Gå til innhold

Mobilnett i din by/tettsted/bygd osv.

Anbefalte innlegg

Nordland, Vesterålen, Stø (ca 200 innbyggere).

Hvilke GSM frekvenser de har aner jeg ikke.

Men det er EDGE og seff GPRS

Bare Telenor.

Antar sterkt at det er 900MHz som brukes mest. Grunnet av at noen av antennene rekker langt ut i havet.

Det skal være 5-6 antenner der oppe.

Jeg hadde et program på mobilen som logger signalstyrken og navnet på antennen og avogtil plassering (sør, vest, osv). Noen som husker hva det heter? Hadde det til Symbian telefonen min...

Og med min N70 så finner jeg alt! Trippelbånd + UMTS (+EDGE) Konge?

Men for og tilfredstille dere som liker antenner så er det en stor Radarstasjon der + en mengde andre antenner, og jeg har ikke bilde av de grunnet millitært område... Og der står Telenor antennene...

Så artig og få telefoner fra andre leverandører. Prater leenge. Jeg spørr om fordeler. Priser osv. Så spørr jeg, hvilket nett bruker dere? Svar: Netcom. Jada, da har du prata dritt med meg i 5min. Her finnes det ikke Netcom for 5 flate øre. Kanskje noen få spotter langs veien. Slenge på røret og le..

PS: Jeg fant programmet.

http://www.afischer-online.de/sos/celltrack/

Denne logger også...

Er kun 900mhz der ja. 1800mhz brukes KUN for å utvide kappasitet i storbyer - mye traffikerte veier, flyplasser, osv. IKKE på landsbygda.

Hehe, ja - jeg har hatt Telenor i 11 år nå, og kommmer aldri til å bytte - selv om det nok har kostet meg maaaange ekstra 1000 lapper gjennom årene... Telenor har og vil nok alltid ha en dekningsfordel, selfølgelig er det steder der NetCom er best - men stort sett så er Telenor best. De har da over 1000 basestasjoner MER en NC, så det må da være NOE der... Men en ting skal Netcom ha - de bygde ut MYE i Nordland i 2007 da, utrolig mye! Ble sjokert nesten.

Cell Track har jeg på en av telefonene mine ja, greit program det - men jeg savner gode gamle netmonitor :D

Mateo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bergen

Runder 250.000 innbyggere i år

Her har vi:

Telenor GSM 900, 1800 + Super-3G

Netcom GSM 900, 1800 + Super-3G

ICE av ny type (hurtigere)

Man ser altså ikke snurten til hverken Network Norway eller MTU.

Så vidt jeg husker fra artikler skrevet i fjor var Bergen den byen de hadde kommet kortest i utbyggingen av. Skjønner at utbygging av nett her kan ta god tid hvis de skal dekke hele kommunen, da vi har dobbelt så stort areal som Oslo, samt en million fjell å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Bergen

Runder 250.000 innbyggere i år

Her har vi:

Telenor GSM 900, 1800 + Super-3G

Netcom GSM 900, 1800 + Super-3G

ICE av ny type (hurtigere)

Man ser altså ikke snurten til hverken Network Norway eller MTU.

Så vidt jeg husker fra artikler skrevet i fjor var Bergen den byen de hadde kommet kortest i utbyggingen av. Skjønner at utbygging av nett her kan ta god tid hvis de skal dekke hele kommunen, da vi har dobbelt så stort areal som Oslo, samt en million fjell å ta hensyn til.

Network Norway er der - nettet er bare slått av for å spare penger frem til det er klart og de velger å åpne det for fullt. Det er kun åpent i Stavanger/Sandnes området nå - men kommer i Oslo, Bergen, Trondheim + noen få steder til i løpet av året - mest sansynelig i god tid før sommeren.

MTU/Teletopia har ikke gått ut med så vidt jeg vet når de åpner sitt 1800 mhz nett i de andre store byene (de har i dag ett nett i Stor-Oslo.)

M

Lenke til kommentar
Nordland, Vesterålen, Stø (ca 200 innbyggere).

Hvilke GSM frekvenser de har aner jeg ikke.

Men det er EDGE og seff GPRS

Bare Telenor.

