Gå til innhold

Ekstern HD eSata. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en god ekstern disk med eSata og USB kobling.

My Book Home Edition 750 GB

Seagate Freeagent Pro 7200RPM USB 2.0 750 GB eSATA

Segagaten kommer med Firewire også for ekstra 50 lapp (Amento har de billigst nå).

Segagaten falt jeg pladask for, men etter og lest litt kommentarer på komplett så tviler jeg sterkt om det blir Segagate som får mine penger.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333094

Så jeg lurer sterkt om det er noen av dere som annbefaler en god ekstern disk som har god hardware. Det som er problemet meg segagaten er avogpå knappen og eventuelt intern hardware, disken er grei ettersom det er fullt mulig og redde dataene selv ved og putte den i en stasjonær PC.

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er altså sånn at det er større forekomst av problemer med eksterne disker enn interne. Dette burde jo ikke være noe problem, for sunn fornuft tilsier at man har betydningsfulle data på mer enn ett sted. Likevel virker det som om folk flest legger hele livet sitt (og litt til) på en usb-disk, skal en tro enkelte av postene som kommer iblant.

I en del av disse tilfellene kan dataene reddes likevel, fordi det er kretskortet som styrer trafikken mellom usb/firewire/sata-interfacet mot datamaskinen og ide-interfacet mot harddisken, og ikke selve disken, som har tatt kvelden. Dette skjer så ofte at jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må være elektronikk av usedvanlig dårlig kvalitet i historisk stor skala - eller så er det strømforsyningene som følger med diskene som knekker dem.

Derfor er det vel best å kjøpe disk og kabinett hver for seg. Så ryker i det minste ikke garantien på noen av delene når du ser deg nødt til å separere dem. Jeg kjører en Hitachi 500 GB SATA-disk sammen med et Tsunami 3500-kabinett med USB 2.0 og eSATA, og synes det er en velfungerende og stillegående kombo.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Høres bra ut!

Men jeg kan ikke se og lese at det kabinettet har eSata.

https://prisguiden.no/product.php?productId=48978

Og ingen har den lengere...

Den skal brukes til backup. Bilder lagres på DVD-er og 2 Hardisker + ekstern (som jeg nå skal kjøpe) så er man safe.

Og ja. Det var det jeg mente. Krestskortet som har interfacen mellom PC og harddisk som ryker som juling på segagaten.

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...