Gå til innhold

Hjelp til valg av objektiv til 400D under 3000kr

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg vet jeg har et lignende emne, men øskene mine har endret seg noe, så jeg føler at det var mer ryddig med ny tråd.

Saken er den at etter å ha spurt dere før jeg kjøpte kamera, og fått mange tips, klarte jeg ikke bestemme meg om objektiv, så kjøpte EOS 400D KIT.

nå angrer jeg selvfølgelig som en hund, og føler at jeg har fått litt bedre oversikt over hva mine behov og ønsker er:

- Pris har jeg ikke helt bestemt men i prisklasse 3000, helst billigere. for å si det sånn: jeg som amatør / hobby fotograf vil MERKE forskjellen for hver 500 lapp jeg legger i det. Med andre ord: Så billig som mulig, men hvis det virkelig har noe for seg, kan det også være dyrere.

- Godt i lite lys

- ønsker IS

- ønsker zoom, men trenger ikke noe ekstremt, KIT objektivet (18-55) funker helt allright i så måte

- veldig fint om det montert på kameraet passer inn i det orginale semiharde hylsteret:

http://www.elprice.no/ShowPicture.aspx?obj...;objectTypeId=1

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Godt i lite lys

- ønsker IS

- ønsker zoom, men trenger ikke noe ekstremt, KIT objektivet (18-55) funker helt allright i så måte

- veldig fint om det montert på kameraet passer inn i det orginale semiharde hylsteret:

http://www.elprice.no/ShowPicture.aspx?obj...;objectTypeId=1

Meget enkelt, 18-55IS er det du ønsker. Mye bedre enn kit-objektivet, bortsett fra byggekvaliteten som er den samme, samt IS... Vil nok passe i hylsteret også.
Lenke til kommentar
det var jo veldig hyggelig priset, men har endel mer penger å bruke på det...

Så hvis det har noe for seg gjør jeg gjerne det, vil heller bruke litt penger nå enn å angre (igjen) seinere...

Da må du lempe på kravene, og IS er det som ryker. Det er uansett et av de skarpeste objektivene under 3000 kr, så det er byggekvalitet du først og fremst får, samt muligens litt bedre lysstyrke...

Edit: hvis du vil ha et av de beste objektivene i denne klassen, ville jeg spart sammen noen få hundrelapper til Tamron 17-50 f/2.8, som koster ca 3400 kr. Du får ikke IS, men det har bedre lysstyrke enn kit-objektivet og 18-55IS...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Edit: hvis du vil ha et av de beste objektivene i denne klassen, ville jeg spart sammen noen få hundrelapper til Tamron 17-50 f/2.8, som koster ca 3400 kr. Du får ikke IS, men det har bedre lysstyrke enn kit-objektivet og 18-55IS...

Pluss en byggekvalitet som inngir mer tillitt enn plast-objektivene til Canon.

Tom

Lenke til kommentar
ok, nå spørr jeg fert, men hvordan er det tamron objektivet sammenlignet med IS objektivet, syns prisforskjellen var veldig stor, men det er helt greit dersom det er godt merkbar forskjell på lyssensitiviteten.
Du vil merke lysstyrken, spesielt i situasjoner der du ikke kan bruke IS, på full tele. Optisk er de nokså like, men 18-55IS har litt mer CA, som øker ved nedblending.

Jeg tror forøvrig du vil merke forskjellen i byggekvaliteten godt, fast blender på f/2.8 er også meget behagelig...

Lenke til kommentar

ja, høres bra ut det altså, alltid bedre med noe som er bra i utgangspungtet enn noe som har masse elektronikk som fikser feilene :p

fast blender? det var et nytt begrep for meg

betyr det at blenderen ikke går høyere fordi om jeg bruker tele?

eller betyr det at jeg ikke kan stille blender til over 2,8 for det kan jo være litt kjedelig av og til

Lenke til kommentar
ja, høres bra ut det altså, alltid bedre med noe som er bra i utgangspungtet enn noe som har masse elektronikk som fikser feilene :p

fast blender? det var et nytt begrep for meg

betyr det at blenderen ikke går høyere fordi om jeg bruker tele?

eller betyr det at jeg ikke kan stille blender til over 2,8 for det kan jo være litt kjedelig av og til

Betyr at blenderen ikke forandrer seg selv om man zoomer inn, slik som det gjør på kit objektivet ditt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dropp IS, det trenger du sjelden på en normal-zoom. Mitt råd, til den prisen, kjøp et pent brukt Canon 17-40 L til ca. 4.000 kr.