...snip

Her finnes det ikke Netcom for 5 flate øre. Kanskje noen få spotter langs veien. Slenge på røret og le..

...snip

Da har jeg gode nyheter, en applikasjon jeg har her på terminalen min forteller meg at det kommer en NetCom-sender ved radaren på Stø som skal stå klargjort i begynnelsen av Q2! Den skal dekke området fra Nyksund, Stø og vestsida av Andøya nordover fra Bø.

Så, tillykke med NetCom-dekning på verdens beste fiskevær (hvis vi ser bort fra Nyksund da) :p

edit: Kan vel slenge med det jeg vet om hjemstedet mitt.

Borkenes, Kvæfjord kommune i Troms.

ca. 3100 innbyggere i kommunen.

Telenor GSM 900, 1800 / Super-3G fra Q3 2008

Netcom GSM 900, 1800

ICE fra én sender.

Tre master med sendere totalt i kommunen.

Endret av mcsvor
Lenke til kommentar

Borkenes, Kvæfjord kommune i Troms.

ca. 3100 innbyggere i kommunen.

Telenor GSM 900, 1800 / Super-3G fra Q3 2008

Netcom GSM 900, 1800

ICE fra én sender.

Tre master med sendere totalt i kommunen.

Hørtes litt usansynlig at det er GSM 1800 på Borkenes... Stort sett kun byer over 10- 20000 det finnes på... Kun noen få steder under det, slik som flyplasser osv. Nå som UMTS utbygges legges det til meget lite GSM 1800 i Norge. Bortsett fra MTU da :D

M

Lenke til kommentar
Hørtes litt usansynlig at det er GSM 1800 på Borkenes... Stort sett kun byer over 10- 20000 det finnes på... Kun noen få steder under det, slik som flyplasser osv. Nå som UMTS utbygges legges det til meget lite GSM 1800 i Norge. Bortsett fra MTU da :D

M

Jepp.. trekker tilbake den påstanden ja.. :D Er litt fersk i det tekniske, men du store alpakka så artig det er med detaljerte dekningskart. Nærmeste NetCom-sender med GSM1800 er faktisk så langt borte som i Tromsø :) Nesten så jeg skammer meg.

Han har et eller annet program der han kan se dette. Stoler på han jeg...

Netcomdekningen var laber.. Men vis du sier at den blir aktivert i Q2. Så blir den jo bedre..

Havdekningen var god den. Men skrøpelig nærmest kysten (500m).

Jepp, havdekningen er ikke så verst. Men så snart du runder Langenes så blir det trasig dekning helt til du kommer forbi Nyksund igjen. Er vel sikkert derfor NetCom gjør noe med problemet, er et av få dødområder i direkte tilknytning til land hvis vi ser bort ifra Lofoten.

Lenke til kommentar
Hva slags detaljert dekningskart sikter du til, det på NetCom's hjemmesider - eller interne programmer?

Interne programmer, ja. Hvorfor jobber ikke du og mia_tuk hos en operatør? Tror de fleste kunne trengt noen som dere, entusiasmen tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
Hva slags detaljert dekningskart sikter du til, det på NetCom's hjemmesider - eller interne programmer?

Interne programmer, ja. Hvorfor jobber ikke du og mia_tuk hos en operatør? Tror de fleste kunne trengt noen som dere, entusiasmen tatt i betraktning.

Er det mulig og dele det programmet? Eller er du operatør og "låner" programmet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har søkt jobb hos NetCom, jeg, men de ville ikke ha meg. I stedet ble jeg tvangsansatt i et konsulentfirma.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Jeg har søkt jobb hos NetCom, jeg, men de ville ikke ha meg. I stedet ble jeg tvangsansatt i et konsulentfirma.

Kan for øvrig melde at folk i NetCom leser denne tråden og de har meddelt at klatring i master er høyrisikosport og like dumt som t-banesurfing. Gjør som meg: kjøp en kikkert og hold dere på bakken.

Han har et eller annet program der han kan se dette. Stoler på han jeg...

Netcomdekningen var laber.. Men vis du sier at den blir aktivert i Q2. Så blir den jo bedre..

Havdekningen var god den. Men skrøpelig nærmest kysten (500m).

Kilde i NC sier at det kommer sender på Stø i slutten av året.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...