Minkee Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Hey,jeg er så å si ny med det å overklokke,har lest litt om det og vet hvordan det gjøres... men når jeg prøver å overklokke så får jeg visse problemer underveis Det vanlige er da 204*9 = 1,8 ghz Det jeg bruker nå: 210*9(=1890) ----- Her kommer problemene... Skrur jeg opp til 215,vil dataen begynne å restarte av og til Skrur jeg opp til 220.. --------- I BIOS: Jeg får beskjed om det er noe feil med filen systemm32\Config\System --------- I Windows: Maskinen fryser og jeg må restarte biosen. Og folk med denne prosessorn har iaffal fått til å overklokke den til 2,2 ghz,så hva kan være grunnen til at det ikke går på min? Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 det e vesentlig at du skrur opp vcore ( strøm til prosessoren ) i tillegg ellers går det ikkje. jo mer du skrur opp frekvensen jo mer strøm trenger den for å holde seg stabil og for å funke i heletatt. (gjøres og i bios seff.) Lenke til kommentar
Minkee Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Aha,tror jeg har mye volt å gå på så det er ikke noe problem,får prøve det Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Sett minnet på en divider, sikkert der skoen trykker. Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) last ned å bruk dette programmet for å sjekke om den overklokkingen din er stabil som selvfølgelig og e vesentlig. hjelper ikkje om du får restartet pc ol. den må være stabil med full "stress" hvis du laster ned dette så gje ein lyd så skal eg guide deg http://www.majorgeeks.com/Prime95_d4363.html du bør og laste ned dette programmet for å overvåke temperaturen mens du stresstester cpu-en. bør ikke overstige 60-70 grader (evt core 1-4 80-90 grader) http://www.majorgeeks.com/download3846.html Endret 24. februar 2008 av gjeewaytee Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) det e vesentlig at du skrur opp vcore ( strøm til prosessoren ) i tillegg ellers går det ikkje. jo mer du skrur opp frekvensen jo mer strøm trenger den for å holde seg stabil og for å funke i heletatt. (gjøres og i bios seff.) Dette er siste inngrep hvis man ikke oppnår en stabil klokk. Jo lavere vcore jo bedre, så jeg anbefaler å holde denne igjen så lenge som mulig. Jeg har større tro på at HTT eller minnet bremser. Ser klassiske tegn på klokken din som tilsier at HT blir for høy. du bør og laste ned dette programmet for å overvåke temperaturen mens du stresstester cpu-en. bør ikke overstige 60-70 grader (evt core 1-4 80-90 grader) Jeg ville i alle fall ikke kjørt cpuen min på mer enn 60 grader til 24/7 bruk. Ved maksklokking er det greit, men 80-90 grader på kjernen til vanlig bruk er meget høyt for å være en s939 singelcore AMD cpu. Det du må gjøre her er å redusere HT (HyperTransport) multipliern et hakk, så skal du se at det løsner. Minnet kan du også redusere frekvensen på, hvilket hovedkort og minne har du forresten? Endret 24. februar 2008 av Brian_N Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 er maks klokk eg hele tiden tenker her ja Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Tipper han er mer ute etter en liten ytelsesboost, og kunne kjøre klokken like stabilt som stock hastighet. Maksklokk er egentlig bare for å teste, har ingen hensikt siden du ikke klarer å kjøre maksklokk til 24/7 bruk som regel. Anbefaler heller å klokke opp til temperaturene stopper opp for videre klokking. Få det stabilt og kjøre med den klokken. Å makse ut prosessoren har egentlig liten hensikt. Endret 24. februar 2008 av Brian_N Lenke til kommentar