Trodde du hadde lest førsteposten min jeg :(

kjøpte det objektivet og:

- Det går ikke inn i futuralet

- jeg opplever det snarere som mindre, enn mer lyssterkt iforhold til KIT objektivet (sikkert fordi største blenderåpning er f/4 kontra f/2,8

:thumbdown:

Jakten på et nytt lyssterkt objektiv er med andre ord igang igjen, satser på å få solgt dette objektivet igjen for rundt 4000 så ny makspris er 4500

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Det er jo dessverre nødvendig å tenke litt selv også. Ikke alle som vektlegger alle dine punkter like høyt når de gir råd, dessverre.

Hvis du vil ha god normalzoom, 2.8 og IS er vel Canons egen 17-55 et sikkert (og eneste) valg. Koster dog endel mer, og vil nok ikke passe i futeralet ditt (du må nok regne med å gi blaffen i det, da lyssterke objektiver er større). Ellers er nok Tamron 17-50 2.8 eller Sigma 18-50 2.8 macro de du bør sjekke nærmere. Koster rundt 3000 kroner. Du får da ikke IS og de er også større en kit-zoomen. Et annet alternativ som kan være verdt å vurdere, er å kjøpe fast-objektiv, hvor du vil få enda mer lysstyrke for pengene, på bekostning av zoomens fleksibilitet.

Lenke til kommentar

Hvis du er fornøyd med bildekvaliteten på kit-objektivet, må det jo også nevnes at blits faktisk kan være et bedre alternativ for deg. Blits gir mange kreative muligheter, både på og av kamera, men blir jo noe annet enn det du egentlig spurte om. Er dog noe å vurdere, da selv fast største blender på 2.8 ikke er så lyssterkt som man lett kan tro, og vil ofte gi bevegelses-uskarphet dersom objektene beveger seg i lite/innendørs belysning.

Lenke til kommentar

KIT objektivet syns jeg ikke er spessielt stas i det heletatt, det jeg er fornøyd med på det er zoomen (18-55) trenger ikke mer enn det, da vil jeg heller at det skal gå inn i futuralet, som forøvrig KIT objektivet gjør.

er klar over muligheten for blitz, men det passer ikke spessielt godt til mitt bruk, bla. fordi jeg har med meg kameraet endel og ønsker så lite å drasse på som mulig.

så ønsket er helt klart et objektiv som er lyssterkt, om det passer i futuralet er ikke SÅ viktig, men greit å nevne noe som at "obs passer kansje ikke i futuralet ditt"

Lenke til kommentar
KIT objektivet syns jeg ikke er spessielt stas i det heletatt, det jeg er fornøyd med på det er zoomen (18-55) trenger ikke mer enn det, da vil jeg heller at det skal gå inn i futuralet, som forøvrig KIT objektivet gjør.

er klar over muligheten for blitz, men det passer ikke spessielt godt til mitt bruk, bla. fordi jeg har med meg kameraet endel og ønsker så lite å drasse på som mulig.

så ønsket er helt klart et objektiv som er lyssterkt, om det passer i futuralet er ikke SÅ viktig, men greit å nevne noe som at "obs passer kansje ikke i futuralet ditt"

Hvis du vil ha zoom, er nok nevnte Tamron eller Sigma mest aktuelle, hvis du ikke vil legge pengene i en 17-55 2.8 IS USM. Alternativt noe som Canon 35/2 eller Sigma 30/1.4, så kan du heller zoome med å bevege kroppen litt i stedet?

Lenke til kommentar

Muligens tenker vi veldig ulikt nå, men har du vurdert fastobjektiv? De er ofte 2-3 trinn mer lyssterk, så behovet for IS er vel ikke det samme (Spørs hvilke krav du stiller til DOF såklart..).

Eksempel:

- Canon 50mm f/1,4

- Sigma 30mm f/1,4

Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke de er større enn kit-objektivet.

Koster vel begge ca 3' nye. Finnes da dyrere og billigere. Nytt og brukt.

Noen vil vel være glad for en 30 mm, mens andre vil foretrekke en 20 og en 50mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...