philipb Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Hvor får man tak i et enkelt, vanlig filmbasert kamera i dag. Min svigermor er på utkikk etter en som er enkel og bruke, men det er stort sett digitale jeg finner på nettet. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
swanky Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Pris? Jeg har et par stykker selv, men det beste er uten tvil Hexar AF. Nå er ikke dette spesielt "kompakt", men det er kapabelt så det holder. Ellers så har jeg Leica Minilux, men her er søkeren såpass dårlig (dvs. liten) at jeg knappest kan anbefale det. Billedkvaliteten er det ingenting å si på. Begge disse kameraene er tilgjengelig for ca. 2000 kroner på bruktmarkedet. Contax T2/T3 er også et godt kamera. Dersom du bare skal ha noe billig, så kan du kanskje finne et Olympus Mju liggende i en hylle hos fotohandleren din, det er omtrent så bra som du får det til en hyggelig pris. Jeg mener mitt kostet 700. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Hvor får man tak i et enkelt, vanlig filmbasert kamera i dag.Min svigermor er på utkikk etter en som er enkel og bruke, men det er stort sett digitale jeg finner på nettet. Da synes jeg heller du skal bruke en halvtime på å forklare at det vil være mye lurere av henne å kjøpe digitalt kamera i dag. Grunner: - Film er relativt dyrt i innkjøp, du får nå 1GB minnekort som er billigere å kjøpe enn 24 bilders film - Fremkalling koster relativt mye penger. Typisk pris ligger på 5-6 kr/bilde. Digital fremkalling koster til sammenlikning typisk 1-2kr/bilde. - Med digitalt kan du velge å fremkalle de bildene du vil ha, som faktisk har blitt bra nok. På film måtte du godta de du fikk (mer eller mindre i hvert fall). - Det er færre og færre steder som fremkaller film i dag, og antallet steder vil helt sikkert ikke øke med tiden. De store fjernlabbene tar fremdeles i mot fotoposer i posten, men du vil nok se at også noen av dem går bort fra fremkalling av film, og bare går over til digitalt. - Bildekvaliteten på de rimeligeste digitalkameraene i dag er bedre enn på de fleste kompaktkameraene for film med ordinær forbrukerfilm. - Du har helt andre muligheter til å redigere bilder, berge noen nokså dårlige bilder eller gjøre de gode bildene meget gode. Cropping, lysstyrke, fargejustering etc. Dette er også muligheter som forbrukere uten PC har mulighet til å gjøre i mange fotobutikker, på kiosker der. - Du trenger absolutt ikke ha PC for å ha digitalkamera. Bildene kan du se på skjermen, og bruker du fotobutikk til fremkalling, setter du minnekortet rett i kiosken i butikken. Sender du inn bildene, kan du ha to eller tre minnekort, og sende inn minnekortet til fotolabben i fotopose, akkurat som før. - Digitalkameraer er ikke vanskeligere i bruk enn film-kameraer, de er bare litt annerledes. På de aller fleste, skrur du det på, trykker på knappen for å ta bilder, ser det på skjermen, trykker en gang til for neste bilde og skrur det av igjen. Hvis du vil se på bilder, trykker du på en knapp, og blar med et par piltaster, og enten trykker på utløseren eller samme knapp en gang til for å ta bilder igjen. Menyer er noe man knapt trenger å bruke til vanlig, på samme måte som på filmkameraer, og "menyene" på filmkameraer var ofte helt umulige å finne ut av uten bruksanvisning (f.eks. for å stille klokken). Endret 25. februar 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Er tildels enig med k-ryeng, men skal hun først ha analogt så får hun heller få analogt. Jeg kan skrive under på at Olympus Mju II er et fenomenalt kamera, som det bør være enkelt å få tak i brukt også. Noe bedre til prisen finnes ikke, hvis det overhodet finnes noe særlig bedre på den rette siden av 5 store. Jeg har en slik selv, og har sjelden opplevd feil eksponering, selv med positivfilm. Ikke så rart at det er bra egentlig. Med sin XA-serie så har jo Olympus bevist at de kan gjøre kompakter bra. Veldig bra, faktisk. Eneste ulempe er at du ikke får zoom, men det er jo det som gjør kamera så bra. Skarpt som tusan, med elektronikk som følger opp. Det er synd at ikke Olympus har klart å følge opp sitt tidligere plettfrie rykte som kompaktkamera-produsent i den digitale tidsalder. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden. Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Tråden har et dårlig emnefelt og er derfor blitt stengt. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg