Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme? (Oppdatert åpningsinnlegg)


Anbefalte innlegg

Du kan godt være kritisk til artikelforfatteren og Le Monde

Klart jeg er kritisk når forfatteren kommer med direkte faktafeil.

 

den er politisk relativt nøytral

Det hjelper ikke å være "nøytral" når man lyver. Forøvrig er ingen enkeltmennesker nøytrale, selv om publikasjonen som helhet måtte strebe etter å være det.

 

Men når det er sagt så bør du lese hele artikkelen under ett

Jeg trenger ikke å svare på HELE artikkelen for å påpeke åpenbare og hodeløse faktafeil.

 

 

Her konkluderer du med noe jeg allerede har konkludert med, og quoter derfor dette ut av en sammenheng

Tull. Du sier at det er en "ønskedrøm", noe som betyr at du ønsker det hadde skjedd. Du trodde det var mulig i det hele tatt. For du klarer jo å lire av deg dette tullet:

 

"Sånn jeg ser det, har ikke jødene noe der å gjøre."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan godt være kritisk til artikelforfatteren og Le Monde

Klart jeg er kritisk når forfatteren kommer med direkte faktafeil.

 

den er politisk relativt nøytral

Det hjelper ikke å være "nøytral" når man lyver. Forøvrig er ingen enkeltmennesker nøytrale, selv om publikasjonen som helhet måtte strebe etter å være det.

 

 

Å si at den artikelen lyver og kommer med faktafeil undrer meg, jeg antar ut ifra ditt svar at du ikke leser Le Monde så ofte, og dermed har du ingen forutsetning for å kunne hevde at Le Monde generelt lyver. Så jeg er litt spent på hva du legger i slike påstander. -Mye av denne artikelen er basert på anerkjente historikerer som har fått tilgang til å siterere Isrealske (tidligere) gradert (dvs untatt offentligheten) dagbøker, logger, brevveskling. Hvis denne innholder faktafeil, og du sitter på informasjon som bestrider dette, venter jeg i spenning: -Kan du ikke forklare mer inngående?

Endret av Joar1004
Lenke til kommentar
Fortsatt ingen bevis for at Israel er en rasistisk stat. I såfall gjelder det også de fleste andre stater i verden. Orginalutsagnet hadde forsovet vert mer interesant da oversettelser og tolkninger i norske aviser i beste fall er skjevt vinklet.

 

Jo, dette er et godt bevis for at Israel er en rasistisk stat. Og hvordan mener du at dette kan gjelde andre stater i verden? Hvem andre er det som utnytter tideligere hendelser og lidelser for å føre fram sin egen brutalitet og umenneskelighet?

 

Israel kan brenne!

 

En mann mener noe og synser. Det er ikke bevis. At du ikke eier sans for kildekritikk gjør jo dette til enda ett pinlig forsøk på å spre dritt om Israel.

Lenke til kommentar
Tull. Du sier at det er en "ønskedrøm", noe som betyr at du ønsker det hadde skjedd. Du trodde det var mulig i det hele tatt.
En ønskedrøm er noe du ønsker skal skje, men som du vet ikke er mulig, derfor er det en ønskedrøm, ikke bare et ønske. Du klarer ikke se 1cm foran din egen nese engang.
Lenke til kommentar
Å si at den artikelen lyver og kommer med faktafeil undrer meg, jeg antar ut ifra ditt svar at du ikke leser Le Monde så ofte, og dermed har du ingen forutsetning for å kunne hevde at Le Monde generelt lyver.

Eh, jeg påpekte at DEN ARTIKKELEN hadde faktafeil/lyver. Jeg sa ikke noe om Le Monde generelt.

 

Mye av denne artikelen er basert på anerkjente historikerer som har fått tilgang til å siterere Isrealske (tidligere) gradert (dvs untatt offentligheten) dagbøker, logger, brevveskling.

Det hjelper lite når historiske fakta viser palestinernes angrep.

Lenke til kommentar
Å si at den artikelen lyver og kommer med faktafeil undrer meg, jeg antar ut ifra ditt svar at du ikke leser Le Monde så ofte, og dermed har du ingen forutsetning for å kunne hevde at Le Monde generelt lyver.

Eh, jeg påpekte at DEN ARTIKKELEN hadde faktafeil/lyver. Jeg sa ikke noe om Le Monde generelt.

 

Mye av denne artikelen er basert på anerkjente historikerer som har fått tilgang til å siterere Isrealske (tidligere) gradert (dvs untatt offentligheten) dagbøker, logger, brevveskling.

