Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dynamo lader ikke


alexpea22

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ny her, og trenger desperat hjelp til å finne ut hva som feiler kjerra mi :p

 

Ford Sierra 2.0 1986-87

 

Dynamoen har sluttet å lade, og derfor får ikke batteriet noe strøm. Reima har hyla litt i det siste, så jeg skal skifte den. Har stramma den, og sett at dynamoen sviver rundt. Målte idag at batteriet har 12V spenning når motoren er av. Og akkurat samme når motoren er på. (Nyoppladet batteri) Da lader tydeligvis ikke dynamoen. Hva er galt?

 

I tillegg til dette, har bilen i de siste par månedene hatt ujevnt drag. Når jeg gir litt på, så nykker bilen noe voldsomt. Er et mareritt å kjøre forbi andre biler, da bilen har 0 å gi. Ofte har jeg vansker med å starte bilen når den er halv-varm. (Er visst et vanlig problem blant Sierra-eiere) En kar på et verksted kikka såvidt under panseret, og tok da av ledningen som kommer fra coilen og går til fordeleren. Han holdte så den borti karosseriet når jeg prøvde å starte bilen. Skjedde ingenting. Da sa han at fordeleren ikke fikk strøm fra coilen. Men dette er altså bare et problem som forekommer når bilen er halv-varm, som sagt.

 

Ehm..hva annet kan jeg opplyse om - jo har nettopp skifta alle tennpluggene. De gamle hadde masse irr all over !!! Jeg har hørt om tennplugger som blir oljete, men ikke irrete?!? Virker også som at registerkjeda rasler enkelte ganger når jeg er under panseret og hører etter mens jeg gasser på. Mulig det bare er lokket som ligger over å beskytter.

 

Håper at noen her har peiling, for jeg begynner å bli hjelpesløs - og liker ikke å måtte bøye meg i støvet og bruke flere tusinger på å få ting fiksa på verksted.. :(

 

Kjempe flott side forresten!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anngående dynamo, mål spenning ut fra dynamo. Kan være + kablen opp til batteriet det er noe krøll med- Lite trolig, men greit og sjekke.

Får du ikke noen spenning der, så dra på huggern på jakt etter en brukt dynamo, eventuelt kjøp en ny.

 

Målte rett ut fra dynamoen altså? Bare dra ut ledningene og stikke voltmeteret der de stod? Børstene er btw helt fin - om noen lurer. Ja, blir nok nødt til å dra på huggern, ser det ut som. Men var liksom så merkelig at den plutselig skulle slutte å fungere..

Lenke til kommentar

Fikk ordna det idag. Viste seg at forrige eier hadde skrudd i strammebolten på dynamoen feil vei. Så da tenkte jeg at den skulle være slik. Ergo strammet den ingenting, og reima ble alt for løs etterhvert som jeg kjørte. Deilig følelse å kjøre igjen med en fix bil ;) Eneste problemet er at Sierra virker som de er FULL av feil?!? Hater gasspådraget, og at den er tungstarta når den er halv-varm.. :( Hadde også store problemer for noen måneder siden da bilen ofte stoppet helt opp når den var kald. Umulig å starte igjen før den ble kald. Stoppet bare opp, sånn plutselig. Svært irriterende den gangen jeg ble stående i en rundkjøring midt i sentrum mens mårra-rushet pågikk!! :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare et kort spørsmål i forbindelse med dynamo.

Jeg har tilsvarende problem og dynamoen min lager mye ulyd. Er det pga slitte børster eller slitte lager? Hvis det er børstene så skifter jeg nok de selv, men hva hvis det er lageret? Skal det byttes eller smøres? Aldri vært inni en dynamo..

