Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme? (Oppdatert åpningsinnlegg)

Anbefalte innlegg

Som andre sier her, Staten Israel har ikke som strategi å terrorisere og gjennomføre de grusomhetene som her offentliggjøres. Det får enkeltmenneskene som på eget initiativ har utført dem stå til ansvar for. Hamas derimot har som strategi å terrorisere sivile med rakettanngrep og dermed må de stå til annsvar for ethvert anngrep de beordrer/godkjenner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som andre sier her, Staten Israel har ikke som strategi å terrorisere og gjennomføre de grusomhetene som her offentliggjøres. Det får enkeltmenneskene som på eget initiativ har utført dem stå til ansvar for.

Men som vi så treffende har konkludert med:

Et individ kan ikke påta seg skyld for det staten skulle måtte gjøre. Elementært.

Skal enhver iraner påta seg ansvar for hva den latterlige statsmakt måtte finne på?

Og som vi også er enig i stort sett; hæren er underlagt statens kontroll. Og når den israelske hæren systematisk utfører terrorhandlinger og overgrep, er dette å betrakte som Israels handlinger.

edit:

Har du ett poeng? Tror du overvurderer dine egne evner.

Jeg overvurderte åpenbart dine.

Endret av freke
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Og som vi også er enig i stort sett; hæren er underlagt statens kontroll. Og når den israelske hæren systematisk utfører terrorhandlinger og overgrep, er dette å betrakte som Israels handlinger.

For å kalle noe systematisk så mener jeg det må kunne finnes i planverket til i dette tilfellet staten. Hvis det finnes slik dokumentasjon så er jeg interressert i å få se dette.

Lenke til kommentar
For å kalle noe systematisk så mener jeg det må kunne finnes i planverket til i dette tilfellet staten. Hvis det finnes slik dokumentasjon så er jeg interressert i å få se dette.

Dagbladet:

"Systematisk trakassering, mishandling, tortur, plyndring, blind vold, skyting mot ubevæpnede sivile og granatkasting mot moskeer for moro skyld er bare noe av det israelske soldater selv avslører i morgen.

Om det er jødene eller dagbladet som kaller det systematisk får du evt finne ut av selv.

edit:

Om en gruppe soldater går over streken under ett oppdrag kan man ikke skylde på staten.

Jeg har intrykk av at det dreier seg om mer enn en soldat som går litt langt på ett eneste oppdrag. Mulig du også har en mistanke om det?

Endret av freke
Lenke til kommentar
Men som vi så treffende har konkludert med:
Et individ kan ikke påta seg skyld for det staten skulle måtte gjøre. Elementært.

Skal enhver iraner påta seg ansvar for hva den latterlige statsmakt måtte finne på?

edit:

Har du ett poeng? Tror du overvurderer dine egne evner.

Jeg overvurderte åpenbart dine.

Hele din argumentasjon bygger på at det fra staten Israels sin side er en taktikk at soldater i IDF skal gå rundt å banke livskiten at av palestinere på Hebron. Det momentet tok du selvsagt vekk så beleilig, siden det er aksiomet ditt. Som vil være vanskelig, om ikke umulig å føre en logisk begrunnelse for.

Hvis det er som du hevder, at IDF utfører systematisk terrorhandlinger og overgrep, så skulle det jo ikke ha vært en eneste soldat som stoppet det som er beskrevet i artikkelen til db. Hvis vi skal følge din fantastiske logiske argumentasjon.

Men du unngår lakkmusstesten. Merkelig.

Lenke til kommentar
Hvis det er som du hevder, at IDF utfører systematisk terrorhandlinger og overgrep,

Det er altså ikke jeg som hevder det. Det er de israelske soldatene selv. Du får spørre dem hvorfor de går ut med slike åpenbare løgner de helt sikkert ikke har dekning for. Spør dem om "kilde?"

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dagbladet:

"Systematisk trakassering, mishandling, tortur, plyndring, blind vold, skyting mot ubevæpnede sivile og granatkasting mot moskeer for moro skyld er bare noe av det israelske soldater selv avslører i morgen.

Om det er jødene eller dagbladet som kaller det systematisk får du evt finne ut av selv.

edit:

Om en gruppe soldater går over streken under ett oppdrag kan man ikke skylde på staten.

Jeg har intrykk av at det dreier seg om mer enn en soldat som går litt langt på ett eneste oppdrag. Mulig du også har en mistanke om det?

Med all mulig respekt å melde så er ikke dagbladet min favoritt når det kommer til nøkternhet eller etterrettelighet. Dokumentasjon er det som etterspørs!

Lenke til kommentar
Hvis det er som du hevder, at IDF utfører systematisk terrorhandlinger og overgrep,

Det er altså ikke jeg som hevder det. Det er de israelske soldatene selv. Du får spørre dem hvorfor de går ut med slike åpenbare løgner de helt sikkert ikke har dekning for. Spør dem om "kilde?"

Sier de at det er en ordre fra høyere hold at de skal gjøre det?

For være måte på å avsløre sin egen kunnskap om det norske språk.

Dessuten kan du ikke gjemme deg bak "noen andre hevder" hvis du bruker det de sier som argument.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Dokumentasjon er det som etterspørs!

Da får du se til å finne dokumentasjonen din selv. Det er absolutt ikke min jobb.

Var det ikke du som påstod at Israel systematisk terroriserte sine omgivelser?

Lenke til kommentar

Dessuten kan du ikke gjemme deg bak "noen andre hevder" hvis du bruker det de sier som argument.

Du får spørre de da vet du, hvis du har et vitebegjær om israels militære anliggende. Send et brev til ambasaden. Der får du nok den ubesudlede sannheten. Eller enda bedre, les alt som blir presentert av de israelske soldatene, og tilbakevis påstandene deres punkt for punkt. For vi er jo ikke tjent med at de får spre slike ondsinnede rykter heller.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du får spørre de da vet du, hvis du har et vitebegjær om israels militære anliggende. Send et brev til ambasaden. Der får du nok den ubesudlede sannheten. Eller enda bedre, les alt som blir presentert av de israelske soldatene, og tilbakevis påstandene deres punkt for punkt. For vi er jo ikke tjent med at de får spre slike ondsinnede rykter heller.

Nå beveger du etter min mening din egen argumentasjon i faretruende nærhet av grøftekanten.

Lenke til kommentar

Det var nok artikkelen i dagbladet ordet er hentet fra. Men som sagt, du kan jo gjøre det til en søndagssyssel å finne ut av hvorvidt ordet systematisk først ble brukt av de jødiske soldatene eller dagbladet, og så sende forespørselen din til den rette instans. Da har du jo noe å finne på også. Får bare håpe du har laptop, for jeg vil ikke anbefale å sitte inne å drive med slikt når det er så fint vær ute :)

edit:

Nå beveger du etter min mening din egen argumentasjon i faretruende nærhet av grøftekanten.

Neida. Hvis det er tilfelle at Luftbor kan tilbakevise disse soldatenes påstander, støtter jeg fullt ut at de avsløres som løgnere.

Endret av freke
Lenke til kommentar

Kan vel ikke motbevise noe de selv ikke hevder?

Får da være måte på.

Det er din påstand jeg argumenterer imot. Ikke at det bare er fryd og gammen i IDF.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det var nok artikkelen i dagbladet ordet er hentet fra. Men som sagt, du kan jo gjøre det til en søndagssyssel å finne ut av hvorvidt ordet systematisk først ble brukt av de jødiske soldatene eller dagbladet, og så sende forespørselen din til den rette instans. Da har du jo noe å finne på også. Får bare håpe du har laptop, for jeg vil ikke anbefale å sitte inne å drive med slikt når det er så fint vær ute :)

edit:

Neida. Hvis det er tilfelle at Luftbor kan tilbakevise disse soldatenes påstander, støtter jeg fullt ut at de avsløres som løgnere.

Denne posten tar jeg som en foreløpig avvæpnende henstilling fra en idealistisk og sikkert kjernesunn forummedborger, som så klart har rett. Det er altfor fint vær til å sitte inne og bite i tastaturet. :p

Ha derfor en riktig god aften!

Ja, og den dokumentasjonen er egentlig ikke så viktig heller ... :blush:

Lenke til kommentar

Når noe er institusjonalisert i systemet, her vold i IDF, er det å regne som systematisk, selv om det ikke foreligger offisielle vedtak. Handlinger begått av IDF har Israel et ansvar for. At det ikke gjøres mye for å stoppe volden mot palestinere gjør bruddet enda grovere. Og vold begått av jødiske bosettere (et daglig problem i Hebron), blir i liten grad slått ned på; man er langt mindre tilbøyelig til å stoppe jødisk vold mot arabere enn det motsatte.

Men det er selvsagt masse av israelsk politikk på vestbredden, med veisystemer forbehold krigsforbryterske jøder, sjekkpunkter mellom palestinske byer reist som følge av de nevnte krigsforbrytelsene osv. Og det er naturligvis offisiell israelsk politikk å begå krigsforbrytelser slik det er definert i norsk og internasjonal lov. Alle disse bruddene gjør det uproblematisk å kalle dem systematiske, og i sum må det kunne kalles terrorisering.

Israelske B'Tselem har en grei oversikt over tema som viser systematiserte menneskerettighetsbrudd på Vestbredden. De utgir også diverse rapporter, vitnesbyrd, fører statistikk osv.

http://www.btselem.org/English/

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...