Gå til innhold

Mobilnett i din by/tettsted/bygd osv.


Anbefalte innlegg

Hei :D

 

Lurer på hvor mange mobilnett dere har å velge i mellom der dere bor.

 

Eksempel:

 

Oslo (600 000 innbyggere):

9 Mobilnett

Telenor GSM 900 og 1800, UMTS 2100 (HSDPA)

NetCom GSM 900 og 1800, UMTS 2100 (HSDPA)

T3/MTU GSM 1800

NetworkNorway GSM 900 (avslått, men er der)

ICE CDMA 450

 

Trondheim, Sør-Trøndelag (130 000 innbyggere)

8 Mobilnett

Telenor GSM 900 og 1800, UMTS 2100 (HSDPA)

NetCom GSM 900 og 1800, UMTS 2100 (HSDPA)

NetworkNorway GSM 900 (avslått, men er der)

ICE CDMA 450

 

 

Brønnøysund, Nordland (5000 innbyggere)

5 Mobilnett

Telenor GSM 900, UMTS 2100 (HSDPA)

NetCom GSM 900, UMTS 2100

ICE CDMA 450

 

Hommelstø, Nordland (400 innbyggere)

3 Mobilnett

Telenor GSM 900, UMTS 2100 (HSDPA)

NetCom GSM 900

 

Bindalseidet, Nordland (300 innbyggere)

2 Mobilnett

Telenor GSM 900

NetCom GSM 900

 

Vassbygda, Nordland (100 innbyggere)

1 Mobilnett

Telenor GSM 900

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Hei :D

 

Lurer på hvor mange mobilnett dere har å velge i mellom der dere bor.

 

Eksempel:

 

Oslo (600 000 innbyggere):

9 Mobilnett

Telenor GSM 900 og 1800, UMTS 2100 (HSDPA)

NetCom GSM 900 og 1800, UMTS 2100 (HSDPA)

T3/MTU GSM 1800

NetworkNorway GSM 900 (avslått, men er der)

ICE CDMA 450

Nå ble jeg nysjerrig. Hvordan vet du at du har både GSM 900 oG 1800 på et sted?

Lenke til kommentar

Alle de store byene fikk GSM 1800 for å bedre kappasiteten. (Stort sett alle steder med mer enn 20 000 innbyggere) Du kan finne ut om det er GSM 1800 i din by på to måter:

 

Metode 1:

 

Se på antennene - GSM 1800 antenner er mye mindre enn GSM 900 og UMTS 2100 antenner - spessielt for Telenor. Vedlegger bilde eksempler...

 

Metode 2:

 

Bruk NetMonitor funksjonen som du finner på eldre Nokia telefoner (f.eks. 8210 osv.) fra 6310 og nyere finnes ikke NetMonitor. Har du NetMonitor vet du at det er GSM 1800 ved å se att det er ett høyt tresifret kanalnummer på basestasjonen.

 

I Hope this help.

post-142358-1203883966_thumb.jpg

post-142358-1203883947_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Du er mer hekta enn meg.... he-he.

 

But, seriously. Du kan ikke lenger se på en antenne hvilke frekvenser den dekker. F.eks bruker NC noen steder samme type antenne på både GSM1800 og UMTS, og med to/tre-bånds-antenner er du helt lost in space. Da må du klatre opp og lese på etiketten på feederen før du vet hvilke frekvenser den sender på. Men generelt stemmer det du sier.

 

Når det gjelder den siten du har fotografert er det også mulig at de rett og slett har byttet ut antennetypen. Den antennen du kaller GSM1800 er en gammel type antenne, som mange steder har blitt byttet ut med den som du kaller UMTS. Det er meget mulig at det faktisk er UMTS på den, men det virker lite sannsynlig at de har villet fjerne GSM1800-dekningen, og på den måten miste kapasitet. Med mindre GSM900-antennen i realiteten er en GSM900/1800-antenne... Det finnes faktisk dualband-antenner med bare 2 feeder-tilkoplinger.

