Gå til innhold

BK: Mørk fjord

Mawrick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mulig den skjeve horisonten gjør det ekstra ille, men jeg syns dette bildet er fryktelig ute av balanse. Lyset på landjorden til høyre tiltrekker seg blikket, og man må virkelig jobbe for å få med seg resten av bildet.

Vignetteringen gir en litt klaustrofobisk følelse til det hele.

Lenke til kommentar

Jeg er mindre begeistret. Ikke god bruk av HDR. Du endte opp med utbrenhet pga. såpass kraftig halo rundt fjellveggen til høyre. Lillafargen og den rare vignetteringa er heller på jordet. Bra komposisjon om man ser bort fra den skjeve horisonten. Tør gjette at originalfotoene var gode, men at etterbehandlingen ikke var det.

Lenke til kommentar

Fint bilde, men vignetteringen er som nevnt bare ødeleggende...

Og til Stine: Vignetering er den sorte "kanten" rundt bildet.......her er det noe jeg har gjort i photoshop, men du vil kunne få den "effekten" på enkelte linser også......
Vignettering på objektiver vil dog arte seg helt annerledes enn på dette bildet, det er hjørnene som rammes først, og du vil få en sirkulær form (fordi objektivene er runde). Her ser det ut som et dårlig forsøk på en ramme, ikke et forsøk på å gjenskape vignettering fra et objektiv.
Lenke til kommentar
Fint bilde, men vignetteringen er som nevnt bare ødeleggende...

Og til Stine: Vignetering er den sorte "kanten" rundt bildet.......her er det noe jeg har gjort i photoshop, men du vil kunne få den "effekten" på enkelte linser også......
Vignettering på objektiver vil dog arte seg helt annerledes enn på dette bildet, det er hjørnene som rammes først, og du vil få en sirkulær form (fordi objektivene er runde). Her ser det ut som et dårlig forsøk på en ramme, ikke et forsøk på å gjenskape vignettering fra et objektiv.

Jepp, er helt riktig, er ikke noe forsøk på å etterligne noe form for "kamera-vignetering"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...