Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme? (Oppdatert åpningsinnlegg)


Anbefalte innlegg

Ja, derfor er det greit at disse "freedom fighters" skyter vilt inni en skole???

Derfor er det greit av vi finansiere 650 millioner kroner til terroristen HAMAS??

 

Ja det skal jeg hilse og si :)

(PS: Hamas er ikke en terrorist, det er en organisasjon. Så lærte du noe nytt i dag og)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Palestinerne forsvarer seg mot Israel med å ta igjen.

Du mener hevn, altså?

 

Hvis ikke: På hvilken måte fungerer dette som forsvar? Hvordan forsvarer man seg ved å angripe sivile?

 

Dersom man skal kalle det israelerne driver med for forsvar må man også kalle det palestinerne driver med for forsvar. Skal man kalle det palestinerne gjør for angrep må man også kalle det israelerne gjør for angrep.

Nei, fordi israelerne angriper militære mål. De går ikke inn for å drepe sivile.

 

Israels okkupasjon er uansett meningsløs.

Så de alliertes okkupasjon av Tyskland var meningsløs? USAs okkupasjon av Japan?

 

Skal det bli fred mellom Israel og palestinerne må Israel gi fra seg de okkuperte områdene.

Uten at palestinerne skal måtte gjøre noe som helst? De skal få fortsette å angripe israelske sivile så mye de bare vil?

 

Så hvordan definerer du terrorister? Hva er det som ikke gjør israelerne til terrorister?

Israelerne angriper militære mål. De sivile tapene kommer av at terroristene bruker sine egne sivile som skjold.

 

Palestinerne forsvarer seg mot Israel med de midlene de har. Så jeg mener ikke hevn selvom du tydeligvis tolker det slik, jeg mener at de besvarer angrepene så godt de kan. Og Israel har flere ganger drept sivile uten å lee på et øyelokk. Det finnes drøssevis av eksempler, men flere av de verste er muligens fra Ariel Sharons tid som leder så kansje Israel har strammet litt inn nå. Uansett så kan ikke israelerne stå som en bedere part enn palestinerne. Begge sider bruker de muligheter de har.

 

Hvorfor trekker du Andre verdenskrig inn i dette?

 

Som nevnt før så er det okkupasjonen det kjempes mot. Men foreløbig er det Israel som sier nei til våpenhvile og dialog.

 

Israelerne angriper der de måtte tro det er et eneste av målene deres. De har vist før at de ikke har noe imot å sende en rakett inn i en boligblokk der det bor et enkelt medlem av Hamas eller sende en rakett inn i en palestinsk folkemengde fordi det kansje kan være en såkalt terrorist midt i mengden. Mange av palestinerne holder seg innendørs så denne skjoldtakktikken er nok ikke så utbredt som du tror.

 

Og det er mye du ikke har svart på. Du svarer bare på en settning her og der. Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Tror du det blir fred om Israel invaderer? :)

Jeg tror: There will be blood.

 

Hva som forårsaket dette? Reverto?

 

Du er som vanlig like saklig som en tannpirker Vaio. Vær så snill å hold deg unna temaet. Da vi vil prøve å holde det saklig. Derfor bruker "B" mista 70% av innleggene sine :)

 

Hvem forårsaket det ja? Vestlige seiersherrer med flott svik, samt masse israelsk terrorisme og masse arabisk terrorisme og aggresjon. Det er en fin kombinasjon som har skapt denne konflikten.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Og derfor er også trusselen minimal.

Nei, den er høyst reell for de sivile som bor der rakettene regner ned. Og Israels oppgave er å beskytte befolkningen sin.

 

Det var disse 13 sivile i året de klare å ta livet av, var det ikke det?

 

Nå er det mye kontrovers rundt påstandene om at det er pga. terrorister.

Nei.

 

Må du slutte å tulle Pricks. Det er kontrovers om det er anti-terror eller hevnaksjoner og ekspansjon.

