Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

citroen ax, dyr å skru på?


Anbefalte innlegg

vel jeg har tittet på en eu godkjent 22/2-08. citroen ax 92 mod gått 180 (tusen) med nye vinterdekk og felg til sommerdekk til 10 lapper. men det jeg vet er at register reima ikke har vært skiftet og det bør den vel strengt tatt gjøres? er dette er dyr jobb å få gjort? vet jo at citroen er kjent for å være tidkrevende å skru på. og er det andre ting en bør være obs til på disse bilene? er den dyr å fikse vist noe ryker? og ikke minst er dette en grei bil. takker på forhånd jeg=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok. er det en dyrt å få register reima skiftet?

 

Det kommer helt an på. Jeg kjenner ikke til bilen din, men har byttet på endel andre, både franske, japanske og tyske.

 

Advarsel:

Om du har tenkt å gjøre det selv må du ha et noenlunde greit utvalg i verktøy (blant annet moment-trekker, og aller best også en moment-fjær), og en relativt god grunnleggende forståelse for hvordan en motor fungerer og hva denne reimen gjør. Denne reimen kan, når den ryker, havarere toppen på motoren. På en såpass gammel bil som dette vil jeg si at da er motoren muligens bare boss. Det samme kan også skje om du monterer reimen feil, eller at du søler endel olje på den.

 

Har du litt peil selv, så er det bare å sette i gang. Kjøp ny reim-sett, dette burde koste fra 6-800,- til 1.600,- på en bil som din. Kanskje du bør bytte vannpumpen mens du først er i gang, det varierer fra bil til bil. Vannpumpe burde ikke koste særlig mer enn 3-400,-, men du bør vurdere å bytte frostvæske med det samme. Flere forhandlere som selger reimer etc, har også tilgang til en elektronisk bruksanvisning for den aktuelle delen, som de kan skrive ut til deg, om de er hyggelig med deg.

På min siste bil brukte jeg ca 5 timer på jobben, men tiden varierer alt etter tilgang på plass å stå og verktøy.

 

Et verksted vil normalt ta mellom 3.500,- og 7.000,- for å bytte reim, alt etter hvor mye arbeid det er med det.

Lenke til kommentar
Min erfaring (og mine venners) med franske biler er nok dessverre at de er kronglete å skru på.

 

 

Nå er jeg litt nysgjerrig på hva du og dine venner mener er kronglete! :D

 

Jeg har skrudd på mye rart av biler opp i gjennom årene, og til de fleste type jobber vil jeg si at de franske er mye det samme som alt annet på markedet, og generelt krever mindre spesialverktøy enn flere av dems tyske brødre.

 

Og akkurat i forhold til reg.reim har jeg tilgode å oppleve andre bilmerker som er lettere og bedre enn Peugeot/Citroên å skifte på!

 

På en CX 2.5 TRD Turbo II fra 1986 jeg hadde var byttet gjort på halvannen time, med all rigging av noe å sitte på, jekke en øl, finne fram verktøyet og skru på radioen. Denne bilen har det trangeste motorrommet jeg noensinne har sett. En schvær to-og-en-halv-liters støpejerns-diesel med turbin og ladeluftkjøling, tverrmontert og trødd nedi et laaavt motor-rom. Fikk knapt en finger mellom reimdekselet og hjulbuen. Slo opp i Haynes-boken, som viste åssen en Franskmann på 80-tallet tenkte: La bilen pumpe seg opp (hydraulikk må vite), sett ølkassen under rammen på bilen, senk bilen (så hjulnavet og bremser og anna tull forsvinner opp i hjulbuen og ikke hindrer sikten inn til motoren) fjern hjulet og skru vekk innerskjermen/hjulbuen. Finn deg en god stol, sett deg der det høyre framhjulet sto, og skru! Fra hjulbuen har man panorama-utsikt inn til reimen, og god plass til alle tommeltottene :w00t:

Forøvrig var ALLE servicepunkter på den bilen lekende lett å komme til, til tross for en svært komplisert motor (for å være den gang). Eneste jeg måtte til verksted for å ordne på den var å bytte opphengskulen på hjulopphenget framme, siden kulen var presset med 50 tonns trykk...

 

På den bilen jeg har idag, en 2001 Xsara 1,6 bensin, brukte jeg to kveldsstunder på å bytte reg.reimen, inkludert bytte av vannpumpe, kjølevæske, samt sjekking av div elektrisk arbeid som merkeverkstedet hadde herjet med sist gang den var hos doktoren. Her også var det innebygget momentfjær i reim-hjulet, slik at jeg ikke trengte annet verktøy enn diverse torx og sekskant, samt en momenttrekker. Her og var det laget hull i reimskivene til kammene, slik at det bare trengtes to ordinære 10mm bolter for å låse kamhjulene, samt en 4 mm umbrakonøkkel til å låse svinghjulet. Ingen fikling med å telle tenner, merke plassering, eller anna tull, som en kan oppleve på diverse andre biler. Vannpumpen var festet med 3 stk 6 mm bolter, og tettet med en O-ring, og det var det hele. Umulig å gjøre feil, om en ikke har røykt sokkene sine på forhånd... :no:

 

Men, om du er en som bare har skrudd på tyske/japanske biler, og lært deg det rimelig bra, og så gå rett på en av de større franske bilene, ja da kan du få trøbbel. Det krever at du er i stand til å lese og følge en manual, og at du ikke er helt fastlåst i gamle rutiner. Franskmennene lager biler slik de vil lage de, og ikke nødvendigvis med samme løsninger som andre bilfabrikanter gjør det. Resultatet tilslutt blir mye det samme :yes:

Lenke til kommentar

vel,skrudd bil har jeg aldri gjort..hehe kunne godt ha lært meg det da vel å merke=) men det blir nok ikke denne bilen da jeg syns den blir for dyr altså den kommer fort på 18 lapper inkl.alt før jeg kan kjøre med den og det er litt mye for en 92 mod som gått 180 tusen..... =)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Og akkurat i forhold til reg.reim har jeg tilgode å oppleve andre bilmerker som er lettere og bedre enn Peugeot/Citroên å skifte på!

Prøv en ford pintomotor eller volvo rødblokk..

Eller en Opel SOHC 1.6, her bruker du et kvarters tid, og da har du byttet vannpumpa også. Registerremmen kostet ca 70 kr på Opel sist jeg byttet min (noen år siden, riktignok, min nye har registerkjede).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...