Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme? (Oppdatert åpningsinnlegg)

Anbefalte innlegg

Det jeg spurte om var helt og holdent om det er terrorisme å knuse en hel boligblokk for å ramme en eneste mann når det garantert kommer til å ramme uskyldige.

Da svarer jeg helt og holdent på det, og sier at når man er i krig så skjer slikt. Ut fra slik du skriver så virker det ut som om du mener at alle land som har vært i krig og som har rammet uskyldige mennesker under et angrep er terrorstater! Da mener du at Frankrike, USA og Storbritannia er terrorstater? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er svært få land jeg annser som terrorstater. At USA er et land som har egeninteresser i så og si alt de foretar seg og nærmest konstant er i konflikter for så være. De driver med nødhjelp akkurat som alle andre (til Afrika feks. og de prøvde å få hjelpe til i Burma) og de mekler også i andre konflikter iblant. Camp Davidforhandlingene samt samtaler mellom Syria og Israel i år 2000 feks. Det er ikke slik at USA fyller utallige kriterier for å bli sett på som en terrorstat. Det samme kan sis om Storbritania og Frankrike bortsett fra det om å være i nærmest konstant konflikt. Og det kan sis om en rekke andre land.

Når det gjelder Israel så er det definitivt en terrorstat, en nazinasjon og et eneste grusomt land! I tillegg til å systematisk frata palestinerne enhver mulighet for å leve et vanelig liv av human karakter ved å sperre dem inne på et lite, overfolket område og innlede full blokade så har de gjennom årene og spesielt da konflikten var på sitt mest brutale brukt en sinnsyk overdrevet makt mot hele den palestinske befolkningen! Raketter inn i boligblokker og menneskemengder for å drepe en enkelt person er en ting samt systematisk og omfattende ødeleggelser av palestinske hus og byggninger. De okkuperer andes territorier og bomber stadig vekk andre land.

Det forundrer meg at noen kan støtte en av verdens sterkeste militærmakter som undertrykker og ødelegger et folkeslag som nærmest er uten sjanse til å forsvare seg eller å besvare angrep!

Lenke til kommentar

Wow.. såå mye rasistisk svada er det lenge siden jeg har lest ass..

Palestinerne er den angripende part, blodige terrorister med mål om å drepe flest mulig israelere.

Israels forsvar av eget territorie hadde stoppet om palestinerne hadde lagt ned våpnene å sluttet angripe.

Men det ser dessverre ut til at de blodtørstige krigerske palestinerne vil ha det slik som nå...

Virker som krig å terror er noe som ligger i genene..

Lenke til kommentar
Wow.. såå mye rasistisk svada er det lenge siden jeg har lest ass..

[...]

Virker som krig å terror er noe som ligger i genene..

Jeg finner det noe ironisk at en som omtaler andres innlegg som "rasistisk svada" i samme post begynner med noe som definitivt er rasistisk: å ilegge "krig å [sic] terror" som noe som ligger i genene.

Men det begynner å bli en vanesak at rasetenkning og blodskyld rettes mot palestinere qua arabere i det offentlige rom, ofte uimotsagt. Det er bra at man ikke lenger kan gjøre det samme mot jøder, men det ville vært fint om rasisme rettet mot arabere og palestinere også ville vært omfattet av det samme normsettet. Det vil ta tid, men flere og flere begynner å se inkongruensen; dessverre synes aksepten for rasisme rettet mot ulike folkegrupper å være farget av politisk ståsted i de ulike konfliktene - ikke unisont selvsagt.

Uansett er genetisk rasetenkning rundt terror og krig - slik sony123 spekulerer i - et definitivt og svært eksplisitt eksempel på slik rasisme, og det burde få stå på trykk til skrekk og advarsel for de som mener rasisme i Norge er utryddet. At man kan få seg selv til å spekulere i om enkelte folkegrupper er mer genetisk disponible for "krig å [sic] terror" enn andre er intet annet enn et ubehagelig gufs.

Lenke til kommentar
Nei, det er svært få land jeg annser som terrorstater. At USA er et land som har egeninteresser i så og si alt de foretar seg og nærmest konstant er i konflikter for så være. De driver med nødhjelp akkurat som alle andre (til Afrika feks. og de prøvde å få hjelpe til i Burma) og de mekler også i andre konflikter iblant. Camp Davidforhandlingene samt samtaler mellom Syria og Israel i år 2000 feks. Det er ikke slik at USA fyller utallige kriterier for å bli sett på som en terrorstat. Det samme kan sis om Storbritania og Frankrike bortsett fra det om å være i nærmest konstant konflikt. Og det kan sis om en rekke andre land.

