Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme? (Oppdatert åpningsinnlegg)

Anbefalte innlegg

Det er visst det noen mener...

Hva er det "noen" mener?

Hvordan skal den palestinske selvstyremyndigheten kunne gjøre noe av betydning?

Nå er du uærlig og prøver å ro deg unna det faktum at du trakk inn noe som på ingen måte er negativt for Israels regjering, da den ikke støtter denne gruppen i utgangspunktet! Hvorfor prøver du å endre tema istedenfor å innrømme at kommentaren din var en usaklig bommert?

Det blir opplyst at i perioden fra September 2005, fram til Oktober 2006, har palestinere sendt avgårde ett tusen sju hundre raketter, og skadet 36 israelske sivile.

I samme periode har Israel sendt avgårde femten tusen granater, som har tatt livet av 49 palestinere, og flere dusin andre har blitt alvorlig skadet.

Bare 49 palestinere? Skulle man dømme etter denne tråden burde tallene vært mye høyere.

Si det til amerikanerne og russerne under Cuba-krisen. Si det til samtlige konflikter som har blitt løst med diplomati og gjensidige løsninger fremfor våpen.

Har disse blitt løst samtidig som en av partene aktivt har gått inn for å slette den andre parten fra kartet og fortsatt angrep mot den andre partens sivile?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det "noen" mener?

Les innleget før mitt du pricks :thumbup: Kanskje du skjønner det da(eller kanskje ikke...)

Det kan være nyttig å vise til hvem du svarer. Jeg tror jeg har forklart dette før.

Jeg er forøvrig ikke overrasket over at du ikke skjønte at spørsmålet ti Glimti var fullstendig irrelevant i denne tråden :)

Lenke til kommentar

Hva er det "noen" mener?

Les innleget før mitt du pricks :thumbup: Kanskje du skjønner det da(eller kanskje ikke...)

Det kan være nyttig å vise til hvem du svarer. Jeg tror jeg har forklart dette før.

Jeg er forøvrig ikke overrasket over at du ikke skjønte at spørsmålet ti Glimti var fullstendig irrelevant i denne tråden :)

Er ikke et sprøsmål om dene ene parten i en konflikt er utsatt for mer kritikk enn den andre parten relevant? og forøvrig så skjønner jeg ikke mye av det du skriver og mener når alt du ikke vil forstå eller ikke forstår er "tullball" og "svada" og "irrelevant". men det som går i din retning av diskusjonen er alltid relevant, men men :)

Endret av Hans-O
Lenke til kommentar

Hva er det "noen" mener?

Er ikke et sprøsmål om dene ene parten i en konflikt er utsatt for mer kritikk enn den andre parten relevant?

Saken som Glimti linker til handler ikke om den noen av partene i denne konflikten. Den handler om en liten ekstremistgruppering som Israel på ingen måte støtter, men derimot er motstander av. Derfor er saken irrelevant.

Lenke til kommentar
Er ikke et sprøsmål om dene ene parten i en konflikt er utsatt for mer kritikk enn den andre parten relevant?

Jo, men denne saken er irrelevant. Det er ikke Israel som står bak denne gruppen. Tvert imot prøver Israel å bekjempe den. Men slike fakta er kanskje ikke så farlige?

Lenke til kommentar
Saken som Glimti linker til handler ikke om den noen av partene i denne konflikten. Den handler om en liten ekstremistgruppering som Israel på ingen måte støtter, men derimot er motstander av. Derfor er saken irrelevant.

Men er de virkelig motstander av slike grupper? Det lurer jeg ofte på. For de har jo gjennom mange år jobbet som et team. De har jobbet med å befolke Vestbredden med israelere.

Slike grupper er mer ekstremt voldsomme mot palestinerne. Men det høver jo bra å ha en "attack dog".

"Attack-dogen" har sin nyttige funksjon. Rydder mark. Den er "avant-garden" som går foran, og banker opp og fordriver. Så kommer de moderate etter, og setter opp hus, og er lykkelige og moderate.

Da er det jo også veldig beleilig at disse kan peke på "attack-dogen" og si, "nei han er helt rabiat han. Nei sånn er ikke vi. Nei, langt ifra."

Veldig veldig beleilig.

Lenke til kommentar

Veldig, veldig søkt.

Gruppen har angrepet israelere, samtidig som de kommer med dødstrusler mot Olmert. Jeg tviler sterkt på at Israel drar noen fordel av disse voldshandlingene.

Senest lørdag ble en 18 år gammel gjeter funnet drept, rammet av omkring 20 skudd, i nærheten av byen Nablus.

Tidligere denne måneden ble en ni år gammel gutt stukket ihjel med kniv av bosettere som også satte fyr på avlinger og ødela en brønn.

8 år gamle gutter er vel strengt tatt ikke den typen mennesker Israel ønsker under torva.

Lenke til kommentar
Veldig, veldig søkt.

Veldig naivt.

La oss ta Hebron. Her bor en hel del settlere av denne mest ekstreme sorten. Av den sorten som man har mest grunn til å frykte er del av det som Olmert snakker om ( "En høyreekstrem jødisk undergrunnsbevegelse kan være opprettet på Vestbredden" )

Og så ser du på hvordan det arter seg når israelske myndigheter "bekjemper" dem ( Pricks ), "er motstander av dem" ( GrandMa ).

Og hva ser du? Du ser at myndighetene har utplassert en haug med soldater der for å *beskytte* dem.

Det er jo fort gjordt å forveksle "bekjempe" og "beskytte"...

Disse grupperingenes ugjerninger har absolutt sammenheng med staten Israel. Det er takket være staten Israel at de er der de er! Det er takket være staten Israels beskyttende vinge at de er på Vestbredden, og kan la sin fanatisme få utløp i ugjerninger mot palestinerne.

8 år gamle gutter er vel strengt tatt ikke den typen mennesker Israel ønsker under torva.

Hvem har noengang klart å skremme vekk folk uten å ta i litt? Hvordan tror du tre hundre tusen israelere har inntatt Vestbredden? Og inntatt jord av det beste slaget som er å finne på Vestbredden.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Si det til amerikanerne og russerne under Cuba-krisen. Si det til samtlige konflikter som har blitt løst med diplomati og gjensidige løsninger fremfor våpen.

Cuba-krisen er et unntak da det er naturlig at ingen ville starte en atom-krig, våpenbruk i denne striden hadde vært en dårlig løsning. Israel-Palestina konflikten er så radikalt forskjellig fra denne situasjonen at sammenligningen blir upassende, Hamas har etter det jeg forstår gjentatte ganger sagt at de skal utslette Israel, det er slett ikke sikkert at konflikten vil forsvinne om Israel trekker seg tilbake fra de okkuperte områdene.

Du har prøvd deg på det billige argumentet om appeasement tidligere og da endte du bare opp med å slutte å svare.

Jeg endte opp med å slutte å svare fordi du førte diskusjonen videre når jeg allerede hadde forklart at jeg ikke var med på prinsippene, du klarte forøvrig aldri å forklare hvorfor argumentet var feil men valgte isteden den samme billige løsningen som nå.

Lenke til kommentar
Myndighetene har utplassert en haug med soldater for å beskytte befolkningen generelt, ikke terrorister spesielt. Nå må du slutte å fære med uærligheter, Kubin.

Det vi snakker om, er en "høyreekstrem jødisk undergrunnsbevegelse" som gjør sitt verste for å fordrive palestinerne. I Hebron kommer settler-samfunnet som helhet inn i denne kategorien.

Og de blir ikke bekjempet. De blir beskyttet.

Her fra et annet sted på Vestbredden :

"For a year and a half, Ibrahim Makhlouf, a Palestinian school teacher, has been recording on video attacks on homes in his West Bank village by Jewish settlers.

He says they are getting more frequent and more violent.

"It's frightening. My children don't sleep well at night. They wake up from nightmares of Israelis attacking us," he says.

"They are doing this so we will leave our homes," he adds.

On his computer, Mr Makhlouf shows us footage taken earlier this month.

In it, settlers dressed in white, run down the hillside towards Palestinian houses, shouting.

None of the settlers has been held to account.

Mr Makhlouf points out figures wearing green fatigues on the screen.

These, Israeli soldiers, are seen for long periods standing amongst the attacking settlers, seeming to do little to intervene.

(...)

"This has been going on for years, but nobody stops the settlers, the soldiers just stand and watch, and force us to stay in our homes," he says."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7634338.stm

Lenke til kommentar

Det er jo like ille fra begge leirene selvsagt, men man kan jo spørre seg hva Jødene har lært fra andre verdenskrig? Vel ingen verdens ting, de er fortsatt en av verdens mest forhatte "raser" og fortsetter å tråkke i salataen.

Det er på tide at Jødene trekker seg ut av Israel, men skjer ikke dette så ender det vel sikkert opp med Nuking av Jerusalem og Meca. Kan se for meg et veldig radioaktivt midtøsten om noen år og dette pga en gjeng med idioter som ikke greier å se fornuft i sine individuelle og kollektive handlinger.

Religiøse fanatikkere har greid å bevist gang på gang at det eneste de greier er å skape enda mer faenskap, derfor bør vel egentlig kristendommen (og alle subs) og muslimsike religioner bannlyses fra verdenskartet for menneskets eget beste.

Edit : Bør også nevnes at trådstarter linker til et muslimsk ekstremiststed som ønsker å komme med sitt synspunkt og ikke nødvendigvist et neutralt synspunkt.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Edit : Bør også nevnes at trådstarter linker til et muslimsk ekstremiststed som ønsker å komme med sitt synspunkt og ikke nødvendigvist et neutralt synspunkt.

Å nei du, hele artikkelen er basert på en israelsk psykolog's samtale med israelske soldater. Dette er ikke en ekstremist artikkel som du viser til.

For øvrig er det ingenting som heter ekstremister. Enten er du en muslim og handler 100% etter Quranen og dets fredelige budskap eller så er du ikke en muslim(ekstremist) og bruker Quranen som en unnskyldning...

Lenke til kommentar

Koranen på like måte med bibelen er en bok fylt av bullshit som blir vidreformidlet via hjernevasking til en hel befolkning, avhengig av hvordan man tolker den så ender man opp med forskjellige grader av Idioti.

Felles uansett versjon av koranen er at man ønsker å spre dets budskap til så mange mennesker som mulig og samtidlig så kaller man gjerne ikke troende for vantro. Og det finnes mange gode eksempler på hvordan man ønsker å behandle de vantro.

I afghanistan for eksempel straffes muslimer som går over til kristendomen med døden.

I Iran så straffes homoseksualitet med døden (faktisk hevder man i iran at homoseksualitet ikke finnes).

I iran så steines fortsatt kvinner for å være utro (mange arabiske land hvor dette er norm).

Problemet er igjen at informasjonen på sidene ikke er gjennspeilet av en neutral part, dermed så blir budskapet propaganda på hvor ille israelittene er (her tar jeg ikke stilling til selve budskapet, men måten det sprees på). Om det er ille at Israelske soldater nyter tortur av kvinner og barn , selvsagt, men er det ille at muslimer nyter sharia lover og vansirer sine kvinner med syre?

Desverre så har muslimske religiøse en agenda, og dette er å spre islams makt of influense mest mulig, gjerne ved løgn, misinformasjon, frykt og med andre midler, det er bare å se på hvordan muslimsk råd har benyttet seg av diverse publikasjoner (mohamed tegningene) til å blåse opp og gå til frontalangrep på pressefriheten blandt annet.

Nei, du får innsee at Koranen på lik linje med bibelen er en bok som er full av faenskap og hører hjemme i peisen i fyr og flamme.

Lenke til kommentar

Oppførselen til israelerne er like motbydelig som oppførselen til palestinerne.

Om begge parter kunne kaste av seg idiotien som religionene representer og innse at begge parter faktisk kun er mennesker, at det ikke finnes noen guder som ber dem slakte hverandre og ta det som utgangspunt for en fredelig sameksistens hadde ting kunnet vært mye bedre.

Denne konflikten er et meget godt eksempel på hvor hjernevaskede og irrasjonelle folk kan bli av religion.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...