Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme? (Oppdatert åpningsinnlegg)

Anbefalte innlegg

It was either southern Syria before the First World War, and then it was a Palestine including Jordan. It was not as though there was a Palestinian people in Palestine considering itself as a Palestinian people and we came and threw them out and took their country away from them.

Dette er forsåvidt sant, selv om jeg sier om og om igjen at det er en sannhet med enorme modifikasjoner.

Nei, det er ikke en sannhet, selv med modifikasjoner. Det er ikke sånn at et folks rettigheter avgjøres av hva de kaller seg, hvilket språk de snakker, hvilken klesdrakt de iklær seg, hvilken religion de har, deres etymologi og annet. Nettopp det premisset ligger bak Golda Meirs utsagn. Når hun sier at jødene ikke kom og tok palestinernes land fra dem så er det nettopp med det premisset at arabernes rettigheter til landet de bodde i faller bort fordi de ikke kalte eller så på seg selv som palestinere. Underforstått i budskapet er den "vanlige arabere"-myten. Men om man har krav på det landområdet man bor avgjøres ikke av om man kaller seg araber eller palestiner. En "vanlig" araber er like lite eksiterende som en vanlig vest-europeer. Men i ingen tilfelle skal det ha noe si for hvorvidt folket der hadde noen krav på landet sitt. Druser, araber eller palestiner; hva skal det ha å si for hvorvidt befolkningen i Palestina skulle ha rett til å styre seg selv og sitt landområde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PencilCase

Det hjelper ikke å presse på FN så lenge USA er så mye sterkere enn resten av verden! Det kan man bla. se på motstanden av Irakinnvasjonen så at FN skal kunne få til en endelig fred i Israel-Palestinakonflikten er nok bare å glemme!

gentrus

Gå til åpningsinnlegget og sjekk linker der.

GrandMan

Hva med den demonstrasjonen jeg nylig linket til der israelske soldater skjøt en palestinsk tolåring? Vil du hevde at demonstranter er terrorister eller militante palestinere?

Det var Pricks`s forklaring på hendelsen. Han/ hun skrev "Igjen var målet terrorister", men det var det altså ikke!

Og hva med eksemplene mine? Å ramme en boligblokk i et tett befolket område med en bombe samt å skyte en rakett inn i en folkemengde, vil du kalle det å prøve å minimere skadene på sivile?

Nå kan du med dine fanatiske øyne underbygge og/ eller komme med kilde til at Israel jobber for å begrense sivile tap!

Venter i spenning...

Lenke til kommentar
GrandMa

Hva med den demonstrasjonen jeg nylig linket til der israelske soldater skjøt en palestinsk tolåring? Vil du hevde at demonstranter er terrorister eller militante palestinere?

Det var Pricks`s forklaring på hendelsen. Han/ hun skrev "Igjen var målet terrorister", men det var det altså ikke!

Og hva med eksemplene mine? Å ramme en boligblokk i et tett befolket område med en bombe samt å skyte en rakett inn i en folkemengde, vil du kalle det å prøve å minimere skadene på sivile?

Nå kan du med dine fanatiske øyne underbygge og/ eller komme med kilde til at Israel jobber for å begrense sivile tap!

Venter i spenning...

Som sagt. Tragiske hendelser skjer i krig. Jeg kan love deg at staten Israel ikke ønsket at den toåringen skulle dø. Det er ikke så veldig vanskelig å forstå at den toåringen ikke var målet.

Man ser i ny og ne israelske soldater bli straffet for overgrep mot palestinske borgere/fanger. Det er jo helt klart et foretak som beviser at den israelsk staten jobber mot å begrense overgrep og tap av sivile. Samtidig kan man spørre seg selv: Hvis ikke Israel hadde jobbet for å begrense tap av sivile, ville de brukt gummikuler og tåregass? Hvorfor ikke bare bruke skarpt?

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Jeg skrev litt feil. Det var en tolv år gammel gutt og han deltok i en demonstrasjon mot muren. Og de israelske soldatene skjøt rett mot demonstrantene:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle2565783.ece

Vet du hva, eneste grunnen til at Israel ikke utrydder palestinerne er nok frykt for hva resten av verden ville ha gjort som respons! Og som jeg har sagt to ganger alt så er eksemplene med bombingen av boligblokken og en rakett skutt mot en menneskemengde klare beviser på at Israel ikke bryr seg med sivile tap! Dette er angrep der de garantert må vite at flere sivile enn militante vil bli drept!

Lenke til kommentar
Vet du hva, eneste grunnen til at Israel ikke utrydder palestinerne er nok frykt for hva resten av verden ville ha gjort som respons! Og som jeg har sagt to ganger alt så er eksemplene med bombingen av boligblokken og en rakett skutt mot en menneskemengde klare beviser på at Israel ikke bryr seg med sivile tap! Dette er angrep der de garantert må vite at flere sivile enn militante vil bli drept!

Haha. Det tror jeg er det latterligste jeg har hørt i hele mitt liv. Israelere er mennesker de også. De er ikke onde. De ønsker ikke død over alle palestinere. Jeg synes bare det er litt trist at du føler slik du gjør.

