Gå til innhold

Bruker erfaringer og tips til fargekalibrering med Spyder 2

Anbefalte innlegg

Tenkte å starte en tråd for uteksling av erfaringer med Spyder 2 skjermkalibrering.

Jeg antar at erfaringer vil være noenlunde overførbare mellom brukere av Spyder 2 express, suite og pro, men at Spyder 3 erfaringer ikke nødvendigvis er spot on for Spyder 2 brukere.

Jeg har ihvertfall noen spørsmål som jeg lurer på:

1) Under hvilke lysforhold foretar dere kalibreringen, og hva gir best resultat? I bruksanvisningen står det at direkte lys på skjermen og dagslys i rommet som kan endres i løpet av kalibreringen skal unngås. Samtidig står det at kalibreringen bør utføres i samme omgivelser som skjermen skal brukes i. For meg er dette ikke nødvendigvis samme sak..

2) Er det noen som har hatt problemer med at det ikke er mulig å stille inn 6500 Kelvin riktig ved hjelp av RGB slides under innstillingene før kalibrering? Jeg får kun rød inn i det ønskede området (luminance). Grønn ligger litt over og blå langt under, og da har jeg stilt inn rødt på 20%, grønt på 0% og blått på 100%. Enten er skjermen min helt på bærtur (Hansol H950 fra 2003. Ikke state of the art med andre ord), ellers er min Spyder "feilkalibrert". Eller er det ikke slik at dette nødvendigis lar seg stille inn riktig?

3) Ved ferdig kalibrering vises jo før og etter bilder som skal illustrere hvor bra farger en nå har fått etter kalibrering. Jeg synes gjennomgående at før bildene var best! (2 bærbare og en stasjonær). På min stasjonære fikk alt et skjær av grønt etter kalibrering. På bærbar nr 1 et rødt skjær, og på bærbar 2 ble alt bare mørkere (økt gamma?) slik at enkelte nyanser forsvant som jeg så tidligere. På denne siste PC-en syns jeg forsåvidt at fargene er fine og spreke på bilder etter kalibrering, men Windows XP layouten som tidligere var grå har nå en nyanse av lilla. Da kan vel ikke gråbalansen være helt riktig? Skal foreksmpel layouten på akam være grå eller litt gråblå? Den er nemlig et svakt innslag av blått hos meg i det som før var grått.

Håper noen har lyst å svare og at flere kan dele sine erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Spyder (orginalen) og på alle mine 4 skjermer har jeg vært fornøyd med kalibreringen, men på min laptop (blank overflate) ble det helt grusomt (altfor mye orange) så den har jeg gitt opp å kalibere.

Men min Sony /ettellerannet 17" til 1795 fra elkjop, min LG L204WS, LG 19" /ettellerannet til 2495,- og en gammel Huyndai 15" (kastet nå) så ble fargene mye mer korrekt etter kalibrering, på f.eks det store grå feltet øverst på akam forsiden har jeg ikke noe fargeskjær, bakgrunnen på foruemt her er gråblå med kraftigere blått rundt f.eks denne fast reply formen.

Har alltid fått alle skjermene innen for 0,05 (eller var det 0,5?) grensen som anbefales, uten å måtte redusere noen av verdiene under 30 (skal 0-100).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...