Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme? (Oppdatert åpningsinnlegg)


Anbefalte innlegg

Grandma : Du har faktisk rett i det du sier, jeg har nok litt vanskelig for å skille mellom Israel som stat og holdningene til soldatene som skyter og dreper terrorister og sivile.

Men noen må jo representere holdningene til staten , er det ikke da soldatene eller befolkningene som har ansvaret for dette? Og nå er det jo ikke lenger snakk om hva enkeltpersoner gjør, men hva som blir gjort kollektivt der nede og der har jeg i alle fall følelsen på at man ser ned på araberne.

 

Jeg har heller ikke prøvd å gi ALL skyld på israelerne (og håper da at det ikke er det generelle inntrykket man sitter med etter å ha lest innleggene mine), her er alle partene skyldig, men det blir jo også feil å unnskylde en part og prøve å bagatilisere eller rettferdigjøre handlingene deres.

 

For å få dette klart, Palestinerene er ikke noe mindre terrorister de heller, de har gjort utrolig mange grusomme handlinger som er ren ondskap, men det har desverre den andre parten også.

 

Men jeg er desverre ikke enig med deg om at Israel som stat prøver å forhindre denne konflikten :

 

*Opprettelse av muren.

*Bulldozeringen av flyktningeleire.

*Etablering av bosettninger på vestbredden og tvangsflyttnign av lokalbefolkningen.

 

Dette har skjedd i det siste 10 året og viser konkrete ting som Israel som stat har satt igang og ikke enkeltpersoner.

 

 

 

Jeg svarte opprinnelig ikke på denne tråden, men på et innlegg som Thebeliever kom med i en annen tråd, men disse postene ble slått sammen inn i denne tråden og derfor har jeg egentlig ikke uttalt meg om hvordan jeg ser på Israel eller Palestinerne.

 

Og sånn forsåvidt må jeg nesten si at jeg ser på begge parter som terrorstater og at blodhatet går et par hundre år tilbake i tiden med rot I religionen og territorium.

 

 

Og så til det jeg tydeligvis har oversett :

 

Nei, det er ikke vettug å omplasere flere millioner mennesker som er etablert i et området og forsåvidt så var jo mitt utsang en blanding av en ønsketenkning (at Israel trakk seg ut for å unngå mer unnødvendig blodbad) og litt etterpåklokskap der det muligens hadde vært bedre å latt dem etablere seg i for eksempel argentina, men igjen det ble som det ble (etter 2 verdenskrig).

 

Vi er nok begge enige om at det beste i denne situasjonen er å få til en løsning der begge partene kan leve i fred, men da må nok begge partene ønske dette like sterkt og jeg har på følelsen at dette ikke kommer til å skje med det første, muligens må en større blodutgivning til for at partene skal innse galskapen i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en del ting å svare på nå så får ta det fra kant:

 

Dark Archon

 

Kanskje ikke så rart da organisasjonens viktigste mål er å knuse Israel? Appeasement-politikk har helt siden 1930-tallet vært kjent som en fiasko.

 

Hamas har sagt seg villige til å snakke med Israel og de har sagt seg villige til å anerkjenne og leve i fred med Israel og de har uttalt at problemet ikke er Israels eksistens, men manglen på en palestinsk stat.

 

Israel derimot er ikke villige til å snakke med Hamas og har som mål å knuse Hamas!

 

Arne

 

Glimti: Hva ekstremistiske privatpersoner gjør - ja - det har lite relevans til diskusjonen om Israel er en terrorstat, så lenge Israel blir styrt av overordnede myndigheter.

 

Palestinerne blir styrt av myndighetene de og, med unntak av Gazastripen der Hamas har kontrollen.

 

Og besvar spørsmålet: Mener du eller mener du ikke at dette er dette mindre kritikkverdig enn palestinske angrep på sivile?

 

GrandMa

 

Saken som Glimti linker til handler ikke om den noen av partene i denne konflikten. Den handler om en liten ekstremistgruppering som Israel på ingen måte støtter, men derimot er motstander av. Derfor er saken irrelevant.

 

Samme spørsmålet til deg: Mener du eller mener du ikke at dette er dette mindre kritikkverdig enn palestinske angrep på sivile?

 

8 år gamle gutter er vel strengt tatt ikke den typen mennesker Israel ønsker under torva.

 

Kan du arrgumentere for eller dokumentere denne påstanden?

 

thebeliever

 

Er det ingen som tør å kritisere israelittene? Er det de palestinske ungdommene som kaster stein de største terroristene?

 

Jo, hele verden har kritisert Israel gjentatte ganger, selv USA.

Men denne kritikken har begrenset seg til å fordømme overdreven bruk av makt fra Israel mens de slipper unna med alt annet!

Det er Israel som er terroristen her, men mange har gitt avkall på selvstendig tankegang og selvstendige meninger og sier konstant det samme som USA og Israel sier, nemlig at Israel kjemper mot terror.

 

Trist, men sant.

 

Jalla

 

Oppførselen til israelerne er like motbydelig som oppførselen til palestinerne.

Om begge parter kunne kaste av seg idiotien som religionene representer og innse at begge parter faktisk kun er mennesker, at det ikke finnes noen guder som ber dem slakte hverandre og ta det som utgangspunt for en fredelig sameksistens hadde ting kunnet vært mye bedre.

 

Denne konflikten er et meget godt eksempel på hvor hjernevaskede og irrasjonelle folk kan bli av religion.

 

Man kan ikke sammenligne det Israel gjør med det palestinerne gjør! Israel okkuperer andres land og besitter en av verdens sterkeste militærmakter som de bruker til å knuse et folkeslag som knapt kan ta igjen (palestinerne) mens palestinerne kjemper tilbake med de få midlene de har.

 

Det er forøvrig Israels feil at Andre intifada brøt ut!

 

GeirGrusom

 

Det ligger mye mer enn bare religion bak denne konflikten da...

 

Det er israelsk okkupasjon, manglen på en palestinsk stat og hvem som har rett til hvilke landområder som har oppmerksomhet, men glem ikke at både Israel og palestinerne knytter seg sterkt til religion.

 

Lange

 

Israel er et land fullt med religiøse fanatikere.

 

Støttes! :thumbup:

 

JULINGiKAKE

 

Palestina er en terrorstat.

 

Om de hadde fått halve Israel i gave, så hadde dem fortsatt med selvmordsbombing og terror til de hadde fått hele Israel.

 

Og hadde de fått hele Israel, så hadde landet sannsynligvis lagt seg selv i grus, fordi de ikke hadde klart å styre landet. Eller muligens tatt krav på et naboland og startet terrorkrig der.

 

Blir litt i samme gata som Kosovo som ble egen stat. Erklært uavhengig. Men kan ingenting om business. Største eksport vare i Kosovo er narkosmugling.

 

Latterlig, tåpelig og feil!

 

Israel er en terrorstat, en okkupasjonsmakt, en nazinasjon og et enste bestialsk land!

 

Hadde de latt terroren sin stille, byttet ut aggresivitet med fornuft og trukket seg tilbake fra okkuperte områpder, anerkjent en palestinsk stat og sluttet å angripe andre hele tiden ville problemet vært løst!

 

Hadde palestinerne fått det de har krav på ville de anerkjent Israel og levd i fred!

 

Og at Den palestinske selvstyremyndigheten har problemer med å styre er pga. motstanden fra Israel!

Lenke til kommentar
Grandma : Du har faktisk rett i det du sier, jeg har nok litt vanskelig for å skille mellom Israel som stat og holdningene til soldatene som skyter og dreper terrorister og sivile.

Men noen må jo representere holdningene til staten , er det ikke da soldatene eller befolkningene som har ansvaret for dette? Og nå er det jo ikke lenger snakk om hva enkeltpersoner gjør, men hva som blir gjort kollektivt der nede og der har jeg i alle fall følelsen på at man ser ned på araberne.

 

Jeg er enig i at det er stor sannsynlighet for at israelerne ser ned på araberne. Staten Israel jobber derimot ganske aktivt for å motarbeide denne holdningen ved å gi arabere like rettigheter etc. Det er relativt naturlig at forholdet mellom folkeslagene blir såpass anspent med tanke på situasjonen der.

 

*Opprettelse av muren.

 

Muren har virket. Det har blitt en reduksjon i terroristangrep.

 

*Bulldozeringen av flyktningeleire.

 

Flyktningleirene ble brukt som et fristed for terroristene. Dermed ødelegger igjen militante palestinere for resten av den palestinske befolkningen.

 

*Etablering av bosettninger på vestbredden og tvangsflyttnign av lokalbefolkningen.

 

Religiøse begrunnelser er vanskelig å forstå. Videre har det blitt gjort mange forsøk på å trappe ned dette.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Israel%27s_un...engagement_plan

Lenke til kommentar

Grandma : Skal ikke betvile det du sier, men :

 

QUOTE(Malvado @ 11/10-2008 : 19:24) *

*Opprettelse av muren.

 

 

Muren har virket. Det har blitt en reduksjon i terroristangrep.

 

På bekostning av sivilbefolkningen, de lider noe som bare øker hatet. At man har stoppet en type angrep har bare gjort til at man har tatt i bruk andre typer for angrep (mortar, raketter etc) som kan avfyres bak muren. Jo flere som lider, jo flere vil støtte angrepene i steden for en fredelig løsning.

 

Flyktningleirene ble brukt som et fristed for terroristene. Dermed ødelegger igjen militante palestinere for resten av den palestinske befolkningen.

 

Men hva oppnår man med det? Bare enda mer hat. Og at palestinske terrorister står bak voldshandlingene rettferdigjør jo ikke angrepene. Hvis jødsike terrorister hadde brukt jødiske bosettninger for å angripe fra mot arabiske mål, hadde det gitt araberne lov til å jevne disse med jorden?

 

Jeg påpeker kun at her er de skyldige terroristene, ikke den tredje parten som stadig vekk blir truffet i skuddvekslingene mellom partene.

Lenke til kommentar
GrandMa

 

Saken som Glimti linker til handler ikke om den noen av partene i denne konflikten. Den handler om en liten ekstremistgruppering som Israel på ingen måte støtter, men derimot er motstander av. Derfor er saken irrelevant.

 

Samme spørsmålet til deg: Mener du eller mener du ikke at dette er dette mindre kritikkverdig enn palestinske angrep på sivile?

 

Verken mer eller mindre. Det handler derimot ikke om staten i Israel sitt tilfelle.

 

8 år gamle gutter er vel strengt tatt ikke den typen mennesker Israel ønsker under torva.

 

Kan du arrgumentere for eller dokumentere denne påstanden?

 

Glimti. Ro deg ned. Alle forstår at du mener enhver israeler er en reinkarnert demon, men det må da gå ann å føre en normal diskusjon uten at du skal ta helt av hver gang muligheten byr seg. Du kan heller dokumentere/argumentere for at 8 år gamle gutter er den typen mennesker israelerne ønsker å ta livet av.

 

Jeg spør deg igjen: Kan vi prøve å holde standaren på denne diskusjonen et par hakk høyere enn dette? Det er da virkelig ikke nødvendig å spy ut slik hatefull galle i hver eneste setning. Vi forstår alle hvor du står hen og da er det flott om vi kan droppe videre skriking å hyling som for eksempel: Israel er en terrorstat, en okkupasjonsmakt, en nazinasjon og et enste bestialsk land!

 

I rest my case.

Lenke til kommentar

Det handler om israelere. Det trenger ikke nødvendigvis å bety at staten støtter dem, men da kan man iallfeall si at det finnes like ekstreme personer på den israelske siden som på den palestinske siden og mener du eller mener du ikke at disse israelerne skal defineres som terrorister siden du definerer Hamas som terrorister?

 

Hvilken standarer det du ønsker? Når STATEN Israel slipper en bombe på et tonn på en boligblokk i et tett befolket område, skyter raketter inn i menneskemengder og sender tankser mot barn og ungdommer, mener du da at Israel prøver å begrense sivile tap på den palestinse siden?

Lenke til kommentar

For meg er det fremdeles utrolig hvordan noen fremdeles lever i den tro at dette er en likeverdig krig der ekstremister på hver side kjemper hver sin innbitte kamp og der Israel forsøker å opprette likestilling og å beskytte palestinerne mot sine egne ekstremister.

 

For meg kommer alltid Israel til å være fienden i denne kampen.

Lenke til kommentar
Det handler om israelere. Det trenger ikke nødvendigvis å bety at staten støtter dem, men da kan man iallfeall si at det finnes like ekstreme personer på den israelske siden som på den palestinske siden og mener du eller mener du ikke at disse israelerne skal defineres som terrorister siden du definerer Hamas som terrorister?

 

Det finnes like ekstreme personer på israelsk side, men for eksempel Hamas er folkevalgte samtidig som mange av dem er terrorister. Palestinernes ekstremisme er mye mer utbredt og organisert. Jeg synes det er sterkt kritikkverdig at vi i det hele tatt finner slikt i de israelske rekker, men det er virkelig ikke i nærheten av omfanget hos palestinerne. Israelske ekstremister er like mye terrorister som palestinske ekstremister. Dette innebærer ikke at Israel er en terroristnasjon.

 

Hvilken standarer det du ønsker? Når STATEN Israel slipper en bombe på et tonn på en boligblokk i et tett befolket område, skyter raketter inn i menneskemengder og sender tankser mot barn og ungdommer, mener du da at Israel prøver å begrense sivile tap på den palestinse siden?

 

Jeg hadde håpt vi kunne styre unna slike ville og bastante uttalelser som: Israel er en terrorstat, en okkupasjonsmakt, en nazinasjon og et enste bestialsk land. Du må ha hvilke meninger du ønsker, men det ødelegger utrolig for diskusjonen hvis slike uttalelser skal være det eneste vi snakker om.

 

Til slutt: Du mener Israel ikke prøver å begrense palestinske sivile tap. Dette er selvfølgelig vrøvl. Hadde Israel ikke ønsket å begrense sivile tap ville det vært palestinere fortsatt i live. De bruker gummikuler. Hvorfor ikke bruke skarpt hvis du ikke bryr deg tapstall? Hvorfor ikke bare utslette palestinerne? De er potensielle fiender av Israel.

Lenke til kommentar

Til spørsmålet om hvorvidt Israel bekjemper eller beskytter fanatiske settlere.

Jeg tror det er riktig som det blir sagt her at Israel bekjemper kun enkelte utslag som er så destruktive at hele verdensopinionen ville blitt rasende på Israel om de ikke bekjempet disse utslagene. Men alt slikt som settlerne gjør som bidrar til å fordrive palestinerne, uten å gå til slike ytterligheter som kan få hele verdensopinionen rasende, alt det får de statens støtte i.

 

"The ultimate goal of the settler terrorists is to intimidate and terrorise indigenous Palestinians into leaving their land so that more settlers can take it over. However, despite years of permanent terror and harassment, very few Palestinians if any have left their villages and land, prompting the mostly religious terrorists to intensify their attacks against Palestinians and their property.

 

In recent days, armed settler terrorists have stepped up acts of arson and vandalism targeting Palestinian olive groves throughout the West Bank. In the Nablus and Salfit region, settlers set fire to olive groves, destroying large swathes of the crop upon which the livelihood of numerous impoverished Palestinian families depends.

 

In one incident, the head of a settlement council took part in an arson attack that Palestinians contend happened in full view of Israeli army troops.

 

"I think there is a sort of collusion between the army and the settlers. Do you believe that the mighty Israeli army can’t control a few thugs who are terrorising Palestinian communities here?" asked Ibrahim Ahmed of Salem near Nablus.

 

"The world is often under the false impression that the settlers are a few unruly fanatics in an otherwise civilised society," Ahmed continued. "The truth of the matter, however, is that the settlers are a key tool of the Israeli state and army to terrorise and torment the Palestinians. It is the state and the army that give them money, housing, weapons and protection. So it is naïve to buy the claim that the settlers are acting against the will of the Israeli state and army." "

 

http://www.uruknet.de/?p=m47875&hd=&size=1&l=e

 

Selvsagt er det riktig som han sier. Hæren står og ser på, og gjør ingenting. Skal du prøve å fortelle meg GrandMa, at det ikke er slik?

 

Og skal du prøve å fortelle meg at staten Israel er helt uskyldig? At det er bare enkeltpersoner - settlerne - som går amokk, og det er bare enkeltpersoner - soldatene - som er forbannet på palestinerne, og derfor lar settlerne gjøre som de vil?

Lenke til kommentar
Malvado.

 

Det virker som om du har litt problemer med å skille mellom hva enkeltpersoner gjør og hva Israel som stat gjør. Mange palestinske sivile blir utsatt for voldelige handlinger av israelske soldater. Dette er derimot noe du ikke kan gi den israelske staten skylden for. Mye av grunnen til at slike voldshandlinger finner sted er på grunn av alle de sterke følelsene som mange israelske soldater har overfor deres palestinske naboer. Palestinerne bedriver terrorisme mot israelske sivile.

 

Les hva du selv skrev.

 

Israelske offentligheter -- soldater utstyrt med våpen av Israel, Israels ansikt utad -- er ikke representative for hele Israel... mens ikke-offentlige palestinere som angriper okkupantene, kall dem gjerne frihetskjempere eller terrorister, representerer Palestina?

Selfølgelig blir alle angrep utført av israelske soldater etterforsket og soldatene straffet, ikke sant?

 

Og... mye av rakettangrepene mot Israel kan ikke skyldes følelsene som mange palestinske sivile har ovenfor deres Israelske naboer?

 

Til sist...

Palestinske raketter skutt inn mot sivile okkupanter er terrorisme, mens bombeangrep mot sivile mennesker som bor der hvor rakettene ble skutt fra ikke er terrorisme?

 

Dessuten.

Hvem dreper flest sivile hos den andre parten -- hvem har mest grunn til å hate den andre parten?

 

Det finnes like ekstreme personer på israelsk side, men for eksempel Hamas er folkevalgte samtidig som mange av dem er terrorister.

 

Den israelske presidenten er tilfeldigvis også en terrorist.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Jeg ser på Israel som en stat som prøver å få rettferdighet. De okkuperer ikke et territorium for i 1947 delte FN landet i TO stater, en til israelerne og EN til palestinerne! Og rett etter at Israel ble erklært selvstendige i 1948, angrep Irak, Egypt, Syria, Libanon og Jordan Israel.

Palestinerne og andre muslimske stater har truet og angrepet Israel helt siden den tid (dette står det ingenting om i norske medier, Se neste avsnitt). Og derfor har Israel et svæææært millitær, for å kunne beskytte seg når de andre statene truer. Du hadde blitt irritert du også hvis noen hadde "poke'a" deg lenge nok.

 

Dessuten er det feil å bruke Dagbladet, VG, Aftenposten og andre norske aviser som kilder for saken, fordi de bare ser saken fra EN side. :thumbdown:

 

Også tror jeg flesteparten av folka som uttaler seg om saken ikke har lest grundig om det, men støtter Palestina pga palestina-skjerfene og fordi "alle andre" mener det også :thumbdown:

Lenke til kommentar
Israelske offentligheter -- soldater utstyrt med våpen av Israel, Israels ansikt utad -- er ikke representative for hele Israel... mens ikke-offentlige palestinere som angriper okkupantene, kall dem gjerne frihetskjempere eller terrorister, representerer Palestina?

Selfølgelig blir alle angrep utført av israelske soldater etterforsket og soldatene straffet, ikke sant?

 

Jeg har da aldri nektet for at israelske soldater er representativ for den israelske staten. Greier staten da ikke å stå til ansvar for disse og sørge for at de blir straffet (noe som tydeligvis ikke skjer) så er det ikke mer en tomme ord det man kommer med når man sier at de skal etterforskes og straffes.

 

Men det er jo ikke til å unngå at den andre siden, altså araberne / palestinerne benytter seg av feil middler for å kjempe tilbake og selv om ikke alle støtter hamas eller andre organisasjoner som benytter seg av terrorisme for å kjempe tilbake, så ser det ut som den største brorparten gjør det og forsyner dem med penger, våpen og husly.

Lenke til kommentar
Morsomt at du skal dra Nazist kortet ut av ermen, ser ut som man enten er nazist eller jødehater med en gang man begynner å kommentere galskapen.

Nei, jeg tok bare frem stemplet når du begynte å prøve å stemple andre for å prøve å avspore en debatt du har tapt fordi du gjentatte ganger er tatt på fersken i å spre faktafeil.

 

min mening er låst fast på at Jødene i området (og de som rettferdigjør holdningene og handlemåten deres) er en gjeng med intolerante voldselskere som neppe kommer til å sørge for at det blir fred i regionen.

Selvsagt er din mening det. Problemet er at meningen din for det første ikke er relevant for troden, og for det andre basert på dine egne feiloppfatninger.

 

Du er nok utrolig klar over at du fortsatt ikke har bevist at Israel har gjort en holdningsendring som stopper de sivile tapene i denne krigen

Man kan ikke stoppe sivile tap i krig, lille venn.

 

i hovedsak så er det snakk om målrettet drap på sivilbefolkningen

Dette vet du nå er feil, og dermed fremsetter du en direkte løgn. Når målet er terrorister, så kan du ikke kalle det "målrettet drap på sivilbefolkningen", vet du.

 

og man kan ikke snike seg unna og si det er "casualities of war" når man feks sprenger en bil med hamas ledelse i filler

Her påpeker du jo nettopp det som er poenget mitt, at Israel kun angriper militære mål. At du så lasser på med en flåsete og usaklig påstand som du ikke underbygger om "bygning fullt av barn" er ditt eget problem.

 

Det er jo direkte løgn at Israel tar avstand fra dette, hadde Israel gjort det så hadde man stoppet å skyte med gummikuler mot folkemengder og unødvendig bruk av vold.

Du er rimelig desperat når du ikke ser forskjell på feil gjørt av enkeltsoldater, og ordre fra høyeste hold. Når eksemplene dine er eksempler nettopp på situasjoner der enkeltsoldater har handlet feil og Israel innrømmer dette, så SVEKKER det de hatske utfallene dine og understøtter det jeg hele tiden har sagt.

Lenke til kommentar
Hamas har sagt seg villige til å snakke med Israel og de har sagt seg villige til å anerkjenne og leve i fred med Israel og de har uttalt at problemet ikke er Israels eksistens, men manglen på en palestinsk stat.

Det er ikke Israel som står i veien for en palestinsk stat. Det er palestinerne selv, som ikke engang klarer å slutte å slakte ned hverandre.

 

Det er Israel som er terroristen her

Da må du først påvise at Israel konsekvent har sivile som mål. Det har du ikke klart. Så vi vet at du her fremmer en påstand du vet er uriktig.

 

Man kan ikke sammenligne det Israel gjør med det palestinerne gjør!

Helt riktig. Israel angriper kun militære mål. Palestinerne prøver så godt de kan å angripe israelske sivile.

 

Israel okkuperer andres land

De allierte okkuperte Tyskland under WWII. I følge deg skulle de ikke gjort dette?

 

Det er forøvrig Israels feil at Andre intifada brøt ut!

Det er ikke Israels feil at palestinerne ikke takler at en jøde går forbi.

 

Israel er et land fullt med religiøse fanatikere

 

Støttes! :thumbup:

Så du mener at palestinerne ikke er religiøse fanatiker?

 

Israel er en terrorstat, en okkupasjonsmakt, en nazinasjon og et enste bestialsk land!

Hvordan forklarer du da det faktum at Israel-arabere både har stemmerett og representanter i Knesset?

 

Hadde de latt terroren sin stille, byttet ut aggresivitet med fornuft og trukket seg tilbake fra okkuperte områpder, anerkjent en palestinsk stat og sluttet å angripe andre hele tiden ville problemet vært løst!

Israel har aldri motsatt seg en egen palestinsk stat.

 

Israel er ikke den som angriper. De er de som forsvarer seg selv.

 

Dette vet du, så igjen fremsetter du påstander du vet er feil. Vi vet hva det kalles.

 

Hadde palestinerne fått det de har krav på ville de anerkjent Israel og levd i fred!

Palestinerne krever at Israel skal fjernes fra kartet, lille venn.

 

 

Når STATEN Israel slipper en bombe på et tonn på en boligblokk i et tett befolket område

Kilde?

 

skyter raketter inn i menneskemengder

Kilde?

 

sender tankser mot barn og ungdommer

Kilde?

Lenke til kommentar
For meg er det fremdeles utrolig hvordan noen fremdeles lever i den tro at dette er en likeverdig krig

Det er jo ikke det. Du har lille Israel som fra første stund ble angrepet og invadert av arabiske diktaturer og stormakter. Hadde ikke Israel hatt støtte fra andre demokratier hadde landet kanskje vært utslettet nå.

 

der Israel forsøker å opprette likestilling og å beskytte palestinerne mot sine egne ekstremister.

Israel forsøker å forsvare seg, ikke noe annet enn det.

 

For meg kommer alltid Israel til å være fienden i denne kampen.

Ja, demokrati og frihet er alltid fienden for de som bejubler islam.

Lenke til kommentar

_45069311_awwadsrorafterbeinghitbyrubber-coatedbullets.jpg

 

"Three weeks ago, Israeli soldiers burst into Awwad Sror's small family home in the Palestinian West Bank town of Nilin.

 

Mr Sror's family say that when he intervened as troops arrested his younger brother, Aqal, he was shot from close range with at least three rubber-coated steel bullets.

 

One hit him in the chest, another smashed his jaw, while a third entered his right eye socket and fractured his skull.

 

Mr Sror, a married father of three, is lucky to be alive. But he has lost the sight in his right eye."

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7646894.stm

 

Men dette er visst ingenting å kritisere, for de *kunne* jo ha skutt hele familien med skarpt...(!)

Lenke til kommentar

Tja, om du prøver å hindre væpnet militært personell får det som regel konsekvenser.

På den annen side finnes det andre metoder å gjennomføre denne type arrestasjoner på. Og var den berettiget?

 

Det som skiller Israel fra palestina her er villigheten til å bruke ikkedødelige våpen, gummikuler er bedre enn splintbomber.

På den annen side er hellfiremissiler heller fæle saker å skyte inn i bebygde områder.

Lenke til kommentar

Pricks : Jøss , lærer du aldri?

 

fordi du gjentatte ganger er tatt på fersken i å spre faktafeil.

 

I følge deg ja. Men du kommer jo ikke med kilder selv, så det er egentlig kun påstander fra din egen side. Men det er tydelig at siden du er midtøsten eksperten så er det kun din versjon som er riktig og andre har ikke lov til å ha en mening her uten å bli kalt ignorante tosker som blander seg inn i en konflikt de ikke hører hjemme.

 

Du får bare gå og tro at du har vunnet denne diskusjonen, jeg ser i alle fall ikke poenget i å fortsette å diskutere med deg da du nekter å se andre muligheter enn det ditt eget og du kommer desverre nok ikke til å bidra til noen løsning heller på konflikten da det eneste jeg hører fra deg hvordan du rettferdigjør gang på gang sivile tap.

 

La meg belyse deg, lille venn, om hvordan man ungår sivile tap :

Man unngår krig ved å benytte seg av diplomati.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...