Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mystisk skrikelyd ved start

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Når jeg starter motoren og gir gass, kommer det noen ganger en høy skrikelyd (nesten som å høre noen svi gummi). Det holder på når jeg kjører i gang, så forsvinner det. Og noen ganger kommer det mens jeg kjører. Har hørt det på flere biler før men husker ikke hva årsaken var. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten helt sikkert at du har slakk dynamoreim. (ofte kallt viftereim, selv om den ikke nødvendigvis driver noen vifte) Nå husker ikke jeg i farta hvilken bil du har, men er det manuell justering er det en helt enkel sak å stramme reima. Har den automatisk stramming er reima og/eller strammeren utslitt.

Før du får stramma reima kan du redusere "skriketiden" med å slå av det du kan av elektriske forbrukere når du starter bilen, unngå også å stå med tenninga på før du starter opp. Prøv å sette den på parklys i stedet for kjørelys når du starter.

Det som skjer er at rett etter oppstart vil dynamoen lade tilbake på batteriet den strømmen du brukte på å starte. Da blir dynamoen ekstra tung å dra rundt. Er reima slakk vil den ikke gi nok grep, slik at reimhjulet spinner på reima. Det er skrikinga du hører. Ferre elektriske forbrukere gir mindre motstand i dynamoen, resten skjønner du sikkert :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...