Gå til innhold

Innkalt til Sambandsbataljonen

Bluetooth

Anbefalte innlegg

Hei,

Søkte Luftforsvaret på sesjon, men har nå fått vite at jeg blir innkalt til Sambandsbataljonen i august 2008. Leste litt om bataljonen på mil.no, men det gav meg ikke så mye. Noen som kan si litt spesifikt om hva de driver med. Er det fysisk hardt/morsomt/utfordrende? Kul førstegangstjeneste?

Noen som har vært/ er der eller som kan litt om dette? Takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært der, Sambandsbataljonen består hovedsaklig av tre kompanier.

- Kommandoplass Kompaniet / KKP

- Sambandskompaniet / SBKP

- Telekompaniet / TKP

Siden du ska inn i August, blir du sikkert sendt til TKP, siden de venter rekrutter i August.

SBBN driver med å legge opp samband (selvfølgelig) mellom diverse tropper på øvelser og i strid. Jeg kan si mest om SBKP siden jeg var der inne. De er en slags blanding mellom KKP og TKP og gjør litt av hva de begge gjør, de er både inf. og sambandsfolk.

Men ikke gå inn med samme instilling som jeg hadde, at når man blir innkalt til SBBN, blir det en slapp tjeneste, det ble det så alldeles ikke for min del, starten er verst, rekrutt-tiden. Etterhvert begynner dere å få kjøre BV'er (Beltevogner) og da blir straks alt mye lettere i felt :)

Tipper året ditt i SBBN kommer til å bli knall. Lykke til :)

Lenke til kommentar

TKP er en mer selvstendig tjeneste, du havner på et lag (3-4 stk) som gjør oppdrag ute i felt. Ute i felt lager du "knutepunkt" som gir dekning til avdelinger som er ute. Blir også kalt "telenor i felt"

KKP baserer seg mest på drift rundt kommandoplasser, sette opp, vakthold, og drifte kommandoplasser. Denne tjenesten kan virke "kjedelig" for mange, men mine erfaringer er at det er langt mer å gjøre her enn å sitte på en beltevogn i felt hele dagen. KKP har du også mulighet for å ta lastebil lappen hvis du kommer inn i trentroppen, dvs kjøring av drivstoff og forsyninger.

SBKP er en blanding av TKP/KKP. Her har du mulighet for å havne i enten Sambandstroppen (TKP) eller BRIGKO (KKP)

SBKP har også profesjonelle soldater (Grenaderer) i kompaniet, som trener for å dra ut til Intops

Er du veldig glad i tekniske ting, så har du kommet til rett avdeling. Er mange stillinger som innebærer mye pc og teknisk innsikt =)

Men skal du inn i august så havner du enten i TKP/KKP, siden SBKP kun har januar innrykk, men jeg skal aldri si for sikkert ;)

Endret av peryy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er blitt innkalt til Sambandsbataljonen, høst 08. Kanskje vi sees der oppe. Er veldig spent. Har egentlig mest lyst til mest mulig stridstrening, så håpet på 2. bataljon eller art. bat. (panserbataljon var uaktuelt i og med at de kun har innrykk i januar), men man tar det man får. Snakket med vpv, og de sa at hvis jeg ringte med jevne mellomrom så kunne det hende jeg ble heldig.

Aller mest lyst har jeg egentlig til å tjenestegjøre som grensejeger, men så vidt jeg har forstått er det små sjanser for at de har plass til meg. Var på sesjon først for et par dager siden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg er blitt innkalt til Sambandsbataljonen, høst 08. Kanskje vi sees der oppe. Er veldig spent. Har egentlig mest lyst til mest mulig stridstrening, så håpet på 2. bataljon eller art. bat. (panserbataljon var uaktuelt i og med at de kun har innrykk i januar), men man tar det man får. Snakket med vpv, og de sa at hvis jeg ringte med jevne mellomrom så kunne det hende jeg ble heldig.

Aller mest lyst har jeg egentlig til å tjenestegjøre som grensejeger, men så vidt jeg har forstått er det små sjanser for at de har plass til meg. Var på sesjon først for et par dager siden.

Ring GSV/vernepliktsverket og spør. Kvaliteten på mannskapene har gått ned de siste årene, så de kaller inn så mange som mulig. Slik var i alle fall situasjonen anno juli 07, tviler på at det har forandret seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...