Gå til innhold

kritikk på skisse av firmaside

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått i oppdrag å lage en hjemmeside for Romerike Markiseservice AS. Det er en bedrift som leverer solskjermings produkter over store deler av Romerike. Har ikke startet med koding enda, da jeg vil ha designet så bra som mulig før jeg begynner der. Har laget utallige skisser, men jeg er relativt dårlig når det kommer til design, så legger ut det beste jeg har fått fram her.

post-61663-1203883515_thumb.png

Meningen bak designet er at det skal være enkelt, men samtidig få eventuelle kunder til å føle at det er en seriøs bedrift. Headeren er jeg litt usikker på, fant aldri noe passende bilde, så lagde noe som skal illustrere en sol på blå himmel. Kom gjerne med forslag om forbedringer.

Er heller ikke sikker på bakgrunnsfargen. Føler det skjærer med headern, men kommer ikke på noe annet enn grått i bakgrunn, men da blir det alt for trist etter min mening.

Må bare legge til at logoen IKKE er laget av meg, og det er lite jeg kan gjøre med den. Etter min mening er den relativt stygg, men er pent nøtt til å bruke den... Alle bildene på siden er prøvebilder, bare for å ha noe der.

Så, fyr løs.

//hab

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ikke så galt ut. Menyfonten kan være mye mindre. Ser alltid best ut med en mye mindre skriftstørrelse i et slikt design. Som w3p sier, kan menylinjen stoppe så den blir på linje med der resten av siden går.

ellers syntes jeg det så bra ut:)

Lenke til kommentar

Har ingen ting å si på at personer prøver seg som "webdesignere"

En dæsj wysiwyg her, litt copy/paste der + litt standard effekter i photoshop.

Men når det kommer til nettsider for bedrifter, så synes jeg det blir for teit. hvorfor?

1. Sidene blir uprofesjonelle

2. Sidene bærer preg av at firmaet er useriøse og/eller ikke bryr seg så mye om hvordan dem blir presentert

Når det er sagt, så har jeg følgende kritikk å gi;

- Blasse farger

- Standard photoshop effekter

- dårlig proporsjonert

- dårlig typografi

- forvirrende bruk av whitespace

- brudd på linjene (Hvorfor er hovedmenyen 100% bred?)

Hele siden bærer preg av dårlig arbeid og lite kunnskap

Lenke til kommentar

Først og fremst, takker for kritikk Stian. Jeg trenger. Som sagt kan jeg relativt lite om design.

Har ingen ting å si på at personer prøver seg som "webdesignere"

En dæsj wysiwyg her, litt copy/paste der + litt standard effekter i photoshop.

Men når det kommer til nettsider for bedrifter, så synes jeg det blir for teit. hvorfor?

1. Sidene blir uprofesjonelle

2. Sidene bærer preg av at firmaet er useriøse og/eller ikke bryr seg så mye om hvordan dem blir presentert

Ja, jeg er delvis enig. Men hvilke effekter sikter du til? Har kun brukt skygge på header + rundt.

- Blasse farger

Bakgrunnen du sikter til?

- dårlig proporsjonert

- dårlig typografi

Kunne du utdypet disse punktene litt?

Angående hovedmenyen så har jeg prøvd å forklare dette i tidligere poster. Føler jeg trenger et skille mellom innhold og header. Kanskje jeg heller bør redesigne hele menybaren?

Dette er min 2. seriøse side, og grunne til at jeg poster her er jo nettopp fordi jeg ikke har så mye kunnskap innen emnet.

Lenke til kommentar

Jeg takker for linken men,

jeg ser ikke noen grunn til at du ikke bare kan argumentere for kritikken du gir. Jeg sier ikke at jeg ikke setter pris på kritikken, men jeg syntes det er litt arrogant å bare gi meg en wall of text å lese på. Jeg har sett denne tendensen hos flere av brukerne her, "kjedlig, feil, lær deg koding, dårlig jobb" kommentarer uten noe mer. Har man argumenter for at noe er dårlig, så bør man støtte det opp med eventuelle løsninger. Om noe er så dårlig at det ikke finnes håp, så si det heller rett ut.

Min erfaring er at man ikke kan LESE seg fram til å bli en god designer. OK, man kan lære seg rett og galt, men man blir ingen god designer av den grunn.

Lenke til kommentar

Beklager, men jeg hadde det travelt. En annen ting, jo, du kan lese deg til å bli en god designer, det er slik man må gjøre det. Skal du bare prøve/feile deg fram, tar det mye lengre tid...

- Blasse farger

Fargekombinasjonen din gjør at siden blir kjedelig, ensformig og "borte"

- Standard photoshop effekter

bevel & emboss, dropshadow og lys effekter

- dårlig proporsjonert

Når du designer så er det mange ting du må tenke på.

Den første og mest viktige er, designet skal ikke være i fokus, innholdet skal!

Designet skal trekke oppmerksomheten til innholdet.

Det første jeg legger merke til, er det store tittel bildet, flytt dette ned (eller gjør det mindre). Få logoen i fokus!

- dårlig typografi

Alt for stor forskjell mellom overskrift og paragrafer

Lite luft mellom linjene

Er "Våre referanser:" en overskrift?

4 forskjellige skriftstørrelser på tekstene (Hovedsiden)

Store tomme områder, feks på høyresiden

Dette har du fikset :)

Lenke til kommentar

Se der ja. Det var bedre :)

Har lagt ut en ny versjon nå. Gjort siden litt mindre. Er ikke sikker på om det ble så mye bedre men.

http://www.praxino.org/HTML

Ang teksten på siden, så har jeg ikke jobber noe med den. Var bare for å ha _noe_ der. Som sagt, er tidlig i kodingen.

"Våre referanser" er jeg ikke sikker på. Jeg føler det må stå noe der, men skriver jeg for mye så kommer ikke bildene på linje. Kanskje jeg skal lage plass til det under bildene?

Har også fjernet endel whitespace. Hvordan er det nå?

Ang posisjonering. Jeg aner ikke hvordan jeg skal få det til annerledes, uten på redesigne hele siden. Noe jeg ikke har tid til i denne omgang. Har deadline onsdag neste uke. Men har mulighet til forbedringer/forandringer etter det. Deadline er bare for å bli ferdig med _noe_

Ang bakgrunn. Har gjort blåfargen sterkere.

Og btw. Jeg har da ingen emboss og lightning? Kun skygge i header, og det må da være greit?

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Rent praktisk kunne godt telefonnr og e-post og slikt også vært med på kontaktsiden sammen med webformet, siden informasjonen om dette på footeren er litt skjult. Har brukeren mindre enn 1000px på høyden av skjermen, må en skrolle ned for å se denne informasjonen.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
Rent praktisk kunne godt telefonnr og e-post og slikt også vært med på kontaktsiden sammen med webformet, siden informasjonen om dette på footeren er litt skjult. Har brukeren mindre enn 1000px på høyden av skjermen, må en skrolle ned for å se denne informasjonen.

Jeg har tenkt til å skrive litt mer utfyllende kontakt info på kontakt siden. Har et kart osv. Syntes det passer at det står på footer også.

Hvordan ble det med denne overlayen Stian? :whistle:

Lenke til kommentar

Du kan med fordel lese denne artikkelen:

http://alistapart.com/articles/settingtypeontheweb

Du må blir mer konsistent med hvordan du formaterer tekst og benytte størrelser som passer hverandre bedre.

Du har tekst som "våre referanser" som burde være en overskrift, ikke en div. Du benytter overskrift i form av ett h2 element i navigeringsmenyen, men det er ingen overskirft. Du har en div med klassen overskrift for "overskriften" til teksten, her skulle du benyttet ett h1-element.

"Våre referanser" er ikke på linje med bildet horisontalt.

Teksten under bildene i våre referanser er midtstilt, mens "Våre referanser" er venstre justert. Teksten er for liten og hvorfor ett div-element?

Hvis du fikser siden litt tettere opp mot artikkelen jeg har lenket til, så blir siden helt grei.

Du kan spare deg mye bry ved å legge lik padding over, under, og til sidene av elementene, eks. 12px font, padding 3px.

Jeg likte css vrien på navigerings menyen din, sjelden å se noen få dette til uten java.

Når det gjelder dette med blasse farger, så kan det fort bli for mye av det gode hvis man benytter farger med høy metning og kontrast. Jeg tror jeg ville vurdert å endre til hvit bakgrunn, fremfor den blå. Da forsvinner opplevelsen av blasshet.

Hvorfor er siden midtstilt?

Lenke til kommentar

Takker for innspill Frode.

Du har tekst som "våre referanser" som burde være en overskrift, ikke en div.

Ja, dette er fordi jeg ikke fant noen tag som kunne gi meg uformatert tekst. Altså, med <p> så blir det jo masse luft over og under (tenkte aldri på at jeg kunne endre dette...). Dette er grunnen til at jeg bruker litt rare tags på tekst. Men skal se på det nå. Takk for artikkelen :)

Du benytter overskrift i form av ett h2 element i navigeringsmenyen, men det er ingen overskirft.

Dette er fordi jeg aldri fant noen annen tag som faktisk funket med denne menyen. Bytter jeg til noe annet så går menyen rett til høyre, usikker på hvorfor...

Du har en div med klassen overskrift for "overskriften" til teksten, her skulle du benyttet ett h1-element.

Samme grunn som første.

"Våre referanser" er ikke på linje med bildet horisontalt.

Her er jeg litt usikker. Skal "våre referanser" være på linje med hovedbildet, eller skal bildene under være på linje med hovedbilde? Syntes personlig det ser bedre ut med sistnevnte. Men optimalt sett så burde jeg få puttet inn "våre referanser" et annet sted. Tror du det ville fungert under?

Teksten under bildene i våre referanser er midtstilt, mens "Våre referanser" er venstre justert. Teksten er for liten og hvorfor ett div-element?

Midtstillingen er en glipp fra meg. Har ikke brydd meg så mye om dette egentlig. Har et lite prosjekt gående når det gjelder referanse baren. Har tenkt til å gjøre det slik at når man refresher siden så kommer det 4 nye referanser opp. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal få gjort dette, men vet det går (tips???).

Du kan spare deg mye bry ved å legge lik padding over, under, og til sidene av elementene, eks. 12px font, padding 3px.

Hva mener du?

Jeg likte css vrien på navigerings menyen din, sjelden å se noen få dette til uten java.

Om den bare hadde fungert i IE6.0...

Når det gjelder dette med blasse farger, så kan det fort bli for mye av det gode hvis man benytter farger med høy metning og kontrast. Jeg tror jeg ville vurdert å endre til hvit bakgrunn, fremfor den blå. Da forsvinner opplevelsen av blasshet.

Da blir det utrolig nakent :/ Men er enig i det du sier. Det er litt blast.

Hvorfor er siden midtstilt?

Hvorfor ikke? Syntes det ser best ut. Ettersom siden er 800px bred, så ser det så rart ut om man leser siden i 1600 oppløsning og alt er trykt til venstre. Blir et gigantiske tomrom på andre siden.

//hab

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...