Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme? (Oppdatert åpningsinnlegg)


Anbefalte innlegg

Palestinernes meget sterke reaksjon er vel strengt tatt uberettiget? Jeg kan forstå at man kan bli noe irritert, men reaksjonen er vel ett par hakk sterkere enn situasjonen skulle tilsi.

 

Husk at dette er den samme gjengen med folk som danset i gatene etter 9/11, og gikk berserk når en danske lagde noen tegninger de ikke likte.

 

Med andre ord, stort sett alltid når de "reagerer", så "agerer" de egentlig, og de agerer stort sett voldelig.

 

Hvilken rasisme snakker vi om i Israel, forøvrig? Israelerne, palestinerne, jordanerne og flesteparten av syrerne er så vidt jeg vet den samme etniske grupperingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvor kommer denne rasismen fra? Ikke bare mannen i gata.

 

Portforbud mot ikke-israelske statsborgere av sikkerhetshensyn er ikke det samme som internrasisme a lá Sør-Afrika der rettighetene til landets borgere blir bestemt av deres rase. Vi snakker altså om to forskjellige begreper.

Lenke til kommentar
Tror du ikke palestinerne føler mye av det samme ovenfor israelerne?

 

Haha, jeg må le. Mener du virkelig dette? Selvfølgelig føler palestinerne det samme ovenfor det israelske folk, men er ikke det ganske naturlig? Noe annet ville ha vært ganske urovekkende. Ingen folkegrupper ville ha funnet seg i det som Israel har gjort ovenfor palestinerne. Du nevner i tillegg at staten Israel ikke er rasistisk, men hva er så dette? I 2003 innførte Israel et forbud mot at palestinere som bor på Vestbredden skal kunne gjenforenes med sine familier som bor inne i Israel. Hvis det ikke er forskjellsbehandling på etniske grupper og ren og skjær rasisme vet ikke jeg hva det er.

 

Og hvor kommer denne rasismen fra? Ikke bare mannen i gata.

 

Portforbud mot ikke-israelske statsborgere av sikkerhetshensyn er ikke det samme som internrasisme a lá Sør-Afrika der rettighetene til landets borgere blir bestemt av deres rase. Vi snakker altså om to forskjellige begreper.

 

Det er fremdeles rasisme!

Lenke til kommentar
De tåpelighetene var en analogi som du åpenbart ikke forsto og som du desverre fikk sutret vekk fra forumet. Jeg har argumentert mot deg og forklart at du ikke har noen bevis å komme med og dermed er det ikke noe å motbevise. HVis jeg kommer med en artikkel om at det er vanskelig for innvandrere å få jobb i Norge og lederen for "innvandrere mot rasisme" sier at Norge er rasistisk, har jeg bevist noe som helst da?

 

De sammenligningene dine gikk på person og hvis du fremdeles nekter å forstå det så for det være din sak. Jeg sutret ikke om noe som helst, men rapporterte og skrev en helt normal rapport. Og en moderator reagerte.

 

Igjen har du ikke klart å svare på det jeg spurte om. Jeg kunne jo kommet med kilder til at FN vedtok en resolusjon som sidestilte sionisme med rasisme samt at Gold Meir erklærte at det ikke finnes et palestinsk folkeslag, men jeg spør meg selv om det er brytet verdt da du ikke gidder å ta kildene jeg kommer med på alvor.

 

Når det gjelder det siste tøvet ditt så virker det ikke helt som du forstår hva Israel utsetter palestinerne for! Om det er vanskelig for utlendigner å få arbeid, vil du da sidestille det med å blokkere mer eller mindre en hel befolkning inne på et lite, overfolket område for deretter å blokere det så befolkningen hverken har tillgang til feks. mat, vann, medisiner eller strøm samt bla. erklære at denne befolkningen ikke engang er en egen befolkning?

 

Sammenligningen din eier ikke innsikt!

 

Anngående det du fikk sutret vekk så var det en sammenligning som begrenset seg til at dritt var karbonbasert og du var karbonbasert og avsluttet med å si at slike sammenligninger var latterlige og ikke hadde noe for seg, som et apropo til den latterlige Israel Tyskland sammenligningen din. Jeg gikk vell til og med så langt som å si at denne sammenligningen kunne gjelde hvem som helst og poengterte med dette at den jo nettop ikke var ett personanngrep. At du ikke tåler såppas er jo trist og beklagelig.

 

Det tullet om at jeg ikke gidder å ta kildene dine på alvor kan du spare deg. Jeg tar kildene dine på alvår og påstandene dine, men de fremstår alikevell som latterlige når du drar det så langt som du gjerne gjør. Det har ingen verdens ting med kilden å gjøre men heller med deg.

 

Skal innrømme at jeg ikke vet hvem Gold Meir er men det fine med demokratier som Israel (i motsetning til diverse av deres gamle fiender) er jo at hva en enkeltperson sier ikke gjør hele landet rasistisk. Hvis Jens Stoltenberg sier at han hater pakistanere og så er jo ikke Norge et rasistisk land.

 

Og hvordan det å blokkere Palestinere blir rasisme har jeg enda ikke forstått. Muligens fordi du etter alle disse sidene enda ikke har klart å komme med overbevisende argumenter.

Lenke til kommentar
Tror du ikke palestinerne føler mye av det samme ovenfor israelerne?

 

Haha, jeg må le. Mener du virkelig dette? Selvfølgelig føler palestinerne det samme ovenfor det israelske folk, men er ikke det ganske naturlig? Noe annet ville ha vært ganske urovekkende. Ingen folkegrupper ville ha funnet seg i det som Israel har gjort ovenfor palestinerne.

 

Forstår du virkelig ikke at dette går begge veier? Palestinerne hater israelere på grunn av den okkupasjonen Israel fører, mens israelerne hater palestinerne på grunn av terrorangrepene de gjennomfører. Det er like naturlig den ene veien som den andre.

 

Du nevner i tillegg at staten Israel ikke er rasistisk, men hva er så dette? I 2003 innførte Israel et forbud mot at palestinere som bor på Vestbredden skal kunne gjenforenes med sine familier som bor inne i Israel. Hvis det ikke er forskjellsbehandling på etniske grupper og ren og skjær rasisme vet ikke jeg hva det er.

 

Det at man av sikkerhetsmessige grunner prøver å begrense antallet palestinere i Israel kan ikke kalles rasisme.

Lenke til kommentar

"Residents of a mostly black neighborhood in rural Ohio were awarded nearly $11 million Thursday by a federal jury that found local authorities denied them public water service for decades out of racial discrimination."

 

http://www.cnn.com/2008/US/07/11/civil.rig...r.ap/index.html

 

På Vestbredden er det jo enda verre, i og med at politikken med å nekte palestinere vann har som mål å drive dem vekk.

 

Var forresten innslag på Dagsrevyen om den Sør Afrikanske gruppen som var på rundtur på Vestbredden. En av de jødiske deltagerne sa det veldig treffende : Okkupasjonen av Vestbredden er en kreftsvulst for Israel.

Lenke til kommentar
Og hvor kommer denne rasismen fra? Ikke bare mannen i gata.

 

Portforbud mot ikke-israelske statsborgere av sikkerhetshensyn er ikke det samme som internrasisme a lá Sør-Afrika der rettighetene til landets borgere blir bestemt av deres rase. Vi snakker altså om to forskjellige begreper.

 

Det er fremdeles rasisme!

 

Nei. Disse palestinere er ikke israelske borgere og er derfor ikke underlagt rettighetene som israelske arabere har. Deres "rettigheter" iht. Israel blir i stor grad bestemt ut ifra deres atferd, som i stor grad består av rakettangrep og selvmordsbombing. Dette må Israel forsvare seg mot. Rasespørsmålet eksisterer ikke her.

Lenke til kommentar
Ingen folkegrupper ville ha funnet seg i det som Israel har gjort ovenfor palestinerne

 

Palestinerne er ikke noen folkegruppe, og intet land ville finne seg i det palestinerne har gjort mot Israel. Det er ved israelernes nåde og tålmodighet at palestinerne ikke har blitt teppebombet og/eller tvangsflyttet til Jordan eller et annet sted.

 

Det er fremdeles rasisme!

 

Hvordan er det rasistisk? Det er snakk om nasjonalitet. Om UDI bestemmer at kun 5000 flyktninger kan komme til Norge i året så er ikke det rasisme. Man har lov til å legge restriksjoner på ting der man håndhever politimyndighet samt i eget land.

 

Israels høyesterettsjustitiarius mener den loven er diskriminerende overfor den arabiske minoriteten, og forskjellsbehandling som utelukkende rammer en etnisk gruppe.

 

Da tør jeg ta sjansen på å si at han tar feil. Loven rammer altså de som ikke er borgere. Israel kan forskjellsbehandle de som ikke er statsborgere omtrent som de ønsker - slik hver eneste land i verden forøvrig også gjør.

Lenke til kommentar
De sammenligningene dine gikk på person

Han har nå gjentatte ganger forklart hvorfor det IKKE gjorde det.

 

Hvorfor gjentar du da denne usanne påstandens om du VET er usann? Akkurat som du statig viser til en FN-resolusjon som ikke lenger er virksom!

 

 

Jeg har alt kommet med artikkler som viser til at Israel er rasistisk.

Nei, det har du ikke.

 

I tillegg har jeg forklart at sionisme en gang ble sidestilt med rasisme etter en resolusjon FN inngikk. Trist at resolusjonen forsvant igjen.

Resolusjonen forsvant, og likevel bruker du den som argument? Det viser jo litt av desperasjonen din :lol:

 

Så nå for de som plent nekter at Israel er rasistisk komme med kilder til det.

Den som fremmer en påstand er den som må bevise det. Du fremmer en påstand om at Israel er rasistisk, så da får du bevise det. Jeg og andre har gjentatte ganger påpekt at arabere har både stemmerett og representanter i Knesset.

 

Jeg leser ikke innleggene til Pricks nevnverdig før han/ hun underbygger og kommer med kilder til påstandene sine så hva Pricks har skrevet er totalt uinterresangt!

Du fortsetter å vri deg unna det faktum at du blir tatt i å spre falske påstander ved å anklage andre for å "underbygge og komme med kilder". Du nekter forøvrig plent å fortelle hvilke konkrete påstander du snakker om. Før du vil oppgi det må man nemlig også "underbygge og komme med kilder". Fin catch-22 :lol:

 

Og igjen: FN vedtok en resolusjon som likestilte sionisme med rasisme, men desverre forsvant resolusjonen etter hvert. Men jeg støtter nå avgjort den resolusjonen!

Den ble fjernet igjen. Altså er du direkte uærlig når du bringer den opp.

 

Og igjen: Golda Meir erklærte at det ikke finnes et palestinsk folk. Er ikke det en rasistisk uttalelse?

Slett ikke. "Palestinere" som gruppe eksisterte ikke før PLOs grunnlov ble undertegnet i 1968. Golda Meir døde forøvrig i 1956 :lol:

Lenke til kommentar
Delegasjon fra Sør Afrika besøker Vestbredden. Sier det er verre enn Apartheid

Det har ingenting med apartheid å gjøre, siden palestinere ikke er israelere. Apartheid er når en stat diskriminerer sine EGNE innbyggere. Dette har du blitt gjort oppmerksom på utallige ganger, men likevel fortsetter du med dette tullet.

 

Hvorfor?

 

"But they said there is no comparison: for them the Israeli occupation regime is worse than anything they knew under apartheid."

Krig er krig. Det var ille for tyskerne under andre verdenskrig også.

 

På Vestbredden er det jo enda verre, i og med at politikken med å nekte palestinere vann har som mål å drive dem vekk.

Igjen: Palestinere er ikke israelere. De er utlendinger som i tillegg er i krig med Israel.

 

Var forresten innslag på Dagsrevyen om den Sør Afrikanske gruppen som var på rundtur på Vestbredden. En av de jødiske deltagerne sa det veldig treffende : Okkupasjonen av Vestbredden er en kreftsvulst for Israel.

Men har ingenting med apartheid å gjøre.

Lenke til kommentar
I 2003 innførte Israel et forbud mot at palestinere som bor på Vestbredden skal kunne gjenforenes med sine familier som bor inne i Israel.

Har ikke noe med rasisme å gjøre. Palestinere er ikke israelere, men utlendinger. De er fiender av Israel.

 

Ifølge palestinerne har den institusjonelle rasismen, ulovlige arreststasjoner, trakassering og endog drap på arabere økt siden 2000.