Når det gjelder Israel så er det definitivt en terrorstat, en nazinasjon og et eneste grusomt land! I tillegg til å systematisk frata palestinerne enhver mulighet for å leve et vanelig liv av human karakter ved å sperre dem inne på et lite, overfolket område og innlede full blokade så har de gjennom årene og spesielt da konflikten var på sitt mest brutale brukt en sinnsyk overdrevet makt mot hele den palestinske befolkningen! Raketter inn i boligblokker og menneskemengder for å drepe en enkelt person er en ting samt systematisk og omfattende ødeleggelser av palestinske hus og byggninger. De okkuperer andes territorier og bomber stadig vekk andre land.

Det forundrer meg at noen kan støtte en av verdens sterkeste militærmakter som undertrykker og ødelegger et folkeslag som nærmest er uten sjanse til å forsvare seg eller å besvare angrep!

Hvordan kan du si at Israel er en nazinasjon? Er du klar over at nazistene prøvde å utrydde jøden, og det er jøder som bor i Israel? Det ser ikke ut som du helt forstår det der. Om du tenker deg om så er det du egentlig sier ikke konstruktivt. Du sier at du mener ikke at Storbritannia, Frankrike og USA som eksempler er terrorstater, men de har jo også drept uskyldige liv under sine angrep igjennom krigen. Akkurat det gjør Israel også, de er i krig og i krig så kan slikt skje. Om du sier at Israel er en terrorstat så sier du også indirekte at Usa, Storbritannia og Frankrike et terrorstater også! :hmm::hmm:

Jeg synes at du utrykker deg litt i sterkeste ordlag må jeg si! :hmm:

Lenke til kommentar

Med det synet Israel har på palestinerne og arabere rent generelt så burde det ikke være så vanskelig å dra linjer mellom Israel og Nazi-Tyskland! Tideligere i tråden postet jeg en link der en tideligere israelsk minister, statsminister tror jeg det var, sa at Israel utnyttet holocaust til å unnskylde sin egen brutalitet mot palestinerne. Og den uttalelsen må jeg si meg helt enig i!

Ja, jeg vet at nazistene ville utrydde jødene, men er det en unnskyldning for at Israel kan utsette palestinerne for den samme behandlingen som Nazi-Tyskland utsatte europeiske jøder for? Jeg vil ialefall si at svaret er nei! Det er forøvrig ikke bare jøder som bor i Israel. Det finnes også israelske arabere. Og når det gjelder den linken jeg snakket om mente denne tideligere, israelske ministeren at israel burde opphøre å være en jødisk stat.

Hvorfor siktier du spesielt til USA, Storbritania og Frankrike? Kan du gi meg eksempler på en krig der det ikke dør sivile? Kan du gi meg eksempler på land som ikke har drept sivile?

Om du hadde deltatt i denne tråden litt før ville du sett at jeg ikke ordlegger meg sterkt i det hele tatt. Det har vært langt værre ting her som har blitt slettet.

Lenke til kommentar
Med det synet Israel har på palestinerne og arabere rent generelt så burde det ikke være så vanskelig å dra linjer mellom Israel og Nazi-Tyskland! Tideligere i tråden postet jeg en link der en tideligere israelsk minister, statsminister tror jeg det var, sa at Israel utnyttet holocaust til å unnskylde sin egen brutalitet mot palestinerne. Og den uttalelsen må jeg si meg helt enig i!

Ja, jeg vet at nazistene ville utrydde jødene, men er det en unnskyldning for at Israel kan utsette palestinerne for den samme behandlingen som Nazi-Tyskland utsatte europeiske jøder for? Jeg vil ialefall si at svaret er nei! Det er forøvrig ikke bare jøder som bor i Israel. Det finnes også israelske arabere. Og når det gjelder den linken jeg snakket om mente denne tideligere, israelske ministeren at israel burde opphøre å være en jødisk stat.

Hvorfor siktier du spesielt til USA, Storbritania og Frankrike? Kan du gi meg eksempler på en krig der det ikke dør sivile? Kan du gi meg eksempler på land som ikke har drept sivile?

Om du hadde deltatt i denne tråden litt før ville du sett at jeg ikke ordlegger meg sterkt i det hele tatt. Det har vært langt værre ting her som har blitt slettet.

Får å se det hele litt annerledes, det synet Palesinerne har på Israel er vel heller ikke så bra. Israel er i krig med palestinerne, de kjemper mot Hizbolla, eller hvordan det skrives, som er en omstridt delvis terrorgruppe. I en krig kan og vil uskyldige liv gå tapt. Jeg vil også si at når palestinerne har sendt raketter inn til Israel så har det gått flere liv tapt, og blokker har rast sammen, da er jo også palestinerne terrorister også da, etter din deffinasjon av hva en terrorist er! Man kan ikke sammenligne Israel med nazistene, det blir altfor dumt. For det første så går ikke israelerne inn for å utrydde palestinerne. Israel kjemper for å beholde den staten de har, etter en forferdelig forfølgelse av nazistene. Mange palestinere går inn for å ytrydde israelerne fordi de mener at de har tatt fra dem deres land, noe som tildels ikkeer riktig.

Grunnen til at jeg sikter spesielt på de tre landene som jeg har brukt som eksempler er fordi de har drept sivile under krig, som mange andre land også har gjort, da er jo de terrorister ut fra din begrunnelse for hva en terrorist er. Tvilsomt! :hmm:

Lenke til kommentar

Er så vanvittig lei av dumme sammenligninger mellom fæle mennesker/regimer og aktuelle persone. Nå og da skal en eller annen gluping dra ett "banebrytende" resonement om hvordan Hitler og Bush så og si er helt like, USA en facistisk stat eller, som nå, at Israel er som nazityskland. Sannheten er vell at Israel har vert temmelig milde mot sine fiender i forhold til hva man har sett fra de landene man liker å sammenligne dem med. Hadde Israelerne virkelig ville fått en endelig løsning på "palestinerproblemet" så vill nok ikke det tatt lange tiden. Å i det hele tatt sammenligne ett regime som systematisk utryddet en etnisk gruppe med ett som forsøker å begrense sivile tap er så historieløst og absurd at jeg blir helt matt.

Lenke til kommentar

United5555

Jeg fåreslår at du leser litt mer i denne tråden istedefor de siste sidene. For litt siden kom jeg med en link der det sto at Hamas sa at det alltid ville være en stat som het Israel og at de var villige til å leve i fred med Israel. Videre sa de at problemet ikke var Israels eksistens, men mangelen på en palestinsk stat. Den siste linken jeg har kommet med nå er også interessang ang. Hamas. Han sier at verden må se på midtøsten på en ny måte, noe han har helt rett i.

Som jeg har sagt flere ganger har Den arabiske liga sagt seg villige til å annerkjenne Israel mot at Israel trekker seg tilbake fra de okkuperte områdene og det opprettes en palestinsk stat.

Jeg mener over hodet ikke at det finnes terrorister blant palestinerne. Det som er et faktum er at deres land er okkupert og de kjemper selvsagt mot okkupasjonsmakten. Kansje du mener at det er feil å kjempe mot noen som okkuperer ditt land?! Men da mener du vel også at det var feil å kjempe mot Nazi-Tysklands okkupasjon under 2. verdenskrig? Og da mener du kansje også at det var feil å drive Sovjetunionens tropper ut av Afghanistan under Den kalde krigen? Hvis du ikke mener at dette er feil, hvorfor er det da feil av palestinerne å kjempe mot dem som okkuperer deres land?

Man kan så definitivt sammenligne Israel med Nazi-Tyskland og som sagt finnes det en interessang link om det her i tråden.

Og nå spurte jeg om du kunne komme med eksempler på land som ikke har drept sivile i krig. Hvis du ikke kan det så er vel da alle land som har drept sivile i krig terrorstater?! Nei, det er de ikke. Når det gjelder Israel så ødelegger de og undertrykker en befolkning som knapt har mulighet til å kjempe tilbake. Og det går sivile med i så og si alle de israelske anngrepene. Israel er en terrorstat!

Lenke til kommentar

Glimti: sammenligningene dine er fullstendig ugyldige fordi det er vidt forskjellige situasjoner. Palestinerne anngrep først. Hvis man skal sammenligne med nazityskland, som du ser ut til å like så godt, er det jo Palestinerne/Araberne som er tyskerne og de allierte/franskmennene som er Israel som først blir anngrepet men driver fienden tilbake og okkuperer for å opprette kontroll og unngå at de selv skal bli anngrepet enda en gang. Så nei, det var ikke galt å slåss mot nazistene, takk for at du understreker poenget.

Lenke til kommentar
For litt siden kom jeg med en link der det sto at Hamas sa at det alltid ville være en stat som het Israel og at de var villige til å leve i fred med Israel.

Peace for our Time?

Tale er en ting, handling og historie er et annet. Israel har liten grunn til å stole på Hamas - de er voldelige, fanatiske religiøse ekstremister som ikke skyr noen midler.

Jeg mener over hodet ikke at det finnes terrorister blant palestinerne. Det som er et faktum er at deres land er okkupert og de kjemper selvsagt mot okkupasjonsmakten.

Kansje du mener at det er feil å kjempe mot noen som okkuperer ditt land?! Men da mener du vel også at det var feil å kjempe mot Nazi-Tysklands okkupasjon under 2. verdenskrig?

Jeg hadde ikke støttet nordmenn som sprengte seg selv i tyske kaféer for utelukkende å drepe tyske sivile, nei. Her er en oversikt over deres selvmordsangrep. Interessant å merke at disse avtok sterkt etter rekordåret 2002 grunnet Israels nye selvforsvarsmetoder, som inkluderer muren og "checkpoints".

Lenke til kommentar
herzeleid

Bare for å spørre deg? Synes du ikke vi i Norge den dag i dag skulle være i krig med Sverige? Vi har jo ikke alltid vært i fred med dem. Burde vi egentlig bli ferdig med en konflikt?

Sverige har sluttet å anngripe oss og vi har derfor kunne etablere ett fredelig og vennskapelig forhold. Nok en latterlig sammenligning.

Lenke til kommentar
For litt siden kom jeg med en link der det sto at Hamas sa at det alltid ville være en stat som het Israel og at de var villige til å leve i fred med Israel.

Peace for our Time?

Tale er en ting, handling og historie er et annet. Israel har liten grunn til å stole på Hamas - de er voldelige, fanatiske religiøse ekstremister som ikke skyr noen midler.

Jeg mener over hodet ikke at det finnes terrorister blant palestinerne. Det som er et faktum er at deres land er okkupert og de kjemper selvsagt mot okkupasjonsmakten.

Kansje du mener at det er feil å kjempe mot noen som okkuperer ditt land?! Men da mener du vel også at det var feil å kjempe mot Nazi-Tysklands okkupasjon under 2. verdenskrig?

Jeg hadde ikke støttet nordmenn som sprengte seg selv i tyske kaféer for utelukkende å drepe tyske sivile, nei. Her er en oversikt over deres selvmordsangrep. Interessant å merke at disse avtok sterkt etter rekordåret 2002 grunnet Israels nye selvforsvarsmetoder, som inkluderer muren og "checkpoints".

Å si noe er en ting ja, men det er gjerne der det begynner. Merk deg at det som regel er Israel som ikke vil snakke med Hamas. Når du skriver "voldelige, fanatiske, religiøse ekstreminister som ikke skyr noen midler" så er det en glimrende beskrivelse av Israel!

Når det gjelder det du skriver om selvmordsbombere så tror jeg nok du hadde hatt en annen oppfattning dersom du var en av dem som led under okkupasjon og undertrykkelse!

Lenke til kommentar
herzeleid

Bare for å spørre deg? Synes du ikke vi i Norge den dag i dag skulle være i krig med Sverige? Vi har jo ikke alltid vært i fred med dem. Burde vi egentlig bli ferdig med en konflikt?

Sverige har sluttet å anngripe oss og vi har derfor kunne etablere ett fredelig og vennskapelig forhold. Nok en latterlig sammenligning.

Det er ikke en latterlig sammenligning. Dersom Israel trakk seg tilbake fra de okkuperte områdene ville ikke palestinerne være nødt til å fortsette å kjempe for sitt eget land. Og da kunne kansje de to partene fått et fredeligere forhold etter hvert.

Lenke til kommentar
Å si noe er en ting ja, men det er gjerne der det begynner. Merk deg at det som regel er Israel som ikke vil snakke med Hamas.

Sant det. Mitt poeng er bare at man bør ta hensiktene til uttalende part i baktankene når man skal vurdere deres utsagn. Gitt Hamas' historie så er jeg personlig ekstremt skeptisk til at de har noe ønske om en varig fred, på samme måte som Chamberlain burde ha vært mer skeptisk til Hitler på 30 tallet.

Når du skriver "voldelige, fanatiske, religiøse ekstreminister som ikke skyr noen midler" så er det en glimrende beskrivelse av Israel!

Jeg er uenig. Mens Hamas baserer seg på ekstrem muslimsk ideologi så er Israel er en stat dannet på sekulært grunnlag. Alle har sine svin på skogen

Når det gjelder det du skriver om selvmordsbombere så tror jeg nok du hadde hatt en annen oppfattning dersom du var en av dem som led under okkupasjon og undertrykkelse!

Jeg har aldri vært under okkupasjon og undertrykkelse og kan ikke si med sikkerhet om hva jeg ville ha ment i en slik situasjon. Dog husker jeg at mang en motstandskamp har blitt ført uten barbariske og simple angrep på sivile, uten noe annet overordnet formål enn å drepe sivile... Denne taktikken har uansett vist seg til å være ganske feilslått.

Storbritanias angrep på tyske sivile knakk ikke moralen til Tyskland men produserte sannsynligvis flere fatalistiske tyske soldater som var villige til å ofre livet på slagmarken.

Palestinere hadde fått mye mer sympati og fremgang ved bruk av ikkevoldelige metoder a lá Gandhi, Mandela og Martin Luther King.

Det er ikke en latterlig sammenligning. Dersom Israel trakk seg tilbake fra de okkuperte områdene ville ikke palestinerne være nødt til å fortsette å kjempe for sitt eget land. Og da kunne kansje de to partene fått et fredeligere forhold etter hvert.

Problemet er at hele Israel er inkludert i Hamas sin definisjon av palestinsk land.

Lenke til kommentar
United5555

Jeg fåreslår at du leser litt mer i denne tråden istedefor de siste sidene. For litt siden kom jeg med en link der det sto at Hamas sa at det alltid ville være en stat som het Israel og at de var villige til å leve i fred med Israel. Videre sa de at problemet ikke var Israels eksistens, men mangelen på en palestinsk stat. Den siste linken jeg har kommet med nå er også interessang ang. Hamas. Han sier at verden må se på midtøsten på en ny måte, noe han har helt rett i.

Som jeg har sagt flere ganger har Den arabiske liga sagt seg villige til å annerkjenne Israel mot at Israel trekker seg tilbake fra de okkuperte områdene og det opprettes en palestinsk stat.

Jeg mener over hodet ikke at det finnes terrorister blant palestinerne. Det som er et faktum er at deres land er okkupert og de kjemper selvsagt mot okkupasjonsmakten. Kansje du mener at det er feil å kjempe mot noen som okkuperer ditt land?! Men da mener du vel også at det var feil å kjempe mot Nazi-Tysklands okkupasjon under 2. verdenskrig? Og da mener du kansje også at det var feil å drive Sovjetunionens tropper ut av Afghanistan under Den kalde krigen? Hvis du ikke mener at dette er feil, hvorfor er det da feil av palestinerne å kjempe mot dem som okkuperer deres land?

Man kan så definitivt sammenligne Israel med Nazi-Tyskland og som sagt finnes det en interessang link om det her i tråden.

Og nå spurte jeg om du kunne komme med eksempler på land som ikke har drept sivile i krig. Hvis du ikke kan det så er vel da alle land som har drept sivile i krig terrorstater?! Nei, det er de ikke. Når det gjelder Israel så ødelegger de og undertrykker en befolkning som knapt har mulighet til å kjempe tilbake. Og det går sivile med i så og si alle de israelske anngrepene. Israel er en terrorstat!

Jo, ut fra din tidligere deffinisjon av hva som er terror så mener du at de som dreper uskyldige mennesker under krig og som forsvarer seg selv er terrorister. Da må du jo mene at det er terrorister i de palestinske miljøene! De har jo mange selvmordsbombere, og de dreper uskyldige. Om ikke du mener det så kan du jo ikke mene at Israel er en terrorstat? Det blir jo helt meningsløst!

Nei, man kan overhode ikke sammenligne det tidligere nazi-tyskland med Israel i dag. Det blir bare som om noen personer skulle diskutert noe med sterk mangel på kunnskap. Jeg mener at det er riktig å kjmpe imot, når en nasjon innvaderer landet en selv bor i. Som det nazi-tyskland gjorde. Men ikke på den måten som skjedde for lang, lang tid tilbake som det er konflikt om enda.

Endret av United5555
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...