Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme? (Oppdatert åpningsinnlegg)


Anbefalte innlegg

Kansje du trenger å sette deg litt inn i at Israel har brukt palestinske barn som levende skjold:

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=224486

Kanskje du trenger å sette deg litt inn i at Israels høyesterett før denne ene episoden allerede hadde lagt ned forbud mot å bruke menneskelige skjold?

 

Det virker bare mer og mer riktig å si at Israel er en Terrormakt.

Se over. Det er forbud mot å bruke menneskelige skjold i Israel. At soldater bryter loven er ikke noe du kan klandre staten Israel for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PencilCase

 

Hva Israel sier har ingen betydning. Det som har noen betydning er det Israel gjør. Hvis du går noen sider tilbake vil du finne to linker der den ene sier at Israel vil gi palestinerne 93% av Vestbredden, men det er ubetydelig da den andre linken sier at Israel planlegger en ny bosettning på Vestbredden!

 

 

Så klart er det interessant hva Israel sier/gjør, like meget som hva Hamas/PLO sier/gjør, men det er viktig å lytte til de "milde røstene", og hjelpe disse frem/forsterke disse, og ikke gå for de lettvinte Hauke-stemmene på begge sider (det som blir servert på sølvfat av media og Hauker, og dermed kanskje bli en aktør som blir styrt i en retning som passer Hauken's egoistiske mål.

 

Hvis du er litt mere konkret så kan du si; For meg ser det ut som Israel er en demonisk terrorstat, som kun har til hensikt å eliminere alle palestinere. Ikke fordi de må, men fordi de vil!"

 

 

Dette synet forteller meg så at hvis fokuset er mot en valgt "demon", så er det en smal sak å finne 500 feil som underbygger ens egne følelser, men hvis derimot hensikten er å lytte/være åpen til andres sannheter, så kan vi få ut mere informasjon, og dermed være enig om et bredere/stødigere fundament som beveger oss alle videre i felles forståelse, og større innsikt i oss selv.

 

At det er sant at ens tanker og følelser ikke gjør oss til verre mennesker, men ens handlinger gjør, kan vi dermed enes om, men å dømme kategorisk i denne saken blir for meg ikke hensiktsmessig, hvis formåelt er å lære bort, og å tilegne seg ny forståelse.

 

Peace out!

 

:)

 

 

Som sagt, Israel sier at de gi palestinerne nesten hele Vestbredden og det de egentlig vil er å bygge en ny bosettning!

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=199336

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/balkan/a...hp?artid=513328

 

Virker det eller virker det ikke på deg som Israel er verdt å stole på?

 

Du har flere ganger før snakket om å lytte til fredsduene og at det som trengs er en mirakelmann som Nelson Mandela på hver side, men nå er situasjonen slik at vi ikke har noen mirakelmenner her. Og de som snakker om fred blir ikke hørt. Mordechai Vanunu kunne selvsakt vært mirakelmannen på israelsk side, men israelerne ser ham som en foræder og fiende.

Så kan man jo nevne at det har vært mer militæropperasjoner og raketter enn det har vært gjennombrud i fredsforhandlinger siden fredskonferansen i USA der partene ble enige om å forhandle om fred.

 

Prøv nå å se situasjonen slik den er.

 

Ja, jeg mener Israel er en demon om du vil bruke det ordet og for å være helt ærlig hadde det ikke interessert meg om Israel sank ned i jorden og videre ned til Helvette! Israel som er en av verdens sterkeste militærmakter okkuperer andres land, angriper nå og da andre land samt tyranniserer, terroriserer og undertrykker den palestinske befolkningen som knapt kan forsvare seg selv eller ta igjen.

 

Så hvilke sannheter er det du mener at man må lytte til?

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Israel er ingen demon. Israels innbyggere er helt vanlige mennesker akkurat som meg og deg. Jeg synes det er trist at du føler slik du gjør, men den holdningen du har hjelper ikke noen. Hovedårsaken for at forhandlingene går så sakte som de gjør, er fanatikere på begge sider av konflikten. Fanatikere som ikke er interessert i å levne den andre parten noe tvil.

 

Fanatisme er en følelse av å være fylt med overdreven, ukritisk nidkjærhet, spesielt for en ekstremt religiøs eller politisk sak, eller med en besettende entusiasme for et tidsfordriv eller en hobby. Fanatisme betegner altså en blind, ensidig tro eller begeistring for noe.

 

Det ringer et par bjeller.

 

For 60 år siden ble Israel av mange spådd et heller kortvarig liv som stat. I dag er situasjonen en annen. På mange områder - ikke minst militært og teknologisk - er Israel er blitt en regional stormakt. Også derfor er det liten tvil om at staten Israel har en plass i fremtidens Midtøsten. Selv om rett står mot rett, og det derfor også begås blodig urett.

 

Det er noe spesielt over dagens jubilerende nasjon. Derfor er det da også mange som lar seg friste til å demonisere Israel og dem som føler tilknytning til landet. Det er en farlig politisk lek. For demoniseres et folk og et land, blir det meste tillatt. Da slipper vi samtidig løs demonen i oss selv.

 

Jeg har ikke planer om å prøve å overtale deg bort fra den holdningen du har for øyeblikket, men jeg håper du forstår at det ikke gavner noen å være såpass fanatisk. Det eneste slike holdninger bidrar til er lovnader om en langvarig og blodig fremtid i Israel/Palestina-konflikten.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217
Kanskje du trenger å sette deg litt inn i at Israels høyesterett før denne ene episoden allerede hadde lagt ned forbud mot å bruke menneskelige skjold?

Kan godt hende, men er de Israeliske soldatene som representerer Israel som en stat i krigsituasjon.

Lenke til kommentar

Ålreit, jeg har ingen planer om å blande meg inn her, men føler for å si noe.

Ikke kjem alle israelere under samme kam. Jeg kjenner en god del av dem, og tro meg, de er helt, helt normale. Flere av dem sympatiserer også med palestinerne. De synes palestinerne blir dårlig behandla.

 

Glimti, føl fri til å demonisere Israels militære handlinger om du vil. Men ikke glem at den ekstremt store majoriteten av Israels befolkning ikke har noe med dette å gjøre. De fortjener ikke å bli beskyldt for alt mulig. Å være totalt likegyldig til at så mange uskyldige eventuelt synker i jorda er litt vel drøyt. Beklager om jeg misforstår deg, følte bare for å nevne det ;)

Lenke til kommentar
Du er sikkert klar over at israelere støtter myndighetene i behandlingen av palestinerne generelt. Spesielt på den tiden da konflikten var på sitt sterkeste støttet israelerne regjeringens harde linje ovenfor palestinerne og gav regjeringen medhod i at det var riktig hver gang regjeringen likviderte palestinere!

Hvordan vet du det?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke finner dokumentasjon på det vil jeg påstå at det ikke er fordi det er lenge siden, men heller fordi saken ikke er slik du husker den. ;)

 

De fleste aviser sletter vel ikke artikkeler over tid? De bruker vel gigantiske arkiv? (http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=2001663. Denne saken er fra 1999)

 

Dette er jo litt av grunnen til at vi ønsker dokumentasjon og ikke bare store ord og modige påstander. :)

Lenke til kommentar

Jo, jeg husker saken svært godt og ja, jeg vet at aviser bruker arkiver. Alt om bombeangrepet feks. kom fra et arkiv, men det tar tid å lete seg gjennom arkiver og spesielt da jeg ikke husker hvilken avis det var. Sikkert sørgelig å måtte innse at den israelske befolkningen støtter terror mot palestinerne, men det er altså realiteten!

 

Hva synes du om linken?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...