Har ikke noe med rasisme å gjøre. Palestinere er ikke israelere, men utlendinger. De er fiender av Israel.

 

Selvfølgelig føler palestinerne det samme ovenfor det israelske folk, men er ikke det ganske naturlig? Noe annet ville ha vært ganske urovekkende. Ingen folkegrupper ville ha funnet seg i det som Israel har gjort ovenfor palestinerne.

Nå må vi huske på at det Israel har gjort overfor palestinerne kommer av palestinernes stadige angrep på Israel.

 

Du nevner i tillegg at staten Israel ikke er rasistisk, men hva er så dette? I 2003 innførte Israel et forbud mot at palestinere som bor på Vestbredden skal kunne gjenforenes med sine familier som bor inne i Israel. Hvis det ikke er forskjellsbehandling på etniske grupper og ren og skjær rasisme vet ikke jeg hva det er.

Har ikke noe med rasisme å gjøre. Palestinere er ikke israelere, men utlendinger. De er fiender av Israel.

 

 

Portforbud mot ikke-israelske statsborgere av sikkerhetshensyn er ikke det samme som internrasisme a lá Sør-Afrika der rettighetene til landets borgere blir bestemt av deres rase. Vi snakker altså om to forskjellige begreper.

Det er fremdeles rasisme!

Har ikke noe med rasisme å gjøre. Palestinere er ikke israelere, men utlendinger. De er fiender av Israel.

 

Hvor mange ganger må det påpekes at palestinere er utlendinger i krig med Israel før du tar poenget?

Lenke til kommentar

GrandMa

Jeg trenger ikke motbevise noen ting ettersom dine bevis ikke er gode nok. End of story. :)

 

Og der forsvant mitt siste forsøk på å ta deg allvorlig!

 

Som sagt har jeg vist til et par artikkler som underbygger min påstand om at Israel er rasistisk, noe du mener er feil. Men du klarer ikke å argumentere mot eller komme med kilder mot at Israel er rasistisk. Alt du klarer er å komme med tåpelige utsagn om UFOer!

 

For å slippe å svare for deg sier du bare at bevisene mine ikke er gode nok. Men klarer du å motbevise noe? Nei, tydeligvis ikke!

Lenke til kommentar
Men nå har hverken du eller noen andre kommet med kilder dfor å bevise at Israel ikke er rasistisk så dere som er uenig med meg gjør ikke akkurat noen god jobb med å gjøre dere forstått.

 

Okey, jeg skal prøve. Hva med å begynne med at alle medlemmer av den israelske stat har like rettigheter, inklusive arabere? Dette er ganske annerkjent fakta, men jeg velger alikavel å backe det opp med en kilde:

 

https://www.cia.gov/library/publications/th...ok/geos/is.html

 

Her opplyses det om at Israel er et parlamentarisk demokrati med like rettigheter for alle individer. Dette er ganske fantastisk, fordi det nødvendigvis betyr at staten Israel ikke kan behandle mennesker ulikt på grunn av rasemessige forskjeller, og betyr nødvendigvis at Israel ikke er en rasistisk stat.

 

Det hadde vært bedre om dere kom opp med informasjon som motbeviser at israel er rasistisk (hvis det er mulig, noe jeg betviler) enn å komme med usakelig off.topic som UFOer!

 

Bare fordi virkemidlene i en analogi ikke har en direkte relevanse med saken, betyr ikke at analogien ikke har en direkte relevanse med saken. Ergo er ikke UFO sammenligningen "off topic", og derfor bør du tenke litt over den. :)

 

Og med tanke på denne UFOgreia så er det heller du som prøver å fremstå som morsom, men jeg må beklage å medele at spøken din bare var tåpelig!

 

Det eneste (tragi)komiske her er dine svar, Glimti.

 

Så søtt at du vil redde andre proisraelere for å svare for seg, men det holder altså ikke mål!

 

Det har flere ganger vært påvist at Israel er et demokrati. Og hva så? At et land er demokratisk betyr ikke at dette landet har engleglorie over hodet! Ifølge deg og artikklen din har Israel like rettigheter for alle, hvilket er feil. Hvis du leser det jeg linket til tideligere samt andre linker folk har kommet med før i tråden så ser du at palestinerne opplever mer og mer rasisme. Ifølge en av artikklene jeg fant er stemmerettighet det eneste punktet der palestinerne ikke blir diskriminert.