Det hjelper lite når historiske fakta viser palestinernes angrep.

 

Jeg venter fortsatt på at du skal vise til en slags dokumentasjon på dine påstander.

 

Kan hjelpe deg litt: Det som er blitt hevdet er at angrepet kom som en response på at PLO utførte et attentat mot ambasadøren i England (kilde: Wikipedia)

 

Det er jo hevet over tvil om at Israel ønsket å utrydde PLO. Det artikkelen sier er at Operasjonen "Operation Peace of the Galilee" var en nøye planlagt operasjon, og ikke bare en direkte response på dette og andre "nålestikk". Videre sier artikkelen at de er flere i Isreal som nå begynner å innse at den politikken som føres ovenfor palestinerene ikke er riktig.

 

Jeg mener at Isrealittene har strukken sin rett til å forsvare seg rimelig langt etterhvert. Det som de gjør nå i de palestinske områdene er direkte overgrep og kan vil bare avle mer vold. Husk at det er palestinerene som står med ryggen mot veggen og har ingenting å leve for pga den utarmingspolitikken som føres av Israel. Jeg tror at om Israel hadde gjort det motsatte, og gitt Palestinerene alt de trenger for å overleve, så vil Hamas og de andre motstandsbevegelsene etterhvert miste støtte og ting har en mikroskopisk mulighet til å bli bedre. Men det vil kreve tålmodighet fra Iraelsk side..

 

Husk at alle mennesker er like i grunn: De ønsker bare å overleve, stå opp om morgenen, ha en jobb og et innholdsrikt liv og ikke minst se sine barn vokse opp.. Blir dette tatt fra dem, blir livet ganske meningsløst. Og da blir fortvilelse til desperasjon.. Og det er det er der palestinerene i de okkuperte områdene er nå. Og da har de ikke lenger noe å tape; Ergo du får selvmordsaksjoner osv..

Endret av Joar1004
Lenke til kommentar
Det er jo hevet over tvil om at Israel ønsket å utrydde PLO.

Nei, det som er hevet over enhver tvil er at Israel ønsket å forsvare seg selv mot stadige angrep.

 

Det artikkelen sier er at Operasjonen "Operation Peace of the Galilee" var en nøye planlagt operasjon, og ikke bare en direkte response på dette og andre "nålestikk".

Nålestikk? Væpnede angrep er ikke "nålestikk". Du mener tydeligvis at Israel bare skal sitte og tvinne tomler mens de blir angrepet.

 

Selvsagt var operasjonen nøye planlagt. Man kaster seg helst ikke inn i en krig uten å ha en plan. Grunnen til at denne planen var nødvendig var stadige angrep.

 

Jeg mener at Isrealittene har strukken sin rett til å forsvare seg rimelig langt etterhvert.

Ja, særlig siden selvmordsangrepene fortsetter?

 

Det som de gjør nå i de palestinske områdene er direkte overgrep og kan vil bare avle mer vold.

Det er et svar på vold. Israels forsvar er avlet av vold fra palestinerne.

 

Husk at det er palestinerene som står med ryggen mot veggen og har ingenting å leve for pga den utarmingspolitikken som føres av Israel.

Husk at grunnen til dette er at angrepene mot Israel fortsetter.

 

Jeg tror at om Israel hadde gjort det motsatte, og gitt Palestinerene alt de trenger for å overleve, så vil Hamas og de andre motstandsbevegelsene etterhvert miste støtte og ting har en mikroskopisk mulighet til å bli bedre. Men det vil kreve tålmodighet fra Iraelsk side..

Ja, det vil kreve at Israel godtar at deres egne sivile stadig slaktes ned. Er du klar til å ofre familien din?

 

Og da har de ikke lenger noe å tape; Ergo du får selvmordsaksjoner osv..

Problemet er at det er de selv som har ført dem inn i denne situasjonen.

Lenke til kommentar

Prick,

 

det Israel gjør mot palestinerene er ikke selvforsvar. Det blir som å si at tyskerene drev selvforsvar når de slo ned opprøret i Warszava i 1944. Å kalle det som jødene driver for selvforsvar, er direkte tull. De drev selvforsvar i 1948/1967/1972. Men nå driver de rene hevnaksjoner på noe som de er skyld i selv.