 

Har du for resten noen god forklaring på hvorfor de har 2 antenner og fire feedere i samme sektor?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Stemmer at noen antenner er dual/tri mode og at man må se på etiketten. På slike antenner ser man gjerne en switch/koblingsboks ved siden av. Ett eksempel på dette er på Holtet i Oslo hvor man får UMTS og GSM fra samme antenner (ser ut som vanlige GSM 900 antenner) på toppen av Elkjeden bygget... Siten jeg har fotografert vet jeg (p.g.a. antennetype OG at jeg har lest etikettene at var en GSM 900 og 1800, og at 1800 ble fjernet og byttet ut med UMTS. Kapasiteten trengtes ikke her grunnet andre siter og lite dekningsområde)

 

For å svare på det siste spørsmålet ditt så er svaret enkelt. Den ene antennen er for TX (sending) og den andre for RX (mottak) av signaler. Mange siter er slik, mens andre bare har en antenne for RX og TX. Hvis du leser på ettiketten vil f.eks. den si Telenor Mobil GSM 900 TX 2,7M som betyr at den ledningen går til sender antennen og er 2,7 meter lang. Er det både RX og TX på en antenne vil det f.eks. stå NetCom GSM 1800 RX/TX 12M eller lignende. Å ha en antenne for RX og en for TX gir økt kapasitet. I USA ser man ofte tre og fire antenner i samme skyteretning...

 

Mateo

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
For å svare på det siste spørsmålet ditt så er svaret enkelt. Den ene antennen er for TX (sending) og den andre for RX (mottak) av signaler. Mange siter er slik, mens andre bare har en antenne for RX og TX. Hvis du leser på ettiketten vil f.eks. den si Telenor Mobil GSM 900 TX 2,7M som betyr at den ledningen går til sender antennen og er 2,7 meter lang. Er det både RX og TX på en antenne vil det f.eks. stå NetCom GSM 1800 RX/TX 12M eller lignende. Å ha en antenne for RX og en for TX gir økt kapasitet. I USA ser man ofte tre og fire antenner i samme skyteretning...

 

Mateo

Takk for info. Har behov for litt voksenopplæring her. Hvor kommer diversitet inn i bildet?

 

NetCom har aldri mer enn én antenne (for hvert frekvensbånd) i hver sektor. Siden 1998 har de nærmest utelukkende satt opp krysspolare antenner, der den ene feederen er TX og den andre er RX. Har de i det hele tatt diversitet, og tar de den i tilfelle på TX? På den feederen jeg har på mitt kontor (!) står det bare TX. Synd at jeg ikke tok med den andre feederen også...

 

Telenor er litt enklere, der kan du ofte se tre feedere i hver sektor, fordelt på to krysspolare antenner? Er det da TX på den første, RX på den andre og diversitet på den tredje?

 

Og når de, som på ditt bilde har to antenner og fire feedere i hver sektor, er det da to TX, to RX, men hvor er diversitet?

Lenke til kommentar
Og jeg skjønner ikke bæret! :ermm:

Litt enig, jeg. Denne tråden begynner å bli veldig nerdete og intern mellom Mateogold og meg. Skal jeg legge inn en forklaring?

 

Det hadde vært kjempefint mia_tuk! Tror det er mange som vil lære litt om dette, men som ikke skjønner så veldig mye. hehe

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Det hadde vært kjempefint mia_tuk! Tror det er mange som vil lære litt om dette, men som ikke skjønner så veldig mye. hehe

 

Mateogold har tatt bilde av antennene på en basestasjon (antennene er de som ser ut som ski, planker eller lysarmaturer). Radiosignalene til/fra mobilen passerer via disse antennene, deretter går de gjennom en feeder (en svart antennekabel, som virker på samme måte som antennekabelen til tv'en din, bare mye dyrere) og deretter gjennom en masse elektronikk.

 

Bare så det er sagt. Inne i en slik antenne som det er bilde av, er det faktisk to separate antenner, derfor to kabler inn.

 

Pinnen under den nyeste antennen (UMTS) skjuler en skrue (tilteskruen). Istedet for å vippe hele antennen opp og ned kan man endre dekningsområdet ved hjelp av elektronikk. (Antennen inneholder flere dipoler, og ved å endre lengden på ledningene til hver dipol skaper man en gangtidsforskjell frem til de forskjellige dipolene. Denne skaper en fasefoskyvning, som igjen fører til en konstruktiv interferens nedover.)(Måtte bare føye til dette dersom noen fra en operatør leser dette. Jobbtilbud sendes navnet i signaturen.)

 

TX er engelsk for transmission, sending. Det er betegnelsen på kabelen som inneholder signalet fra basestasjonen, til mobilen. RX (reception, mottak) er kabelen som inneholder signalet fra mobil til basestasjonen. Som regel går disse i hver sin kabel, men det hender at de går i samme kabel. Det blir best hvis de går i hver sin.

 

Noen ganger hender det at man bruker en ekstra mottakerantenne på basestasjonen. De to antennene står gjerne litt fra hverandre, slik at de ikke mottar nøyaktig det samme signalet. Ved dårlige mottaksforhold kan man da få bedre kvalitet på signalet som mottas. Dette kalles diversitet, og krever egen feeder.

 

Ellers så legger jeg til at GSM900, GSM1800 og UMTS opererer på hvert sitt frekvensbånd. Hvert frekvensbånd stiller egne krav til antennene. Ofte bruker man separate antenner, men det finnes også antenner med flere frekvensbånd. Noen av disse har flere feedertilkoplinger, 2 for hvert bånd.

 

Post gjerne hvis jeg har tar feil/har glemt noe/dere lurer på noe.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Takk for opplysningene.

Synes faktisk dette var litt spennende og interessant å lese om! :)

Legger til at antennespotting er risikosport. På fredag hadde jeg parkert bilen i en busslomme for å se nærmere på en mulig ny MobileNorway-antenne. Da jeg var ferdig satt jeg litt i bilen før jeg skulle videre. Da jeg snudde meg for å rygge, stod politiet bak meg. Denne gangen var det heldigvis ikke meg de var ute etter.

Lenke til kommentar
Takk for opplysningene.

Synes faktisk dette var litt spennende og interessant å lese om! :)

Legger til at antennespotting er risikosport. På fredag hadde jeg parkert bilen i en busslomme for å se nærmere på en mulig ny MobileNorway-antenne. Da jeg var ferdig satt jeg litt i bilen før jeg skulle videre. Da jeg snudde meg for å rygge, stod politiet bak meg. Denne gangen var det heldigvis ikke meg de var ute etter.

 

Hehe - jeg kan f..en meg skrive under at antennespotting er fali greier :D Klatert opp i en antenne her for to år siden og fallt ned på ruglete hardt fjell og fikk noen nasty sår og ødela buksa. Brakk heldigvis ikke noe da... men f... den gåturen ned fra fjellet var ikke god :D

 

Når det er tre antenner er jeg ikke sikker på om to er TX og en RX eller hvordan de er satt opp - har ikke kommet nær nok noen slike BTS'er. Har sett noen av de her i Norge, stort sett i Oslo. Tror det er meget gamle BTS antenner for de er skjelden å se i dag. De jeg har sett i USA har også sett gamle ut.

 

Men - hvor blir det av mobilnettene dere har i byene deres? Ingen som vet hva som finnes eller.

 

Er det forresten noen som vet om Mobile Norway har bygd nett på E6 mellom Oslo og Gardermoen? Har sett flere BTSer som er kommet opp rett ved TnM og NC BTS'er. F.eks. på Kløfta ved E6 er det TnM på brua over E6 (riksvei 2), NetCom på Felleskjøpetsiloen og så ukjente antenner på byggevare huset eller hva det nå er.... Noen som kan svare på dette?

Så kom det opp en ny mast langs skinnegangen 150 meter før terminalen på Gardermoen. Dette tror jeg ganske sikkert er GSM-R, da jeg har sett master og antenner som dette før for GSM-R... Jeg har tipset ICE om denne antennen, da de er ute etter plasering for å dekke OSL - og i følge dem ikke får ettablere seg inne i Terminalen, hvor det fra før av finnes 40-50 antenner for GSM og UMTS...

 

Mateo

 

Edit; Vedlegger bilder av masta jeg falt ned fra:D Dette er en repeater i en Norkring Mast utenfor Brønnøysund...

 

post-142358-1203958485_thumb.jpg post-142358-1203958638_thumb.jpg post-142358-1203958786_thumb.jpg post-142358-1203958831_thumb.jpg post-142358-1203958873_thumb.jpg post-142358-1203958913_thumb.jpg

Endret av mateogold
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Takk for opplysningene.

Synes faktisk dette var litt spennende og interessant å lese om! :)

Legger til at antennespotting er risikosport. På fredag hadde jeg parkert bilen i en busslomme for å se nærmere på en mulig ny MobileNorway-antenne. Da jeg var ferdig satt jeg litt i bilen før jeg skulle videre. Da jeg snudde meg for å rygge, stod politiet bak meg. Denne gangen var det heldigvis ikke meg de var ute etter.