 

"In February 2005, the Ministry of Defense (Israel) ordered an end to the demolition of houses for the purpose of punishing the families of suicide bombers. [15]"

 

"Israeli use of house demolitions has been particularly controversial. However, Israel, which is a party to the Fourth Geneva Convention, asserts that the terms of the Convention are not applicable to the Palestinian territories on the grounds that the territories do not constitute a state which is a party to the Fourth Geneva Convention.[9][10][11] This position is rejected by human rights organisations such as Amnesty International, which notes that "it is a basic principle of human rights law that international human rights treaties are applicable in all areas in which states parties exercise effective control, regardless of whether or not they exercise sovereignty in that area."[1]"

 

 

Fantastisk logikk. "Det eksisterte ikke noen nasjonalstat i Afrika da vi koloniserte, så vi gjorde jo ingenting galt".

 

Vrøvl? Hvorfor Irgun ble opprettet har lite med hva de faktisk gjorde.

Kommentarene dine har gått ut på hvorfor den ble opprettet, og jeg rettet på deg.

 

Kommentarene mine går på hva disse organisasjonene har gjort. Men ingen ønsker visst å kommentere dette lille svarte merket på Israels historie. Det forklarer i veldig stor grad hvorfor Hamas angriper sivile.

 

Og veldig mange ble fordrevet som hevn pga konfliktene dem i mellom og for å bli kvitt arabere slik at man kunne få israelsk flertall i enkelte regioner der de allerede hadde kjøpt opp veldig mye eiendom.

Hvor da?

 

De 700 000 som ble jaget avgårde. Da får israelerne litt bedre kontroll og flertall. Er jo ikke verre enn det. Har ikke oversikt over eksakte områder.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Palestin...47_-_March_1948

 

 

Du snakker jo hele tiden om hvordan Israel ble lagt til områder med israelsk flertall.

Det ble det også. Det har selv de som først benektet det måtte innrømme etter at de sjekket informasjonen.

 

Ingen benekter at det ble lagt til israelsk flertall (de hadde vel hele 10% flertall eller lignende), og fikk også majoriteten av Palestina til tross for at de var en minoritet innenfor mandatet.

 

Men nå er vi vel tilbake på håpløs diskusjon igjen?

Jeg og Myagos har jo vurdert å prøve å gå videre.

 

Israel-Palestina diskusjoner blir som oftest rimelig håpløse.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Fy faen, det er ikke håp for menneskene der nede. De er fullstendig syke i hodene sine. Gå rundt i gatene og juble etter noe slikt. Voksne mennesker tar med seg ungene sine i jubeltog for å feire at jødiske skoleelever har blitt drept og såret.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=512078

 

Dere som sier at Israel bare forsvarer seg, har ikke skjønt en dritt. Man svarer ikke steinkasting og selvmordsbombere med rakettangrep mot sivile.

Endret av Audere
Lenke til kommentar
Palestinerne forsvarer seg mot Israel med de midlene de har. Så jeg mener ikke hevn selvom du tydeligvis tolker det slik, jeg mener at de besvarer angrepene så godt de kan.

Nok en gang svarer du ikke på spørsmålet: Hvordan forsvarer man seg ved å angripe sivile?

 

Hindrer angrepene på sivile at Israel svarer med makt?

 

Og Israel har flere ganger drept sivile uten å lee på et øyelokk.

Israel har drept terrorister. At sivile blir drept kommer av at terroristene bruker dem som skjold.

 

Hvorfor trekker du Andre verdenskrig inn i dette?

Fordi du snakker om at okkupasjonen er meningsløs. Da prøver jeg å finne ut om du mener at alle okkupasjoner er meningsløse.

 

Israelerne angriper der de måtte tro det er et eneste av målene deres.

I følge det en Israel-motstander limte inn i denne tråden (eller var det den andre?) så har Israel tatt ut flere terrorister under de siste aksjonene sine. Altså vet man at de treffer målene sine.

 

Mange av palestinerne holder seg innendørs så denne skjoldtakktikken er nok ikke så utbredt som du tror.

Om de sivile er innendørs eller utendørs er irrelevant når resultatet blir det samme. Det er fortsatt terroristene som trekker israelsk ild mot sine egne sivile.

Lenke til kommentar
Dere som sier at Israel bare forsvarer seg, har ikke skjønt en dritt. Man svarer ikke steinkasting og selvmordsbombere med rakettangrep mot sivile.