 

Forøvrig: Da konflikten Israel - Palestina var på sitt sterkeste og Israel ofte ble utsatt for selvmordsbombere gikk like godt terrorister fra IDF til selvmordsbombernes familier og gjennomførte terror/ gjenngjeldelsesaksjoner mot familien. Uskyldige, bla. barn ble offrene. Alikevel hevder du at Israel gir alle sine borgere de samme rettighetene... :roll:

 

Og jo, UFOer er off tpoic. De som skriver om UFOer argumenterer for at UFOer finnes siden noen hevder å ha sett dem og prøver å sammenligne dette med artikkler der det faktisk finnes beviser. Og jo, det finnes beviser for Israels undertrykkelse, rasisme og terror mot palestinerne!

 

Det som er komisk og/ eller tragikomisk her er at proisraelerne i tråden ikke kan dy seg for å komme med personangrep, persondiskusjon, off topic og latterlige sammenligneinger!

 

Men, men. Hva kan man vente av dem som støtter terrorstaten Israel?

Lenke til kommentar
Palestinernes meget sterke reaksjon er vel strengt tatt uberettiget? Jeg kan forstå at man kan bli noe irritert, men reaksjonen er vel ett par hakk sterkere enn situasjonen skulle tilsi.

 

Husk at dette er den samme gjengen med folk som danset i gatene etter 9/11

 

De palestinske lederne fordømte angrepet.

 

Forøvrig synes jeg ikke det er så underlig at palestinerne danset og skøt i luften 11/9-01 med tanke på USAs støtte til Israel! Hadde det ikke vært for USA kunne ikke Israel ødelagt den palestinske befolkningen slik de har gjort i flere år!

Lenke til kommentar
De tåpelighetene var en analogi som du åpenbart ikke forsto og som du desverre fikk sutret vekk fra forumet. Jeg har argumentert mot deg og forklart at du ikke har noen bevis å komme med og dermed er det ikke noe å motbevise. HVis jeg kommer med en artikkel om at det er vanskelig for innvandrere å få jobb i Norge og lederen for "innvandrere mot rasisme" sier at Norge er rasistisk, har jeg bevist noe som helst da?

 

De sammenligningene dine gikk på person og hvis du fremdeles nekter å forstå det så for det være din sak. Jeg sutret ikke om noe som helst, men rapporterte og skrev en helt normal rapport. Og en moderator reagerte.

 

Igjen har du ikke klart å svare på det jeg spurte om. Jeg kunne jo kommet med kilder til at FN vedtok en resolusjon som sidestilte sionisme med rasisme samt at Gold Meir erklærte at det ikke finnes et palestinsk folkeslag, men jeg spør meg selv om det er brytet verdt da du ikke gidder å ta kildene jeg kommer med på alvor.

 

Når det gjelder det siste tøvet ditt så virker det ikke helt som du forstår hva Israel utsetter palestinerne for! Om det er vanskelig for utlendigner å få arbeid, vil du da sidestille det med å blokkere mer eller mindre en hel befolkning inne på et lite, overfolket område for deretter å blokere det så befolkningen hverken har tillgang til feks. mat, vann, medisiner eller strøm samt bla. erklære at denne befolkningen ikke engang er en egen befolkning?

 

Sammenligningen din eier ikke innsikt!

 

Anngående det du fikk sutret vekk så var det en sammenligning som begrenset seg til at dritt var karbonbasert og du var karbonbasert og avsluttet med å si at slike sammenligninger var latterlige og ikke hadde noe for seg, som et apropo til den latterlige Israel Tyskland sammenligningen din. Jeg gikk vell til og med så langt som å si at denne sammenligningen kunne gjelde hvem som helst og poengterte med dette at den jo nettop ikke var ett personanngrep. At du ikke tåler såppas er jo trist og beklagelig.

 

Det tullet om at jeg ikke gidder å ta kildene dine på alvor kan du spare deg. Jeg tar kildene dine på alvår og påstandene dine, men de fremstår alikevell som latterlige når du drar det så langt som du gjerne gjør. Det har ingen verdens ting med kilden å gjøre men heller med deg.

 

Skal innrømme at jeg ikke vet hvem Gold Meir er men det fine med demokratier som Israel (i motsetning til diverse av deres gamle fiender) er jo at hva en enkeltperson sier ikke gjør hele landet rasistisk. Hvis Jens Stoltenberg sier at han hater pakistanere og så er jo ikke Norge et rasistisk land.

 

Og hvordan det å blokkere Palestinere blir rasisme har jeg enda ikke forstått. Muligens fordi du etter alle disse sidene enda ikke har klart å komme med overbevisende argumenter.

 

For siste gang: Jeg sutret ikke om noe som helst, men rapporterte på helt vanelig måte! At du nekter å innse/ innrømme at det du skrev ikke hadde noe med tråden/ tema å gjøre og at det var en grunn til at det ble fjernet for så være. Men når innlegg bryter med rettningslinjene og går på person rapporterer jeg altså istedefor å svare.

At du ikke forstå det er langt mer enn trist og beklagelig!

 

Forklar gjerne hvorofr kildene jeg kommer med freemstår som latterlige og hva det er jeg drar langt med disse kildene. Med mindre du kan argumentere for deg kan du spare deg dette tullet!

 

Så det er ikke rasistisk å henvise en befolkning til å måtte leve på et lite, overfolket område og blokkere for livsnødvendigheter som mat, vann, medisiner og strøm bare for å nevne noe?

Deg om det.

 

Enda har du ikke klart å si hva du mener om FNresolusjonen som sidestilte sionisme med rasisme.

Lenke til kommentar
Det har flere ganger vært påvist at Israel er et demokrati. Og hva så?

 

For noen så bærer stempelet "fungerende demokrati" mer vekt og troverdighet enn "diktatur". Jeg antar at din likegyldighet til den demokratiske verdi er en medvirkende faktor i dine gjentatte støtteerklæringer for blant annet Iran og Palestina.

 

At et land er demokratisk betyr ikke at dette landet har engleglorie over hodet! Ifølge deg og artikklen din har Israel like rettigheter for alle, hvilket er feil. Hvis du leser det jeg linket til tideligere samt andre linker folk har kommet med før i tråden så ser du at palestinerne opplever mer og mer rasisme. Ifølge en av artikklene jeg fant er stemmerettighet det eneste punktet der palestinerne ikke blir diskriminert.

 

Palestinere eller israel-arabere? Hvis det er førstnevnte så går det på nasjon, ikke rase, og er et helt annet spørsmål. Hvis det er sistnevnte så sliter Israel - i likhet med mange andre land - med et rasismeproblem blant befolkningen. Denne rasismen er ikke lovfestet slik den var i Sør-Afrika, og derfor er ikke _staten_ rasistisk.

 

Forøvrig: Da konflikten Israel - Palestina var på sitt sterkeste og Israel ofte ble utsatt for selvmordsbombere gikk like godt terrorister fra IDF til selvmordsbombernes familier og gjennomførte terror/ gjenngjeldelsesaksjoner mot familien. Uskyldige, bla. barn ble offrene. Alikevel hevder du at Israel gir alle sine borgere de samme rettighetene... :roll:

 

Kan jeg få se en kilde på slike? Gjengeldelsesaksjoner er ikke akseptabelt, og så vidt jeg vet har Israel sluttet med denne taktikken.

 

Og jo, UFOer er off tpoic. De som skriver om UFOer argumenterer for at UFOer finnes siden noen hevder å ha sett dem og prøver å sammenligne dette med artikkler der det faktisk finnes beviser. Og jo, det finnes beviser for Israels undertrykkelse, rasisme og terror mot palestinerne!

 

De som "skriver om UFOer" sammenligner dine tåpelige logiske slutninger med de logiske slutningene til de som tror på UFOer. Regner vel med at überteskjeen må ut av skapet snart.

 

Det som er komisk og/ eller tragikomisk her er at proisraelerne i tråden ikke kan dy seg for å komme med personangrep, persondiskusjon, off topic og latterlige sammenligneinger!

 

Hvor har jeg angrepet deg som person?

 

Men, men. Hva kan man vente av dem som støtter terrorstaten Israel?

 

Ahhh, ironi. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...