Gå til innhold

Kvalitetssjekk av treningsprogram til jente

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Jeg ville definitivt kjørt knebøy istedenfor benpress, og fått inn markløft på et vis. Hvorfor både skråbenk og vanlig benk?

Knebøy er en øvelse som krever god teknikk og jeg klarer ikke helt å se hvem som kan lære henne denne. Jeg er veldig bevisst ovenfor potensielle skader og velger derfor å kjøre safe.

Skrå og flat hantelpress trener forskjellige deler av brystet, dessuten er det en såpass stor muskelgruppe at det er ingen grunn til å kjøre 4 sett.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville definitivt kjørt knebøy istedenfor benpress, og fått inn markløft på et vis. Hvorfor både skråbenk og vanlig benk?

Knebøy er en øvelse som krever god teknikk og jeg klarer ikke helt å se hvem som kan lære henne denne. Jeg er veldig bevisst ovenfor potensielle skader og velger derfor å kjøre safe.

Skrå og flat hantelpress trener forskjellige deler av brystet, dessuten er det en såpass stor muskelgruppe at det er ingen grunn til å kjøre 4 sett.

Knebøy er en tryggere øvelse enn beinpress, dersom utførelsen er riktig. I tillegg til dette er det selvsagt en mye bedre øvelse. Siden det ikke er noen som kan hjelpe henne med teknikken i starten, skjønner jeg imidlertid veldig godt at du heller annbefaler beinpress.

Jeg synes programmet virker bra. Men ifølge en del eksperter på t-nation så er det veldig vanlig at jenter er "quad-dominant", altså at quadriceps er for stor i forhold til hamstrings. Ser også at du bare har med benpress og tåhev som øvelser på beina så det kunne kanskje være ønskelig med litt mer volum for bein versus resten av kroppen. Jeg annbefaler derfor at du også tar med en øvelse som trener hamstrings, da beinpress vi ta mest på quadriceps. Den beste øvelsen for dette vil nok være strakmark, men siden hun ikke har noen til å vise utførelsen så kan du ta med lårcurl istedenfor. Den øvelsen er med i mengdetreningsprogrammet til Dietmar Wolf, så jeg regner med den er godt for noe ihvertfall.

Et lite utdrag fra "18 Tips for Bulletproof Knees"på t-nation:

10) Get your glutes and hamstrings stronger!

We discussed above how people with patello-femoral pain have significantly less strength in their gluteals. So what's the easiest way to rectify the situation? If you said "Get their glutes stronger," you get the gold star for the day. By working to activate the gluteals pre-workout, and then working to strengthen them within your workout, you'll be well on your way to healthier knees in the future.

But what about the hamstrings? Have you ever seen someone who just can't sit back when they squat? Or lands on their toes when they lunge? Flat out, these people have terrible posterior chain strength. It's important to note that we want the glutes to be our primary hip extensor, but we can't forget about our other big hip extensors, the hamstrings.

Finally, it's important to note that while a lot of women who suffer ACL tears are genetically predisposed (via a large Q-Angle and wide pelvis), they could do a lot for themselves by following this tip alone. This genetic predisposition lends them to flawed posture and movement patterns where the quads and adductors do most of the work, while the hamstrings and glutes do minimal work. Couple this flawed posture with the fact that more and more females participate in quad dominant sports such as basketball, soccer and the like, and you have a recipe for disaster!

Every female athlete I work with is going to get a steady dose of posterior chain work: glute-hams, RDL's, deadlifts, reverse hypers, and pull-throughs. It can be difficult, but try to focus on bringing up total strength of the posterior chain while also optimizing recruitment patterns. Focusing on squeezing the glutes at the top of all movements can go a long way.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Tre ganger, regner jeg med. Har ikke fått noe feedback enda, er usikker på om hun har startet treningen. Får nok en mail når hun er i gang, så får vi se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...