Lusken Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Hei! Jeg står litt fast fortiden, har tenkt å bli noe innenfor IKT/IT. Jeg har tenkt litt på å bli en såkalt "dataelektriker", men er som sagt svært usikker. Har tenkt til å bli en IKT/IT-fyr, som kommer hjem til folk og reparerer PC-en dems, oppgradering av maskinvare, Bygging av PC-er osv, installasjon av OS og litt programering. Er det noen Høyskoler som går Generelt inn på PC/nettverk/Programering osv, som blir godt forklart og ikke altfor vanskelig? http://studier.hive.no/index.php?ID=672&am...e&subtype=2 Er dette en vanskelig linje/utdanning (Linken)? Tenkte meg da sansynligvis inn mot Support/Drift-delen. Noen innspill? Endret 24. februar 2008 av Lusken Lenke til kommentar
OlavHN Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Er det noen Høyskoler som går Generelt inn på PC/nettverk/Programering osv, som blir godt forklart og ikke altfor vanskelig? http://studier.hive.no/index.php?ID=672&am...e&subtype=2 Er dette en vanskelig linje/utdanning (Linken)? Tenkte meg da sansynligvis inn mot Support/Drift-delen. Noen innspill? Linjen du linker til vil nok gå litt grundigere gjennom faget enn hva som behøves for ditt tenkte bruk, men det syns jeg du skal vurdere! IT er mer enn bare drift og support! Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Er det noen Høyskoler som går Generelt inn på PC/nettverk/Programering osv, som blir godt forklart og ikke altfor vanskelig? http://studier.hive.no/index.php?ID=672&am...e&subtype=2 Er dette en vanskelig linje/utdanning (Linken)? Tenkte meg da sansynligvis inn mot Support/Drift-delen. Noen innspill? Linjen du linker til vil nok gå litt grundigere gjennom faget enn hva som behøves for ditt tenkte bruk, men det syns jeg du skal vurdere! IT er mer enn bare drift og support! Mhm, helt enig. Men vil først få ordentlig, og bred kunnskap innenfor IT, så spesielisere meg vett.. Men noen som vet hva "dataelektrikere" tjener? Altså fol ksom kommer hjem til kunden og reparerer PC-en, setter opp nett osv? Lenke til kommentar
turbz Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Men vil først få ordentlig, og bred kunnskap innenfor IT, så spesielisere meg vett..Men noen som vet hva "dataelektrikere" tjener? Altså fol ksom kommer hjem til kunden og reparerer PC-en, setter opp nett osv? Det er veldig lite. Det krever ikke noe særlig kompetanse for å gjøre dette. Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Hei! Jeg står litt fast fortiden, har tenkt å bli noe innenfor IKT/IT. Jeg har tenkt litt på å bli en såkalt "dataelektriker", men er som sagt svært usikker. Har tenkt til å bli en IKT/IT-fyr, som kommer hjem til folk og reparerer PC-en dems, oppgradering av maskinvare, Bygging av PC-er osv, installasjon av OS og litt programering. Er det noen Høyskoler som går Generelt inn på PC/nettverk/Programering osv, som blir godt forklart og ikke altfor vanskelig? http://studier.hive.no/index.php?ID=672&am...e&subtype=2 Er dette en vanskelig linje/utdanning (Linken)? Tenkte meg da sansynligvis inn mot Support/Drift-delen. Noen innspill? Hei. Jeg går på Høgskolen i Vestfold, på faget informatikk. Vi deler alle førsteårsfagene til nevnte fag. Selv syntes jeg det faget er litt overflødig. Du får ingen dyp forståelse av noen av emnene, siden du er innom det meste. Informatikk, som jeg går på, er et mye bedre fag spør du meg. Du får en dyp forståelse av maskinens struktur, operativsystemer og ikke minst programmering. Dette dekker helt klart de emnene du nevner. Dette førsteåret har vi hatt HTML+CSS, Flash, JavaScript, MySQL og databaseteori, TCP/IP og nettverksteori og en del PHP. Til neste år står ting som Nettverk og programmering, Objektorientert systemutvikling, algoritmer og datastrukturer og programmering under .NET-rammeverket på planen. HiVe er en helt grei skole, med fine fasiliteter (et meget bra datarom som kun studieretningen din har tilgang til) og et fint studentmiljø. Selv skal jeg nok ikke fortsette på 2.