Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme? (Oppdatert åpningsinnlegg)


Anbefalte innlegg

Golda Meir sa:

It was not as though there was a Palestinian people in Palestine considering itself as a Palestinian people and we came and threw them out and took their country away from them. They did not exist.

 

Et folk som ikke ser på seg selv som et folk, eksisterer ikke. Man dreper og jager vekk titusener ( hundretusener ), og unnskylder seg deretter med at de "eksisterte ikke".

 

Ganske utrolig.

 

 

[The Arabs] will stop fighting us when they love their children more than they hate [Jews].

 

Også her er det rart å se en mye tidligere versjon av en tankegang som vi nå finner igjen hos Pricks med flere.

Ethvert barnedrap fra Israels side, så kaster han seg over saken, og skal demonstrere at det i virkeligheten var barnets foreldre som skjøv barnet foran seg mot geværmunningen.

Rettferdiggjør å behandle palestinerne som dyr, som ikke engang elsker barna sine.

 

When peace comes we will perhaps in time be able to forgive the Arabs for killing our sons, but it will be harder for us to forgive them for having forced us to kill their sons.

 

Dette er den typiske innstillingen som sier : Min side er pr definisjon uskyldig. Motsatt side er pr definisjon skyldig.

Når de dreper oss er det deres skyld. Og når vi dreper dem er det deres skyld.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helledussen!?

 

Det jeg skrev er jo i en sammenheng der vi har hatt en diskusjon gående, om situasjonen i dag, og min dom her er nok vel så mye en dom over argumentene og holdningene som har kommet fram i den diskusjonen. ( Blandt annet tanker i de samme baner som det første sitatet fra Golda Meir her, at palestinerne "eksisterte ikke". )

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Siden du er så flott i gang kan du jo ta å lime disse også inn i førsteposten din.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Palestinian_political_violence

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Hamas_suicide_attacks

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Pales...suicide_attacks

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Al-Aq...suicide_attacks

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Israe...Second_Intifada

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Qassam_rocket_attacks

 

Førsteposten ble så utrolig ensidig så jeg tenkte kanskje du trengte litt perspektiv. :)

Jeg synes det blir litt feil når fanatikere skal sette premisser for debatten.

Lenke til kommentar
For å videreføre tradisjonen spør jeg deg hva du mener om disse sitatene. :)

 

Jeg mener sitatene er idiotiske! Det holder å lese begynnelsen "There were no such thing as Palestinians." for å se rasismen! Altså hevder Golda Meir at det ikke fantes/ ikke finnes et palestinsk folkeslag og som jeg nevnte før og som du unngikk å svare på så er det langt vanskeligere å definere jøder som et folkeslag enn å definere palestinere som et folkeslag!

 

Og nå har jeg sagt hva jeg mener om sitatene til Golda Meir så nå er det på tide at du omsider sier hva du mener!

Lenke til kommentar
Golda Meir sa:

 

There were no such thing as Palestinians. When was there an independent Palestinian people with a Palestinian state? It was either southern Syria before the First World War, and then it was a Palestine including Jordan. It was not as though there was a Palestinian people in Palestine considering itself as a Palestinian people and we came and threw them out and took their country away from them. They did not exist.

 

Dette er forsåvidt sant, selv om det er en sannhet med store modifikasjoner. Jeg synes ikke det er nødvendig å lage noe ramaskrik angående denne uttalelsen.

 

Jeg har skrevet hva jeg mener. Du kan jo prøve å følge med. Forstår at det er litt vanskelig, men gjør nå hvertfall et forsøk. :)

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir litt feil når fanatikere skal sette premisser for debatten.

 

Fanatiker ja... :roll:

 

Dette er siste gang jeg gidder å skrive følgende:

 

Jeg er imot Israels okkupasjon av de palestinske områdene samt de syriske Golanhøydene, ikke imot Israel i seg selv!

Dersom Israel trekker seg tilbake fra de okkuperte områdene og anerkjenner en palestinsk stat vil jeg ikke ha noe imot Israel lenger!

Lenke til kommentar

Rampage

 

Jeg har sagt at slik situasjonen er nå kan Israel kollapse og drukne i sitt eget blod og alle israelere kan lide en langsom og smertefull død, men samtidig sa jeg at dersom Israel trakk seg tilbake fra de okkuperte områdene og anerkjente en palestinsk stat så ville jeg ikke ha noe mer imot Israel!