Minkee Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Jeg har 2x DDR-DIMM PC3200 med totalt 1gb minne Hovedkortet mitt er dette: http://www2.abit.com.tw/page/en/motherboar...E=AX8-3rd%20Eye Det hjalp faktisk å "sette fast" minnet,nå har jeg klokket opp fra 1,8 ghz til 2,0 ghz men...skjermen min fryser nesten hele tia når jeg restarter maskina,måtte dra ut strømkabeln. Hva kan være grunnen til at skjermen fryser? -- EDIT: Takk for alle svar Endret 24. februar 2008 av Minkee Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Ukontrollerte frysninger og/eller restarter kan ofte tyde på at HT er for høy. Sjekk hva denne frekvensen kjører på nå, og se om den er peroblemet. Last ned CPU-Z og sjekk der, nyttig lite program du kan poste bilder av undervis som du klokker. Lenke til kommentar
Minkee Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 "Det du må gjøre her er å redusere HT (HyperTransport) multipliern et hakk, så skal du se at det løsner." Hvor stiller jeg ned dette og hva er det forno? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 HT styres av FSB ganger en egen multiplier for akkurat denne frekvensen. Altså med en FSB på 200 og multiplier på 5x vil dette gi 200 x 5 = 1000mhz. Denne frekvensen kan få klokkingen din til å stoppe opp om den beveger seg mye over 1000mhz. Noen hovedkort takler en del klokking av denne frekvensen, mens andre takler nesten ingenting. Så for å være på den sikre siden, så kan du redusere denne multilpliern et hakk slik at denne ikke holder igjen i alle fall. Om den er på 400, 600 eller hva den nå er har ingenting å si, merker ikke noe ytelsestap uansett. Nå har jeg ikke kjennskap til din bios tror jeg ikke, men let etter en multiplier som går fra 1x til 5x eller noe slikt. Den går under flere navn alt etter hvilken bios du har så det er ikke så lett å vite hva det heter i din bios. HT multi kan det muligens stå oppgitt som. Lenke til kommentar
Minkee Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Det funka faktisk,den sto på 4,så jeg satte den ned til 2. Jeg har nå klart å klokke den fra 1,8 ghz til 2,2 ghz og setter på en Prime95 15-timers test nå før jeg går til sengs. Takk for hjelpa, poster resultater her om systemet er stabilt eller ikke Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg vil bare påpeke at 80-90 grader på CPU er VEEEEELDIG mye, de fleste anbefaler ikke over 60c hvertfall. På Intel er det vel greit (tror jeg), men ikke på AMD. Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 e vel gjerne en fordel å vær våken og kontrollere temp innimellom mens du kjører prime sånn just in case. e og litt drøyt å kjøre prime i 15 timer. mens eg holdt på med klokkingen så holdt det med å kjøre den i 12-15 min fikk eg beskjed om. husk på at du kan ikkje bare lukke prime95. du må velge stopp oppe til venstre i vinduet Lenke til kommentar
Minkee Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Det funka faktisk ok de 15 første minuttene på 2,2 ghz,så jeg skrudde opp til 2,4 ghz siden tempen var bare på 52(av 60...som jeg ikke vil gå over pga 24/7 bruk) da fikk jeg en hardware feil det første 9minuttet så jeg skrudde ned til 2,3 ghz. Vi får se..håper jeg ikke trenger å skru ned mere nå. 1,8 til 2,3 ghz er jo faktisk ganske brukbart. :!: Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Hvordan ser klokken din ut så langt da? Tenker da ikke bare på cpu frekvensen, men også HT og minne osv? Lenke til kommentar
Minkee Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) hoved frekvensen står nå på 256*9,DRAM Clocken har jeg låst fast på DDR200 og HTen står på 2x EDIT: PCI står på 100 og PCI-E på 33,eller omvendt... Endret 25. februar 2008 av Minkee Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Ok, ser virker jo greit det da. Men du kjører fortsatt på standard vcore? Hvis temperaturene tillater det, så kan du prøve å øke den så smått nå, hvis du ikke får det stabilt. Lenke til kommentar
Minkee Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 vcoren har jeg økt fra 1,400 til 1,550 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå