordan det er enklest å sende ting du ikke får med på flyet. Er det rimeligst å sende via posten? Da tenker jeg på ting som PC, kaffetrakter, mikro og slike ting. Møbler tenker jeg kjøpe når jeg kommer ned. Skal leie fullt møblert i første omgang.

Har du tips eller råd om ting man kanskje ikke tenker på så post det gjerne her. Kan tenke meg det er mange her som etterhvert skal flytte for seg selv. Vet ihvertfall at jeg ville senka skuldrene noen hakk om jeg hadde en thread som denne med en hel masse tips. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har lappen kan du jo leie en bil som egner seg for å flytte gjenstander med, f.eks fra Rent-a-Wreck og slike. Disse tar ofte en døgnpris samt pris pr. kilometer, og bensin kommer i tillegg. Så det kan fort gå med 500-1000,- på billeie. Men jeg vet ikke hvor mye dyrere eller billigere noe slikt blir i forhold til å sende ting med posten. :)

Lenke til kommentar

Pakk inn glass i kjøkkenhåndkler i stedet for avispapir, så slipper du å vaske dem når du pakker ut.

Kjøp ganske små esker til bøker, DVD-er og cd'er. Det er utrolig hvor tungt det blir med ikke veldig mange bøker eller cd'er... Du får kjøpt perfekte kasser med innebygd lokk for 5 kr på IKEA.

Forsterk kasser som bare brettes med 4 flapper med solid pakketape.

Har hørt om folk som pakker en liten flyttebag, med litt undertøy og klær, tannbørste, tannkrem, et håndkle, litt sjokolade eller kjeks, instantkaffe eller te og andre tørre varer, så du ikke trenger å grave fram alt dette den første kvelden i ny leilighet.

Husk å merke alle kasser og poser med innhold + rom.

Jeg pleier å pakke klær i søpleposer i stedet for kasser.

Fordelen med å leie bil og da med en del ting, er at du kan ta med så mye du vil uten å tenke så mye på kilopris. Du har også kontroll på hvordan tingene dine behandles, kjipt å oppdage at PC-en din har fått en flyvetur hos Postmannen. Det kan jo også være greit å ha bil når du flytter inn på nytt sted. Ulempen er at det er muligens kjedelig å kjøre, og at det kan koste en god del. Du kan jo veie de tingene du vil ta med, og så sjekke på Posten hva det koster å sende det, og så sjekke leiebil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...