Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme? (Oppdatert åpningsinnlegg)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er strengt tatt ikke spesielt flatterende at en stats høyesterett må gripe inn for å hindre bruk av menneskelige skold og andre overlagte overgrep med rasistiske undertoner.

 

(en ville aldri gjort tilsvarende mot jøder, se kontrasten mellom hvordan evakueringen av voldelige ekstremistiske jøder foregikk i Gaza, se hvordan IDF sto og tvinnet tomler da jødiske bosettere siste uke gikk til angrep på en palestinsk landsby).

Lenke til kommentar

Palestinerne har ingen sentral stat som kan ta seg av det. De har Hamas-myndigheter i Gaza som allerede har slått ned på en god del aksjoner, og de palestinske selvstyremyndighetene i Vestbredden... sikkerhetspoliti osv. slår ned på en del, men ikke så enkelt å etablere en sentral standard uten en sentral statsmakt.

Lenke til kommentar
Slikt Glimti trenger og sette seg litt mer inn i tror jeg.

 

Lurer på om noen av disse hamas\div israel haterne gjords på og få sivile ut i israelsk "fire" som levende skjold og propaganda, bare en tanke jeg gjorde meg. De sprenger seg jo gjerne opp i lufta frivillig, og oppfordrer\lærer sine egne barn å gjør det samme.

 

Kansje du trenger å sette deg litt inn i at Israel har brukt palestinske barn som levende skjold:

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=224486

 

Jeg vet ikke om du er så dum som du later som eller bare løgnaktig. Dette er vell ikke Israel som bruker barn men enkeltsoldater og derfor noe helt annet. Det er jo til og med Israelere som rapporterer dette og reagere på det. Nei du fremstår bare som mer og mer desperat, noe dine manglende svar den siste tiden også vitner om. Prøv å i det minste vær litt serriøs og oppretthold ett minimum av ærlighet. Slik vinkling og motbydelig kildeforvrengning kler deg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hehe krig blir en artig business om alt skal forsvares med "det var enkeltsoldater som gjorde dette"... Enkeltsoldatene er en refleksjon av sine overordnede.

Hehe, og enkeltsoldater skaper motstand mot det du impliserer ...  :ph34r:

Lenke til kommentar
Hehe krig blir en artig business om alt skal forsvares med "det var enkeltsoldater som gjorde dette"... Enkeltsoldatene er en refleksjon av sine overordnede.

 

Dummeste jeg har hørt.

 

Skal vi dømme hele staten for noe et par enkeltsoldater har gjort? Da kan vi jo begynne her: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=215399

 

 

 

Palestinerne har ingen sentral stat som kan ta seg av det. De har Hamas-myndigheter i Gaza som allerede har slått ned på en god del aksjoner, og de palestinske selvstyremyndighetene i Vestbredden... sikkerhetspoliti osv. slår ned på en del, men ikke så enkelt å etablere en sentral standard uten en sentral statsmakt.

 

Det eneste Hamas slår ned på er vel Fatah.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Hamas_suicide_attacks

Lenke til kommentar

Ser ikke noe galt i å dømme det norske forsvaret for hva norske soldater gjør i tjenesten. Men man må selvsagt også ta med i beregningen frekvensen av slike forekomster, pluss hvilke konsekvenser det får etterpå. I Israel slipper soldatene unna med det meste, selv om det kommer uttalelser i fleng om at "nå skal vi rydde opp".

Lenke til kommentar

Relevant til noe som blir diskutert her. I 2003 skrev 27 israelske jagerpiloter under på et brev, der de nekter å ta del i flere "illegal and immoral actions" i de okkuperte områdene.

 

" "We, Air Force pilots who were raised on the values of Zionism, sacrifice, and contributing to the state of Israel, have always served on the front lines, willing to carry out any mission, whether small or large, to defend and strengthen the state of Israel.

 

We, veteran and active pilots alike, who served and still serve the state of Israel for long weeks every year, are opposed to carrying out attack orders that are illegal and immoral of the type the state of Israel has been conducting in the territories.

 

We, who were raised to love the state of Israel and contribute to the Zionist enterprise, refuse to take part in Air Force attacks on civilian population centers. We, for whom the Israel Defense Forces and the Air Force are an inalienable part of ourselves, refuse to continue to harm innocent civilians.

 

These actions are illegal and immoral, and are a direct result of the ongoing occupation which is corrupting all of Israeli society. Perpetuation of the occupation is fatally harming the security of the state of Israel and its moral strength."

 

http://www.jfjfp.org/BackgroundW/refusenik_pilots.htm

 

"An Israeli pilot speaks out"

 

http://www.fromoccupiedpalestine.org/node/1079

 

-----------

 

( Tar med denne også. Veldig simplistisk, men det er ikke til å nekte for at han har et poeng.

 

"Why Murdering people to build homes for the chosen of god is racist and insane"

 

http://www.youtube.com/watch?v=csxvuKkgEww ( 2 min ) )

Lenke til kommentar

Noen flere linker ang. det israelske bombeangrepet på en hel boligblokk i et tett befolket område der ET medlem av Hamas var målet:

 

Bla. kan man se et bilde av en drept palestinsk gutt på tre år.

Og hun som kom med kritikk ble oppsagt:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/07/29/344559.html

 

Israel ble til slutt presset til å bøte på skaden ved bla. å utbetale noen av pengene de skylte palestinerne, men det skyltes kunn press. Samtidig kan man igjen lese at selv USA reagerte på dette angrepet:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/07/25/344241.html

 

Og her sa plutselig ledere av Israel at de ikke viste at sivile kunne bli rammet, noe de garanter visste:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/07/25/344188.html

 

Man kan bla. lese følgende:

 

Og hvis Sharon nå skal være kritisk til bombingen, så har pipa fått en annen lyd etter at bombene falt tirsdag morgen. For tirsdag gratulerte Sharon sine styrker for å ha utført et vellykket luftangrep. Da var det klart at det også var mange sivile ofre.

 

Det var før et samlet internasjonalt samfunn kritiserte Israel for å skade fredsprosessen. Også USA ga klart uttrykk for at aksjonen i Gaza by ikke bidrar til fred i området, og ba Israel tenke seg om før slike angrep blir gjennomført.

 

Her kan man lese at USA ikke gikk imot debatt i FNs sikkerhetsråd og at angrepet skjedde mens det var bedring i konflikten, noe som Israel gikk inn for å ødelegge:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/07/25/344164.html

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om du er så dum som du later som eller bare løgnaktig. Dette er vell ikke Israel som bruker barn men enkeltsoldater og derfor noe helt annet. Det er jo til og med Israelere som rapporterer dette og reagere på det. Nei du fremstår bare som mer og mer desperat, noe dine manglende svar den siste tiden også vitner om. Prøv å i det minste vær litt serriøs og oppretthold ett minimum av ærlighet. Slik vinkling og motbydelig kildeforvrengning kler deg ikke.

 

Du mener at jeg fremstår som dum? Med tanke på det du og andre proisraelere har skrevet så burde du nok revurdere den uttalelsen! Det er dere som støtter Israel som ikke klarer å føre en diskusjon uten å gå på person og komme med håpløse sammenligninger, beskyldelse om nazisme og andre totalt håpløse og idiotiske utsagn!

 

Og hva er det jeg har oversett som skal besvares?

Lenke til kommentar

Det var ikke "et medlem av Hamas" i blokken, men faktisk lederen for Hamas.

 

Dette er helt klart et alt for brutalt angrep, men det er israelerne selv klare over også. Operasjonen omtales som en tabbe og liknende. De tar selvkritikk og lettet på restriksjonene som palestinerne lever under på grunn av dette.

 

Alt i alt er det ingen tvil om at angrepet var for brutalt, men det er jo tydelig at israelerne ikke ønsket dette, og de beklager seg og liknende.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om du er så dum som du later som eller bare løgnaktig. Dette er vell ikke Israel som bruker barn men enkeltsoldater og derfor noe helt annet. Det er jo til og med Israelere som rapporterer dette og reagere på det. Nei du fremstår bare som mer og mer desperat, noe dine manglende svar den siste tiden også vitner om. Prøv å i det minste vær litt serriøs og oppretthold ett minimum av ærlighet. Slik vinkling og motbydelig kildeforvrengning kler deg ikke.

 

Du mener at jeg fremstår som dum? Med tanke på det du og andre proisraelere har skrevet så burde du nok revurdere den uttalelsen! Det er dere som støtter Israel som ikke klarer å føre en diskusjon uten å gå på person og komme med håpløse sammenligninger, beskyldelse om nazisme og andre totalt håpløse og idiotiske utsagn!

 

Og hva er det jeg har oversett som skal besvares?

 

Jeg håper for guds skyld at du tuller nå. Det er DU som slenger rundt deg med beskyldninger om nazisme. Det er DU som bruker tonnevis av håpløse sammenligninger. Snakk om å kaste bautastein i glasshus. Personlig prøver jeg aktivt å ikke gå på person, men det er fanken ikke lett når du snakker slik du gjør.

Lenke til kommentar
Det var ikke "et medlem av Hamas" i blokken, men faktisk lederen for Hamas.

 

Dette er helt klart et alt for brutalt angrep, men det er israelerne selv klare over også. Operasjonen omtales som en tabbe og liknende. De tar selvkritikk og lettet på restriksjonene som palestinerne lever under på grunn av dette.

 

Alt i alt er det ingen tvil om at angrepet var for brutalt, men det er jo tydelig at israelerne ikke ønsket dette, og de beklager seg og liknende.

 

:roll:

 

Israel kom med beklagelser ETTER at verden, inkl. USA tvang dem til det og de lettet på situasjonen til palestinerne fordi de ble tvunget til det!

 

Enkelt og greit!

 

Jeg foreslår at du sjekker feks. innlegg fra Pricks på forrige side dersom du vil se hvem som beskylder andre for rasisme. Så kan du tenke på de idiotiske sammenligningene deres mellom meg og Hitler før du snakker om hvem som går på person.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Det var ikke "et medlem av Hamas" i blokken, men faktisk lederen for Hamas.

 

Dette er helt klart et alt for brutalt angrep, men det er israelerne selv klare over også. Operasjonen omtales som en tabbe og liknende. De tar selvkritikk og lettet på restriksjonene som palestinerne lever under på grunn av dette.

 

Alt i alt er det ingen tvil om at angrepet var for brutalt, men det er jo tydelig at israelerne ikke ønsket dette, og de beklager seg og liknende.

 

:roll:

 

Israel kom med beklagelser ETTER at verden, inkl. USA tvang dem til det og de lettet på situasjonen til palestinerne fordi de ble tvunget til det!

 

Enkelt og greit!

 

Jeg foreslår at du sjekker feks. innlegg fra Pricks på forrige side dersom du vil se hvem som beskylder andre for rasisme. Så kan du tenke på de idiotiske sammenligningene deres mellom meg og Hitler før du snakker om hvem som går på person.

 

Lykke til.

 

De kom kanskje med beklagelsen for sent, men det forandrer ingen ting. :) Beklagelser kommer alltid når man får press på seg.

 

Jeg sjekket Pricks sitt innlegg fra forrige side, og det eneste jeg kunne finne der som hadde noenting med nazisme å gjøre var:

 

Jeg er mot generell undertrykking, så støtter derfor Palestina

Derfor støttet du også Tyskland under WWII fordi de ble undertrykket av de allierte?

 

For det første er Pricks inne på noe meget viktig her. Det er på ingen måte kritikkverdig det han sier. For det andre skriver du at vi kommer med beskyldeler om nazisme. Jeg vet ikke hva du tolker som en "beskyldning", men her er du så langt ute på jordet at det nesten er trist. Han beskylder vitterlig ikke NOEN for å være nazister. Det tror jeg faktisk til og med du forstår.

 

Sammenligningene mellom deg og Hitler har jeg ikke lagt merke til så der må du nesten forklare hva du mener.

Lenke til kommentar

Da er det faktisk to sider siden og han skrev følgende:

 

Det er fortsatt terrorisme å angripe sivile på denne måten, uansett hvilke nazistiske grunner du måtte bruke til å rettferdiggjøre jødeutryddelse.

 

Hvem mener du nå driver med beskyldninger om rasisme?

 

De innleggene om meg og Hitler rapporterte jeg så de ble slettet.

 

Og jo, du kan jo selv lese at Ariel Sharon var strålende fornøyd etter angrepet selvom det var kjent at sivile ble drept. Beklagelsene kom først etter press fra det internasjonale samfunnet!

 

Så det forandrer alt!

Lenke til kommentar
Da er det faktisk to sider siden og han skrev følgende:

 

Det er fortsatt terrorisme å angripe sivile på denne måten, uansett hvilke nazistiske grunner du måtte bruke til å rettferdiggjøre jødeutryddelse.

 

Hvem mener du nå driver med beskyldninger om rasisme?

 

De innleggene om meg og Hitler rapporterte jeg så de ble slettet.

 

Og jo, du kan jo selv lese at Ariel Sharon var strålende fornøyd etter angrepet selvom det var kjent at sivile ble drept. Beklagelsene kom først etter press fra det internasjonale samfunnet!

 

Så det forandrer alt!

 

Ja, der er jeg usikker hva Pricks mener, men der får han tale for seg selv. Du kan ikke si at "vi" driver med beskyldninger på grunn av dette. Jeg diskuterer på bakgrunn av mine egne meninger og ikke Pricks sine.

 

Ariel Sharon er fornøyd med at angrepet var vellykket. Han kan derimot samtidig være misfornøyd med at sivile ble rammet. Alt er ikke svart-hvitt. Der har du litt å lære. ;)

Lenke til kommentar

Det er du som må lære!

 

Sharon brydde seg ikke om de sivile tapene før han ble tvunget til det! Og det har vel aldri blitt offentliggjort noe resultat av gransking heller så kansje Israel ikke brydde seg så mye når alt kommer til alt...

 

Og når jeg sier "dere" mener jeg dere proisraelere. Du har selv kalt meg den største rasisten du har sett, men det er umulig å bevise da jeg rapporterte innlegget og det ble redigert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...