 

Hehe - jeg kan f..en meg skrive under at antennespotting er fali greier :D Klatert opp i en antenne her for to år siden og fallt ned på ruglete hardt fjell og fikk noen nasty sår og ødela buksa. Brakk heldigvis ikke noe da... men f... den gåturen ned fra fjellet var ikke god :D

 

Når det er tre antenner er jeg ikke sikker på om to er TX og en RX eller hvordan de er satt opp - har ikke kommet nær nok noen slike BTS'er. Har sett noen av de her i Norge, stort sett i Oslo. Tror det er meget gamle BTS antenner for de er skjelden å se i dag. De jeg har sett i USA har også sett gamle ut.

 

Men - hvor blir det av mobilnettene dere har i byene deres? Ingen som vet hva som finnes eller.

 

Er det forresten noen som vet om Mobile Norway har bygd nett på E6 mellom Oslo og Gardermoen? Har sett flere BTSer som er kommet opp rett ved TnM og NC BTS'er. F.eks. på Kløfta ved E6 er det TnM på brua over E6 (riksvei 2), NetCom på Felleskjøpetsiloen og så ukjente antenner på byggevare huset eller hva det nå er.... Noen som kan svare på dette?

Så kom det opp en ny mast langs skinnegangen 150 meter før terminalen på Gardermoen. Dette tror jeg ganske sikkert er GSM-R, da jeg har sett master og antenner som dette før for GSM-R... Jeg har tipset ICE om denne antennen, da de er ute etter plasering for å dekke OSL - og i følge dem ikke får ettablere seg inne i Terminalen, hvor det fra før av finnes 40-50 antenner for GSM og UMTS...

 

Mateo

 

Edit; Vedlegger bilder av masta jeg falt ned fra:D Dette er en repeater i en Norkring Mast utenfor Brønnøysund...

 

 

 

He-he. Jeg har vært mindre uheldig, men en og annen mannevond geitebukk har jeg møtt, pluss en gammel dame som kritiserte all strålingen jeg skapte. Da hadde jeg på meg NetCom t-skjorte.

 

Jeg har også sett den nye ved RV2xE6. Det ser ut som standard issue Kathrein x-polar, og ved hjelp av eliminasjonsmetoden skulle vel operatøren være grei å gjette. Røret den er festet til, og støtten nederst røper operatøren ganske godt. Vær klar over at NC og NWN bruker samme festeanordning for antennen...

 

Neste NWN-site mot Oslo (som jeg vet om, da) er ved Olavsgård (og da vet du sikkert hvilken bygning jeg snakker om, nei... ikke Suzuki-forhandleren.) Har ikke vært lengre mot Gardermoen, men som en vill gjetning vil jeg tro at nabositer er masta oppe på fjellet sør for Jessheim sentrum, og på Henning Hansen bilutleie.

 

Antennene til GSM-R likner på den repeaterantennen du har postet bilde av, med de skråstilte kantene, men det er to feedere. Hvis den er satt opp ved skinnegangen kan du være rimelig sikker på at det er GSM-R.

 

Må logge av nå. De er ute etter meg... De vet hvem jeg er...

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Takk for opplysningene.

Synes faktisk dette var litt spennende og interessant å lese om! :)

Legger til at antennespotting er risikosport. På fredag hadde jeg parkert bilen i en busslomme for å se nærmere på en mulig ny MobileNorway-antenne. Da jeg var ferdig satt jeg litt i bilen før jeg skulle videre. Da jeg snudde meg for å rygge, stod politiet bak meg. Denne gangen var det heldigvis ikke meg de var ute etter.

 

Hehe - jeg kan f..en meg skrive under at antennespotting er fali greier :D Klatert opp i en antenne her for to år siden og fallt ned på ruglete hardt fjell og fikk noen nasty sår og ødela buksa. Brakk heldigvis ikke noe da... men f... den gåturen ned fra fjellet var ikke god :D

 

Når det er tre antenner er jeg ikke sikker på om to er TX og en RX eller hvordan de er satt opp - har ikke kommet nær nok noen slike BTS'er. Har sett noen av de her i Norge, stort sett i Oslo. Tror det er meget gamle BTS antenner for de er skjelden å se i dag. De jeg har sett i USA har også sett gamle ut.

 

Men - hvor blir det av mobilnettene dere har i byene deres? Ingen som vet hva som finnes eller.

 

Er det forresten noen som vet om Mobile Norway har bygd nett på E6 mellom Oslo og Gardermoen? Har sett flere BTSer som er kommet opp rett ved TnM og NC BTS'er. F.eks. på Kløfta ved E6 er det TnM på brua over E6 (riksvei 2), NetCom på Felleskjøpetsiloen og så ukjente antenner på byggevare huset eller hva det nå er.... Noen som kan svare på dette?

Så kom det opp en ny mast langs skinnegangen 150 meter før terminalen på Gardermoen. Dette tror jeg ganske sikkert er GSM-R, da jeg har sett master og antenner som dette før for GSM-R... Jeg har tipset ICE om denne antennen, da de er ute etter plasering for å dekke OSL - og i følge dem ikke får ettablere seg inne i Terminalen, hvor det fra før av finnes 40-50 antenner for GSM og UMTS...

 

Mateo

 

Edit; Vedlegger bilder av masta jeg falt ned fra:D Dette er en repeater i en Norkring Mast utenfor Brønnøysund...

 

 

 

He-he. Jeg har vært mindre uheldig, men en og annen mannevond geitebukk har jeg møtt, pluss en gammel dame som kritiserte all strålingen jeg skapte. Da hadde jeg på meg NetCom t-skjorte.

 

Jeg har også sett den nye ved RV2xE6. Det ser ut som standard issue Kathrein x-polar, og ved hjelp av eliminasjonsmetoden skulle vel operatøren være grei å gjette. Røret den er festet til, og støtten nederst røper operatøren ganske godt. Vær klar over at NC og NWN bruker samme festeanordning for antennen...

 

Neste NWN-site mot Oslo (som jeg vet om, da) er ved Olavsgård (og da vet du sikkert hvilken bygning jeg snakker om, nei... ikke Suzuki-forhandleren.) Har ikke vært lengre mot Gardermoen, men som en vill gjetning vil jeg tro at nabositer er masta oppe på fjellet sør for Jessheim sentrum, og på Henning Hansen bilutleie.

 

Antennene til GSM-R likner på den repeaterantennen du har postet bilde av, med de skråstilte kantene, men det er to feedere. Hvis den er satt opp ved skinnegangen kan du være rimelig sikker på at det er GSM-R.

 

Må logge av nå. De er ute etter meg... De vet hvem jeg er...

 

Hehe - tok de deg :D

 

Den på E6xRv2 er da to X standart 900mhz og en mindre som peker mot RV2...

 

Bra NN bygger ut E6 på den strekningen, er mye trafikk der. Tror de har bygget ut Jessheim også - skulle gå til de to mastene rundt Elkjøp her på lørdag - men ville hjem og prøve ut Flight Sim X som jeg kjøpte på Elkjøp. Får ta det til helga. Hvor har NN bygget ut bortsett fra Oslo, TrHeim, Bergen, SVG/Sandnes og Oslo-Gardermoen? Finnes det noe dekningskart du som er testkunde? Jeg har en tlf. med OneCall men så at nettet enda ikke var åpnet... Vet Network Norway har maaaange brukere på OSL (SSP osv...) så lurer på om de kommer til å få lov til å bygge eget nett der.

 

Jo - det er 99,999999% sikkert GSM-R som kom ved OSL... INGEN andre ville bygd ut slik der.... men håper ICE også får bruke siten. Synd de ikke får etablere seg inne på OSL - men hallo da - deres stooore antenner mot TnM og NC's 10x15 cm antenner og 5x5 cm UMTS antenner er det da litt forskjell på. Men jeg er litt usikker på NC's nett på OSL - kanskje noen av dere vet litt mer. Bruker de "samme" antennene som telenor - eller har de skult sine så godt att jeg ikke kan se dem? Var nede i tunellene (har sikkerhets kort) og så en hvit antenne der (med NetCom sticker) ikke langt fra telenor sin... og netcom sin så en del anderledes ut - som sagt hvit og så ut som mye tynnere plast, samt ikke helt flat som de man ser i terminal bygningen...

 

M

Endret av mateogold
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Når det er tre antenner er jeg ikke sikker på om to er TX og en RX eller hvordan de er satt opp - har ikke kommet nær nok noen slike BTS'er. Har sett noen av de her i Norge, stort sett i Oslo. Tror det er meget gamle BTS antenner for de er skjelden å se i dag. De jeg har sett i USA har også sett gamle ut.