Lenke til kommentar
Fikk ordna det idag. Viste seg at forrige eier hadde skrudd i strammebolten på dynamoen feil vei. Så da tenkte jeg at den skulle være slik. Ergo strammet den ingenting, og reima ble alt for løs etterhvert som jeg kjørte. Deilig følelse å kjøre igjen med en fix bil ;) Eneste problemet er at Sierra virker som de er FULL av feil?!? Hater gasspådraget, og at den er tungstarta når den er halv-varm.. :( Hadde også store problemer for noen måneder siden da bilen ofte stoppet helt opp når den var kald. Umulig å starte igjen før den ble kald. Stoppet bare opp, sånn plutselig. Svært irriterende den gangen jeg ble stående i en rundkjøring midt i sentrum mens mårra-rushet pågikk!! :p

 

 

 

Fikk ordna det idag. Viste seg at forrige eier hadde skrudd i strammebolten på dynamoen feil vei. Så da tenkte jeg at den skulle være slik. Ergo strammet den ingenting, og reima ble alt for løs etterhvert som jeg kjørte. Deilig følelse å kjøre igjen med en fix bil ;) Eneste problemet er at Sierra virker som de er FULL av feil?!? Hater gasspådraget, og at den er tungstarta når den er halv-varm.. :( Hadde også store problemer for noen måneder siden da bilen ofte stoppet helt opp når den var kald. Umulig å starte igjen før den ble kald. Stoppet bare opp, sånn plutselig. Svært irriterende den gangen jeg ble stående i en rundkjøring midt i sentrum mens mårra-rushet pågikk!! :p

 

 

lenge siden du så på forgassern.

på hvær side av gassern er det en dyse med et lite hull i...de bruker å tettes igjen

skru de ut å rens de med ei nål el.

hadde no lignende på scorpioen. tror det er samme gasser som på scorpio

Endret av bamsemoms
Lenke til kommentar
Fikk ordna det idag. Viste seg at forrige eier hadde skrudd i strammebolten på dynamoen feil vei. Så da tenkte jeg at den skulle være slik. Ergo strammet den ingenting, og reima ble alt for løs etterhvert som jeg kjørte. Deilig følelse å kjøre igjen med en fix bil ;) Eneste problemet er at Sierra virker som de er FULL av feil?!? Hater gasspådraget, og at den er tungstarta når den er halv-varm.. :( Hadde også store problemer for noen måneder siden da bilen ofte stoppet helt opp når den var kald. Umulig å starte igjen før den ble kald. Stoppet bare opp, sånn plutselig. Svært irriterende den gangen jeg ble stående i en rundkjøring midt i sentrum mens mårra-rushet pågikk!! :p

 

 

lenge siden du så på forgassern.

på hvær side av gassern er det en dyse med et lite hull i...de bruker å tettes igjen

skru de ut å rens de med ei nål el.

hadde no lignende på scorpioen. tror det er samme gasser som på scorpio

Lenke til kommentar

Du har automat choke regner jeg med og de kan henge litt på halv varm motor. Du aktiviserer den ved og tråkke pedalen en gang i bunn før du starter.

 

Jeg hadde akkurat samme problem på min. Løsningen på det når den blir kranglete er først og tråkke pedalen i bånn en gang så chocken går på. Fyrer den ikke da så hold pedalen i bånn til den starter. Ikke pump på pedalen. Du drukner den.

 

Det var han jeg kjøpte bilen av som sa det var trikset. Han var en kollega av meg og hadde jobba 20år på ford. Funka hver gang.

 

Hvis den driver og stopper for deg så koble av hele bensinfilter mekket og sett på et vanlig enkelt forgasserfilter. Den slangen som blir til overs plugger du bare igjen og surrer den sammen.

 

Litt sånn jalla triks...

 

Bare et kort spørsmål i forbindelse med dynamo.

Jeg har tilsvarende problem og dynamoen min lager mye ulyd. Er det pga slitte børster eller slitte lager? Hvis det er børstene så skifter jeg nok de selv, men hva hvis det er lageret? Skal det byttes eller smøres? Aldri vært inni en dynamo..

 

Må vel være slitte lagre.. Bytt dynamo..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...