året, da jeg har tenkt å bytte til Informatikk på UiO - som jeg tror vil utfordre meg litt mer. Misforstå meg rett: Faget er meget krevende og det er utrolig mange som har falt av studiet allerede, men det gir ikke meg de rette utfordringene. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Cisco etterspørselen er stor om dagen(Hørt av instruktør). Personelig synes jeg det er spennende og intressant stoff med nettverk samtdig som Cisco har levert utstyr til 80% av oppbyggingen av Internet(lest). Har vært innom Microsoft også men synes deres stoff fremstår som mer tørt og uoversiktelig i mange tilfeller samtidig som det kan ta livet av deg hvis du er av den utålmodige typen. Hvis du får Cisco sitt CCNP sertifikat så er du sikret jobb etter hva jeg har hørt fra en instruktør.Men du må ta CCNA først som er mer grunnleggende nettverk. Dessuten er de up-to-date i pensumet sitt.Tar for seg det nye som kommer,feks MPLS er nytt i pensumet og er en veldig aktuell teknologi i nærmeste fremtid. Du lærer alt om nettverk generelt samtidig som du blir en av de som har kontroll på deres bokser med deres proprietære operativsystem samtidig som de er utrustet med standarder for kompabilitet med andre leverandører.Ikke minst så er de størst når det gjelder nettverksteknologi. Dette er ingen høyskole utdanning men kanskje litt mer en retning få velger eller ikke vet så mye om som kanskje gjør den litt spesiell. Det er ganske stor konkuranse mellom ingeniører\høyskoleutdannede sånn jeg har oppfattet det,noe som gjør at konkuransen kan blir hardere for å få jobb etter ferdig utdanning. Men du kan google litt å se noen eksempler over Cisco sitt lærestoff for å se om det kan gi noe inntrykk av om det kan være noe for deg. Jeg synes det er et fag som er langt fra tørt så her har du et tips ihvertfall. Endret 12. mars 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Cisco etterspørselen er stor om dagen(Hørt av instruktør). Dagens underdrivelse? Oppskrift for jobb: Steg 1: Tatover Cisco i panna Steg 2: Gå på jobbintervju Markedet er støvsugt og vasket med kjemikalier gang på gang de siste årene så kan man Cisco i dag så blir man huket inn på dagen. Nyt det så lenge som mulig Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Markedet er støvsugt og vasket med kjemikalier gang på gang de siste årene så kan man Cisco i dag så blir man huket inn på dagen. Nyt det så lenge som mulig Høres veldig bra ut for oss som er midt i en Cisco fødsel Siden Cisco praten først er igang,hva slags type bedrift eller arbeidsplass vil du anbefale for mest mulig variasjon i arbeidsoppgaver og for et engasjert Cisco miljø? Kanskje et litt diffust spørsmål.ISP feks er det en givende arbeidsplass? Regner med å bli en CCNP til sommeren. Du er jo Big brother med CCIE og det hele husker jeg ikke feil,CCIE Security er jo helt rått,hadde vært gøy å sett oppgaven du fikk i Belgia Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Tja, kommer an på om du liker å jobbe 8-16 på en plass eller bytte litt på. Drift: Telenor Banetele Statoil/Hydro IS Aker Kværner osv osv Stort sett ISPene eller de største bedriftene (unngå gjerne de som er styrt fra utlandet) Konsulent: Datametrix Ementor Siemens/HP/IBM til nød, men ikke førsteprioritet vil jeg si da de ikke har like store Cisco miljø i Norge. Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 eller du kan gjøre begge deler, utleid i drift og være konsulent i konsulentfirma. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Takk for tipsene.Ikke meningen å kapre tråden din trådstarter. Fint med litt prat om Cisco i dette forumet,har undret meg på hvorfor det er så lite av det eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Fordi den offentlige utdannelsen i Norge skyr unna det de mener er "produsentspesifikk utdannelse". De underviser heller i feks Linux "rutere". Som i realiteten er akkurat like produsentspesifikt.... i tillegg til at man aldri får bruk for det etterpå. Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) slettet Endret 14. mars 2008 av VictorOsborn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå