Gå til innhold

MSI P7N Diamond overklokking

The-Flu

Anbefalte innlegg

TJOHEI!

Nå i uken fikk jeg mitt MSI P7N Diamond i posten og har nå lekt med overklokking på en Q6600 med G0 revisjon. Men jeg synst hovedkortet oppfører seg så underlig og ser etter andre med samme hovedkort å dele erfaringer med. Siden hovedkortet er rimelig nytt har det ikke komt ny bios heller og finner smått med forumtråder om det også.

Når jeg kjører CPU på 3GHz kan jeg la alt stå på Auto (som på dette hovedkortet betyr alt på laveste). Nå kjører jeg på 3.1GHz og måtte justere opp NB volt fra 1.2v til 1.35v, noe jeg synst er mye.

Man har ikke mulighet til å undervolte CPU heller, som du ser på BIOS innstillingene under står der 0.01250v på CPU Voltage. Det tar utgangspunkt i CPU's standardvolt som er 1.28v og plusser på 0.01250v.

1.28v + 0.01250v = 1.29250v.

Jeg prøvde å kjøre CPU på 3.15GHz (50MHz opp), men da måtte FSB Terminator Voltage justeres på for å kunne få laste inn XP.

FSB Terminator Voltage kan justeres i enkeltrinn fra -80 til 63.

-80 til 63 med hva spør du kanskje? Ikke aner jeg...

Jeg måtte justere FSB Terminator Voltage fra Auto (som da er 0) til 25 for å få XP til å starte, men ved å fyre igang Prime95 frøs maskinen etter 10 sekunder. Desto høyere jeg setter FSB Term, desto lenger kan Prime95 kjøres før pc fryser.

Når jeg kjørte FSB Terminator Voltage på 60 (som nesten er max) klarer maskinen å kjøre Prime95 rundt 5 minutt før den frøs.

Det var dramatisk mye å stille på for 50MHz ekstra overklokk uten å få den stabil.

Jeg kommer til å oppdatere denne første posten etterhvert som jeg blir klok på hovedkortet, imens kan du se BIOS innstillingene jeg kjører nå om du er interessert i slik.

Takk for du ser på tråden :)

Oppdatering: Virker som det er ett gigantisk FSB-hull som var vanlig på 650i/680i chipsettene her også. fra FSB 1378 til 1500 så vil maskinen særdeles ustabil. Å velge annen multiplier en 9x som er standard virker kun av og til, booter somregel med 9x samme hva jeg velger. Ser andre kan klokke veldig bra med E8xxx serien, men finner smått med folk som bruker Q6600 på dette hovedkortet.

Alle Reference Voltage kan justeres fra -80/-63 til 63/80, alt etter hvilken det er. Men jeg vet ikke hva jeg justerer. Er det prosenter eller er det 0.xx Volt? Står verken i manualen eller på nettet.

Andre MSI hovedkort (P35, X38) spesifiserer en volt, ikke bare tall. Blir ikke helt klok på dette altså.

Oppdatering: Etter noe prøving og feiling har jeg fått Quad'en min opp på 3,6GHz. Måtte spytte i mye volt, men det er p.g.a prosessor og ikke hovedkort.

Oppdatering 10.07.08: Det kom ny offisiell bios for en stund siden, og den har forandret alle reference voltage fra "bare tall" til volt. Nå gir det litt mer mening i hva jeg justerer på.

Har installert 8GB (4 brikker) ram i maskinen, men hovedkortet virker ikke så gla for det. Måtte justere opp NB Voltage fra 1.4 (som var nok for 2 overklokkede brikker) til 1.5 for at maskinen i det hele tatt skulle starte. Men da ble den stabil. Minne jeg kjøpte overklokker bra ifølge diverse kilder, men forandrer jeg på timinger så vil den ikke poste i det heleste tatt.

FSB Clock (MHz) : 1600

Memory Clock (MHz) : 800 (5-5-5-18 T2)

-------------------------------------------

Adjust PCI-E Frequency : 100

Auto Disabled DRAM/PCI Frequency: Enabled

CPU Voltage (V) : 0.22500

DRAM Voltage (V) : Auto

NB Voltage (V) : 1.500

SB Voltage (V) : 1.525

NB Memory Reference Voltage : Auto

Memory Reference Voltage : Auto

Memory Terminator Voltage : Auto

CPU GTL Reference Voltage : 40

NB GTL Reference Voltage : Auto

FSB Terminator Voltage : 15

NB Memory Reference Voltage : Auto

SB Sleep Mode Voltage : Auto

PCIe Expander PLL Voltage : Auto

Spread Spectrum : Disabled

Endret av The-Flu
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 10 måneder senere...

Heisann, har selv et slikt hovedkort MSI P7N dimaond 780 i sli. Har i det siste prøvd å overklokke dette kortet, men uten hell! Jeg har prøvd å øke nb voltage samt cpu voltage for å få klare å presse CPU'en min Quad core 9650 opp til 4 ghz. Har selvfølgelig en kjøler for CPu'en en (Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330802

Mitt oppsett består av

3-way sli GTX 280

8 gig ram 800 mhz

quad core 9650 3 ghz atm

Corshair 1000 watt

Og selvfølgelig MSI P7N diamond 780 i sli

Mvh Halvor, håper på svar snarest

Endret av halvor1
Lenke til kommentar
Heisann, har selv et slikt hovedkort MSI P7N dimaond 780 i sli. Har i det siste prøvd å overklokke dette kortet, men uten hell! Jeg har prøvd å øke nb voltage samt cpu voltage for å få klare å presse CPU'en min Quad core 9650 opp til 4 ghz. Har selvfølgelig en kjøler for CPu'en en (Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330802

Mitt oppsett består av

3-way sli GTX 280

8 gig ram 800 mhz

quad core 9650 3 ghz atm

Corshair 1000 watt

Og selvfølgelig MSI P7N diamond 780 i sli

Mvh Halvor, håper på svar snarest

Ved overklokking må du sette spenningen på NB ganske høyt noe som gjør at NB blir meget varmt og gjør det vanskeligere å klokke prøv å sette ei vifte til å blåse over NB.

Hadde dette kortet før og var veldig vanskelig å klokke men fikk da min Q6600 til 3.6Ghz stabilt, til slutt. men kjøpte et nytt HK. og dette gjorde alt mye enklere. Lykke til. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...