 

Slik situasjonen er nå, så mener jeg at de burde ha holdt det jerngrepet de har, men åpnet for handel, reparert vann, elektrisitet, stoppet og fjernet bosetningene på palestinsk område og respektert viktigst av alt; begynt å respektert menneskerettighetene. Da ville støtten til Hamas og de andre motstandsbevegelsene minket over tid og en ville hatt en mye lettere jobb ved forhandlignsbordet den dagen det ble aktuelt. For da ville palestinerene sett at det var håp! Og først da blir det håp for fred der nede.

Lenke til kommentar
Prick,

 

det Israel gjør mot palestinerene er ikke selvforsvar. Det blir som å si at tyskerene drev selvforsvar når de slo ned opprøret i Warszava i 1944. Å kalle det som jødene driver for selvforsvar, er direkte tull. De drev selvforsvar i 1948/1967/1972. Men nå driver de rene hevnaksjoner på noe som de er skyld i selv.

 

Slik situasjonen er nå, så mener jeg at de burde ha holdt det jerngrepet de har, men åpnet for handel, reparert vann, elektrisitet, stoppet og fjernet bosetningene på palestinsk område og respektert viktigst av alt; begynt å respektert menneskerettighetene. Da ville støtten til Hamas og de andre motstandsbevegelsene minket over tid og en ville hatt en mye lettere jobb ved forhandlignsbordet den dagen det ble aktuelt. For da ville palestinerene sett at det var håp! Og først da blir det håp for fred der nede.

 

Godt noen har forstått det. *venter i spenning på quotes fra pricks*

Lenke til kommentar
Fortsatt ingen bevis for at Israel er en rasistisk stat. I såfall gjelder det også de fleste andre stater i verden. Orginalutsagnet hadde forsovet vert mer interesant da oversettelser og tolkninger i norske aviser i beste fall er skjevt vinklet.

 

Jo, dette er et godt bevis for at Israel er en rasistisk stat. Og hvordan mener du at dette kan gjelde andre stater i verden? Hvem andre er det som utnytter tideligere hendelser og lidelser for å føre fram sin egen brutalitet og umenneskelighet?

 

Israel kan brenne!

 

En mann mener noe og synser. Det er ikke bevis. At du ikke eier sans for kildekritikk gjør jo dette til enda ett pinlig forsøk på å spre dritt om Israel.

 

Det eneste du går for nå er å motsette deg kilder. Kan du eller kan du ikke domkumentere bevis for at Israel ikke er rasistisk slik du selv hevder?

 

Visste du foresten at FN en gang vedtok en resolusjon som sidestilte sionisme med rasisme?! Desverre ble resolusjonens levetid begrenset.

 

Det hjelper lite når historiske fakta viser palestinernes angrep.

 

Kan du komme med kilder til dette?

 

*venter i spenning på quotes fra pricks*

 

Da er vi to! :D

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Slik situasjonen er nå, så mener jeg at de burde ha holdt det jerngrepet de har, men åpnet for handel, reparert vann, elektrisitet, stoppet og fjernet bosetningene på palestinsk område og respektert viktigst av alt; begynt å respektert menneskerettighetene. Da ville støtten til Hamas og de andre motstandsbevegelsene minket over tid og en ville hatt en mye lettere jobb ved forhandlignsbordet den dagen det ble aktuelt. For da ville palestinerene sett at det var håp! Og først da blir det håp for fred der nede.

Heh. Dette har Israel allerede prøvd. Vet du hva som skjedde? Ved å åpne for handel, osv, så åpnet de også for at terrorister kom seg inn i Israel og drepte folk. Hamas skjønner selvfølgelig at deres støtte blant palestinere er avhengig av at Israel lukker dørene og stenger palestinerene ute. Hvorfor tror du Hamas fortsetter å angripe Israel, egentlig?

 

Hamas bryr seg ikke om den palestinske befolkningen, de bryr seg om å utrydde staten Israel. Så lenge det er sant, kan ikke Israel åpne dørene for at palestinere skal få nytt håp, i og med at det betyr at de også åpner dørene for angrep fra Hamas.

 

Det er en ond sirkel som Hamas holder i gang for å nå frem med deres mål mot Israel. Og Iran hjelper dem.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Det eneste du går for nå er å motsette deg kilder. Kan du eller kan du ikke domkumentere bevis for at Israel ikke er rasistisk slik du selv hevder?

Er det ikke heller du som må dokumentere at Israel er rasistisk? Å stenge palestinere ute av Israel fordi palestinere utfører angrep på sivilbefolkningen i Israel, er det rasistisk?

 

Det hjelper lite når historiske fakta viser palestinernes angrep.

Kan du komme med kilder til dette?

Stikk ned på biblioteket og plukk opp en historiebok. Det er ikke vår byrde å gi deg en innføring i verdenshistorie fordi du ikke vil erkjenne den fordi den ikke hjelper argumentene dine.

 

Har du fått med deg at Iran finansierer Hamas og Hezbollah nå? Eller fornekter du det fremdeles?

Lenke til kommentar
Hvorfor tror du Hamas fortsetter å angripe Israel, egentlig?

 

Du stiller feil spørsmål; Hvorfor kan de fortsette er riktigere å spøre om. Og det er selvsagt vanskelig å svare på, men noe av grunnen er at de fortsatt kan rekruttere nye medlemer, pga at israelittene fortsetter med grove overgrep mot en befolkning på 2mill lever innklemt på et lite område, hvor det ikke finnes et fnugg av håp!

 

At israel må tåle terrorangrep, jeg vil nesten si ja. Det må de, det er prisen på fred og slutt på all drepingen, så lenge de ikke vil snakke med partene i denne konflikten.

 

Til og med fanatiske bedhusgjengere, "Isreals venner" og andre morsomme støtte foreninger må skjønne at det er bare Israel som kan skape fred i Palestina, ingen andre.

Lenke til kommentar
Stikk ned på biblioteket og plukk opp en historiebok. Det er ikke vår byrde å gi deg en innføring i verdenshistorie fordi du ikke vil erkjenne den fordi den ikke hjelper argumentene dine.

Tenker du på bøkene fra israelske historikere som dokumenterer hvordan staten ble skapt gjennom å ved overlegg jage ut hundretusener av sivile arabere ved hjelp av målrettede terroraksjoner og massakre? Eller passer ikke nyere israelsk forskning inn i ditt bibliotek da den ikke akkurat hjelper* argumentene dine?

 

*Ok, med forbehold, det kan hende du har samme holdning til dette som Benny Morris, som har dokumentert mange av disse massakrene og at dette så visst var en målrettet politikk, men mener slike angrep på sivile var nødvendig. Han synes sågar overgrepene ikke gikk langt nok.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Fortsatt ingen bevis for at Israel er en rasistisk stat. I såfall gjelder det også de fleste andre stater i verden. Orginalutsagnet hadde forsovet vert mer interesant da oversettelser og tolkninger i norske aviser i beste fall er skjevt vinklet.

 

Jo, dette er et godt bevis for at Israel er en rasistisk stat. Og hvordan mener du at dette kan gjelde andre stater i verden? Hvem andre er det som utnytter tideligere hendelser og lidelser for å føre fram sin egen brutalitet og umenneskelighet?

 

Israel kan brenne!

 

En mann mener noe og synser. Det er ikke bevis. At du ikke eier sans for kildekritikk gjør jo dette til enda ett pinlig forsøk på å spre dritt om Israel.

 

Det eneste du går for nå er å motsette deg kilder. Kan du eller kan du ikke domkumentere bevis for at Israel ikke er rasistisk slik du selv hevder?

 

Visste du foresten at FN en gang vedtok en resolusjon som sidestilte sionisme med rasisme?! Desverre ble resolusjonens levetid begrenset.

 

Det hjelper lite når historiske fakta viser palestinernes angrep.

 

Kan du komme med kilder til dette?

 

*venter i spenning på quotes fra pricks*

 

Da er vi to! :D

 

Pricks har vell flere ganger kommet med kilder på at arabiske Israelere har like rettigheter som sine jødiske landsmenn og du har enda ikke klart å komme med kilder som sier at landet er rasistisk.

Det er forøvrig ikke min jobb å motbevise noe som ikke er bevist. Det blir for dumt. Israel er ikke en rasistisk stat fordi det ikke ligger noe til grunn for å betegne den som en. Hvis du ikke klarer å bevise påstanden din sier det vell det meste om hvor holdbar den er.

Lenke til kommentar

Raddiser som Israels høyesterett og den israelske høyesterettsjustitiarius mener Israel diskriminerer sin arabiske befolkning:

 

The High Court of Justice is due to hear a petition on Sunday asking it to declare the government in contempt of court for allegedly failing to obey a ruling handed down 18 months ago. The ruling canceled a cabinet decision to provide special educational funding to communities in the periphery because it discriminated against Arab citizens

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid...icle%2FShowFull

 

Retten må rulle tilbake ett diskriminerende tiltak (den dommen kom 18 mnd siden), og staten nekter å etterkomme.

 

 

 

High Court: Israel discriminates against Arabs

 

Judges rule government's economic policy favors Jewish communities over Arab ones; demand legislation, clear criteria be implemented in classification of communities in need

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3221512,00.html

 

Enda mer:

 

He was opposed by Chief Justice Aharon Barak, who stressed that legislation curtailing Arab "family reunification" inside Israel is "by nature discriminatory as it applies only to one ethnic component of Israel's population."

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3221512,00.html

 

 

Men dette er bare radikale israelhatere som tilfeldigvis sitter i landets øverste domstol.

Lenke til kommentar

Man kan ta en liten titt på denne listen, og se hvor mange punkter som er aktiv politikk fra Israel i dag.

 

1. Forbidding any leniency in the treatment of the Arab,and advocates stringent control by the police, the army, and prison authorities;

2. Imposing upon the Arabs a dishonest leadership in the form of a national Arab party administered secretly by the Israeli Intelligence Agency;

3. Establishing a special intelligence system to spy on the leaders of the [largely Arab] Communist Party and others in order to destroy their credibility;

4. Imposing the most severe measures against Arab student leaders, closing the door to universities in the face of Arab students…at the same time facilitating the emigration of Arab youth and forbidding their return;

5. Keeping the Arabs busy 24 hours a day searching for livelihood, so that they would not have time to think about their general welfare or national educational needs;

6. Adopting a strong policy against the Arabs by imposing stiff taxes and fines that would deprive them of the financial and economic means to improve their standard of living or social status;

7. Canceling their social security benefits and confining such benefits for Jews only;

8. Confiscating Arab lands for the establishment of new Jewish settlements thereon;

9. Obstructing any natural increase in the Arab population…”

 

The Koenig Memorandum lever i beste velgående blandt de jødiske makthaverene. Så lenge sionistene styrer Israel, er det ingen mulighet for fred.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Hvorfor tror du Hamas fortsetter å angripe Israel, egentlig?

 

Du stiller feil spørsmål; Hvorfor kan de fortsette er riktigere å spøre om. Og det er selvsagt vanskelig å svare på, men noe av grunnen er at de fortsatt kan rekruttere nye medlemer, pga at israelittene fortsetter med grove overgrep mot en befolkning på 2mill lever innklemt på et lite område, hvor det ikke finnes et fnugg av håp!

 

At israel må tåle terrorangrep, jeg vil nesten si ja. Det må de, det er prisen på fred og slutt på all drepingen, så lenge de ikke vil snakke med partene i denne konflikten.

 

Til og med fanatiske bedhusgjengere, "Isreals venner" og andre morsomme støtte foreninger må skjønne at det er bare Israel som kan skape fred i Palestina, ingen andre.

Sykt. Så selv om Hamas har som formål å utrydde Israel, så mener du altså at Israel må tåle at deres befolkning blir utsatt for angrep av Hamas, fordi da vil palestinere få håp om fremtiden og slutte å verve seg til Hamas? Som om alle som er med i Hamas er det fordi de ikke har håp, når det egentlig dreier seg om jødehatere, som man ikke akkurat har problemer med å finne i regionen...

 

Dette hadde du aldri sagt om det var Norge som var temaet.

 

 

Tenker du på bøkene fra israelske historikere som dokumenterer hvordan staten ble skapt gjennom å ved overlegg jage ut hundretusener av sivile arabere ved hjelp av målrettede terroraksjoner og massakre? Eller passer ikke nyere israelsk forskning inn i ditt bibliotek da den ikke akkurat hjelper* argumentene dine?

Åja, bøkene skrevet i Norge er skrevet av israelske historikere? Hoho. Du er morsom. Alle vet hva som skjedde i 1947, mens enkelte fortsetter å dekke over det for å pleie jødehatet sitt.

Lenke til kommentar
Åja, bøkene skrevet i Norge er skrevet av israelske historikere? Hoho. Du er morsom. Alle vet hva som skjedde i 1947, mens enkelte fortsetter å dekke over det for å pleie jødehatet sitt.

Bøker skrevet i Norge? Din uvitenhet har tydeligvis ingen grenser. Jeg nevnte til og med en av disse israelske historikerne i midt innlegg, men da har vi fått slått fast at du rett og slett ikke aner noe om nyere israelsk forskning. Din rasisme overfor arabere skinner uansett frem, det er godt du pleier dine brunsmussete irrasjonele hatsider i ny og ne. Men uavhengig av dette hatet: litt kunnskap hadde ikke skadet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...