Når har Israel svart med rakettangrep på steinkasting?

 

Dessuten angriper ikke Israel sivile. De tar ut militære mål. At de militære målene aktivt bruker sine egne sivile som skjold for å skape så mange "martyrer" som mulig er ikke Israels feil. Følg med, for dette er påpekt utallige ganger.

 

 

Kommentarene mine går på hva disse organisasjonene har gjort.

Her er det du skrev:

 

"Irgun/Lehi satt standarden på terrorisme"

 

Dette er altså feil siden de ble opprettet som SVAR på arabisk terrorisme. Altså satte araberne standarden.

 

 

"In February 2005, the Ministry of Defense (Israel) ordered an end to the demolition of houses for the purpose of punishing the families of suicide bombers."

Nettopp. På grunn av terrorister. Her var det altså snakk om kun de husene som tilhørte terroristers familie. Dessuten er det ikke "kollektiv avstraffelse", fordi andre familier ikke ble berørt.

 

De 700 000 som ble jaget avgårde.

Tull. De aller fleste stakk av selv som resultat av at deres egne startet krig mot Israel.

 

Og hva mener du det er her som støtter dine feilaktige påstander? Det står jo blant annet:

 

"The Arab Liberation Army embarked on a systematic evacuation of non-combatants from several frontier villages in order to turn them into military strongholds"

 

"The poor inhabitants of these neighborhoods generally fled to other parts of the city."

 

Dessuten:

 

"While expulsion of the Palestinians had been contemplated by some Zionists from the 1890's (see Zionist quotes), during this period there was no official Yishuv policy favoring expulsion and Jewish leaders anticipated that the new Jewish state would have a sizable Arab minority."

Lenke til kommentar
Dere som sier at Israel bare forsvarer seg, har ikke skjønt en dritt. Man svarer ikke steinkasting og selvmordsbombere med rakettangrep mot sivile.

Når har Israel svart med rakettangrep på steinkasting?

 

Dessuten angriper ikke Israel sivile. De tar ut militære mål. At de militære målene aktivt bruker sine egne sivile som skjold for å skape så mange "martyrer" som mulig er ikke Israels feil. Følg med, for dette er påpekt utallige ganger.

 

 

Kommentarene mine går på hva disse organisasjonene har gjort.

Her er det du skrev:

 

"Irgun/Lehi satt standarden på terrorisme"

 

Dette er altså feil siden de ble opprettet som SVAR på arabisk terrorisme. Altså satte araberne standarden.

 

De ble opprettet som svar på kriminelle arabiske bander.

 

"In February 2005, the Ministry of Defense (Israel) ordered an end to the demolition of houses for the purpose of punishing the families of suicide bombers."

Nettopp. På grunn av terrorister. Her var det altså snakk om kun de husene som tilhørte terroristers familie. Dessuten er det ikke "kollektiv avstraffelse", fordi andre familier ikke ble berørt.

 

 

Når ble det ikke kollektiv avstraffelse å straffe noen andre, for noen de kjenner, er i familie med, eller bare generellt er av samme folkeslag som har gjort noe?

 

De 700 000 som ble jaget avgårde.

Tull. De aller fleste stakk av selv som resultat av at deres egne startet krig mot Israel.

 

Og hva mener du det er her som støtter dine feilaktige påstander? Det står jo blant annet:

 

"The Arab Liberation Army embarked on a systematic evacuation of non-combatants from several frontier villages in order to turn them into military strongholds"

 

"The poor inhabitants of these neighborhoods generally fled to other parts of the city."

 

Dessuten:

 

"While expulsion of the Palestinians had been contemplated by some Zionists from the 1890's (see Zionist quotes), during this period there was no official Yishuv policy favoring expulsion and Jewish leaders anticipated that the new Jewish state would have a sizable Arab minority."

 

Jeg tror den første delen av det ville vært en fordel å ha med. Det er nesten ikke vits å ta noe i bold. For allt er relevant.

 

In the first few months of the civil war the climate in the Mandate of Palestine became volatile. Although throughout this period both Arab and Jewish leaders tried to limit hostilities between Jews and Arabs[3]. According to historian Benny Morris, the period was marked by Arab initiatives and Jewish reprisals[4].

