Gå til innhold

Finnes Intel 64-bit prosessorer?

ricmik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjører Vista 64Bit med 4Gig RAM. Og jeg synes denne virker mye kjappere enn både XP X86 og Vista X86 med både 2 og 4 Gig RAM.

Merker f.eks at spill laster mye, mye raskere. Synes alt man gjør går mye raskere.

Så å si at Vista 64Bit bare er tull med 4Gig RAM kontra 32Bit er bare tull.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Windows XP x64 Edition og har "bare" 4GB ram også. Jeg har kjørt 64-bit med 2GB ram en god stund også. 64-bit OS er ikke bare for at man skal få mer minne, men ting kjører som OcMax nevner bedre. Dessuten er det en del andre forbedringer enn selve 64-bit delen i Windows XP x64 som gjør operativsystemet bedre. Det er basert på Windows Server 2003 kjernen.

64-bit kommer som du her ser i flere former. Noen rene arkitekturendringer, noen programkodeendringer. Du kan også teste ut Linux x86_64 om du vil, men her vil det være tettere bånd mellom x86 og x86_64 utgaven av samme distro siden kjernen vil være den samme. Det samme med Windows Vista.

På generelt grunnlag vil jeg si 64-bit er bedre uansett hvor mye ram du måtte ha, men 4GB bør du ha som minimum.

Bare forundrer meg at man ikke har tatt steget over i 64-bit mye før. Vi har brukt 32-bits prosessorer alt for lenge. Ja visst har RAM vært dyrt, men folk har da alltid hatt råd og folks kjøpekraft har da skjelden vært med å styre utviklingen.

Lenke til kommentar
Jeg kjører Windows XP x64 Edition og har "bare" 4GB ram også. Jeg har kjørt 64-bit med 2GB ram en god stund også. 64-bit OS er ikke bare for at man skal få mer minne, men ting kjører som OcMax nevner bedre. Dessuten er det en del andre forbedringer enn selve 64-bit delen i Windows XP x64 som gjør operativsystemet bedre. Det er basert på Windows Server 2003 kjernen.

64-bit kommer som du her ser i flere former. Noen rene arkitekturendringer, noen programkodeendringer. Du kan også teste ut Linux x86_64 om du vil, men her vil det være tettere bånd mellom x86 og x86_64 utgaven av samme distro siden kjernen vil være den samme. Det samme med Windows Vista.

På generelt grunnlag vil jeg si 64-bit er bedre uansett hvor mye ram du måtte ha, men 4GB bør du ha som minimum.

Bare forundrer meg at man ikke har tatt steget over i 64-bit mye før. Vi har brukt 32-bits prosessorer alt for lenge. Ja visst har RAM vært dyrt, men folk har da alltid hatt råd og folks kjøpekraft har da skjelden vært med å styre utviklingen.

Du hadde hatt mer ram tilgjengelig (i praksis) om du kjørte 32bit Vista.

Så å oppgradere til 64bit bare for å få mer ram tilgjengelig, når du har 4gb, det vil være å skyte seg selv i foten.

Selv om 64bit er teknologisk sett overlegent 32bit, så vil de fleste ha det "bedre med" 32bit, da emulering av 32bit applikasjoner ikke alltid vil fungere som ønsket/tiltenkt i Vista.

Om du bare kjører nye applikasjoner og du egentlig ikke trenger så veldig mye ram og du sitter på 4gb+, så kan jeg vel anbefale 64bit. Om du er en gamer, som casual er innom photoshop, etc. men somregel bare gamer, så må det vel være XP eller eventuellt Vista 32bit jeg ville anbefalt.

Lenke til kommentar
bleh ,nvm
Kom igjen, da; jeg har litt min idioti stå :p.

Nytt regnestykke, forhåpentligvis færre logiske brister i det.

MiB til MB: 4096 MiB * 1,024 = 4 194.304 MB

MB til Mb: 4 194.304 MB * 8 = 33 554,432 Mb

Mb til Gb: 33 554,432 Mb / 1000 = 33.554432 Gb

Hva skal du frem til med dette noldus tullet??? Hver minneadresse holder 8 bit data eller 1 Byte. Og MB (som i 1.000.000 bit) brukes kun på harddisker.

2^32 holder kun til 4*1024(G)*1024(M)*1024(K)Byte.

Det INGEN grunn for å ikke velge 64bit når man har har over 3,5GB RAM. De som sier det motsatte har ingen erfaring med 64bit OS'er og hvordan de virker i praksis.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Om det bare skal brukes til HTPC så er nok 32-bit å foretrekke enda.

Om du skal ha Duo eller Quad kommer veldig ann på hva du skal bruke maskina til, om du bare skal vise filmene uten alt for mye post-processing så er Ghz mer avgjørende enn antall kjerner, og E8400 som er foreslått er også på 3Ghz, som er regnet som en "anbefalt-grense" for HTPCer.

Endret av NewGUY
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...