andersj Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Ser er det finnes en god del spekulanteri om fremtiden rundt omkring. Men det hadde vært moro å gjøre det på en litt annen måte. så jeg er altså selvutnevnt strategisk utviklingssjef for Canon: Må jo si at vi ble litt overrasket da Nikons D300 kom, det ble litt ravasje. Men kjappe som vi er, satte vi prisen på EOS 40D ned, slik at de ikke lenger konkurrerte. Herfra skal 40D ta rotta på 80D. Men så var det 300D. Det var i grunnen ganske enkelt. Prisene på sensorer er gått ned, vi har mesteparten av objektivene våre på fullformat. Så tiden er moden for et billig ff kamera. Altså, litt forsinket kommer 5D mkII, med blits og 5 bps. Prisen blir kr 13990. Det burde gi en og annen entusiat noe å tenke på. Men da blir jo spranget opp til de virkelig proffe kameraene lang, og det er her 3D kommer inn i bildet. Så vi lager et nesten proft kamera som kan tette gapet. Selvsagt uten værtetting. Folk kan skrike så mye de vil, men skal du ha en værtettet Canon, må du betale full pris. Og dermed var i grunnen jobben gjort. Det er bare å vente på hva de andre strategiske utviklingssjefer har tenkt å gjøre for å møte denne utfordringen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Jeg tror du må la både 5D mk II og 3D få værtetting. Det er det som "alle" skriker etter. Ihverfall marketing-sjefen. Tom Lenke til kommentar
andersj Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Joda, det har du sikkert rett i. Men om jeg nå satt på andre siden av bordet, ville jeg være opptatt av at det virkelig skulle være en forskjell på proffe og mindre proffe kamera. Ville ikke ikke lagt full værtetting på 3D engang. Men det var altså hvis jeg virkelig var strategisk utviklingssjef. Som vanlig forbruker, er jeg selvsagt enig... Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Kan ikke gi 40D (riktignok begrenset) værtetting for så å ikke gjøre det på 5Ds etterfølger. Da blir det revolusjon blant kamerageekene. Lenke til kommentar
andersj Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Ok, da. Vi gir den samme begrensede værtetting. Men ikke noe mer. Tenker at Nikons strategiske utviklingssjef har fått litt å tenke på nå. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Her har Canons utviklngssjef jobbet med to nye modeller i et par år, og så forandrer han mening og re-designer kameraene etter et par innlegg på et lite norsk diskusjonsforum? Du må for all del ikke ta turen innom dpreview.com sitt forum, mann... Og forresten, vi tror på julenissen, men ikke på at 5DII blir kostende på under 14k. Når du får summet deg litt vil du nok finne ut at den neppe kan selges for under 20k. Men nå er bare jeg en vanlig arbeider, og har ingen kjennskap til det som skjer i toppledelsen i C. Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Det er vel ikke utviklingssjefen(e), men snarere markedssjefene som bestemmer? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Og forresten, vi tror på julenissen, men ikke på at 5DII blir kostende på under 14k. Når du får summet deg litt vil du nok finne ut at den neppe kan selges for under 20k.Det naturlige er nok at den vil komme omtrent der alle andre nylanseringer har gjort det siste året - nye kameraer får veil. pris på omtrent de normale salgsprisene på utgående modell, kanskje litt over. Dermed vil vi nok se veil. priser på omlag 20000, men jeg tviler på at det blir noe særlig mer... Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Og forresten, vi tror på julenissen, men ikke på at 5DII blir kostende på under 14k. Når du får summet deg litt vil du nok finne ut at den neppe kan selges for under 20k.Det naturlige er nok at den vil komme omtrent der alle andre nylanseringer har gjort det siste året - nye kameraer får veil. pris på omtrent de normale salgsprisene på utgående modell, kanskje litt over. Dermed vil vi nok se veil. priser på omlag 20000, men jeg tviler på at det blir noe særlig mer... Jeg vil nok tippe at veil kommer til å bli endel i overkant av 20k. Dette basert på at i det 40d kom, fikk den en veil på rundt 13k, mens 30d da lå på ca 9k. 1D mk III kom med en pris på 36k og da lå IIn nede på 28k. Dog er prisen på III en del lavere enn II ble kjørt ut på i utgangspunktet. Prisene på en etterfølger ser med andre ord ut til å bli lagt noe over utgående modell (forståelig), men under den forrige modellens startpris. Med dette går det nok ikke så vedlig lenge før 5D's etterfølger er nede på dagens 5D nivå. Selvsagt bare tipping og høyttenking dette Lenke til kommentar
andersj Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Dette er overhovet ikke basert på hva jeg tror vil skje, eller for den del hva jeg ønsker. Prøver bare å lage en litt annerledes diskusjon enn den evindelige: på den tråden står det slik og han sier det, og derfor tror jeg at. Hadde vel håpet at noen ble med på leken ... og ikke bare referert til de samme trådene som vi alle har lest. Altså, jeg tror ikke at 5D kommer til å havne på 14k, men skulle jeg leke rollen som ... så ... Og hva ville du som utviklingssjef for f.eks Sony gjort da. Barn helt ned i firerås alderen klarer forresten ikke bare å leke med roller, men spiller til og med roller i roller. Er det ingen som vil leke? Eller leker man ikke her? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Er det forresten ikke på tide at noen blir først med innebygget GPS? GPS-systemer begynner å bli ganske billige såvidt jeg vet.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Hadde jeg vært utviklings-sjef gfor Canon, så hadde jeg kastet ut innmaten til G9, tatt bildebrikken til 40D, kuttet den ned til 2x crop faktor, og satt den inn istedet. Jeg ville solgt to utgaver, den ene skulle hatt en fast 25mm f/2 objetkiv, den andre en 14-35 f/2.8-4 zoom. Tom Lenke til kommentar
andersj Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Ja, til gps og ja til wlan. Når man kan få plass til det i en telefon ... Men hvorfor akkurat G9 og 40D sin bildebrikke? Ønsker du å ta ned antall piksler slik at den blir bedre på høye iso verdier? Det tror jeg er lurt. Kamera henvender seg til folk som ønsker litt mer av sitt kamera enn bare piksler. Men kanskje vi skulle sette inn en litt kjappere prosessor også? Hastigheten er vel et av de største problemer med kompaktene. Tror ikke det er stor fare for at den slår ihjel dslr markedet i alle fall. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Men hvorfor akkurat G9 og 40D sin bildebrikke? Ønsker du å ta ned antall piksler slik at den blir bedre på høye iso verdier? Det tror jeg er lurt. Kamera henvender seg til folk som ønsker litt mer av sitt kamera enn bare piksler. Men kanskje vi skulle sette inn en litt kjappere prosessor også? Hastigheten er vel et av de største problemer med kompaktene. Tror ikke det er stor fare for at den slår ihjel dslr markedet i alle fall. Det jeg ønsker er et digital erstatning av de klassiske kompakt-kameraene fra 70-tallet.; som f.eks Olympus XA. Topp ytelse i en liten pakke - ypperlig når man ikke vil dra med speilrefleksen. Tom Lenke til kommentar
andersj Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Ja, den er jeg med på. Skal vi ikke strippe den helt. God sensor, kjap respons, god optikk og ikke så mye annet. Glimrende kvalitet, men ikke noe annet. Rettet nettopp mot dslr brukere. Går for 25 mm alternativet, også av rent pedagogiske hensyn. En annen ting jeg har tenkt på. Som kanskje er dumt og ubrukelig. Men jeg elsker å ta portretter, er ikke proff og ønsker ikke å kjøpe lysmåler og lys og hele greia. Men det hender jo man setter opp ting og prøver. I kamera sitter allerede en presis lysmåler. Hadde det ikke vært enkelt å lage en funksjon, der du rett og slett snur kamera, tar et bilde rett foran nesen på modellen. Deretter skulle kamera bruke denne direkte lysmålingen i det videre arbeidet. Vet ikke om jeg klarte å forklare det. Men det må da bare være et spørsmål om programmering, og således ganske billig å få til. Er det noen som har noe slikt? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) En annen ting jeg har tenkt på. Som kanskje er dumt og ubrukelig. Men jeg elsker å ta portretter, er ikke proff og ønsker ikke å kjøpe lysmåler og lys og hele greia. Men det hender jo man setter opp ting og prøver. I kamera sitter allerede en presis lysmåler. Hadde det ikke vært enkelt å lage en funksjon, der du rett og slett snur kamera, tar et bilde rett foran nesen på modellen. Deretter skulle kamera bruke denne direkte lysmålingen i det videre arbeidet. Vet ikke om jeg klarte å forklare det. Men det må da bare være et spørsmål om programmering, og således ganske billig å få til. Er det noen som har noe slikt? Edit: Jeg misforstod hva du tenker deg så jeg skrev om svaret ... Jeg tror det blir vel upraktisk da kameraet i de situasjonene vil stå på et stativ. Men det vil nok holde å stille om kamera til spot eller partial lysmåling, og måle utvalgte områder i ansiktet. Tom Endret 25. februar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
andersj Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Du måler fortsatt indirekte når du måler spot. Det jeg kunne tenke meg var å bruke kamera som direkte lysmåler. Vet ikke hvor mye mer presist det ville være, men som sagt, det kan ikke være vanskelig å få til. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Men hvorfor akkurat G9 og 40D sin bildebrikke? Ønsker du å ta ned antall piksler slik at den blir bedre på høye iso verdier? Det tror jeg er lurt. Kamera henvender seg til folk som ønsker litt mer av sitt kamera enn bare piksler. Men kanskje vi skulle sette inn en litt kjappere prosessor også? Hastigheten er vel et av de største problemer med kompaktene. Tror ikke det er stor fare for at den slår ihjel dslr markedet i alle fall. Det jeg ønsker er et digital erstatning av de klassiske kompakt-kameraene fra 70-tallet.; som f.eks Olympus XA. Topp ytelse i en liten pakke - ypperlig når man ikke vil dra med speilrefleksen. Tom Kanskje Olympus selv tar på seg den rollen, i og med at de allerede har en 2x cropsensor, og de trenger et kompakt flaggskip. De har jo ikke så mye å skryte av i dag. Frem til det får vi børste støv av våre XA'er og kjøpe filmscanner.... Ps: Det er ikke et støvkorn på min XA, bare så det er sagt. Det står heller ingen film i det pt, men jeg har flere filmer liggende på kjøl og i frys. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Kanskje Olympus selv tar på seg den rollen, i og med at de allerede har en 2x cropsensor, og de trenger et kompakt flaggskip. De har jo ikke så mye å skryte av i dag. Frem til det får vi børste støv av våre XA'er og kjøpe filmscanner.... Olympus E410 med bedre søker og en kjapp,skarp og kompakt 25mm? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Kanskje Olympus selv tar på seg den rollen, i og med at de allerede har en 2x cropsensor, og de trenger et kompakt flaggskip. De har jo ikke så mye å skryte av i dag. Frem til det får vi børste støv av våre XA'er og kjøpe filmscanner.... Olympus E410 med bedre søker og en kjapp,skarp og kompakt 25mm? Er en aldeles gigantisk monsterløsning som ikke kommer i nærheten av det vi prater om her. I tillegg så har den speil. Speil, for pokker. Jævelens eget verk for en som digger superkompakter som Olympus XA. Satan vik fra meg!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå