Rampage Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 At sivile jøder blir rammet av den palestinsk motstandskampen er det derfor Israel og kun Israel som er ansvarlig for. Dette lukter det rasisme av - du anser palestinerne som mindreverdige individer som ikke kan stilles til ansvar for deres handlinger. Det var en interessant vri på "B-syndromet". Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 At sivile jøder blir rammet av den palestinsk motstandskampen er det derfor Israel og kun Israel som er ansvarlig for.Dette lukter det rasisme av - du anser palestinerne som mindreverdige individer som ikke kan stilles til ansvar for deres handlinger. De er like "skyldige" for sin motstandsbevegelse som alle andre motstandsbevegelser. Husk at Norge også har vært okkupert og da ble motstandsbevegelsen også stemplet som terrorister. Husk at det alltid er seiersherrene som skriver historien, det er derfor alle som taper er terrorister så lenge de taper og alle som vinner er helter. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 Um, sammenlignes palestinerne her med norske motstandsfolk? Folk skjønner at det er en helt latterlig sammenligning? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 Um, sammenlignes palestinerne her med norske motstandsfolk? Folk skjønner at det er en helt latterlig sammenligning? Ja, vi "vant" jo så våre motstandsfolk er jo helter, palestinerne har enda ikke klart å ta tilbake sitt land så de er fremdeles bare terrorister. Om du tviler på at dette er måten historien lages på så kan du nevne ett eneste land hvor frigjøringsbevegelsen som vant fremdeles omtales som terrorister. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 Ja, vi "vant" jo så våre motstandsfolk er jo helter, palestinerne har enda ikke klart å ta tilbake sitt land så de er fremdeles bare terrorister. Om du tviler på at dette er måten historien lages på så kan du nevne ett eneste land hvor frigjøringsbevegelsen som vant fremdeles omtales som terrorister. Har noen hacket kontoen din? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 Har noen hacket kontoen din? Hva får deg til å tro det? jeg er bare mot alle typer kriminalitet, inkludert å stjele et helt land. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 Norske motstandsfolk brukte helt andre metoder og prøvde alltid å unngå sivile tap, har vi ikke vert gjennom dette før. IRA omtales vell fortsatt som terrorister, og de vant jo. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 Norske motstandsfolk brukte helt andre metoder og prøvde alltid å unngå sivile tap, har vi ikke vert gjennom dette før. Det er helt naturlig da okkupasjonen av Norge var en ren militær operasjon. Tyskerne sendt ikke masse fattige tyskere utover landsbygda i Norge for å ta over gårdene til nordmenn slik det skjer i Palestina. I Palestina blir sivilbefolkningen aktivt brukt for okkupere andres land og eiendom. Om de skal forsvare det som er deres har faktisk ikke palestinerne noe annet valg enn å angrepe det du omtaler som sivile, men det er sivile som Israel bruker militært. IRA omtales vell fortsatt som terrorister, og de vant jo. Når var det du sa at Nord-Irland ble uavhengig? Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 Har noen hacket kontoen din? Hva får deg til å tro det? jeg er bare mot alle typer kriminalitet, inkludert å stjele et helt land. Det var bare et uventet synspunkt fra deg. Men for all del, jeg er helt enig. Terrorisme er bare en betegnelse på krigføring som er vanskelig å forsvare seg mot, og den kan beleiling anvendes mot alt man misliker, mens man unngår å bli beskyldt for å være rasist, egoist, ha en skjult agenda, etc. Det er dessverre også en betegnelse som har fått et altfor edelt innhold, for det er implisitt at den som utfører terror er den onde, og den som omtaler andre som terrorister er den gode. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 Norge anngrep heller ikke Tyskerne og nordmenn gjemte seg ikke bak sivile i kamp. Vi hadde jo før det lignende episoder under Svensk og Dansk herredømme uten at vi begynte å ty til terrorisme eller lignende. Norsk motstand var hele veien rettet mot strategisk viktige tyske baser/forsyningsveier osv. noe palestinernes kamp sjeldent er. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 Norge anngrep heller ikke Tyskerne og nordmenn gjemte seg ikke bak sivile i kamp. Vi hadde jo før det lignende episoder under Svensk og Dansk herredømme uten at vi begynte å ty til terrorisme eller lignende. Norsk motstand var hele veien rettet mot strategisk viktige tyske baser/forsyningsveier osv. noe palestinernes kamp sjeldent er. Og noe israelernes heller ikke var (er?). Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 Det har vell blitt svar på så mange ganger at jeg tror du vet svaret selv Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 Det har vell blitt svar på så mange ganger at jeg tror du vet svaret selv Og jeg tror du nekter å innse det faktumet at israelerne virkelig begynte den sivile terrorismen. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 Norge anngrep heller ikke Tyskerne og nordmenn gjemte seg ikke bak sivile i kamp.Vil du påstå at Jødene stjal landet til palestinerne og opprettet Israel fordi palestinerne tidligere hadde angrepet jøder? Nei, Tyskerne gjemte seg ikke bak sivile når de okkuperte Norge, men det gjør Israel når de okkuperer palestina. Det er de som her innført denne nye typen krigføring så det er også de som er skyld i at det er så stor andel sivile døde på Israelsk side. Det er uansett minst 10 palestinere drept for hver israeler så langt i denne okkupasjonskrigen. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 Du har diskutert med andre om hva jødene gjorde før Israel ble dannet. Det kan jeg lite om. Det jeg fortsatt mener er at Israel i dag ikke handler klanderverdig når de bomber palestinske mål som kan utgjøre en trussel mot israelske sivile. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 Norge anngrep heller ikke Tyskerne og nordmenn gjemte seg ikke bak sivile i kamp. Vi hadde jo før det lignende episoder under Svensk og Dansk herredømme uten at vi begynte å ty til terrorisme eller lignende. Norsk motstand var hele veien rettet mot strategisk viktige tyske baser/forsyningsveier osv. noe palestinernes kamp sjeldent er. Det er vel ingen som har sagt at palestinerne er edle krigere som følger vestens regler for krigføring, men til deres forsvar kjemper de mot en fiende som gjør nøyaktig det samme. Jeg synes ikke det er særlig edel krigføring å sende en rakett inn i en folkemasse for å drepe én "terrorist". Det synet tror jeg de fleste vestlige mennesker deler, og det er nok en av de største grunnene til at Israel ikke oppfattes som en sivilisert nasjon av andre vestlige land enn USA. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Du har diskutert med andre om hva jødene gjorde før Israel ble dannet. Det kan jeg lite om. Det jeg fortsatt mener er at Israel i dag ikke handler klanderverdig når de bomber palestinske mål som kan utgjøre en trussel mot israelske sivile. Skal vi se om jeg har skjønt din logikk riktig: -Okkupere et annet land: Ikke klandreverdig -Sende sivile bosettere inn i okkuperte områder for å fortrenge lokalbefolkningen og bruke dem som menneskelige skjold: Ikke klanderverdig -Bombe sivile palestinere og foreta hevnaksjoner slik at minst 10 personer drepes for hver okkupant som er drept; Ikke klanderverdig Jeg lurer bare på om logikken din også gjelder for andre land, eller er dette spesialregler som kun gjelder for Palestina? Endret 9. mars 2008 av robertaas Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 robertaas: du har nok ikke skjønt det nei, les diskusjonene vi har hatt om igjen og tenkt deg litt om. Jeg gidder ikke bruke mer tid på å gjenta meg selv i kveld da jeg tror det blir heller fåfengt. Jeg kan prøve å oppsumere litt for deg: å okkupere er ikke galt i seg selv, det kommer ann på hva som har skjedd før. Bosetningspolitkken har jeg sagt mange ganger at jeg er i mot, alikevell er det på ingen måte som skjold de fungerer. Bombingen av sivile har jeg sagt forferdelig mange ganger før at kommer som en følge av at fienden gjemmer seg bak sivile og hevnaksjonene er ikke hevnaksjoner men forsøk på å slå ut strategisk viktige fiendtlige elementer/ressurser. Tapstall alene sier lite. At du i tilleg prøver å innsinuere at jeg har vikarierende argumenter gjør bare det hele enda tristere. Så vær så snill og les hva jeg har skrevet før du spør meg flere ganger om det samme. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Det er du som sier det er ok at Israel sender raketter rett inn i sykehus, skoler og boligblokker. Det er du som ikke har skjønt at Israel var de første til å bruke det de påstår er sivile aktivt i okkupasjonen. Jeg anbefaler at du setter det bedre inn i saken og at du tenker deg bedre om. Endret 9. mars 2008 av robertaas Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 9. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2008 robertaas: jeg tror du kan bedre enn dette. Underbygg gjerne påstandene dine fremfor å si at jeg ikke har skjønt det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg