Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme? (Oppdatert åpningsinnlegg)

Anbefalte innlegg

GrandMa

Kan du så henvise til kilder som tillsier at man ikke skal anse palestinerne som et eget folk? Det Golda Meir sa var rasistisk og feil!

Når det gjelder mine eksempler er de ikke feil! Vil du si at det er rasistisk å hevde at jødene ikke er et eget folkselag? De er faktisk ganske vanskelige å definere som eget folkeslag. Langt vanskeligere enn palestinerne!

Vil du si at det er rasistisk å hevde at holocaust ikke fant sted? Holocaust er godt bevist, men man kan bare lukke øynene for det og si "Det hendte ikke noe" akkurat slik Golda Meir sa "Det er ikke et palestinsk folkeslag"!

Og selvom du ikke vil snakke mer om starten på Andre intifada kommer følgende spørsmål: Hvordan vil du si at palestinerne er like skyldige som Israel?

monzilla

Jeg leste det du skrev og forhandlinger og innrømmelser som du snakker om er dødfødt så lenge Israel ikke vil snakke med Hamas pga. den innflytelsen Hamas har. Mener du eller mener du ikke at det er feil av Israel å ikke ville snakke med Hamas?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg blir litt forvirret nå!? Mener du at israel bør "knuses"? Trodde vi snakket om konfliktløsning, og helst hvor folkene oppnår fred innenfor egne grenser.

Jeg tror at alle kan oppnå fred ved å velge den linjen som Sør-Afrika valgte etter apatheid-styret. Det de mangler på begge sider er en "Nelson Mandela".

Det jeg sa var at uten USA ville Israel vært knust for lengst. Og da hadde altså konflikten Israel-Palestina vært over. Jeg sa ikke at jeg mente at det burde skje.

Denne konflikten er kansje verdens mest kompliserte og hatfylte. Å ha en mirakelmann på begge sider har ingen effekt før han har folkets støtte og folket er villig til fred. Flere ganger gjennom Andre intifada har det vist seg at både palestinerne og israelerne har ment at angrep mot den andre parten er det riktige å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det jeg sa var at uten USA ville Israel vært knust for lengst. Og da hadde altså konflikten Israel-Palestina vært over. Jeg sa ikke at jeg mente at det burde skje.

Okay, da skjønner jeg det bedre. Hvis man skulle spekulere i historien så måtte vel den støtten ha opphørt lenge før israel ble en atommakt. Hvis ikke hadde vi vel idag hatt langt flere mindreverdige badestrender enn vi behøver?

Jeg tror så absolutt på at vanlige mennesker kunne fått utrettet mere enn politikerne/millitære har til nå. Det vanskeligste kunne vel bli å få de tre religionene som baserer sine religioner på hevd til visse landområder til å bli enige.

:)

Lenke til kommentar
GrandMa

Kan du så henvise til kilder som tillsier at man ikke skal anse palestinerne som et eget folk? Det Golda Meir sa var rasistisk og feil!

Når det gjelder mine eksempler er de ikke feil! Vil du si at det er rasistisk å hevde at jødene ikke er et eget folkselag? De er faktisk ganske vanskelige å definere som eget folkeslag. Langt vanskeligere enn palestinerne!

Vil du si at det er rasistisk å hevde at holocaust ikke fant sted? Holocaust er godt bevist, men man kan bare lukke øynene for det og si "Det hendte ikke noe" akkurat slik Golda Meir sa "Det er ikke et palestinsk folkeslag"!

Og selvom du ikke vil snakke mer om starten på Andre intifada kommer følgende spørsmål: Hvordan vil du si at palestinerne er like skyldige som Israel?

It was either southern Syria before the First World War, and then it was a Palestine including Jordan. It was not as though there was a Palestinian people in Palestine considering itself as a Palestinian people and we came and threw them out and took their country away from them.

Dette er forsåvidt sant, selv om jeg sier om og om igjen at det er en sannhet med enorme modifikasjoner.

Palestinerne er like skyldig som Israel fordi: http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsourc...rorAttacks.html

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Victims include citizens from the United States, Israel (Jews and Arabs), Romania, Thailand, Norway, the Former Soviet Union, South Africa, Ethiopia.

Den opplysningen var jeg ikke like klar over.

Lenke til kommentar

Okay, da skjønner jeg det bedre. Hvis man skulle spekulere i historien så måtte vel den støtten ha opphørt lenge før israel ble en atommakt. Hvis ikke hadde vi vel idag hatt langt flere mindreverdige badestrender enn vi behøver?

Jeg tror så absolutt på at vanlige mennesker kunne fått utrettet mere enn politikerne/millitære har til nå. Det vanskeligste kunne vel bli å få de tre religionene som baserer sine religioner på hevd til visse landområder til å bli enige.

:)

Israels atomvåpen utgjør en fare ja. Problemet er at dersom Israel plutselig blir stående alene så bruker de sikkert alle midler, inkl. atomvåpnene. Så kansje det er litt sent å si at USA burde holdt seg unna.

Forøvrig: Jeg har boken SADDAMS FORTROLIGE som er laget av Ala Bashir og Lars Sigurd Sunnanå. Bla forteller denne boken litt om Yom Kippurkrigen og det nevnes at Israel ikke hadde noen fremgang før USA kom med våpenhjelp.

Kansje Israel kunne vært beseiret den gang.

Hva mener du at vanelige mennesker kan utrette i denne konflikten? Se på feks. Mordechai Vanunu som avslørte Israels atomvåpen og siden har hevdet at Israel er skyld i alle kriger i Midtøsten. Han er ikke hyllet som en mirakelmann av israelerne, men blir istede sett på som en fiende!

Når det gjelder deling av religiøse steder så antar jeg at du sikter til Jerusalem. Det er et vanskelig spørsmål ja, og det var vel det som førte til at Camp Davidforhandlingene ikke lyktes. Israel ville beholde kontroll over hele Jerusalem og Yasir Arafat sa vel at den arabiske leder som ville oppgi Jerusalem enda ikke var født.

Lenke til kommentar

GrandMa

Hvilke modifikasjoner mener du at denne "sanheten har?

Og som jeg sa, det er vanskeligere å definere jøder som et eget folk enn palestinere. Og jeg mener nå at Israel er de skyldige her. Det er Israel som er okkupasjonsmakten og det er Israel som bare til en viss grad vil snakke med motparten! Med tanke på Israels rå og enorme maktmissbruk ovenfor palestinerne vil jeg faktisk ikke kalle det palestinerne bedriver for terrorisme!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror at det beste alternativet er å la FN få jobbe med fredsskapningen. De er ikke perfekte men de har vist at deres fremgangsmåte virker bedre enn det de stridende parter får til, i andre konflikter.

Lenke til kommentar
Jeg leste det du skrev og forhandlinger og innrømmelser som du snakker om er dødfødt så lenge Israel ikke vil snakke med Hamas pga. den innflytelsen Hamas har. Mener du eller mener du ikke at det er feil av Israel å ikke ville snakke med Hamas?

Jeg kan se at det er vanskelig for Israel å snakke med Hamas. I en perfekt verden hadde alle snakket med alle, og ingen bært nag. Det blir altfor snevert og enkelt å si at det er feil eller ikke feil.

Lenke til kommentar
GrandMa

Og som jeg sa, det er vanskeligere å definere jøder som et eget folk enn palestinere. Og jeg mener nå at Israel er de skyldige her. Det er Israel som er okkupasjonsmakten og det er Israel som bare til en viss grad vil snakke med motparten! Med tanke på Israels rå og enorme maktmissbruk ovenfor palestinerne vil jeg faktisk ikke kalle det palestinerne bedriver for terrorisme!

Neivel. Å ikke kalle det palestinerne driver med terrorisme er ingenting annet enn idioti. Bomber på skolebusser, på diskotek, på kjøpesenter, på marked, på resturant, på hotell og liknende ER TERRORISME! Hvis du mener at det ikke er terrorisme å sette seg på en skolebuss for så å sprenge den i tusen biter kan jeg ikke hjelpe deg. Da synes jeg du bør oppsøke mer faglig kompetent personell.

Hadde palestinerne i stedet for angrepet militære mål og liknende ville jeg hatt mye større sympati med palestinerne.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Det er nok du som burde oppsøke hjelp!

Det er terrorisme å sende en bombe på ti tonn inn i en boligblokk i et tett befolket område!

Det er terrorisme å sende en rakett inn i en menneskemengde!

I slike tilfeller er målet en eneste person og Israel bruker midler som de garantert må vite rammer fler enn denne ene personen!

Når det gjelder palestinske selvmordsbombere så er det et resultat av israelsk okkupasjon og undertrykkelse! Og israelske soldater blir også angrepet! Å kalle palestinernes handlinger for terror er ingen ting annet enn idioti!

For Israels del: Som man sår skal man høste!

Lenke til kommentar
Det er nok du som burde oppsøke hjelp!

Det er terrorisme å sende en bombe på ti tonn inn i en boligblokk i et tett befolket område!

Det er terrorisme å sende en rakett inn i en menneskemengde!