De vet at sivile liv vil gå tapt, men de har virkelig ikke så mye valg når terroristene gjemmer seg blant sivile. De prøver selvfølgelig ikke å drepe så mange sivile så mulig. Ingen ved sine fulle fem vil påstå det.

Lenke til kommentar

Gjennom hele denne tråden har folk som holder med Israel begrenset seg til å si "terroristene gjemmer seg blant sivile" og "Israel prøver å ikke drepe sivile" uten å underbygge dette i det hele tatt. Kansje du kan komme med noen argumenter for at Israel forsøker å ikke ramme sivile. Og når en militant palestiner står vakt på åpen gate med våpen, gjemmer han seg da blant sivile eller er han lett gjenkjennelig!

Ang. linken du ikke kommenterte. Noen av de palestinske demonstrantene hev stein i slynger og de israelske soldatene skjøt rett mot dem. En tolv år gammel gutt drept!

Om israelere ikke er onde, hva vil du da kalle Ariel Sharon?

Lenke til kommentar
Gjennom hele denne tråden har folk som holder med Israel begrenset seg til å si "terroristene gjemmer seg blant sivile" og "Israel prøver å ikke drepe sivile" uten å underbygge dette i det hele tatt. Kansje du kan komme med noen argumenter for at Israel forsøker å ikke ramme sivile. Og når en militant palestiner står vakt på åpen gate med våpen, gjemmer han seg da blant sivile eller er han lett gjenkjennelig!

Ang. linken du ikke kommenterte. Noen av de palestinske demonstrantene hev stein i slynger og de israelske soldatene skjøt rett mot dem. En tolv år gammel gutt drept!

Jeg kom akkurat med argumenter for at Israel forsøker å ikke ramme sivile.

Angående linken må jeg gjenta dette om enkeltpersoners feilsteg.

Ariel Sharon er en steinhard patriot.

Zzz. Jeg har egentlig nok plater med hakk i hjemme...

Lenke til kommentar

Dersom Israel forsøker å unngå å ramme sivile slik du hevder så vil jeg si at angrepene deres er altfor kraftige og voldsomme! Hva med de tideligere opperasjonene på Gazastripen der palestinere ble drept og Abbas avbrøt samtalene med Israel og ba om krisemøte i FN? Synes du disse opperasjonene var milde og rettet seg mot militante palestinere?

Ariel Sharon er et bestialsk beist og et eneste monster!

Lenke til kommentar
Dersom Israel forsøker å unngå å ramme sivile slik du hevder så vil jeg si at angrepene deres er altfor kraftige og voldsomme!

I visse tilfeller kan jeg være enig i det. :)

Hva med de tideligere opperasjonene på Gazastripen der palestinere ble drept og Abbas avbrøt samtalene med Israel og ba om krisemøte i FN? Synes du disse opperasjonene var milde og rettet seg mot militante palestinere?

Vet ikke hva du sikter til.

Ariel Sharon er et bestialsk beist og et eneste monster!

:sleep:

Lenke til kommentar

Jeg sikter til dette:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2287866.ece

Du kan bla lese følgende:

Etter at en israelsk firebarnsfar i byen Sderot ble drept i et palestinsk rakettangrep sist onsdag, er om lag 90 palestinere drept i de voldsomme israelske angrepene. To israelske soldater ble også drept i kamper lørdag.

Blant lørdagens 52 drepte palestinere er minst to kvinner og fire barn, blant dem en tolv år gammel jente og hennes elleve år gamle bror. De to søsknene ble drept av rakettsplinter mens de sov, forteller slektninger.

Minst 150 personer er såret, og tilstanden for mange av dem skal være kritisk.

Lenke til kommentar
Jeg sikter til dette:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2287866.ece

Du kan bla lese følgende:

Etter at en israelsk firebarnsfar i byen Sderot ble drept i et palestinsk rakettangrep sist onsdag, er om lag 90 palestinere drept i de voldsomme israelske angrepene. To israelske soldater ble også drept i kamper lørdag.

Blant lørdagens 52 drepte palestinere er minst to kvinner og fire barn, blant dem en tolv år gammel jente og hennes elleve år gamle bror. De to søsknene ble drept av rakettsplinter mens de sov, forteller slektninger.

Minst 150 personer er såret, og tilstanden for mange av dem skal være kritisk.

Så når palestinerne angriper Israel og Israel tar igjen er alt Israel sin feil? Dette er jo krig.

Lenke til kommentar

Grunnen til palestinernes handling i denne saken var vel bla. Israels blokade av Gazastripen samt generelt sett kampen for en uavhengi stat. Og når palestinere lider og dør på den måten der så kan man ikke si at Israel bare er ute etter militante palestinere, det blir for enkelt!

Lenke til kommentar
Om man har krav på det landområdet man bebor avgjøres ikke av om man kaller seg araber eller palestiner.

I 1897 kom en delegasjon av rabbinere tilbake fra Palestina. De ble sendt dit for å vurdere Palestina som et mulig hjemland for jødene. I sin rapport skrev de : "the bride is beautiful, but she is married to another man".

( http://www.guardian.co.uk/books/2007/sep/15/politics1 )

----------------

Bør fredsaktivistene få slippe igjennom, og få levert sin last i Gaza? ( De har med seg 200 høreapparater til palestinske barn m/ hørselsskade ( pga. granater etc. ) )

"Two boats carrying members of a US-based pro-Palestinian group have left Cyprus in an attempt to break Israel's blockade of the Gaza Strip.

The boats left the Cypriot port of Larnaca on Friday morning. The journey is expected to take about 30 hours."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7576479.stm

Lenke til kommentar
Glimti: Jeg ser at du fortsatt liker å gjennta de samme usannhetene. Hvordan er det mulig å påstå at Israelerne nærmest prøver å utrydde Palestinerne? Hadde Israelerne villet dette hadde Palestinerne som folkeslag vert utryddet for lenge siden. Isralerne har styrken og midlene til å utrydde Palesatinerne men ønsker ikke dette som vi klart kan se. I steden blir det litt som å sloss mot en dverg som du kan holde på en armlengdes avstand men som alikevell ikke vil slutte og prøver å bite deg i leggen. Påstanden henger rett og slett ikke på greip og det tror jeg du vet, men mangler man argumenter så spyr man gjerne ut de samme usannhetene gang etter gang. Det er sørgelig.

Det er en ting som hindrer Israel i å utrydde den palestinske befolkningen og det er redsel for hva resten av verden ville gjort!

Ikke engang USA ville forsvart Israel dersom Israel utryddet palestinerne i et fatalt holocaust, men istede ville det internasjonale verdenssamfunnet gått inn og Israel ville bli stilt til annsvar og måtte omsider svare for seg!

Det er altså hinderet for israelsk utyddelse av den palestinske befolkningen!

Og du kan droppe slike useriøsheter som du kom med på slutten. La meg legge til at INGEN av proisraelerne her i tråden har klart å svare på hva de mener om at Golda Meir erklærte at det ikke finnes et palestinsk folkeslag!

Du påstår at Israelerne gjør alt for å utrydde Palestinerne, dette er beviselig feil, så enkelt er det. Videre så har jeg kommentert påstanden(som jeg forøvrig ikke kan huske å ha sett noen kilde på) og forklart deg at det herlige med demokrati er at en persons uttalelser ikke definerer staten. Jens Stoltenberg kan si at han hater de med rødt hår uten at dette betyr at disse blir diskriminert

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
It was either southern Syria before the First World War, and then it was a Palestine including Jordan. It was not as though there was a Palestinian people in Palestine considering itself as a Palestinian people and we came and threw them out and took their country away from them.

Dette er forsåvidt sant, selv om jeg sier om og om igjen at det er en sannhet med enorme modifikasjoner.

Nei, det er ikke en sannhet, selv med modifikasjoner. Det er ikke sånn at et folks rettigheter avgjøres av hva de kaller seg, hvilket språk de snakker, hvilken klesdrakt de iklær seg, hvilken religion de har, deres etymologi og annet. Nettopp det premisset ligger bak Golda Meirs utsagn. Når hun sier at jødene ikke kom og tok palestinernes land fra dem så er det nettopp med det premisset at arabernes rettigheter til landet de bodde i faller bort fordi de ikke kalte eller så på seg selv som palestinere. Underforstått i budskapet er den "vanlige arabere"-myten. Men om man har krav på det landområdet man bor avgjøres ikke av om man kaller seg araber eller palestiner. En "vanlig" araber er like lite eksiterende som en vanlig vest-europeer. Men i ingen tilfelle skal det ha noe si for hvorvidt folket der hadde noen krav på landet sitt. Druser, araber eller palestiner; hva skal det ha å si for hvorvidt befolkningen i Palestina skulle ha rett til å styre seg selv og sitt landområde?

Denne var fin! Og beklager den kommentaren ...  :cool:

Lenke til kommentar
Du påstår at Israelerne gjør alt for å utrydde Palestinerne, dette er beviselig feil, så enkelt er det. Videre så har jeg kommentert påstanden(som jeg forøvrig ikke kan huske å ha sett noen kilde på) og forklart deg at det herlige med demokrati er at en persons uttalelser ikke definerer staten. Jens Stoltenberg kan si at han hater de med rødt hår uten at dette betyr at disse blir diskriminert

Ingen har bevist noen feil ang. dette! Har du kommentert sitatet til Golda Meir? I såfall har jeg oversett det. Uansett disse tåpelige eksemplene dine er det rasistisk å si at et folkelsag ikke er et folkeslag!

Lenke til kommentar

Betyr det da at alle nordmenn er onde siden to små jenter, i 2000, ble drept av to norske gutter?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, hvis "to småe jenter" blir drept hver uke!

Men så kommer tanken om at; Hvis man tvinges til å drepe to småe jenter en gang i uken for å beskytte sin egen eksistens, så er det noe annet.

Jeg "tolker" Golda Meir*s utsagn i den retningen!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...