Du trenger strengt tatt ikke se etter en site med tre antenner i en sektor. Ofte er siten satt opp slik som på det første bildet ditt, med to x-polare antenner og tre feedere. To i den ene antennen, og én i den andre. Skulle vært artig å se hva som står på etikettene i en slik antennekonfigurasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Men jeg er litt usikker på NC's nett på OSL - kanskje noen av dere vet litt mer. Bruker de "samme" antennene som telenor - eller har de skult sine så godt att jeg ikke kan se dem? Var nede i tunellene (har sikkerhets kort) og så en hvit antenne der (med NetCom sticker) ikke langt fra telenor sin... og netcom sin så en del anderledes ut - som sagt hvit og så ut som mye tynnere plast, samt ikke helt flat som de man ser i terminal bygningen...

 

M

Vis meg bilde... I tunellen vil jeg tro at NC bruker en bleeder. Antennen du har sett er enten pick-up til repeater, eller sektorantenne som de har satt på slutten av bleederen. Helst det siste for en av hovedforskjellene mellom NC og TNM er at NC som regel har BST i tunellene, mens TNM er fæle til å sette opp repeatere.

 

Inne i OSL er antennene ganske like. Men tell opp antall siter med 2 antenner og antall med én. En operatør har to antenner, den andre en i hver sektor. Tror faktisk at de står på hver sin side i der ute hvor gatene er, men er ikke 100% sikker.

 

Dekningskart har jeg ikke sett. Det behøver de heller ikke å lage, siden det bare har teoretisk verdi for kundene. De vil aldri bygge utover der NC har dekning, så yttergrensene for NWNs dekning vil være lik yttergrensene for NC.

 

Noe "dekningsnytt" vil de neppe komme til å publisere. Han som skaffet meg testabo vil neppe ha interesse av å gi sånne som deg og meg (og Cyclo) vann på mølla. ;)

 

NWN er for øvrig på lufta i Stavanger. Savner rapport fra cellesniffer-kofferten til CYclo.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Ja - vet NN/Mobile Norway ikke trenger å legge ut noe dekningskart, men JEG vil se det for det :D Tror nok du også vil... :D

 

Klar over at de har aktivert nettet i Stavanger området - og at det kun er formaliteter før det åpnes i Oslo. Før sommeren bør hele nettet være oppe å gå vil jeg tro.

 

Ble dårlig med rapporter fra rundt om i landet med hvilke mobilnett som finnes der folk bor, ikke så mange som er like BTS/BST/Antenne freaks som oss :D

 

Får legge til en til jeg da:

 

Bodø, Nordland (30 000 innbyggere)

7 mobilnett

Telenor GSM 900,1800 UMTS 2100 (HSDPA)

Netcom GSM 900,1800 UMTS 2100 (HSDPA)

ICE CDMA 450 EvDO Rev A

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Ja - vet NN/Mobile Norway ikke trenger å legge ut noe dekningskart, men JEG vil se det for det :D Tror nok du også vil... :D

 

Klar over at de har aktivert nettet i Stavanger området - og at det kun er formaliteter før det åpnes i Oslo. Før sommeren bør hele nettet være oppe å gå vil jeg tro.

Var faktisk en som ville sende meg sitekart over Oslo på PM, men jeg avslo. Jeg er blitt for gammel til slikt. Og NWN kommer *snart* i Oslo.

Lenke til kommentar

Nordland, Vesterålen, Stø (ca 200 innbyggere).

Hvilke GSM frekvenser de har aner jeg ikke.

Men det er EDGE og seff GPRS

Bare Telenor.

 

Antar sterkt at det er 900MHz som brukes mest. Grunnet av at noen av antennene rekker langt ut i havet.

Det skal være 5-6 antenner der oppe.

 

Jeg hadde et program på mobilen som logger signalstyrken og navnet på antennen og avogtil plassering (sør, vest, osv). Noen som husker hva det heter? Hadde det til Symbian telefonen min...

Og med min N70 så finner jeg alt! Trippelbånd + UMTS (+EDGE) Konge?

 

Men for og tilfredstille dere som liker antenner så er det en stor Radarstasjon der + en mengde andre antenner, og jeg har ikke bilde av de grunnet millitært område... Og der står Telenor antennene...

 

Så artig og få telefoner fra andre leverandører. Prater leenge. Jeg spørr om fordeler. Priser osv. Så spørr jeg, hvilket nett bruker dere? Svar: Netcom. Jada, da har du prata dritt med meg i 5min. Her finnes det ikke Netcom for 5 flate øre. Kanskje noen få spotter langs veien. Slenge på røret og le..

 

PS: Jeg fant programmet.

http://www.afischer-online.de/sos/celltrack/

Denne logger også...

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...