 

PencilCase

 

Hva med å for bare en eneste gangs skyld diskutere tema tråden omhandler istedefor andres debatteknikker og valg av ord? Hva er meningen din om konflikten Israel - Palestina?

 

monzilla

 

Hvordan klarer du å la være å ta en side? En av verdens sterkeste militærmakter (Israel) mot et folk som knapt kan forsvare seg eller ta igjen (palestinerne)!

Lenke til kommentar
monzilla

 

Hvordan klarer du å la være å ta en side? En av verdens sterkeste militærmakter (Israel) mot et folk som knapt kan forsvare seg eller ta igjen (palestinerne)!

Fordi at mengdene med informasjon er enorme. Med respekt å melde så føler jeg at du har et ekstremt selektivt informasjonsbilde på konflikten. Begge parter har så mye svin på skogen, så å si at en part er uskyldig blir en forenkelse av konflikten som ikke er alle de livene som er gått tapt på begge sider verdig. Det at Israel er sterkere enn Palestina er fullstendig irrelevant. Det hjelper ikke at en side sier "greit, gutter, nå gir vi oss". Begge sider må over flere år vise at de er interessert i en løsning. Begge må gi, og begge må ta. Pr dags dato er man gjerne inne på noe, man kan lukte goodwill på begge sider. Folk på begge sider vil ha navnet sitt i historiebøkene for den som løste konflikten. Men veien er lang.

 

Jeg har sagt at slik situasjonen er nå kan Israel kollapse og drukne i sitt eget blod og alle israelere kan lide en langsom og smertefull død

Slike holdninger som det der gjør at folk overser budskapet ditt, og heller retter skytsen mot deg. Og det mener jeg at du må tåle, på lik linje med at høyreekstremistene her inne få høre det.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
PencilCase

 

Hva med å for bare en eneste gangs skyld diskutere tema tråden omhandler istedefor andres debatteknikker og valg av ord? Hva er meningen din om konflikten Israel - Palestina?

Frem til nå er det ikke annet enn å håpe på at debattantene som sitter på hver sin pol begynner å ta noen skritt mot hverandre. Derfor hjelper degt ikke så mye å forsøke med tidkrevende konstruktive utlegninger, siden de drukner i "støyen"

 

 

Problemet interesserer meg, men annet enn kommentarer ser jeg ikke meningen med akkurat nå.

 

Kortversjonen av egne tanker omkring fiendskapet mellom araberne og israelerne er:

 

Så lenge det sitter gamle krigshunder på begge sidene av bordet med blod på hendene, som så bestemmer hvordan freden skal vinnes så kan vi sannsynligvis vente til vi blir gamle og grå.

 

Det som må til er å slippe vanlige fredselskende mennesker på hver side av konflikten helt frem til forhandlingsbordet og i beslutningsprosessene. Så hadde det kanskje også hjulpet hvis noen av stormaktene holdt klørne sine unna samtidig.

 

Høres dette greit nok ut?

 

:)

Lenke til kommentar
monzilla

 

Hvordan klarer du å la være å ta en side? En av verdens sterkeste militærmakter (Israel) mot et folk som knapt kan forsvare seg eller ta igjen (palestinerne)!

 

Jeg synes de klarer å ta igjen ganske greit jeg. Selv om noen er underlegne militært betyr ikke det at de ikke har skyld i konflikten.

Lenke til kommentar
Golda Meir sa:

 

There were no such thing as Palestinians. When was there an independent Palestinian people with a Palestinian state? It was either southern Syria before the First World War, and then it was a Palestine including Jordan. It was not as though there was a Palestinian people in Palestine considering itself as a Palestinian people and we came and threw them out and took their country away from them. They did not exist.

 

Dette er forsåvidt sant, selv om det er en sannhet med store modifikasjoner. Jeg synes ikke det er nødvendig å lage noe ramaskrik angående denne uttalelsen.

 

Jeg har skrevet hva jeg mener. Du kan jo prøve å følge med. Forstår at det er litt vanskelig, men gjør nå hvertfall et forsøk. :)

 

Overså vist det der. Så du mener ikke at det er nødvendig med et ramaskrik når den ene siden sier at den andre siden ikke er en egen befolkning?!

 

Deg om det. Mener du at det er grunn til et ramaskrik om man sier at jødene ikke er en egen befolkning eller at holocaust ikke fant sted?

 

Det blir i høy grad det samme!

 

Forstår at det kan være vanskelig å se rasismen fra Israel, men gjør nå ihvertfall et forsøk!

 

Ang. det andre innlegget ditt: Hvordan mener du at palestinerne klarer å ta igjen? Og at de er svakeste part gir dem ikke skylden for konflikten. Som vi har vært inne på startet dette med Ariel Sharons spasertur på Tempelhøyden, en helt unødvendig provokasjon!

 

monzilla

 

Hvis du mener at partene må snakke med hverandre og at begge parter må gi og ta, hva mener du da om at Israel ikke vil snakke med Hamas? Hamas har så stor innflytelse i denne konflikten at forhandlinger uten dem er mer eller mindre dødfødte! Og Hamas har sagt seg villige til å snakke med Israel, men Israel avvsider å snakke med Hamas!

De snakker kun med palestinernes ledere, men disse lederne har ikke nok kontroll/ tillit eller hva man skal kalle det til å få med seg hele den palestinske befolkningen!

 

Ang. det sitatet mitt: Det er det jeg mener og som sagt ville jeg ment noe annet om Israel trakk seg tilbake fra de okkuperte områdene og annerkjente en palestinsk stat.

 

PencilCase

 

Vakkert skrevet. :love:

 

Det hadde hjulper om stormakter/ supermakter holdt seg unna konflikten for hadde USA holdt seg unna hadde Israel vært knust for lengst!

 

Å slippe fredselskende folk til forhandligsbordet er nok ganske vanskelig, spesielt da enkelte ikke vil snakke med den andre parten. Skal man få til slike forhandlinger må begge sider legge ned våpnene og Andre intifada må erklæres for over samt at det må erklæres at konflikten er fjernet fra gaten til forhandlingsbordet.

Under de nåværende omstendigheter er ikke dette noe som vil skje!

Lenke til kommentar
Golda Meir sa:

 

There were no such thing as Palestinians. When was there an independent Palestinian people with a Palestinian state? It was either southern Syria before the First World War, and then it was a Palestine including Jordan. It was not as though there was a Palestinian people in Palestine considering itself as a Palestinian people and we came and threw them out and took their country away from them. They did not exist.

 

Dette er forsåvidt sant, selv om det er en sannhet med store modifikasjoner. Jeg synes ikke det er nødvendig å lage noe ramaskrik angående denne uttalelsen.

 

Jeg har skrevet hva jeg mener. Du kan jo prøve å følge med. Forstår at det er litt vanskelig, men gjør nå hvertfall et forsøk. :)

 

Overså vist det der. Så du mener ikke at det er nødvendig med et ramaskrik når den ene siden sier at den andre siden ikke er en egen befolkning?!

 

Deg om det. Mener du at det er grunn til et ramaskrik om man sier at jødene ikke er en egen befolkning eller at holocaust ikke fant sted?

 

Det blir i høy grad det samme!

 

Forstår at det kan være vanskelig å se rasismen fra Israel, men gjør nå ihvertfall et forsøk!

 

Ang. det andre innlegget ditt: Hvordan mener du at palestinerne klarer å ta igjen? Og at de er svakeste part gir dem ikke skylden for konflikten. Som vi har vært inne på startet dette med Ariel Sharons spasertur på Tempelhøyden, en helt unødvendig provokasjon!

 

Det blir ikke det samme. Grunnen til det er fordi det Golda Meir sa er faktisk sant. Problemet er bare at det er en sannhet med utrolig store modifikasjoner. Når det gjelder dine eksempler er de bare feil.

 

Jeg sa ikke at palestinerne skulle få skylden for konflikten, men at de er like skyldige som israelerne er.

 

Vi har snakket om hvem som startet andre intifada så det gidder jeg ikke gå inn på atter en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
 

 

Det hadde hjulper om stormakter/ supermakter holdt seg unna konflikten for hadde USA holdt seg unna hadde Israel vært knust for lengst!

 

Å slippe fredselskende folk til forhandligsbordet er nok ganske vanskelig, spesielt da enkelte ikke vil snakke med den andre parten. Skal man få til slike forhandlinger må begge sider legge ned våpnene og Andre intifada må erklæres for over samt at det må erklæres at konflikten er fjernet fra gaten til forhandlingsbordet.

Under de nåværende omstendigheter er ikke dette noe som vil skje!

 

Jeg blir litt forvirret nå!? Mener du at israel bør "knuses"? Trodde vi snakket om konfliktløsning, og helst hvor folkene oppnår fred innenfor egne grenser.

 

Jeg tror at alle kan oppnå fred ved å velge den linjen som Sør-Afrika valgte etter apatheid-styret. Det de mangler på begge sider er en "Nelson Mandela".

 

 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...