Gå til innhold

Bør jeg kjøre 8 gig minne på virtualiseringsserver?

Pallantir

Anbefalte innlegg

Jeg bygger en server som skal kjøre minst to, men antakeligvis fire virtuelle maskiner (diverse typer programvare som skal være tilgjengelig utenfra, men isoleres helt fra resten av nettverket eller være tilgjengelig innenfra, men isoleres helt fra Internett). Bortsett fra det skal den være filserver og medieserver (med streaming) til hele bedriften (småbedrift, på det meste 15 maskiner tilkoblet samtidig). Jeg kjører 32-bits Windows 2003 Enterprise Edition, og den støtter vel opp til 64 GB minne. Bør jeg (siden minnet uansett er ganske billig for tiden) slenge på 4 gig i tillegg til de 4 jeg allerede har kjøpt?

Eller bør jeg heller satse på å kjøre 64-bits, eller er det fortsatt for mye trøbbel med drivere og annet dill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg misforstått (det vil ikke være første gang...). Jeg trodde faktisk Enterprise-versjonen støttet 64 gb uten tukling. :( Og du har kanskje rett. Det blir ikke verdens mest krevende saker, det blir FTP-server og lignende styr som skal isoleres (uten bruk av flere pc-er som står på og sluker strøm). Men er 64-bits noe å satse på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Takk! Vil det si at du anbefaler å kjøre Server 2003 64? Jeg har tilgang til den også.

Ja, om du må ha Windows så er det det jeg ville anbefalt.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Windows 2003 32bit på min server som jeg bruker til noe av det samme som du beskriver (med dette er min private da...)

Det er ikke noe stress å ha 8 GB i Win2003 32bit. Jeg har laget en liten guide på hvordan du enkelt å greit får mer enn 3.x GB der. http://blog.myhken.com/?p=50

Jeg brukte først 4 GB på serveren, med to virtuelle servere kjørende i tillegg til hovedserveren. Men fant ut at det ble for lite, så økte til 8 GB. Noe av grunnen var også at jeg i tillegg kjører to Windows XP maskiner i tillegg til de to Win2003 serverene. Så alt i alt trengte jeg mye RAM.

Men har du Win2003 64bit liggende så er det jo ikke noe stress, så lenge all den andre programvaren deres støtter 64bit....

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Dæven, dette går som en røyk! En av de virtuelle maskinene har som eneste oppgave å konvertere en spesiell type strengt DRM-beskyttede videofiler til MJPEG, noe som tok 10-12 minutter for hver time film. Nå går det på 4! :D :D :D

Det var ingenting som ikke fungerte, jeg trengte bare å finne spesielle drivere (noen av dem open source) for en del av maskinvaren.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...