Gå til innhold

Treg DNS fra telenor, eller nettverket mitt?

Anbefalte innlegg

Jeg føler at DNS'en til telenor er treg...?

Nå er jeg på Vigra, og her benytter de en annen internett leverandør, og her kjennes internettet veldig mye raskere, selvom jeg bruker samme maskin som jeg gjør hjemme (mot ADSL 2+ turbo fra telenor med 3com adsl2+ router hjemme, her er jeg litt usikker på linje størrelse, men måler rundt 5 mbit).

Selve nedlastingen er ikke raskere, men alt skjer raskere (klikker på link, vips så er den oppe, istedenfor de sedvanlige 2-3 sekundene før det skjer noe, selv når man laster ned annet samtidig).

Er dette pga. raskere DNS her?

Eller er det raskere router her? (er ikke 3com kjent for å være greie? dlink'en jeg hadde var forsåvidt helt lik).

M.a.o. ville det vært mye forskjell for meg å f.eks. brukt " OpenDNS.com " sin server hjemme?

Eller er det noe annet jeg gjør feil hjemme?

Har også sett her kontra hjemme at IP som blir delt ut gir meg DNS rett til internett leverandør, istedenfor til gateway/ruter (dvs. at her får jeg 212.184.200.1 vs. 192.168.1.1 (router/gateway IP) selvom gateway er 192.168.1.1) , hvilket såklart resulterer i at "nettverk browsing" bruker mye lengre tid ettersom man ikke har en lokal DNS... er det en viktig faktor til at browsingen kjennes raskere her?

Vet ihvertfall at det blir litt leking med DNS innstillinger når jeg kommer hjem =)

Endret av Dingy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har problemer med trege DNS-oppslag så skyldes dette som regel overbelastning av router (nå eller tidligere). Reboot routeren hvis dette er tilfelle. Legger man DNS statisk inn på PC så vil man teoretisk slippe dette problemet.

Edit: Da mener jeg ikke routerens IP som DNS.

Som Glenn nevner så er det ikke dumt å legge til en alternativ DNS i tilfelle ISP sine har problemer.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

kan prøve å kjøre de statisk på maskinen min først å se om det hjelper noe...

har også hatt en feeling av at det er routeren som ikke har klart det helt etterhvert, men merkelig at en relativt dyr 3com skulle ha problemer med det...

Tror jeg bare har muligheten til å legge inn 2 dns'er på ruteren/dhcp'n min, og den ene går jo allerede rett til router...

skal bli morro å prøve når man kommer seg hjem igjen =)

men da er det med andre ord ingen som har noen informasjon om det er telenor sin dns som er treg(ere enn andre), bare at den til tider er ustabil.. takker for info :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...