I slike tilfeller er målet en eneste person og Israel bruker midler som de garantert må vite rammer fler enn denne ene personen!

Når det gjelder palestinske selvmordsbombere så er det et resultat av israelsk okkupasjon og undertrykkelse! Og israelske soldater blir også angrepet! Å kalle palestinernes handlinger for terror er ingen ting annet enn idioti!

For Israels del: Som man sår skal man høste!

Israelerne angriper terrorister. Iblant skjer det tragiske hendelser. Iblant er det mange sivile tap. Slik er det i krig. Det som skiller palestinerne og israelerne på dette feltet er at israelerne angriper i stor hovedsak militære mål, mens palestinerne holder seg til å angripe sivile.

Palestinernes handlinger er terrorisme, men jeg skal ikke prøve å overbevise deg lenger. Jeg kunne like gjerne hatt denne diskusjonen med lederen for SU.

Israelerne gjør feil i bruke hevnaksjoner som en valid gjengjeldelsesmetode. Palestinerne gjør feil i å bedrive terrorisme på israelsk sivile. Begge sider av konflikter har et skogholt fullt av svin. Og det inkluderer palestinerne.

Lenke til kommentar

Begge sider har svin på skogen og det en hel del å, men det jeg mener skiller er at israel har noe av det mest avanserte og mest trenede militære personell i verden(om ikke det beste), mens palestinerne ikke har spesielt å komme med på den fronten. Hvis israel ville kunne de tatt ut terroristene de sitker på UTEN å treffe sivile, fordi de har ekspertisen til det, men når de velger å bombe den sønder og sammen, vel, da får de lite sympati fra meg.

Endret av Hans-O
Lenke til kommentar
Israelerne angriper terrorister. Iblant skjer det tragiske hendelser. Iblant er det mange sivile tap. Slik er det i krig. Det som skiller palestinerne og israelerne på dette feltet er at israelerne angriper i stor hovedsak militære mål, mens palestinerne holder seg til å angripe sivile.

Palestinernes handlinger er terrorisme, men jeg skal ikke prøve å overbevise deg lenger. Jeg kunne like gjerne hatt denne diskusjonen med lederen for SU.

Israelerne gjør feil i bruke hevnaksjoner som en valid gjengjeldelsesmetode. Palestinerne gjør feil i å bedrive terrorisme på israelsk sivile. Begge sider av konflikter har et skogholt fullt av svin. Og det inkluderer palestinerne.

Vil du for ramme allvor hevde at Israel kun går etter militante palestinere? Selvom det bodde ET høytstående medlem av Hamas i den boligblokken i et tett befolket område, var det riktig av Israel å bruke et F-16fly til å slippe en bombe på ti tonn?

Selvom det står ET medlem av Hamas i en folkemengde, er det riktig av Israel å skyte en rakett rett inn i folkemengden?

Selvsagt må Israel vite at dette er angrep som vil ramme langt fler sivile enn militante!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Da glemmer du en svært viktig del: Hverken USA eller Israel er interessert i hva FN sier. Og med den makten USA har i dag er det ikke mulig for andre å gripe inn!

Ja, du har rett, og det er et trist faktum (altså ikke det at du har rett, men at tilstandene er slike ... :p ), men vi skal likevel ikke gi opp med å få våre venner til å ikke oppføre seg som egenrådige storebrødre.

Da må vi heller presse på for at FN skal bli mere effektive, eller rettere sagt bli "nok" effektive for våre storebrødre.

Lenke til kommentar

Vil du for ramme allvor hevde at Israel kun går etter militante palestinere? Selvom det bodde ET høytstående medlem av Hamas i den boligblokken i et tett befolket område, var det riktig av Israel å bruke et F-16fly til å slippe en bombe på ti tonn?

Selvom det står ET medlem av Hamas i en folkemengde, er det riktig av Israel å skyte en rakett rett inn i folkemengden?

Selvsagt må Israel vite at dette er angrep som vil ramme langt fler sivile enn militante!

Israel som stat går kun etter militante palestinere. Man finner selvfølgelig eksempler på enkeltindivider som har gått amok, men staten kan ikke klandres for dette.

Det blir feil å si at det er "riktig", men man må se litt på alternativene Israel har. De prøver nok å minimere skadene på sivile, men det er fortsatt ikke lett når du skal angripe noen som oppholder seg i en boligblokk. I krig er det sivile tap, det har det alltid vært. Det som er viktig er at man jobber mot å begrense tap av sivile og det gjør Israel. Selv om dine fanatiker-øyne har vanskelig for å se det. ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...