PacAnimal Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Har en liten og svært billig radiostyrt bil som jeg har lyst til å få litt fart på. Jeg har tidligere prøvd å bare øke spenningen på en slik billigbil, men da sved jeg kretskortet etter å ha kjørt en stund (men den gikk som en kule så lenge det varte med 12 volt på en 6-volts bil) Lurer derfor på hvor jeg kan få tak i et slaks rele som kan loddes på strømuttaket til motoren og åpne for mer strøm fra en annen batteripakke. Tenker da at den valige strømmen til bilen bare kommer til å drive kretskortet og styringen. Trenger vel forøvrig to releer og to dioder for å kunne støtte både forover- og bakoverkjøring. Noen forslag? PS: ikke foreslå "se på elfa", er dere snille. jeg vet ikke hva jeg skal se etter Endret 24. februar 2008 av bolt Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Har en liten og svært billig radiostyrt bil som jeg har lyst til å få litt fart på. Jeg har tidligere prøvd å bare øke spenningen på en slik billigbil, men da sved jeg kretskortet etter å ha kjørt en stund (men den gikk som en kule så lenge det varte med 12 volt på en 6-volts bil) Lurer derfor på hvor jeg kan få tak i et slaks rele som kan loddes på strømuttaket til motoren og åpne for mer strøm fra en annen batteripakke. Tenker da at den valige strømmen til bilen bare kommer til å drive kretskortet og styringen. Trenger vel forøvrig to releer og to dioder for å kunne støtte både forover- og bakoverkjøring. Noen forslag? PS: ikke foreslå "se på elfa", er dere snille. jeg vet ikke hva jeg skal se etter Motoren som er montert tåler sikkert ikke særlig mye mer enn det orginale bateriet gir, så da trenger du også bytte den. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 2 stk. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...mp;dok=6881.htm - 12V likestrømsrelé 2 stk. 70-140-87 (elfa varenummer) - Dioder for å beskytte reléspolen. Det er vel de delene du trenger anntar jeg. De skulle vel holde til strømmene og spenningene det er snakk om. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Motoren som er montert tåler sikkert ikke særlig mye mer enn det orginale bateriet gir, så da trenger du også bytte den. Motoren er en helt standard minimotor, slik som står i svært mye billig leketøy. Har en sånn som tåler opptil 12 volt. Den er det fart i Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå