Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Heimevernet, rep. øvelse - Psoriasis

Gjest weiss

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Anonym_*

Skriver anonymt siden jeg ikke syntes hudlidelsen ikke er noe som enhver person burde kjenne til at jeg har. Visste heller ikke helt om denne tråden passa inn under "helse" eller "forsvaret", men siden jeg ikke kan skrive anonymt i sistnevnte, valgte jeg her.

For en tid siden (godt og vel to år) begynte jeg å få utslett som aldri gikk vekk, far min har psoriasis så jeg hadde vel mine mistanker da jeg endelig gikk til hudlege. Tida gikk og jeg ble etterhvert nødt til å si opp jobben min. Mye inn/ut-flying i kaldt og fuktig klima bidro sitt til at tilstanden ble forverret. Nå, 6mnd senere har jeg oppholdt meg innendørs i arbeidssammenheng og utslettene har trukket seg betraktelig tilbake.

Har blitt innkalt til rep (igjen), nå kan jeg si mitt om hva jeg syntes om akkurat den biten, men skal ikke gå dypere inn i saker og ting enn at jeg syntes det er bortkasta tid. Jeg har legeerklæring på lidelsen min, men ikke på langt nær så kraftige utslett som det jeg engang hadde, men fortsatt ikke videre pene og se på. Jeg har relativt liten lyst til å tilbringe ei uke ute i våte og kalde omgivelser, da jeg er nesten sikker på at det vil slå ut... det har gjordt det tidligere. Blir det plutselig kaldere setter beinet igang og klø noe helt inn i )&!"#!

Lurer egentlig på om legeerklæringen jeg har, pluss historien min kan være god nok grunn for å frita meg? Noen tanker rundt det? Ihvertfall fra denne øvelsen som foregår på vinterstid. Nå er tilstanden min relativt fin, og jeg ønsker å holde den på det planet så lenge det lar seg gjøre.

Hører også med til historien at jeg er ingen militærnekter. Jeg tjenestegjorde som 19-20 åring 1,5 år i Hæren på Setermoen og trivdes igrunn ganske godt. Sykdommen har utvikla seg i etterkant av dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

I disse tider er det ikke noe vanskelig å bli fritatt. Men skulle tro at du har mer enn god nokk grunn i utggangspunktet, i og med at forsvaret ikke ønsker og ta ansvar for folk som har en sykdom. Psoriasis kan i mange tilfeller (eller ekstreme er kansje det rette ordet) føre til psykiske lidelser, og ikke minst nedsatt livs kvalitet. Er medlem av norsk psoriasis forbund og kjenner en del der som har tilogmed har blitt utføretrygda... Ikke en oppfordring vell og merke da :-P Men det er jo ikke noen grunn til at du skal utsette deg selv for noe du ikke tror kroppen din vil takkle på noen god måte..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...