Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme? (Oppdatert åpningsinnlegg)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det beste ville være om hele det internasjonale verdenssamfunnet fikk tatt Israel for godt! Da ville det virkelig bli fred og vi ville alle slippe mere nyheter om vold og konflikt i Midtøsten!

'

Haha. Du tror det? Det er nok av vold og konflikt i Midt-Østen som ikke involverer Israel vet du :p Midt-Østen er en heksegryte som aldri kommer til å slutte å koke.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Ha ha ja. Hvordan vet du om det aldri vil bli rolig i Midtøsten? For ikke så lenge siden var den iranske presidenten på besøk i Irak så det er tydelig at tonen er bedre mellom de to landene nå så vi ser neppe enda en Iran-Irakkrig. Og hvem er det da som skal krige mot hverandre? Syria og Iran? Syria og Irak? Irak og Saudi Arabia? Iran og De forente arabiske emirater? Niks, problemet er Israel!

Lenke til kommentar

Problemet er at Israel nekter å stole på militante palestinere som Hamas. Selvom de har inngått våpenhvile nå har Israel i lange tider nektet å snakke med Hamas og få eller ingen har noen tro på den nåværende våpenhvilen.

Og forhandlinger mellom Israel og palestinerne er automatisk dødfødt uten å ta med Hamas i samtalene med tanke på den innflytelsen Hamas har.

Og uten en enighet mellom Israel og palestinerne trekker ikke Israel seg tilbake fra de okkuperte områdene og det opprettes ikke en egen, palestinsk stat. Og uten en palestinsk stat vil ikke de arabiske landene anerkjenne Israel!

Lenke til kommentar

Så det er ikke "vold og konflikt" i Irak? I Afghanistan?

 

Det er ikke vold og konflikt mellom sunni- og shiamuslimer i Midt-Østen?

 

Jeg skal være enig i at det er mye konflikt som involverer Israel, men det blir langt på vei "fred i Midt-Østen" ved at Israel blir kuet.

Lenke til kommentar

Jo, det er takket være en idiot ved navn George Walker Bush massiv vold og krig både i Afghanistan og Irak. Som sikkert vil bli styrket dersom USA eller Israel angriper Iran.

Midtøsten ville ikke fått engleglorie over seg dersom Israel forsvant, men det ville blitt langt, langt fredeligere.

 

Forøvrig ville ikke Afrika blitt rolig og greit dersom Zimbabwe forsvant selvom det er vold og uro der for tiden. Og verden ville ikke automatisk bli fredelig dersom feks. Folkerepublikken Kina forsvant.

 

Men Midtøsten ville så definitivt bli roligere dersom konflikten mellom Israel og palestinerne ble løst!

Lenke til kommentar
Jo, det er takket være en idiot ved navn George Walker Bush massiv vold og krig både i Afghanistan og Irak. Som sikkert vil bli styrket dersom USA eller Israel angriper Iran.

Midtøsten ville ikke fått engleglorie over seg dersom Israel forsvant, men det ville blitt langt, langt fredeligere.

 

Forøvrig ville ikke Afrika blitt rolig og greit dersom Zimbabwe forsvant selvom det er vold og uro der for tiden. Og verden ville ikke automatisk bli fredelig dersom feks. Folkerepublikken Kina forsvant.

 

Men Midtøsten ville så definitivt bli roligere dersom konflikten mellom Israel og palestinerne ble løst!

 

Det er stor forskjell på roligere og "Da ville det virkelig bli fred og vi ville alle slippe mere nyheter om vold og konflikt i Midtøsten!".

Lenke til kommentar
Det er stor forskjell på roligere og "Da ville det virkelig bli fred og vi ville alle slippe mere nyheter om vold og konflikt i Midtøsten!".

 

Har jeg hevdet det motsatte?

 

Du sa: "Det beste ville være om hele det internasjonale verdenssamfunnet fikk tatt Israel for godt! Da ville det virkelig bli fred og vi ville alle slippe mere nyheter om vold og konflikt i Midtøsten!"

 

Jeg bare påpeker at du tar feil.

Lenke til kommentar

Med tanke på at det er flere konflikter i Midtøsten enn Israel - Palestina så ordla jeg meg kansje litt dårlig, men om den konflikten forsvant så ville virkelig Midtøsten bli langt, langt roligere. Eller for den saks skyld, om Israel forsvant. Ingen ville savnet det landet uansett!

 

Afghanistan som du nevnte er forøvrig ikke regnet som et land i Midtøsten ved mindre du regner med en bredere definisjon av Midtøsten.

Lenke til kommentar
Ingen ville savnet det landet uansett!

Jeg hadde savnet Israel, blant annet fordi jeg da ikke hadde fått mine faste forsyninger av Jaffa appelsiner.

Hadde også savnet folka som bor der.

 

BTW så hadde det nok blitt fred i en uke eller så før de gjenværende muslimer i området hadde gått løs på hverandre i mangel på en ytre fiende.

Endret av Super8
Fjernet unødvendig kommentar
Lenke til kommentar

Siterer Hallo i uken anno 1993:

 

Utenriksminister Jan Pettersen sitter på resturant og spiser middag, en gjest henvender seg til ham:

 

Gjest: Utenriksminister Jan Pettersen, kan du fortelle meg korsn Norge EGENTLIG ser på den derre muren tel Israel?..

Pettersen: Øh øh øh..

Gjest: For først, så stemte du for en fordømmelse, og så sa du at Israel gjerne måtte bygge mur om de ville det?

Pettersen: Øh, øh, øh, jah, altså, om denne karbonaden er Israel og disse ertene palestinerne...

Gjest: Og muren er potetmosen?

Pettersen: Ja, nemlig. Ah, ah, øhp, altså, så lenge potetmosen ligger på karbonaden går det greit, men om potetmosen beveger seg over der hvor det er erter, da er det ikke greit lenger, øhp øhp, men nå vil jeg spise opp maten min..

Gjest: Og rive muren?! Nei! Dersom det skal bli orden der nede må vi vente med å rive muren til ertene har råtnet, potetmosen er dovnet, og karbonaden er blitt sur og uspiselig!

 

Hum. Forbausende hvor treffende det programmet kan være.

Lenke til kommentar
Eller for den saks skyld, om Israel forsvant. Ingen ville savnet det landet uansett!

 

Litt artig å se hvordan Glimiti vil ha vekk det landet i midtøsten som det faktisk er BEST å leve i...

Endret av Super8
Fjernet unødvendig kommentar
Lenke til kommentar

Noen dype ord fra en tidligere soldat, som forteller om da han hadde permisjon, og besøkte Betlehem som sivilist :

 

"With no M16 by my side or grenade in my pack, I passed through the checkpoint and took my first tentative steps on so-called enemy terrain. In jeans and a T-shirt, I walked the same streets of the Aida refugee camp that a day earlier I'd been patrolling armed to the teeth and with five other soldiers backing me up.

 

I gazed casually at the same windows and doors at which I'd previously had to stare, hawk-like, in case a gunman or bomber should burst out and attack our squad. I looked calmly at the same gangs of youths who, when I was in uniform, I'd had to judge in an instant – whether they were benignly intentioned or baying for my blood.

 

The fear instilled in me by the army all but dissipated once I was simply a tourist strolling through the town. Conversely, the more weaponry and protective gear I carried, the more terrifying the place became which, it dawned on me, was a distillation of Israel's core and eternal paradox – one that has dogged it since the moment the state was created."

 

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/20...ians.fear/print

 

Han fortsetter med å filosofere over det jødiske "opphenget" i at andre vil utrydde en :

 

"A prominent narrative of the Jewish tradition is that, in every generation, a manifestation of Amalek will attempt to wipe out the Jewish people, just as the original marauding Amalekites did during the Jews' exodus from Egypt. The Romans, Babylonians, Greeks, Soviets and Nazis have all, understandably, been christened modern-day Amalekites – and now Iran is being touted as the most recent member of the millennia-old dynasty.

 

Fear of extermination is the ace in the Jewish pack of emotions, and has been capitalised on in spades by the virulent strain of nationalism encapsulated in today's Zionism. Occupy an entire people and crush their hopes and dreams for 40 years? A necessary evil – if we don't then we're done for. Fly in the face of international law, basic morality, and even the central tenets of our own, ostensibly compassionate, religion? Sorry, but you have to understand that "they" all want us dead; it's us or them, from now until eternity. "

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Har rapportert innleggene med personangrep. Håper en moderator snart får fjernet dem og at vi så kan slippe mer kvalm. For å svare innlegg som ikke inneholder personangrep.

 

Glimti, det er litt vanskelig å ta deg seriøst når du driver på slik som du gjør.

 

"Israel = Nazi!!1!1"

 

Visste forresten ikke at Israel hadde såpass prominent statistikk Algron. Nice stuff.

 

Så det er altså vanskelig å ta sammenligninger mellom Nazi-Tyskland og Israel seriøst? Jeg har listet opp flere punkter alt.

Når det foresten gjelder den nåværende konflikten mellom Israel og palestinerne, Den andre intifada så var det Israel som startet alt sammen og som hele tiden har brukt overdreven makt mot palestinerne som knapt kan kjempe tilbake i det hele tatt! Dette var det især mye av da konflikten var på sitt mest brutale, bla. det rakettangrepet som jeg kom med flere linker til noen sider tilbake. Dette angrepet fikk hele verden, ink. USA til å reagere!

Og den mannen som startet intifadaen og ledet Israel gjennom store deler av den, Ariel Sharon har flere likhetstrekk med Adolf Hitler! Hans syn på og behandling av palestinerne kan minne sterkt om Hitlsers syn på og behandling a jødene. Det er ikke store forskjellen.

Lenke til kommentar

Bare fordi en gal og blodtørstig terrorist og krigsforbryter som Ariel Sharon ligger i koma etter hjerneslag og hjerneblødning så akter jeg ikke å la være å kritisere ham. Når det gjelder om han skal kalles "Slakteren fra Beirut" eller "Arik, Israels konge" så er det førstnevnte tittel som er riktig!

Bush kalte Sharon "en fredens mann" under et besøk Sharon avla i USA. Tittelen "en "fredens mann" hører altså til hos Yasir Arafat, ikke Ariel Sharon!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...