On the other hand, Flapan points out a pattern in which terrorist attacks by Irgun and Lehi resulted in Arab retaliations and then 'the Haganah - while always condemning the actions of Irgun and Lehi - joined in with an inflaming counterretaliation'[5]. Typically the Jewish reprisals were directed against villages and neighborhoods from which attacks against Jews had originated[6], were more damaging than the provoking attack and included killing of armed and unarmed men, destruction of houses and sometimes expulsion of inhabitants[7]. The Zionist groups of Irgun and Lehi reverted to their 1937-1939 strategy of placing bombs in crowded places such as bus stops, shopping centres and markets. Their attacks on British forces reduced British troops' ability and willingness to protect Jewish traffic[8]. General conditions deteriorated: the economic situation became unstable and unemployment grew[9]. Rumours spread that the Husaynis were planning to bring in bands of fallahin to take over the towns[10]. Some Palestinian Arab leaders send their families abroad. The Arab Liberation Army embarked on a systematic evacuation of non-combatants from several frontier villages in order to turn them into military......

 

According to Pappé the Zionists organised a campaign of threats[24], comprised of the distribution of threatening leaflets, 'violent reconnaissance' and, after the arrival of mortars, the shelling of Arab villages and neighborhoods[25]. The idea of 'violent reconnaissance' was to enter a defenceless village at night, fire at everyone who dared leave his or her house and leave after a few hours[26]. Pappé also notes that the Haganah shifted its policy from retaliation through excessive retaliation to offensive initiatives[27]. During the 'long seminar', a meeting of Ben-Gurion with his chief advisors in January 1948, the departure point was that it was desirable to 'transfer' as many Arabs as possible out of Jewish territory, and the discussion focussed mainly on the implementation[28]. The experiences in a number of attacks in February 1948, notably those on Qisarya and Sa'sa', were used in the development of a plan, detailing how enemy population centers should be handled[29]. According to Pappé plan Dalet was the master plan for the expulsion of the Palestinians[30]

 

Og sidenote:

Jeg tror jeg heller tar TWFA sitt tips "B"

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Fant litt interessant lesning om Qassamrakettene.

January 15-January 18, 2008

More than 120 Qassam-rockets and 65 mortars were fired towards the Western Negev, in a 72-hour period. The attacks injured more than eight Israelis, and two of the rockets struck near a kindergarten, which was full of children at the time of the attack.

Allerede i januar 2008 hadde det blitt sendt ut flere raketter fra Gaza enn i hele 2007.

Fant heller ingen store saker om dette i VG, Dagbladet eller Aftenposten, nærmeste jeg fant var en liten notis i AP i en artikkel om lukkingen av gaza-stripen.

 

The introduction of the Qassam rocket took Israeli politicians and military experts by surprise. Reactions have been mixed. The Israeli Ministry of Defense views the Qassams as "more a psychological than physical threat." The rockets are fired largely at civilian populations. There is some evidence of psychological damage to children in the affected areas, particularly in Sderot. The IDF has reacted to the deployment of the Qassam rockets by deploying the Red Color early warning system in Sderot, Ashkelon and other at-risk targets. The system consists of an advanced radar that detects rockets as they are being launched. Loudspeakers warn civilians to take cover approximately fifteen seconds before impact in an attempt to minimize the threat posed by the rockets.

Det å høre over et PA-anlegg at du har 15 sekunder til å gjemme deg før en rakett slår ned høres psykisk slitsomt ut, spesielt hvis man ser på hvor ofte disse rakettene blir sendt.

 

Hvorfor skal ikke disse angrepene bli fordømt på lik linje som israelernes angrep? Disse angrepene er da ikke noe bedre enn hva israelerne driver med? Hvorfor skal ikke disse angrepene også bli nevnt med mer enn en liten notis i artiklene om palestinske døde?

 

Hvis noen har artikler fra et par av de større avisene som slår opp disse angrepene på samme måte som de israelske angrepene blir slått opp, så kom gjerne med dem. Vil mer enn gjerne bli overbevist om at norske aviser ikke omtaler konflikten som om den var svart/hvit.

 

Kilder:

Qassam rocket - Wikipedia

List of Qassam rocket attacks - Wikipedia

Lenke til kommentar
Det å høre over et PA-anlegg at du har 15 sekunder til å gjemme deg før en rakett slår ned høres psykisk slitsomt ut, spesielt hvis man ser på hvor ofte disse rakettene blir sendt.

 

palestinere får ikke engang 1 sekund å redde seg på..

 

Hvorfor skal ikke disse angrepene bli fordømt på lik linje som israelernes angrep? Disse angrepene er da ikke noe bedre enn hva israelerne driver med?

 

Hvis vi misliker de hjemmelagde og upresise Hamas rakettene som slår ned i boligstrøk, så burde de kanskje få lov å kjøpe skikkelige våpen som gjør de i stand til å gå i kamp mot israelske hæren på mer like vilkår ute på slagmarken? :whistle:

 

La de få kjøpe anti-tank raketter, snikskytter-rifler, attack-helikopter, bombekastere, personel-miner, bakke-til-luft missiler, jagerfly, artilleri-kanoner

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar
- FNs sikkerhetsråd infiltrert av terrorister

 

Ortodokse jøder demonstrerte i natt utenfor skolen og ropte "død over alle arabere!"

 

 

kutt ut!

Innsendt av: Stolst Palestiner, som er født i syria...STOLT! DØD OVER SIONISMEN!!, 07/03 - 2008 kl. 00:33

 

skjønner ikkle hvorfor og hva dere egentlig vil med oss og landet vårt...jeg sier en ting! vi gir oss aldri, verken i PALESTINA (merk deg dette PALESTINA) eller rundt om i verden, for dere sionister er ikke mennesker, dere eier ikke følelser.... hadde det ikke vært for slike som deg hadde jeg ikke trengt å bekymre nordmenn for min eksistens her i norge, hadde vært i palestina og min hjemby haifa og kost meg, noe jeg aldri kommer til å oppleve pga den farlige politikken dere driver...jeg er kanskje den første som skriver kritikk om dere ...da jeg sier dere, så får du finne ut hvem jeg mener... men du får høre mer av andre ...for dere er IKKE LIKT og salam o alekiom... eller som på det falske språket shalom. "

 

Nei, du er ikke den første som kritiserer på den måten. Vi har dessverre mange som ikke vil ha jøder noen steder - hvor som helst i verden. Og det er på grunn av argumenter som likner det du sier at araberne i Palestina aldri har hatt sin egen stat. Gjennom historien hadde begge partene muligheter for å dele landet for to stater. Det var og er dessverre bare den arabiske side som alltid har nektet å gekseptere at Israel skal få noen som helst mulighet å eksistere. Dette gir ikke Israel så mye håp, og da har de ikke noe annet enn å bruke sin naturlige rett til å beskytte seg selv. Hånden til Israel er stadig åpen for dialog, både med deg og med Hamas. Men det eneste dere skal gjøre er å akseptere at Israel har lov å eksistere og jødene kan også bo i sitt hjemland de har hatt i over 3000 år. Alt annet kan man diskutere.

 

Shabbat Shalom, Joav Melchior

Lenke til kommentar
Palestinerne forsvarer seg mot Israel med de midlene de har. Så jeg mener ikke hevn selvom du tydeligvis tolker det slik, jeg mener at de besvarer angrepene så godt de kan.

 

Palestina forsvarer ikke, de angriper. Israel forsvarer seg ved å angripe de elementene som angriper dem - raketter, for eksempler.

 

Og Israel har flere ganger drept sivile uten å lee på et øyelokk. Det finnes drøssevis av eksempler, men flere av de verste er muligens fra Ariel Sharons tid som leder så kansje Israel har strammet litt inn nå. Uansett så kan ikke israelerne stå som en bedere part enn palestinerne. Begge sider bruker de muligheter de har.

 

Til helt forskjellige formål. Israel forsvarer seg fra angrep, Palestina angreper.

 

Hvorfor trekker du Andre verdenskrig inn i dette?

 

Som forenklet eksempel? ;)

 

Og det er mye du ikke har svart på. Du svarer bare på en settning her og der. Hvorfor det?

 

Du har ikke svart på posten min heller?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...